Een huis vol

Tja ik ben best veel geld kwijt voor 1 persoon als ik hele lekkere brood en andere peoducten haal (fruit/groente is daar ook niet heel goedkoop denk ik). Ik vergelijk het meer met de Ap.
Voor 9 man is ook niet weinig?dus het all in bedrag viel mij nog mee (anderen hierboven dachten dat het over een weekbedrag ging (600-800 euro per week)).
@KatMaxi geen idee ze waren de bezorgde boodschappen ah uitladen en toen maakte ze deze rekensom.

Ze maken wel weer hun eigen wasmiddel liet ze vorig seizoen zien

2 likes

Hahaha ik doe precies hetzelfde. Crisp is voor lekkere dingen, niet de wekelijkse boodschappen. Heb na de afl van gister meteen besteld :flushed:

1 like

Hahaha Ja Ik ben nu een beetje gaan nadenken over alle dingen die eigenlijk onder boodschappen vallen voor veel mensen, maar ik niet meereken (en mijn vrienden sowieso ook niet). Zoals alle skincare :rofl:, je kan ook gewoon dagcrĂšme bij de supermarkt halen, ipv bij de Skins dus ja zou je het dan eigenlijk ook moeten laten vallen onder boodschappen? (In je kasboek). Edit; volgens het Nibud wel, mijn kasboek is een grote leugen.

Ben trouwens zo blij dat dit programma weer is begonnen, het is echt zo rustgevend om te kijken en ben heel benieuwd naar het nieuwe gezin. Ik heb helaas geen npo start dus moet wachten tot morgen geloof ik.

2 likes

Jaaa, ik vind het ook zo’n heerlijk programma om mee te ontspannen. Ik heb wel NPO plus, maar kijk niet vooruit zodat ik elke avond lekker op de bank kan kijken :nerd_face:

1 like

Hahaha echt vreselijk en ze heeft m echt de hele tijd in (ja heb alles al gezien blame corona)
Maar vind haar wel een leuke moeder, komt relaxed over

3 likes

Wat voor zieke zelfbeheersing heb jij! :scream:

Ondertussen zit ik te kijken naar NPO-plus abo’s speciaal voor dit programma.

2 likes

Haha wow alles al! Maar ja die haarbeugel lijkt wel haar signature lol. Maar ze wilde dus voor haar 30e 4 kinderen, en dat was dan gelukt. Ik dacht echt, wat IS dit voor “goal” haha. En toen zat ik te rekenen, ze heeft haar eerste kind dus op haar 25e gekregen, en dan 4 kinderen binnen 5 jaar. Nou toen ik het later wat uitgebreider hoorde van die man hebben ze zowat elk jaar een baby gekregen. :exploding_head:

Inzoomen op de hoeveelheid boter :sweat_smile:

2 likes

Haha omg dat medium. Ik kan dit al niet serieus nemen, maar ze lijkt ook nog eens op juf Ank :’)

6 likes

Een christelijke escape room :rofl: wtf. En weten zij dat ze hun jongste kind vagina genoemd hebben

8 likes

Och ik kijk nu de verjaardag van Jennie, wat een leuke meid en zo lief voor elkaar.

6 likes

Meen je deze nu echt?

3 likes

Ja. Het zijn Nederlandse mensen van kleur. Geen buitenlanders/buitenlandse achtergrond. Tenminste, voor zover ik weet, daar vroeg ik naar.

2 likes

“Nederlandse mensen van kleur” hebben toch een buitenlandse achtergrond?

5 likes

Als alle Cudochams (dus ook Cynthia en Ivan) in Nederland geboren zijn, komen ze toch uit Nederland?

(Edit: ik begreep de context van de vragen erboven kennelijk niet helemaal zoals die bedoeld was.)

1 like

Volgens mij is het punt dat @Shaaar wil maken dat je al generaties Nederlands kunt zijn qua nationaliteit maar er alsnog veel kinderen zijn die vanwege huidskleur/culturele achtergrond een niet passend advies krijgen. En dat ben ik eens (was toen zo’n programma op NPO over groep 8ers in Amsterdam)

11 likes

Dit is echt de grootste onzindiscussie. A. In ieder geval Ivan is niet in Nederland geboren en als we details gaan doen: zelfs na de onafhankelijkheid dus niet eens onder de Nederlandse vlag. B het gezin verhoudt zich overduidelijk tot deze Surinaamse (en volgens mij ook Caribische) roots. C.Je kunt Nederlander zijn, volwaardig én een buitenlandse roots hebben.

En weetje: dat is niet eens relevant. Iemand geeft hier aan dat kansenongelijkheid een reden kan zijn dat dit gezin zo blij is met een hoog advies en gebruikt daar de verwoording ‘buitenlandse achtergrond” voor. Is dat het mooiste woord? Nee. Is het kul om te gaan doen alsof een gezin met twee zwarte ouders en 7 zwarte kinderen geen ‘buitenlandse’ achtergrond/migratieachtergrond/migratieverleden heeft dat relevant is in de context van onderwijs, uitsluiting, discriminatie of racisme? Ja. Vraag je vooral af waarom je valt over ‘buitenlandse achtergrond’? Is dat een vies of verkeerd iets om te benoemen?

Het loopt spaak als je gaat suggereren dat het buitenlanders zijn, maar dat is precies niet wat je doet als je spreekt over achtergrond.

22 likes

Ivan is in Suriname geboren, Cynthia weet ik niet zeker maar wel Surinaamse roots. Maar kansenongelijkheid in het onderwijs komt bewust & onbewust helaas nog steeds veel voor in Nederland. Hier deelt Cynthia er zelf wat over:
‘In het onderwijs gebeurt het nog steeds dat kinderen onder hun niveau worden ingeschaald door de leerkrachten, puur door wat zij onbewust verwachten op grond van huidskleur. Ik heb in mijn eigen gezin meegemaakt dat mijn kind niet werd toegelaten op een school, waarbij afkomst duidelijk meespeelde. Het nare is, dat je het nooit boven tafel krijgt. Een school verschuilt zich makkelijk achter andere argumenten. ‘Dit is het beleid’ of ‘Er is geen plek’, hoor ik dan, terwijl ik zie dat voor de blonde buurjongen gewoon een uitzondering gemaakt wordt.’

9 likes

Ik stelde de vraag wat onhandig, maar wat ik bedoel te zeggen is dat er genoeg Nederlandse mensen van kleur de vraag krijgen waar ze vandaan komen, terwijl dat Nederland is. Nu ik alles teruglees, zie ik dat met ‘ergens vandaan komen’ en ‘achtergrond’ niet hetzelfde bedoeld wordt. En ik bedoel zeker niet dat iedereen de ogen moet sluiten voor de praktische gevolgen van racistisch gedachtegoed, zoals belemmering in schoolkeuze of toegang tot goede gezondheidszorg.

4 likes

Mooi huis hebben die zeldenrust familie trouwens van de buitenkant. Alleen dan zo truttig ingericht van binnen. Maargoed het is alsnog 10 keer beter als de buddenbruckjes. Daar zou je zoiets moois van binnen kunnen maken. Maar ik snap heel goed dat ze daar het budget niet voor hebben, kost handen vol geld. Hoop dat die kapsalon van Thalia gaat lopen iig, gun ik ze wel. Alleen ligt daar nou vloerbedekking in die kapsalon of zag ik dat verkeerd? Of was het zeil?

3 likes