Eetbui-topic

ik vraag me dit ook af, heb werkelijk geen idee. ik dacht ook altijd van voldoende eten en jezelf inderdaad lekkere dingen gunnen voorkomen dat wel maar lijkt niet echt te werken.

heb je dat boek dat hierboven werd aangeraden wel eens gelezen?

Samenvatting

voor mij is het wel verhelderend geweest dat eetbuien soms gewoon een vervelende gewoonte zijn in plaats van een symptoom van iets diepers, een leegte die je wilt opvullen met eten ofzoiets. Voor mijzelf geldt dat laatste totaal niet maar dat lijkt iedereen wel steeds te denken? maar haar techniek om ermee om te gaan kan ik nog niet echt toepassen helaas

Het voelt alsof je altijd moet kiezen tussen of constant over eten denken, wat gewoon als een strijd voelt, allesoverheersend en erg vermoeiend, of toegeven aan de ‘honger’ en achteraf schuldig voelen (ook als het gezond was, omdat het dan voelt als toegeven aan het idee van honger hebben ofzo, en sowieso na een eetbui vol ongezond eten)

Ik mis vooral het nonchalance van op zo’n warme dag als vandaag een ijsje te halen dat dan niet ingecalculeerd is en waar je niet eerst 3 uur over nadenkt of het wel of niet kan en dan daarna of het wel een slimme keuze was etc

1 like

Ik had dit zelf wel. Kon na een halfjaar structureel minder eten ook fors minder op. Dat maakte het volhouden ook veel makkelijker.

@littlelamb dat van het ijsje erken ik enorm, maar een waterijsje kan ook erg lekker zijn. Dan voldoe je aan de vorm (het willen eten van een ijsje), zonder dat iets flinks eet.

2 likes

Misschien even een stukje wandelen om je hoofd leeg te maken? Het is pas 14:00, je hebt nog veel tijd om vandaag een fijne dag te maken

2 likes

Ik vind het echt superknap van je!
Je mag trots op jezelf zijn, ondanks dat je het soms moeilijk hebt!

Het ebt weg
 alleen zodra (in mijn geval) je weer iets waarmee je een eetbui triggert eet, dan heb je het gevoel weer.

Wat voor mij helpt is gewoon bepaalde eetsoorten verbannen. Chips is daar eentje van. Sinds 5 mei al geen chips meer gehad en daardoor ook al geen echte echte eetbui meer.

Ik heb soms zo’n zin in chips en eet dan een opkikkertje met knapperbolletjes. Dan is m’n zout behoefte weer aangevuld en heb ik dat ‘vecht’ gevoel tegen die eetbui niet meer zo.

Echt
 het is iets waar je overheen moet. Maar het is het zo waard.

En super knap dat je al 9,5 dag eetbui vrij bent. Daar kun je zo zo zo trots op zijn! :heart:

2 likes

Besef: het is een koek. Een doodnormaal product gemaakt van deeg, noten, suiker.
Het is geen magisch object. Die koeken roepen jou niet. Ze hoeven niet gegeten te worden.
Het zijn maar koeken:

2 likes

Idd! Reduceer ze maar terug in je hoofd naar wat ze zijn.

Ik ging laatst caramel maken voor een recept. En toen had ik iets verkeerd gedaan waardoor er een dik plakkaat met een harde laag ontstond.

Toen ging ik dat proeven en vond ik het super erg naar snoep smaken (en de structuur ook). En toen besefte ik me ineens hoe bizar veel suiker je dan eet als je meerdere snoepjes eet.

Nu wil ik ineens geen snoep meer hebben omdat ik het besef heb hoe bizar slecht het eigenlijk wel niet is.

Dit gaat echt mijn nieuwe ding worden. Zelf dingen maken en dan het koppelen aan de hoeveelheid suiker/boter/slagroom etc erin gaat en er dan een beeld bij heb hoe ‘slecht’ het is.

2 likes

En vind je dat een goed teken? Dat er nu zo over denkt?

1 like

Ja, dat denk ik wel. Meer er bij stil staan over wat je allemaal in je lichaam propt tijdens een vreetbui.

Ik kan dan zo 4 zakken chips leeg eten. Maar als je een bult met zout zou neer leggen dat laat zien hoeveel zout je in totaal zou eten, dan denk je er toch anders over na.

1 like

Vandaar ook de ‘slecht’.

Één snoepje, koekje, chipje oid is echt niet slecht. Maar in de hoeveelheden die ik 2 maand en 11 dagen geleden nog at was het wel echt heel slecht.

Ik probeer daarom me er bewuster van te zijn wat ik eet en er in zit en daardoor hoop ik uiteindelijk meer te beseffen dat teveel van sommige producten niet goed is.
En de grootste droom die ik dan heb is om normaal met ‘slecht’ eten om te kunnen gaan. Dat een handje chips ook heel lekker kan zijn i.p.v. 4 zakken in 1 uur. Of een paar snoepjes i.p.v. 250 gram in een uur. En ga zo maar door.

En dat hoop ik te kunnen realiseren door een betere bewustwording.

2 likes

Ja ik vraag me alleen af of het daar wel vandaan komt, vandaar dat ik het vroeg. Je at het eerst niet omdat je dacht dat het gezond was neem ik aan? Je ziet het nu misschien wel meer voor je maar het is in feite geen nieuwe kennis.
Ik denk dat je vanuit binnenuit ook een hele grote stap hebt gemaakt waardoor je nu dat gevoel van eetbuien in je hoofd kunt rationaliseren en er niet aan toe geven, je mag dat wel erkennen en heel trots op zijn! Het omrekenen naar hoe ongezond het is, is gewoon een andere manier van uitdrukken welk proces in je hoofd afspeelt! Ik hoop dat het logisch klinkt wat ik zeg haha. Hoe dan ook: goed bezig

2 likes

Waarom zou je het níet weer oppakken en goed volhouden? Het is allemaal niet zo zwart wit dat er nu iets mis is met je of dat dit “een teken” is dat je weer terug bij af bent ofzo
Probeer er in elk geval niet vanuit te gaan dat nu alles weer mis gaat.
Je hebt ook niks verpest, probeer er niet zo zwaar aan te tillen voor nu.
Morgen gewoon weer een dag! Heb je buiten je moeder iemand anders een luisterend oor kan bieden?

4 likes

Nee klopt, maar toen dacht ik niet na over de gevolgen die het kon hebben voor mijn lichaam. Zo’n bom van zout is gewoon ontzettend slecht en door het te zien besef je pas hoeveel het is.

Maar ik snap heel goed wat je bedoelt. Dankjewel. :kissing:

Ik ken het boek/de methode niet, maar ik zou iets als een eetbui beschouwen als het ongezond eten buiten mijn gebruikelijke maaltijden/tussendoortjes is. Wat meer eten dan gebruikelijk tijdens een maaltijd zou ik niet als een eetbui beschrijven, tenzij het een ongezonde schransbui wordt (bijv: stel ik eet normaal 3 boterhammen als lunch. Als dat een keer 5 of 6 boterhammen worden noem ik dat geen eetbui. Als dat 3 boterhammen + chips + chocola + koekjes worden noem ik dat wel een eetbui).
Als je het vooral voor jezelf wil weten om je weken te kunnen vergelijken zou ik gewoon voor mezelf vaststellen wanneer iets wel/geen eetbui is (zoals ik hierboven heb gedaan) en dat aanhouden. Dan ben je iig consequent in je vergelijkingen.


Ik word een beetje moe van mezelf. Ik heb al zeker 2 weken op rij elke dag een eetbui. Vandaag ging best goed maar net ging het toch weer fout. Voel me walgelijk en ben er zo klaar mee.
Net heb ik alle ongezonde zooi die ik in huis heb (ook het eten ‘voor de visite’, who am I kidding, ik krijg zelden visite) in een vuilniszak gegooid en die vast buiten gezet zodat ie morgenochtend meteen de ondergrondse container in kan.
Weet niet waarom ik dit post, even van me af typen denk ik. Als iemand even het niet eten-knopje in mn hoofd om wil zetten, graag.

@Jauregui hoe gaat het nu met je? Wat rot om te lezen dat je jezelf zo voelt.
@anon24802271 ik herken dat gevoel niet, maar het toont wel aan wat voor “functie” de eetbui bij jou vervult. Wat vreselijk om te lezen dat je zo rot voelt. Krijg je hulp? Ik vind het verder heel moeilijk om je advies te geven omdat ik het niet herken en mezelf niet in je kan verplaatsen, sorry :disappointed:

Ik vind het bijna lastig om te posten dat het bij mij al maanden goed gaat na ruim 15 jaar eetstoornis. Het lukt me ook steeds beter om gewoon van een handje chips te kunnen genieten zonder dat de zak leeg moet. Of wel naar dat etentje gaan ipv afmelden omdat ik anders bang ben in een eetbui te belanden. Ik heb het gevoel dat een goed afgestemd dagelijks eetpatroon, dat is opgesteld in afstemming met diëtist me veel meer geholpen dan het GGZ traject. Ook als ik dan een dag te veel eet, pak ik de volgende dag mijn eetschema weer op. Eerder ging ik dan de dag erna compenseren door extra weinig te eten / extra te sporten wat uiteindelijk weer resulteerde in eetbui (want, honger): vicieuze cirkel.

Dit is Ă©Ă©n van de berichten die me enorm geholpen heeft.

8 likes

Ik heb voor het eerst in denk ik 4-5 maanden nu 6 dagen geen eetbui gehad! Ik ben verhuisd en wil zo graag deze plek ‘schoon’ houden. Mijn motivatie is hoog.

Ik probeer bewust niet teveel eten in huis te hebben. Hoe doen jullie dat? Want telkens boodschappen doen kan ook naar en/of triggerend zijn


7 likes

ik ga bijna elke dag even langs de supermarkt en dan op de momenten dat ik geen honger heb, voor mij werkt het goed zo en kan ik makkelijker bepalen waar ik die dag zin in heb en dan ook een klein dessert voor elke dag kiezen. Als het voor jou triggerend is kan je misschien dingen die je waarschijnlijk niet eet in een eetbui zoals (bevroren) spinazie en een bak kerstomaatjes, ui, komkommers etc. in huis hebben en eieren bijvoorbeeld, dat als je voelt dat het die dag niet echt lukt je altijd thuis ingrediënten hebt voor een omelet? of soep invriezen ofzo?

Gisteren keek ik naar Tycho in de GHB en een van de deelnemers die nu clean was die zei iets van
 Mensen gaan naar de veilige optie, de bekende. Voor hem was dat dus drugs en voor mij en meiden hier misschien ook eten.
En dat opende zo mijn ogen want het is echt waar. Als ik me kut voel ga ik eten. Maar ik kan ook gaan poetsen of kleren vouwen. Waarom nou altijd dat eten. Ik gebruik het al sinds kind om met dingen om te gaan maar het slaat nergens op want bingen haalt niks uit en lost niks op


2 likes

Ik heb weer zoveel eetbuien de laatste weken. Wel 2-3 per week terwijl het echt maanden goed ging. Ik sport bijna dagelijks om het te “compenseren” en op de dagen dat ik dat niet doe geef ik over na een eetbui. Ik lijk maar niet weer in die mindset te komen van een paar maanden terug, zo moeilijk.