Eetbui-topic

Dit is ook zo frustrerend, dan schrijf ik het even van me af. Blijkbaar heb ik die behoefte. En dan wordt er op me gereageerd en dat doet me goed alleen weet ik dan niet wat ik terug moet zeggen. Het is niet stom bedoeld. In ieder geval @Yzile en @Totoro: dank jullie wel.

Maak jezelf niet gek, fooi wordt bij de fietsenmaker niet verwacht. Je bent niet verplicht om te betalen voor een aardige daad en van wat ik zo lees lijk jij mij juist een erg lief en sociaal persoon. Het feit dat je over dit soort dingen nadenkt en reflecteert op jezelf is positief. :kissing_heart:

1 like

ik denk dat je misschien de invloed van je daden een beetje overschat, zou dat kunnen? vergeet niet dat je jezelf beoordeelt op je intenties en anderen op hun gedrag.
De fietsenmaker kent jouw intenties niet, alleen je gedrag en weet dus niet van de hele interne strijd om fooi dus die verwacht dat ook niet van je!! Waarschijnlijk heeft hij je ongemakkelijkheid niet eens op gemerkt.
Hoe is het nu met je? En weet je hoe het kan dat bij jou de link schaamtevol gedrag --> eetbui is gegroeid? of waarom je op zon moment behoefte hebt aan eten?

2 likes

Nou de teller voor vandaag staat op: 1 chocolade croissant, 2 donuts, 2 roze koeken en een 1/4e bak ijs. En nog heb ik zin om chips te halen. Probeer te achterhalen waarom ik nu zo ben, ik denk omdat ik morgen verplichtingen heb waar ik enorm tegenop zie en vandaag op mn vrije dag veel minder heb gedaan dan ik had gehoopt en ook sporten heb afgezegd. Zo balen dit, het ging een tijd zo goed en nu de laatste 2 weken heb ik echt weer van die binge-dagen. :disappointed_relieved:

En heb je ook nog wat “gezonds/normaals” gegeten? Of echt alleen deze dingetjes?

@Yzile ja smiddags een quinoa salade en 's avonds zoete aardappel, vega burger en kleine salade. Maar echt met pijn en moeite, het liefst at ik niks tussendoor om zo al het slechte te ‘compenseren’. Maar dat maakt het alleen maar erger


Ja dat is zo verraderlijk hù
 maar nee zeggen tegen een quinoa salade is zoveel makkelijker dan tegen een donut. Ik heb wel de theorie dat je lichaam vullen met voedingsmiddelen helpt tegen eetbuien. Niet direct maar op de lange termijn is je lichaam gewoon beter verzadigd ofzo heb ik het idee. Als ik kies voor m’n gezonde producten en dan heb ik 2 “hacks” havermout & eiwitshake en die echt elke dag neem heb ik minder eetbuien. Misschien is het psychologisch maar voor mij werkt het wel goed. Het is lastig want je hebt natuurlijk psychische honger (je wilt iets eten uit troost, als uitstelgedrag of als compensatie voor iets vervelends) en lichamelijke honger (je lichaam heeft een voedingsstof nodig) en je moet beide op de 1 of andere manier zien te balanceren. Echt de strijd des levens.

1 like

Grappig dat je dat zegt, ik ontbijt namelijk altijd met havermout bessen en amandelmelk, maar omdat ik vandaag vrij had na veel werken wilde ik mezelf ‘belonen’ met croissantjes. En toen ging het mis. Toen werd ik chagrijnig omdat ik blijkbaar niet normaal met eten kan omgaan en toen ging ik maar gewoon eten eten eten. Als ik gewoon had ontbeten met havermout was dit waarschijnlijk niet (of in mindere mate) gebeurd omdat ik daar ook verzadigd van raak. Ik vind het gewoon zo demotiverend dat er bij mij geen rem op zit. Inmiddels ook chips en nog een koekje gegeten.

1 like

Misschien kan je de volgende keer de havermout Ă©n een croissant eten. Dat lijkt dan misschien nog slechter want het is dubbelop maar als het dan daarbij blijft is het natuurlijk gewoon prima. Van 1 croissantje op een vrije dag is nog nooit iemand dik geworden.
Trouwens nog iets sommige mensen nemen dan buiten de deur iets lekkers, bijv in een cafeetje koffie met croissant maar ik geniet totaal niet van lekker eten eigenlijk. Alleen als ik thuis in m’n eentje eet kan ik genieten van ongezonde dingen. In zon publieke situatie haat ik die kuttaart en croissant.
Misschien omdat ik zon negatieve associatie met “lekker eten” en eetbuien en me kut voelen heb opgebouwd dat ik er in normale situaties niet meer van kan genieten.
Als jij dat minder hebt is dat natuurlijk nog wel een optie. Thuis gezond en buiten de deur lekker. Is namelijk niet erg waarschijnlijk dat je in een restaurantje 10 dingen na elkaar gaat bestellen. (OkĂ© dit doe ik wel met m’n beste vriendin soms hahaha)

2 likes

Wat je eet kan ook echt zo’n grote invloed hebben! Ik merkte dat ik elke keer nadat ik enkel een pretzel als lunch at helemaal chagrijnig werd, daarna barstende hoofdpijn kreeg en me dan uit ellende ook nog eens ging volsteken met alles wat er te vinden was. Misschien dat die croissant een soortgelijke invloed kan hebben? Als in dat het het psychologische aspect van een eetbui kan triggeren door de reactie op je lichaam? De invloed van bloedsuikerspiegel op je eetgedrag is echt niet te onderschatten!

2 likes

Ja ik geloof daar wel in en ik denk dat het komt door tarwebloem. Witmeel zegmaar. Als ik dat eet gaan daarna bij mij alle remmen los. Moet daar echt vanaf blijven.

2 likes

Ik vond het wel echt een opluchting om te weten dat er soms ook gewoon een fysieke verklaring voor is! Niet altijd, maar soms wel. Dat is toch iets minder hopeloos dan, heb ik zelf het gevoel.

1 like

Zo herkenbaar dit! Ik kan in mijn hoofd eindeloos situaties herhalen waar ik me voor schaam. En dat zijn vaak zulke kleine dingetjes (besef ik me 3 dagen later dan). Maar in mijn hoofd ga ik dat allemaal over-analyseren waar ik vervolgens helemaal gek van word, en dan maar ga eten om mezelf af te leiden met alle gevolgen van dien.

Wat doen jullie meestal na een eetbui om je wat beter te voelen?

Zorgen dat ik heel goed slaap (minimaal 8 uur), een stuk wandelen in mijn eentje, uitgebreid douchen en dan mezelf verzorgen als in nagels mooi lakken en scheren, me voorbereiden voor de volgende dag (ontbijt en lunch klaarzetten, kleding klaar leggen, haren vast stijlen). Oh en mijn huis schoonmaken en opruimen. Van alles ga ik me beter voelen. En de volgende dag probeer ik heel bewust te luisteren naar mijn lichaam en het te voeden. Dus als ik die dag alsnog friet wil, mag ik friet. Maar 9 vd 10 keer wil ik eten waar ik me energieker en minder volgestouwd van ga voelen, dus wordt het lekkere havermout, lekker fruit (bijv mango, een luxe maar dat gun ik mezelf dan), gebakken eitje op brood, een Aziatische curry met veel groenten (Indiase linzen curry of Thaise groene curry zijn favoriet). Gewoon even echt goed voor mezelf zorgen en mijn leven weer even op de rit zetten.

5 likes

Goeie!!
Ben ook alles gaan soppen. Morgen weer een nieuwe dag.
Ik heb medelijden met m’n maag soms. Moet beter voor mezelf zorgen

1 like

Vandaag was 1 grote vreetdag echt bizar. Snap niet waar ik het laat? Hoe kan ik in m’n eentje een heel wit brood eten? Inc 1 bakje gezouten boter en een pot jam. Waar gaat het heen? Ik ben er ook wel eens mee bij de dokter geweest want ik snap het echt niet. Waarom heeft mijn lichaam soms behoefte aan zulke enorme hoeveelheden eten? Ben toch zeker geen baby olifant.

Al mn kleren uit, douchen en me helemaal goed wassen en alles schoon aan doen.

Maar goe weet ik wat te veel en wat genoeg is? En als ik een paar kilo kwijt wil zal ik toch wel iets minder dan genoeg moeten eten?
En als 100 kcal al de balans verstoort. Das een appel? Dan moet ik denk ik een kalendertje uitprinten en elke dag m’n macros in % op schrijven en totale kcal en ook m’n eetbuien. En nog niet proberen iets aan te passen en dan kijken wat er gebeurt. Klinkt als een leuk project voor september.

Ik had vrijdag een enorme vreetbui en daar tm vandaag nog last van omdat Mn buik echt extreem opgezwollen en hard is, en het was zo lang goed gegaan. Maar als er allemaal hapjes op tafel staan dan kan ik me echt niet inhouden en dan raak ik veel te gefocussed op het eten.