Eetbui-topic

@Jauregui ik heb laatste tijd ook veel last van eetbuien… bij mij helpt het juist om me strikt aan mijn eetlijst te houden en daar ritme en structuur uit te halen. Zorgen dat ik alles af kan vinken en dat het ‘klopt’. Dat geeft ook een goed gevoel.
Voor mij helpt het om geen eetbuiproducten (geen typische… wat voor mij daar altijd daartoe leidt) te eten als tussendoortje, maar iets wat wel koek is maar bijv niet te zoet ofzo. Iets wat mij doet denken aan gestructureerd bezig zijn… dus ik heb andere tussendoortjes bij mijn eetlijst dan in eetbuien en daardoor houd ik een soort overzicht en heb ik zowel geen dooreetdrang als ik nu een td neem volgens de lijst… maar dat is echt uitproberen.
Voor mij is afgaan op hongergevoel echt nog geen optie… vind ik lastig om te accepteren, maar het is nu eenmaal zo. Door de lijst strikt aan te houden heb ik minder eetbuien en is het overzichtelijk… en rustiger in mijn hoofd :blush:

@NoTime waarom ik op jou reageer is omdat het voor mij dus ook niet werkt om eetbuiproducten toe te staan…

1 like

Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar is er misschien iemand die het boek Brain over binge heeft gelezen? Is het een aanrader?

@Jauregui Je hebt eventueel ook portiezakjes, dan heb je heel duidelijk 1 portie, en die vult ook goed. Kan je ook nog appelstukjes of ander fruit in doen voor smaakvariatie.


Deze vind ik het lekkerst, maar je hebt tegenwoordig ook van Jumbo of AH eigen merk!

3 likes

ik weet niet of het voor je een optie is, maar ik ontbijt doordeweeks op mijn werk. dan neem ik precies mee wat ik nodig heb voor het ontbijt en kan ik feitelijk ook niet meer dan dat eten.

Hoi! Na lang meelezen eindelijk een account aangemaakt. Ik heb het boek gelezen en het heeft me opzich wel geholpen. Het idee is dat eetbuien niet altijd een emotionele oorzaak hebben. Het wordt door de schrijfster benaderd vanuit een verslavingshoek. Ze vergelijkt het met de aanpak van de AA, dus het aanpakken van (alcohol)verslaving. Daarnaast kijkt ze naar de invloed van de kleine hersenen (animal brain) en de grote hersenen (menselijk brein / geweten). Het boek is best wel langdradig, maar het komt er uiteindelijk op neer dat je herkent dat je de impulsen voelt vanuit je animal brain (die niet kunnen reflecteren, maar alleen impulsen sturen) en vanuit je grote hersenen (geweten) zegt: “Ik constateer de drang, maar dat betekent niet dat ik er aan toe moet geven”.

4 likes

Aaah zo erg bedankt voor je uitgezocht berichtje, thanks! Echt super lief. Fijn dat jij er wel wat uitgehaald hebt!

1 like

Ik wilde vandaag na mijn werk naar links afslaan zodat ik eetbui eten kon kopen. Toch besloten om naar rechts en dus huis te gaan.
Ik voel me niet happy en heb ook een nare dag op werk gehad waardoor een eetbui veilig was. Gelukkig toch voor het ‘goede’ gekozen.

8 likes

Supergoed van je, @Keekie!

@Jauregui ik herken heel erg wat je zegt. Bij dingen die eerder op mijn verboden lijst stonden (en nu eigenlijk nog, al probeer ik te werken naar ‘food freedom’) kan ik ook echt totaal geen maat houden.
Daarom koop ik soms 1 zo’n losse Italiaanse bol bij de AH of Lidl, zodat ik dan niet meteen een zak kan leegvreten. En ik ontbijt idd op m’n werk, want daar heb ik alleen het eten wat ik zelf heb meegenomen die ochtend (al ben ik in de lunchpauze ook weleens naar de appie gelopen om daar koekjes en nog meer vreetbuivoer te halen, maar dat is gelukkig al lang niet meer gebeurd!).
Door kleinere porties te kopen (minireep Tony’s, losse twix oid) beperk ik voor mezelf de eetbui.

2 likes

Pfft ik heb zoveel paaseitjes in huis, en ik heb er al zoveel gegeten. Ik kan wel janken.
Ik ga nu alles weggooien.

Ik had het nog niet weggegooid, totdat jouw berichtje kwam. :muscle:t2: Dus heel veel dank daarvoor! Ik heb alles in een plastic zak gedaan en weggegooid.
Ik moet het gewoon niet in huis hebben.
Ik haal voor mezelf niet eens zo vaak wat, maar meestal ‘voor de visite’ wat er dus op neer komt dat ik alles dan zelf op ga eten. Zodra ik weet dat ik chocola in huis heb kan ik aan niks anders denken. Echt zo vermoeiend. Ik moet het gewoon niet meer kopen.

1 like

Ohh wat goed dat je het aan een vriendin hebt gegeven!
Ga ik denk ik in het vervolg ook doen. Ik heb het ook wel eens meegenomen naar m’n werk, we hebben daar een soort snoeppot staan. Zo eet ik het tenminste niet allemaal alleen op.

Wat rot dat je jezelf zo voelt! Je berichtje is heel herkenbaar. Er zijn al goede tips gegeven om in een soortgelijke situatie in de toekomst mee om te gaan. Wat voor mijzelf daarnaast nog helpt is voor bezoek producten kopen die ik zelf niet lekker vindt (ik houd bijv helemaal niet van melkchocolade met noten, stroopwafels etc, dus dat krijgt mijn bezoek voorgeschoteld haha).

2 likes

Nadat ik na pasen al 1,5 kg was aangekomen, heb ik vandaag ook nog even een zak paaseitjes en een halve bak Ben & Jerry’s zitten vreten :+1:

1 like

Ik zou zeker wel voor de 2 tussendoortjes gaan! Liefst gelijk om half 3 al voordat je erge trek krijgt en geen gezonde keuze meer kunt maken en alleen maar wil vreten. Vervolgens 1,5/2 uur later weer wat eten. Veel beter dan een eetbui! Je kunt ook kiezen voor iets met veel eiwitten, hier zit je over het algemeen wat langer vol van.

1 like

Je begrijpt denk ik wel dat je niet 1,5 kg was aangekomen maar 1,5 kg zwaarder was…? Tenzij je 13500 kcal hebt gegeten in twee dagen. Dan heb ik niks gezegd.

1 like

Nouja, morgen heb ik een etentje (tapas), dus dat zal ook niet heel gezond worden. Ik ga proberen om morgen een gezonde lunch mee te nemen. Denk dat het misschien ook komt omdat ik weinig water heb gedronken vandaag.

Misschien kan je dan twee boterhammen mee eten tijdens de lunch en dan de 3e een uurtje of twee later? Ik lees dat een 3e boterham je tegenstaat bij de lunch, maar het is echt niet veel én met goed, vullend beleg ook een prima tussendoortje!

1 like

Herkenbaar hoor! Goed dat je het van je af schrijft. Kun je er met je vriend over praten? Dat het een serieus probleem begint te worden?

1 like

Ik zou het echt eerlijk en open met je vriend bespreken. Weet van mezelf nog hoe groot de opluchting was toen hij ook wist dat ik me niet voor mijn lol vol vrat. Ook omdat we toen bewust samen hebben kunnen zoeken naar oplossingen en hij op belangrijke momenten een stok achter de deur en een steun heeft kunnen zijn.

2 likes

ugh, niet echt een eetbui gehad, maar gewoon over de hele dag verspreid te veel en te ongezond gegeten en nu voel ik me zo vol en misselijk :slightly_frowning_face: kom ik hier ooit vanaf