Eetbui-topic

Is havermout misschien iets voor je? Je moet het eerst helemaal klaarmaken, dus het is niet makkelijk om meerdere porties te nemen. Met wat kaneel en appel ook nog eens heel lekker en zeker gezond! In mijn ervaring vult het ook goed.

Krijg je nog voldoende begeleiding? Dit soort dingen zou je eventueel ook met een diëtiste kunnen bespreken zodat jullie samen een voedingsschema op kunnen stellen dat voor jou werkt.

1 like

Ontzettend vervelend dat je geen hulp meer hebt! Is het niet mogelijk om ergens anders nog te beginnen? Afvallen lijkt me geen goede focus voor jou op dit moment. Eigenlijk moet je op de een of andere manier weer een wat neutralere relatie met eten en je lichaam zien te krijgen.

Ik herken best veel van mijn jongere zelf in jou (toen ik 19/20 was). Altijd dat geworstel met eten en het ene uiterste na het andere. Het kan ontzettend vermoeiend en frustrerend zijn en ik wil je gewoon even een hart onder de riem steken. Ik liep ook vast in behandelingen, leek niet verder te komen en ben er een tijd helemaal mee gestopt. Uiteindelijk toch ergens een laatste greintje motivatie gevonden, iets ouder geworden en uiteindelijk in vijf jaar tijd een gigantische omslag kunnen maken in mijn leven. Ik zit nu totaal niet op het gewicht dat ik wil, maar ik ben wél gelukkig en ik kan 95% van de tijd gewoon een normaal eetpatroon aanhouden.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is: je hebt nog zoveel mogelijkheden! Ik hoop echt dat je hulpverleners kan vinden die je verder kunnen helpen en dat je hun hulp ook echt wilt accepteren, hoe moeilijk het ook wordt. Je kan er zoveel gelukkiger van worden. :purple_heart:

3 likes

En misschien gewone muesli? Ik bedoel zoals hieronder. Misschien wat saaier maar ik denk iets minder aantrekkelijk voor een eetbui. Ik begon daar ook ooit mee en kreeg daar geen eetbuien van. Later stapte ik over op cruesli e.d.

1 like

Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar is er misschien iemand die het boek Brain over binge heeft gelezen? Is het een aanrader?

@Jauregui Je hebt eventueel ook portiezakjes, dan heb je heel duidelijk 1 portie, en die vult ook goed. Kan je ook nog appelstukjes of ander fruit in doen voor smaakvariatie.

Deze vind ik het lekkerst, maar je hebt tegenwoordig ook van Jumbo of AH eigen merk!

3 likes

ik weet niet of het voor je een optie is, maar ik ontbijt doordeweeks op mijn werk. dan neem ik precies mee wat ik nodig heb voor het ontbijt en kan ik feitelijk ook niet meer dan dat eten.

Hoi! Na lang meelezen eindelijk een account aangemaakt. Ik heb het boek gelezen en het heeft me opzich wel geholpen. Het idee is dat eetbuien niet altijd een emotionele oorzaak hebben. Het wordt door de schrijfster benaderd vanuit een verslavingshoek. Ze vergelijkt het met de aanpak van de AA, dus het aanpakken van (alcohol)verslaving. Daarnaast kijkt ze naar de invloed van de kleine hersenen (animal brain) en de grote hersenen (menselijk brein / geweten). Het boek is best wel langdradig, maar het komt er uiteindelijk op neer dat je herkent dat je de impulsen voelt vanuit je animal brain (die niet kunnen reflecteren, maar alleen impulsen sturen) en vanuit je grote hersenen (geweten) zegt: “Ik constateer de drang, maar dat betekent niet dat ik er aan toe moet geven”.

3 likes

Aaah zo erg bedankt voor je uitgezocht berichtje, thanks! Echt super lief. Fijn dat jij er wel wat uitgehaald hebt!

1 like

Ik wilde vandaag na mijn werk naar links afslaan zodat ik eetbui eten kon kopen. Toch besloten om naar rechts en dus huis te gaan.
Ik voel me niet happy en heb ook een nare dag op werk gehad waardoor een eetbui veilig was. Gelukkig toch voor het ‘goede’ gekozen.

6 likes

Supergoed van je, @Keekie!

@Jauregui ik herken heel erg wat je zegt. Bij dingen die eerder op mijn verboden lijst stonden (en nu eigenlijk nog, al probeer ik te werken naar ‘food freedom’) kan ik ook echt totaal geen maat houden.
Daarom koop ik soms 1 zo’n losse Italiaanse bol bij de AH of Lidl, zodat ik dan niet meteen een zak kan leegvreten. En ik ontbijt idd op m’n werk, want daar heb ik alleen het eten wat ik zelf heb meegenomen die ochtend (al ben ik in de lunchpauze ook weleens naar de appie gelopen om daar koekjes en nog meer vreetbuivoer te halen, maar dat is gelukkig al lang niet meer gebeurd!).
Door kleinere porties te kopen (minireep Tony’s, losse twix oid) beperk ik voor mezelf de eetbui.

3 likes

Pfft ik heb zoveel paaseitjes in huis, en ik heb er al zoveel gegeten. Ik kan wel janken.
Ik ga nu alles weggooien.

Ik had het nog niet weggegooid, totdat jouw berichtje kwam. :muscle:t2: Dus heel veel dank daarvoor! Ik heb alles in een plastic zak gedaan en weggegooid.
Ik moet het gewoon niet in huis hebben.
Ik haal voor mezelf niet eens zo vaak wat, maar meestal ‘voor de visite’ wat er dus op neer komt dat ik alles dan zelf op ga eten. Zodra ik weet dat ik chocola in huis heb kan ik aan niks anders denken. Echt zo vermoeiend. Ik moet het gewoon niet meer kopen.

1 like

Herkenbaar hoor. Ik had van de week chocolade gekregen van iemand en dat heb ik aan een vriendin gegeven die weet van m’n problemen omdat ik wist dat ik het anders dezelfde avond nog op zou eten. Zo ingewikkeld. Take care :kissing_heart:

1 like

Ohh wat goed dat je het aan een vriendin hebt gegeven!
Ga ik denk ik in het vervolg ook doen. Ik heb het ook wel eens meegenomen naar m’n werk, we hebben daar een soort snoeppot staan. Zo eet ik het tenminste niet allemaal alleen op.

Wat rot dat je jezelf zo voelt! Je berichtje is heel herkenbaar. Er zijn al goede tips gegeven om in een soortgelijke situatie in de toekomst mee om te gaan. Wat voor mijzelf daarnaast nog helpt is voor bezoek producten kopen die ik zelf niet lekker vindt (ik houd bijv helemaal niet van melkchocolade met noten, stroopwafels etc, dus dat krijgt mijn bezoek voorgeschoteld haha).

2 likes

Ik heb net een intake gehad voor een behandeling. Was wel een fijn gesprek maar ook wel moeilijk, vooral om precies te vertellen wat je eet tijdens een eetbui en zo, awkward😩

2 likes

Ik vond dat ook altijd super genant, maar eerlijk, ze hebben waarschijnlijk alles al eens gehoord. Ik ben bij voor je dat het een fijn gesprek was :smiley:

Ik heb havermout zakjes gekocht als ontbijt. Maar nu heb ik een nieuw probleem: ik heb 's middags tussen half 3 en 5 vaak enorme honger wat resulteert in eetbuien. Ik eet dus 's ochtends de havermout met fruit, 's middags twee boterhammen met hummus, sla en zongedroogde tomaat, dan rond half 4 een appel en een nakd reep. Maar dan heb ik dus trek. Zou ik dan bij de lunch (dat is om 12.15 al, eerlijk heb ik dan geen enorme honger) 3 boterhammen eten, of bijvoorbeeld om half 3 een tussendoortje en om 4 uur nog een? Ik merk dat 3 boterhammen me nogal tegenstaan maar twee tussendoortjes ‘mag’ ik ook niet van mezelf, terwijl ik met mezelf alles ontzeggen juist weer eetbuien creëer. Ik weet niet goed hoe ik dat in moet delen.

Nadat ik na pasen al 1,5 kg was aangekomen, heb ik vandaag ook nog even een zak paaseitjes en een halve bak Ben & Jerry’s zitten vreten :+1:

1 like

Ik zou zeker wel voor de 2 tussendoortjes gaan! Liefst gelijk om half 3 al voordat je erge trek krijgt en geen gezonde keuze meer kunt maken en alleen maar wil vreten. Vervolgens 1,5/2 uur later weer wat eten. Veel beter dan een eetbui! Je kunt ook kiezen voor iets met veel eiwitten, hier zit je over het algemeen wat langer vol van.

1 like