Eetbui-topic

Sterkte! Niet forceren, laat het over je heen komen. Misschien herken/erken je het op tijd en kun je heel bewust het proces en de gedachten meemaken die zich afspelen in je hoofd op zon moment.
Dat kan je helpen in de toekomst!

Alleen maar herkenning


2 likes

Like voor herkenning

1 like

Hey, hoe is t gegaan? Ik wou even zeggen dat je niet alleen bent en dat ik (en ik denk iedereen hier) al je gevoelens en gedachten en die eeuwige struggle heel goed herken. Dus ja, ik heb de oplossing helaas ook niet maar even een hart onder de riem.

1 like

Oh dat valt inderdaad mee, toch ook wel goed gedaan dan joh!

Ik ben ook superblij met dit topic al praat ik niet vaak mee. In het echt hoor ik mensen er ook nooit over (ja vriendinnen die als ze 3 handjes chips hebben gegeten zeggen dat ze echt moeten stoppen met vreten). Mijn vader heeft er denk ik ook last van maar die wordt altijd een beetje boos als ik erover probeer te praten.

3 likes

volgens mij hoef jij niet af te vallen. ik heb eerder posts gelezen in praattopic en het lijkt me niet verstandig als je nu gaat proberen af te vallen
 kan je dit niet beter bespreken met je behandelaar?

1 like

Ik heb de laatste tijd ook weer veel last hier van helaas
 Ik heb wel dat de hoeveelheid die ik eet in een eetbui erg wisselt. Heeft iemand hier een idee wannneer het ‘echt’ een eetbui is en wanneer een subjectieve eetbui? In principe maakt het voor het gevoel enzo natuurlijk niet uit maar ik vind het zo lastig dat ik niet weet waar die grens ligt


Op Proud2bme staan een aantal artikelen over eetbuien, volgens mij ook met het verschil tussen de 2 soorten!

1 like

Ik denk dat juist omdat je minder gaat eten, terwijl je lichaam dus wel het eten nodig heeft, je eetbuien krijgt. Heb je een eetlijst of een diëtist?

1 like

Ik ben door mijn eetbuien het afgelopen jaar 20 kg aangekomen. Elke dag at ik wel 3 zakken chips, snoep, drop, chocolade, ijs en koekjes.

Maar ik ben nu al 2 weken en 1,5 dag eetbui vrij en ik ben zó trots op mezelf. En nu ik dus geen eetbuien meer heb gaat het gewicht verliezen heel geleidelijk want ik weet wel hoe het werkt om ‘normaal’ te eten alleen het lukte het afgelopen jaar gewoon niet.

25 likes

Wat ontzettend fijn zeg! Heb je het idee dat je nu ook minder drang hebt naar ongezond eten/eetbuien?

1 like

Is het eigenlijk wel mogelijk om permanent af te vallen als je lijdt aan eetbuien? Ik begin echt steeds meer en meer te denken dat het gewoon niet gaat? Ik heb dit ontgetwijfeld al tot vervelends toe gezegd, maar ik worstel er echt mee. Zodra ik in mijn hoofd krijg dat ik moet dieten/afvallen etc.Ben ik er een dag of twee goed mee bezig, totdat het fout gaat, en dan gaat het ook weer goed fout. Vaak zit er dan al het gewicht dat ik ben kwijt geraakt aan + meer. Begin echt steeds meer te denken dat het misschien gewoon echt niet gaat? Behalve met intensieve begeleiding/therapie misschien. Nu werkt intuitief eten wel tegen eetbuien, maar daar blijf je een beetje hetzelfde gewicht mee, en dat wil ik eigenlijk niet omdat ik mezelf gewoon te dik vind
 Echt zo fucking kut dit.

1 like

Ik heb helemaal geen drang meer naar ongezond eten. Wel had ik zondag een stukje taart op en normaal zou het dan de hele dag door m’n hoofd spoken dat m’n dag toch al verpest was en MEERMEERMEERGEBAK maar dat was nu helemaal niet het geval.

Hoe dit is gebeurd weet ik niet, maar ik ben er zo ontzettend blij mee. Het lijkt wel alsof er ineens een knopje om is in m’n hersenen die genoeg had van al die eetbuien.

2 likes

Als ik trek heb aan zout (nog niet persĂ© naar chips, maar die angst blijft wel) eet ik een kopje met zo’n opkikker. Dat helpt tot nu toe heel erg.

1 like

Dat is echt heel knap!! Goed bezig :heart:

1 like

Ik ben een beetje laat met reageren omdat ik er even voor wou zitten haha. Maar wat goed! 17 kilo is echt super indrukwekkend. Ik denk wat jij beschrijft idd de beste manier is, sowieso is dat ook eigenlijk waar ik uiteindelijk naar wil streven. Alleen lijkt het wel alsof ik gemiddeld op een dag toch te veel blijf eten als ik er niet te streng op let. Ik val er iig niet mee af lijkt wel en soms kom ik er zelfs door aan. Soms denk ik weleens dat het door de pil komt, jarenlang diëten, en een gebrek aan discipline dat ik gewoon niet meer kan afvallen met een simpele betere lifestyle. Net alsof ik altijd net dat beetje extra nodig heb om daadwerkelijk af te vallen.

1 like

Ik ben 25 kg afgevallen en al een halfjaar stabiel na tien jaar aan eetbuiten. Kan bovenstaande ondersteunen: als je dieet kan je naar mijn ervaring het best streven naar gewichtverlies op basis van een gezond eetpatroon (wat dus ook betekend dat ongezond eten mag) waarbij je niet per se probeert weinig te eten maar focust op leren wat normaal eten is. Ik heb denk ik vijf jaar lang aan een stuk gedieet - aangekomen - gedieet - aangekomen, terwijl ik in het jaar dat de knop omging en de buien onder controle kwamen eigenlijk meer dan ooit normaal en voldoende at.

Ik denk ook dat het heel belangrijk is om voor jezelf af te wegen wat het belangrijkste is: dat je je eetpatroon hersteld of dat je afvalt. Afvallen bleek uiteindelijk voor mij de heilige graal niet, hoe mooi het ook lijkt. Het maakte niet per se gelukkiger, ook omdat ik er meer van verwacht had. Veel belangrijker bleek de demonen mijn hoofd uit krijgen en door de supermarkt kunnen zonder mijn mandje vol met eten te stoppen dat de zelfde avond opging.

5 likes

Ik denk ook dat het heel belangrijk is om voor jezelf af te wegen wat het belangrijkste is: dat je je eetpatroon hersteld of dat je afvalt. Afvallen bleek uiteindelijk voor mij de heilige graal niet, hoe mooi het ook lijkt. Het maakte niet per se gelukkiger, ook omdat ik er meer van verwacht had.

Ik denk dat je hier toch echt even de spijker op z’n kop slaat. Ik weet niet, je bericht dringt even heel goed bij mij binnen. Ik denk dat ik die bizar sterke behoefte om af te vallen idd moet los laten, omdat het me gewoon nooit lijkt te helpen. Nu vind ik dat alleen zo moeilijk. Ik weet bijna niet beter dan dat ik altijd wel ’ moet’ afvallen? Ook ben ik doodsbang om nog meer aan te komen omdat dat die behoefte alleen maar voedt. Ook voel ik me gewoon kut en lelijk en onaantrekkelijk door dat extra gewicht, waardoor ik bijna geconsumeerd word (kan het even niet beter omschrijven ) door die behoefte om even snel wat gewicht kwijt te raken. Maar ik ga denk ik echt even goed ten harte nemen wat jij en @Totoro zeggen. Uiteindelijk is het je gezondheid waar het om draait, niet het uiterlijk. Wou alleen dat ik daar wat meer naar kon leven in plaats van die irritante focus op mijn uiterlijk.

4 likes

Ik weet erg goed hoe je je voelt, want ik type het nu wel heel wijs, maar ik ben er pas tijdens het proces achter gekomen en niet voorafgaand. Ik was dag en nacht bezig met hoe het zou zijn als ik slank zou zijn en inderdaad met enorme angst om nĂłg zwaarder te worden en nu ik fors lichter denk ik: en nu?

De ultieme guide hoe kan ik je helaas niet geven, maar ik hoop wel dat je het voor elkaar krijgt meer op je gezondheid te gaan focussen. Die kilo’s komen dan echt vanzelf wel

1 like

Nee ik snap dat het allemaal niet vanzelf is gegaan! Ik weet dat het een heel lang en eigenlijk ook eindeloos proces is, omdat je toch steeds weer in strijd raakt met jezelf en je gedachten. Ik waardeer het wel heel erg dat je je ervaring met mij deelt. En voor mijn gevoel heb ik hier echt wat aan. Je bevestigt eigenlijk wat ik altijd al dacht, en dat moest ik echt even horen na de zoveelste gefaalde poging om te ‘dieten’. Dus dank je :heart:

1 like