Zoiets is het ook toch? Of begrijp ik het dan verkeerd? Want zo’n rapper zei dat je het gebruikt wanneer je iets doet en het lukt, zoals over een slootje springen (?
) idd van hoppakee
Ik ben dan voor de terugkeer van ‘hoppakee’, wat een gezellig woord.
Het blijft een rare en woelige discussie. Een Kevin Spacey wordt (imo terecht) uitgekotst en ontslagen uit HOC, maar een R Kelly gaat hier gewoon nog lekker een concertje geven, want ooh hij is zo’n muzikaal genie.
Tuurlijk is het een lastige situatie. Se7en is bijv een van mijn lievelingsfilm(s), maarja het geeft toch een dubbel gevoel. Met muziek en de blijvende geldstroom door airtime en streamen, vind ik het helemaal absurd dat bijv. een Chris Brown, MJ en R Kelly gedraaid worden “want het is zo goed”. Ik sla het zelf liever over, maar tegelijkertijd had MJ de rechten over de Beatles nummers (toch ook toen hii overleed). Ik kan me niet voorstellen dat nooit meer te horen.
Zelfs ik, die best wel stellig in het boycotten is en pro #metoo, vind het heel lastig.
Dat wordt echt letterlijk hierboven uitgebreid besproken? 
Ik kom een beetje midden in het gesprek binnen dus waarschijnlijk zie ik het over het hoofd. Maar ik lees veel reacties waaruit blijkt dat jullie ervan overtuigd zijn dat MJ daadwerkelijk kinderen heeft misbruikt. Ik vind dat altijd een lastige, omdat je het nooit weet? Komen in deze documentaire dingen naar boven waardoor jullie zo overtuigd zijn van het misbruik?
Is Spacey eigenlijk veroordeeld? Ik merk dat ik heel erg de kant van de slachtoffers wil kiezen maar er vanuit mijn ‘rechten achtergrond’ (omg) wel moeite mee heb dat iemand zijn ‘leven’ kwijtraakt zonder te zijn veroordeeld door een rechter.
@Temper
Waarom zou je zoiets verzinnen? Wat voor baat heeft iemand daarbij?
@Jauregui
Naast omkoping kunnen er zo veel redenen zijn waarom ook slachtoffers van misbruik ontkennen. Schaamte, het idee dat ze het ‘zelf hebben veroorzaakt’ omdat ze het soms ook fijn vonden, verdrongen, etc. *oh en vergeet intimidatie niet.
Ja ik vind dit ook heel erg lastig. Ik merk ook dat ik het nu bijvoorbeeld heel moeilijk vind om goed op te schrijven. Ik wil absoluut niet het idee wekken dat ik niet aan “de kant” van slachtoffers sta, want dat sta ik wel. Maar ik vind het ook dat iedereen recht heeft op een eerlijk proces (en zo hebben “we” dat ook met elkaar afgesproken) en dat wringt soms best wel met elkaar.
Ik ben vast heel dom, maar wat is er ook alweer met Se7en?
Omdat Kevin Spacey er in speelt toch? Tenminste, zo had ik hem opgevat.
OHJA! Ik kwam oprecht even niet verder dan Morgan Freeman en Brad Pitt.
Juist het feit dat er in dit soort zaken heel vaak geen of gebrek aan bewijs is maakt het allemaal zo lastig. En natuurlijk ook omdat het een heel kwetsbaar onderwerp/gebeurtenis is
Maar dit is toch niet altijd waar? Sommigen zoeken ook aandacht. Of in minder bekende situaties zijn er ook zat gevallen bekend dat iemand zijn of haar partner in een kwaad daglicht wilt stellen.
Ik ben wel geneigd om zoveel mogelijk het slachtoffer te geloven, omdat ik niet vind dat de slachtoffers benadeeld moeten worden door een paar zieke geesten die wel dingen verzinnen. Alleen ja, diegene heeft toch altijd recht op een eerlijk proces. Alleen daartegenover staat weer: gelijk hebben, betekent niet altijd gelijk krijgen. Bewijs in dit soort zaken, vooral als het gaat over jaren terug is ook heel lastig. Plus, machtige mannen met veel geld kunnen ook van alles naar hun hand zetten. Heb het in Amerika altijd al frappant gevonden dat een jonge, donkere jongen zonder geld jaren van zijn leven kwijt is als er een jointje onder zijn stoel wordt gevonden. Maar een rijke celeb elke week gepakt kan worden met harddrugs en af en toe mss even een wc moet schrobben of een boete moet betalen (die ze toch niet voelen in hun portemonnee).
Voegt ook helemaal niks toe deze post, maar zijn meer de dilemma’s waar ik zelf mee worstel.
Maar nogmaals: er zijn zo veel redenen om te liegen dat het je niet is overkomen maar wat is de reden om te liegen dat het je wel is overkomen?
Soms zijn er ook redenen die je niet eens kan bedenken, dat je dat achteraf hoort en denkt: waarom in godsnaam?
En ik heb begrepen dat ze dus geen geld krijgen voor deze docu, wat hun geloofwaardigheid denk ik alleen maar groter maakt.
Maar ik weet niet of je er vanuit kan gaan dat iemand daar niet over zou liegen omdat je zelf niet kan voorstellen of verzinnen waarom iemand dat zou doen.
Macaulay Culkin zegt zelf dat dat niet zo is overigens.
Ik zal het eens doorlezen.
Het is ook een gevoelig onderwerp natuurlijk. Ik zeg ook absoluut niet dat deze mannen liegen hoor. Het lijkt me verschrikkelijk om misbruikt te zijn en niemand gelooft je…Ik kan me alleen ergens ook voorstellen dat mensen ziek genoeg zijn om dit te bedenken, voor aandacht of geld oid. En sommige mensen hier kwamen zo overtuigd over dat ik dacht dat ik bepaald bewijs(mja welk bewijs) gemist had.
Als ik het me goed herinner heeft hij zelfs voor MJ gepleit in zijn rechtszaak
Nee, de rechtzaak is net begonnen of begint in maart? Het verschil met Spacey is natuurlijk zijn statement. iit met R kelly die beweert onschuldig te zijn.
Ik snap het heel goed dat je (zeker met een rechtenachtergrond) terughoudend bent iemand te veroordelen, maar in zaken met seksueel misbruik/geweld en aanranding etc is het vaak woord tegen woord tenzij je bij wijze van spreke met sperma nadruppelend naar de politie gaat. Dat is simpelweg bij heel veel slachtoffers makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik keek heb vandaag toevallig een aflevering #metoo trial by media terug op human. Daar gaat het dus over de rol van media in dergelijke zaken. Heel interessant was het.
Heb het even teruggezocht: https://www.human.nl/medialogica/kijk/afleveringen/2018/aflevering-7.html
Ik ben het echt totaal met je eens hoor en ik denk nog steeds: waarom zo iemand liegen dat het hem of haar wel is overkomen. Ik heb er echter het een en ander over opgezocht en het gebeurt wel. Het is gewoon zo lastig. Je wilt het slachtoffer op zijn of haar woord geloven omdat het zo, zo erg is als het je is overkomen en je niet wordt gelooft, maar blijkbaar zijn er ook mensen zo ziek (letterlijk of figuurlijk) om zoiets te verzinnen.
Maar goed bij de gevallen die nu in de media zijn is niemand ontslagen om een enkele beschuldiging natuurlijk.