Endometriose

Fijn dat het meeviel! Ik weet echt niet wat ik kan verwachten (uberhaupt nog nooit geopereerd en onder narcose geweest maar ook qua napijn). Ze gaan idd meteen kijken of ze nog meer verklevingen zien.

@LanaRose heftig dat de hele eierstok er uit moest! Kom je dan eerder in de overgang?

Ze gaan ook tuba testen doen. Ik heb een kinderwens dus hoop aan de ene kant dat de eierstok gespaard kan worden. We gaan het zien! Morgenochtend vroeg melden in het ziekenhuis :crossed_fingers:

Met 1 eierstok kan je je prima redden maar als je ze allebei niet meer hebt kom je inderdaad in een operatieve overgang.

Vraag trouwens ook of ze beeldmateriaal maken (foto’s) voor het geval als ze niets zouden zien en je dit ooit kan meenemen naar een volgende arts mocht het nodig zijn.

1 like

Goeie! Bedankt voor het advies,dat zal ik vragen. Maak me nog het meest zorgen over de narcose haha. Ik vind dat zo eng. Maar komt vast goed.

1 like

Ik was vandaag bij m’n huisarts omdat ik steeds meer pijn krijg aan de linkerkant van m’n onderbuik en ik werd natuurlijk weer weggestuurd met ā€˜ja is gewoon je endometriose, dan moet je maar aan de pil/spiraal’.

Ik raak hier redelijk moedeloos van. Van het feit dat ik altijd pijn heb, altijd een preek van de arts krijg over het niet nemen van hormonen anticonceptie (ik wil zwanger worden en ga sowieso heel slecht op hormonen), en dat er altijd maar wordt gedaan alsof het normaal is om pijn te hebben.

De pijn is vast ook m’n endometriose maar ik voel me gewoon niet echt serieus genomen. Alleen al door die onzin dat je als vrouw zijnde altijd maar aan de pil moet voor alles. Stop wat geld in onderzoek ofzo zodat er een alternatief komt.

Weet niet echt wat ik met dit bericht wil, moest ff frustratie van me afschrijven. Misschien herkent iemand m’n frustratie. :sweat_smile:

2 likes

Ah ja, daar heb ik naar gevraagd nav eerdere berichten hier, maar ze zei dat ze de ernst er niet zo van in zag en dus niet wilde doorverwijzen. Komt er ook nog bovenop.

1 like

Alle huisartsen hier zitten vol helaas, maar bemiddeling had ik nog niet aan gedacht. Ik ga checken of dat iets voor mij kan betekenen, thanks!

2 likes

Narcose vond ik de eerste keer ook doodeng maar het voelt echt alsof er gewoon een paar uur uit je leven zijn gerukt waar je vervolgens geen weet van hebt. Sterkte met je operatie vandaag en hopelijk snel duidelijkheid + behandelplan!

@50193905 oh! Daar heb ik een goeie voor. Ze laten noteren dat ze je weigeren te (vul in) en in dit geval door te sturen.

Het hele ā€œmoetenā€ van hormonen is ook zo vermoeiend. Ja ik heb gelukkig een pil die steeds weer aanslaat als de pijn dat ook doet maar daarmee is alles gezegd. Misschien ook zeggen dat je bezig bent met zwanger worden en dat niet lukt? Want opeens staat iedereen dan opeens voor je klaar schijnt.

2 likes

Dit zou me echt bang hebben gemaakt als ik dit had gelezen over narcosešŸ˜‚

@Limoncello ik was echt doodbang en in paniek, maar de artsen stelde me echt op mijn gemak. En uiteindelijk voelt het gewoon als slapen. Je valt in slaap en je bent opeens weer wakker. Heel veel succes, hoop dat het allemaal meevalt voor je :heart:

1 like

Oh haha, ja, iedereen is verschillend en vond dat juist zelf weer geruststellend :sweat_smile: want het hele ā€œje bent straks heel veer weg, heel ver weg lekker weg van hierā€ vond ik te zweverig en werd ik juist weer bloednerveus van.

Bedankt allemaal voor jullie sterkte wensen en ervaringen :heart:
De operatie is goed gegaan. Ze hebben de cyste verwijderd en mn eierstok en eileiders zijn behouden en in functie. Dus dat is goed nieuws!
De narcose viel heel erg mee. Ik ging er heel rustig en kalm in en kwam er ook zo weer uit. Werd later alleen erg misselijk en duizelig.
Ik ben nu weer thuis om verder te herstellen.

12 likes

Wat fijn dat de operatie zo goed gegaan is en dat ze je eierstok hebben kunnen behouden. Hoe gaat het nu met je? :slight_smile:

Qua misselijkheid: lekker rustig aan doen en als je het lust, dingen met munt of gember kunnen ook goed werken daartegen.

@Bertha hahaha mijn oude huisarts be like:

1 like

Als je seks hebt gehad zou ik gewoon voor je gemoedsrust een test doen.

2 likes

Ik heb geen soortgelijke ervaring met een operatie en 2 menstruaties in 1 maand tijd. Maar toen ik een mirena had, had ik helemaal geen menstruaties meer en dat komt volgens mij bij veel voor die een mirena hebben.

2 likes

Zou voor je gemoedsrust een test halen mocht je vaginale seks gehad hebben maar warrige cycli komen wel vaker voor of door een hormoonhoudend spiraal en of operatie. Ook kan soms de menstruatie helemaal wegblijven met een spiraal. Sterkte!

1 like

Succes! Zelf had ik eens een hele warrige cyclus na een operatie eens maar is gelukkig goedgekomen. Spiraal heb ik niet lang genoeg gehad om daar wat nuttigs over te zeggen maar het vele langdurige bloeden was wel een hoofdreden dat ik 'm weer vrij snel heb laten verwijderen.

Soms vraag ik me af of mijn pil echt wat doet en het niet placebo is want praktisch geen bijwerkingen en dan kom ik in de stopperiode (meerfasen pil dus kan niet echt doornemen zoals dat met een eenfase pil dat wel kan en raak helemaal ontregeld door pillen over te slaan als ik het wel probeer) en fuuuck :sweat_smile:

1 like

Nope er zit echt een enorm verschil in. De radioloog die mijn MRI deed had nog nooit van endometriose gehoord zelfs en adenomyose was helemaal van is dat wel een aandoening? Dus daar ging mijn gyn mee in zee: ah, dan zal het wel meevallen bij Meow. Ja totdat hij diegene naast me moest komen vertellen dat ze de volgende dag pas kon want ik was zo’n onverwachte rotzooi.

Zelf altijd een kopietje van mijn MRI gehouden en met Radiopaedia nog een hoop wel zelf kunnen vinden alsnog. Had die gast ook kunnen doen denk ik dan of juist eerder hallo, jij hebt er formeel voor gestudeerd?

Neem het die van mij ook niet kwalijk want ik moest via de huisarts een MRI aanvragen en dan heb je niet heel veel mogelijkheid. ā€œGelukkigā€ dat dat kon via MRI centrum die door heel Nederland zit maar voor dit soort dingen zou ik ze toch niet aanraden.

Evenzo voor de echo trouwens. Daar zit ook per arts zoveel verschil in. Heel benieuwd wat er met een nieuwe arts uitkomt a.s. september ook in plaats van fantoompijn als verklaring in april.

Ja ze hebben bij mij fouten gemaakt waarvan ze niet bewust van waren maar ik neem het merendeel het niet kwalijk.

Is er meer of andere dingen gezien op jouw MRI met herbeoordeling of? Hoef je niet op te antwoorden maar vind het altijd zo interessant hoe iedere arts weer anders kijkt en er dus ook zo naar (be)handelt.

Ik slik nu al jaren orgametril om de helse pijn te vermijden als ik ongesteld zou worden, maar het is nu niet leverbaar. Ik heb duphaston voorgeschreven gekregen als alternatief, heeft iemand daar ervaring mee in combinatie met endometriose?

Lees ook dat het wordt gebruikt voor mensen met onregelmatige cycli, maar het wordt me niet helemaal duidelijk of het ook wordt gebruikt om je cyclus helemaal stil te leggen. Nou zou ik het niet erg vinden om weer te menstrueren, als ik maar geen helse pijnen heb.

1 like

Is net als Orgametril een progestageen alleen de werkzame stof is anders. Mocht je echt Orgametril willen zou je met je recept in een Belgische apotheek online bestellen en dan de rekening achteraf declareren bij je verzekering.

Also ik ben op vakantie en ik merk echt dat de pijn een hele hoop verknalt. Ben daardoor ook niet bijzonder om te genieten wat ik vooral rot voor mijn medereizigers vind. Dat ik niet even dit of dat kan doen. Bleh.

Wat rot dat je zoveel pijn hebt :frowning:

Ik slik de Duphaston nu een paar dagen en het gaat oke. Buik rommelt wat meer, maar weet niet of het daarmee te maken heeft.

1 like