Endometriose

Ohh wat naar dat je het gevoel hebt dat je niet goed geopereerd bent? Vertrouwen in je arts is wel heel belangrijk natuurlijk.

@Ruby Het verschilt wel heel erg per persoon. Ik heb net gekeken wanneer ik weer op m’n normale dagelijkste stappen niveau zat en dat was na 8 weken. Ik werk ook niet en kan niet inschatten wanneer ik dat weer had gekund. Het lijkt me in ieder geval fijn als er geen druk op ligt, dat je niet te snel gaat. Zit je bij Facebook groepen? Daar vindt je heel veel ervaringen.

Jeetje wat heftig dat je nog steeds herstellende bent. Naast fysiek uitputtend ook emotioneel frustrerend als de operatie mogelijk niet volledig succesvol was. Wat zegt je gynaecoloog hierover?

Dit wordt inderdaad mijn eerste echte operatie, afgezien van de ingreep in april waarbij een poliep uit mijn baarmoeder is verwijderd. Die ingreep en het herstel daarvan waren echter niet te vergelijken met de operatie die nu op de planning staat.

@Bertha Bedankt voor je berichtje. Ook pittig 8 weken, Weet je nog of je in die tijd enigszins dagelijkse dingen kon doen in huis, of was je vooral aan bed gekluisterd? En hoe ging het qua pijn (ook voor @Meow) En een goede tip trouwens om me aan te melden op Facebook groepen. Ga daar eens naar kijken.

Oh nee hoor niet aan bed gekluisterd! Wel de eerste paar weken in de middag even 1-2 uur naar bed, maar ik weet niet meer hoeveel weken dat precies was. Ik kon in die 8 weken ervoor ook wel lopen maar moest het echt rustig opbouwen. En duurde dus best een tijd voor ik weer even lang met onze hond kon lopen. Het duurt ook wel echt 6 weken voor alle interne wonden dicht zijn.

1 like

Pff heel herkenbaar. Kwam om hetzelfde te posten. Ben 4 weken geleden bevallen en heb echt 9 maanden nergens last van gehad. Maar sinds ik mijn eisprong heb gevoeld is het weer helemaal mis en voel ik de pijn van voor de zwangerschap weer. Constante buikpijn en vermoeidheid. Vind het best confronterend om dit weer te voelen omdat ik me zo lang ‘goed’ en ‘normaal’ heb gevoeld.

Eerste afspraak met de gyn is weer gemaakt. Kijken hoe de boel ervoor staat na 3 jaar geen anticonceptie en 4 zwangerschappen. En een plan van aanpak nu qua anticonceptie en medicatie.

1 like

Oh my heeft iemand tips

Ik heb echt de meest gestoorde aanval ooit, alles doet zeer vanaf m’n nek tot aan m’n benen. Ik lig dus al de hele dag in bed maar eigenlijk doet het liggen ook zeer. Zijn jullie hier bekend mee en zo ja, wat is een goede tip? Ik heb me zelfs afgevraagd of ik niet gewoon griep heb omdat de pijn zo verspreid zit, maar no clue m’n bekken krampen het meest

Oké misschien een tmi tip maar alle pijnstillers die je mag heb je vast al op, dan vind ik orgasmes soms echt nog het beste werken tegen de kramp. En daarna je buik goed warm houden met een kruik.

2 likes

Wat naar! Toen mijn man corona had begon het ook met spierpijn overal! En als je bekken altijd al veel te verduren heeft is het ook niet gek dat je dat juist meer voelt.
Orgasmes doen bij mij juist pijn, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Heb je al fysio ontspanningsoefeningen gedaan? Hopelijk heb je inmiddels wat verlichting!!

1 like

Same @desecretaris dan krampt alles nog erger samen bij mij
Enige dat mij enigzins helpt is onder een warme douche hurken (knieën optrekken lijkt wat pijn weg te drukken ofzo). Heftig zeg, hopelijk is het snel voorbij (gegaan)

1 like

@philo @bertha @gatta

Thanks! Het is nog niet over, ik ben wel even in slaap gevallen. Orgasme gaat ‘m nu sowieso niet worden na morfine. Nou moet ik zeggen dat ik dat overdag wel geprobeerd heb maar dat ik daar ook niet heel gelukkig van werd. Ik ga zo maar even een warme douche proberen en hopen dat het een beetje wegtrekt. Ik ben inmiddels echt helemaal op, denk dat als ik morgen mijn bed uit kan ik wel voor de zekerheid een Corona test ga halen. Maar goed, dat maakt de pijn niet minder maar dan kan ik er misschien semi rust in vinden?? Ik heb geen idee, nogmaals dank :heart::heart::heart:

2 likes

Oke update en sorry voor de dubbel post:

Ik heb niet meer zo een pijn als gisteren gelukkig! Ik heb zeker nog wel pijn maar dit is uit te houden. Ik was echt radeloos gisteren en stond eigenlijk op het punt om het ziekenhuis te bellen. Het lastige is dan alleen dat ik weet dat ze niks voor me kunnen doen, want ja. Dit is wat het is met Endo. Nogmaals dank, echt nog even rustig aan vandaag!

3 likes

Zo een maand geleden is er bij mij endometriose vastgesteld. Ik heb al jarenlang buikpijn gehad, en ik voelde mijn eisprong heel erg. Afgelopen jaar was het heftig . Er was 1 week waarin ik geen last had, en dat was de week na mijn menstruatie. Ook had ik heel erg pijn na seks. Maar goed, ik heb 2 cystes op mijn eierstok, 1 van 3,5 cm en de ander is 8,5 cm. Gelukkig was voor de rest alles in orde. Er werd geen weefsel gevonden en mijn baarmoeder zelf zag er goed uit. Er is direct een mirena spiraal geplaatst ( ik had een koperspiraal) en eigenlijk moet ik zeggen dat het heel goed gaat. Ben zo goed als pijnvrij, en dat is lang geleden. Vind het bijzonder hoe snel de mirena verschil maakt bij mij. Eind van het jaar moet ik terug om te checken wat de staat van de cystes is.

8 likes

Ik ben zo blij met mijn arts, zo fijn om het gevoel te hebben in goede handen te zijn :heart: En! na een paar x 1-1,5 uur uitloop was ze vandaag ineens 5 minuten te vroeg, wilde me net gaan installeren met thee en een breiwerk haha

8 likes

Het is echt een wereldwonder als die vrouw geen uitloop heeft! Hahaha

2 likes

Haha ja toch, ik wilde er helemaal voor gaan zitten. Ik was helemaal van m’n apropos :joy:

1 like

Naaa ik ben dus nu onder behandeling bij het endometriose centrum in het umc. Ik moet zeggen dat ik die hele afspraak al een beetje raar vond, maar goed ik heb wel echt hulp nodig.

Nu hebben ze me dus desogestrel gegeven om te slikken naast mijn mirena spiraal. Vanaf het begin tot nu word ik helemaal gek met constant pijn en bloedingen. Ik heb nog gevraagd bij de afspraak van joh, als ik hiermee begin kunnen mijn klachten verergeren? Nee hoor. Nou na de eerste paar horrordagen heb ik toch een berichtje gestuurd en was het antwoord ‘ja dit kan hoort erbij’. Ik ben nu twee weken die pil aan het slikken en lig nu weer in bed te draaien, ik ben dit echt zo zat

Ah wat gek dat ze dat eerst zeiden. Bij elke anticonceptie/hormoon medicatie zeggen ze geef het drie maanden de tijd. Ik vond desogestrel wel een fijne pil! En die dosis kan makkelijk verhoogd worden als dat nodig zou zijn dat is ook fijn makkelijk!

1 like

Oké nou dit geeft wel een beetje hoop! Want ik ben echt helemaal niet blij. Ik kan sowieso niet goed tegen de pil, daar krijg ik mega depressieve klachten van. Dat valt tot nu toe wel mee maar ik merk wel dat ik angstiger aan het worden ben. Maar er werd best stevig aangedrongen om het toch te proberen want misschien is het nu anders, er zijn weinig andere opties etc etc.

Maar zoals ik net ook zei, het gesprek was ook raar. Want ik geef bijvoorbeeld aan dat ik hevige depressieve klachten kreeg van de pil, verschillende geprobeerd. Daar werd ook gelijk bij gezegd ‘misschien moet je dan maar preventief een anti depressiva gaan slikken’ ?? Que ??

Maar goed lang verhaal kort, jij hebt altijd goede adviezen en ik weet dat alle lichamen anders zijn maar als jij zegt dat het erbij hoort geloof ik het!!

Als je geen vertrouwen of goed gevoel bij je arts hebt dan is dat ook wel een probleem lijkt me. Je moet wel het gevoel hebben dat je in goede handen bent.

Dat kan echt wel hoor vreemd dat ze zeggen dat het niet kan? Want niet iedereen, hoi ik ben zo’n iemand, gaat lekker op progestageen alleen wat zowel je spiraal als die pil is. Ik heb echt oestrogeen nodig ondanks iedereen gilt met “maar dat maakt het erger” ja grapneus, niemand heeft ooit daar echt onderzoek naar gedaan dus laten we daar even mee kappen?

Wil ook wel weer een afspraak met “onze” arts van @Bertha en @JustinBieber maar vorige keer zei ze op de nacontrole dat ze niks gemist kan hebben maar schat, je bent 45min bezig geweest en toch zonder hormonen ben ik nog steeds de hele dag hoogzwanger van een alien en pijn (wel minder dan pre-op, dat wel) dus uh? Met hormonen pas einde van de dag maar ja, heeft toch weer invloed op mijn geestelijke gestel dus wat wijsheid is weet ik ook niet (meer) want haar volgende oplossing is steeds weer de kunstmatige menopauze die ik blijf afwijzen dus ja :person_shrugging:

1 like

Is er een reden dat je die tijdelijke menopauze niet wilt proberen? Ik mag 1 november weer ben heel erg benieuwd wat ze gaat zeggen en hoe het er nu voorstaat bij me…