Ten eerste: chronische pijn is vermoeiend. Elke dag vechten tegen je lijf die ziek is en niet even met een kopje thee en onder de dekens na een tijdje weer over is.
Lucrin en alles met wat me in de in de overgang doet brengen weiger ik pertinent dus daar kan ik niks nuttig over zeggen qua ervaring. Wel heb ik even een hele rare post op cyclus gehad met dat ik duidelijk voelde met bijvoorbeeld op dag 7 eisprong en dan op dag 10 mijn âmenstruatieâ weer had. Het is uiteindelijk weer goed gekomen en nu neem ik wel weer hormonen maar daâs vanwege de pijn.
Wat heb je meegekregen qua pijnstilling? Ik had niet meer dan Naproxen en eigenlijk vrij snel laten staan want: hey nou, als die pijnstilling hielp dan had ik deze hele ingreep niet eens laten doen! Maar jij doet echt al veel met dingen vouwen en opruim dingen. Ik was niet bedlegerig maar heb echt minimaal dingen gedaan zoals ook geen koken (tenzij opwarmmaaltijden tellen haha) maar ik had echt een heel erg strict herstelschema. Als ik andere mensen bijvoorbeeld vertel dat ik 12 weken niet in bad mocht, tillen, en of dingen in mijn vagina doen (laatste is nog steeds niet gebeurd en dat vind ik goed zo) dan zegt iedereen: huh ik mocht al veel eerder? Dus dat kan dat jij bijvoorbeeld met 6-8 weken dat bijvoorbeeld wel allemaal weer mag van je arts.
Wat ik vooral heb gedaan, en daâs ook omdat het natuurlijk het hoogtepunt van corona was, veel binnen gezeten (doe ik anders ook al vaak dus was weinig anders aan) en dingen gedaan als series kijken, wat gamen, boeken lezen (de reader heeft me toch overuren gedraaid hahaha), en vooral me eigenlijk wel laten verwennen met dat mijn ouders veel voor me gedaan hebben op praktisch vlak. Ook emotioneel hoor door er gewoon voor me te zijn maar de meeste hulp had ik toch aan ze met huishoudelijke hulp. Stofzuigen e.d. zou ik voorlopig ook laten vanwege aanspanningen van buikspieren maar vooral: als je enigszins moe bent stoppen en je rust nemen. Liever teveel dan te weinig want je kan maar in 1 keer herstellen en beter ook gelijk goed. Het duurde bij mij wel lang alles bij elkaar en was ik gewaarschuwd voor omdat onder andere mijn ijzergehalte erg laag was. Ja huh, blijkbaar speelt dat ook een rol hoe je bloedwaarden zijn?
Laat je vooral echt door je man verzorgen zeg ik ipv verwachten dat je na een tijdje weer alles zelf kan (lees: moet) doen omdat je man weer naar zijn werk is. Voor bukken hoorde ik onlangs iemand zeggen zoân grijptang voor afval te gebruiken om dingen op te ruimen. Met douchen ging ik echt zitten want soms werd ik van het warme water heel erg lightheaded en onderuit gaan is dan wat je ook niet wilt on top of everything else.
Volgens mij praat ik echt als een kip zonder kop zo maar hopelijk heb je er wel wat aan. Je bent in ieder geval nog heel recent post op en als je Engels een beetje okay is, en anders is de vertaalfunctie denk ik best goed, op Reddit de sub r/hysterectomy lezen. Daar heb ik destijds ook veel aan gehad qua info