Europese verkiezingen 2024

Nog niet heel veel antwoorden op de poll, maar toevallig tot nu toe nog 100% die op vrouwen stemmen. Ik heb zelf ook de afgelopen verkiezingen op een vrouw gestemd, weet het nu nog niet precies.

Maar stemmen jullie op een vrouw omdat het een vrouw is, of omdat het gewoon de persoon is die jullie voorkeur heeft?

Oja en nog een vraagje, hebben jullie dat debatje gezien van frans timmermans en manfred weber op de vu?

Voor mij is het een combinatie, ik lees altijd alle kandidaatbeschrijvingen van de partij die ik overweeg en kom dan vrijwel iedere keer terecht bij een vrouw. Ik denk dat het iets te maken heeft met identificatie? En het gevoel dat zij mijn belangen op een aantal onderwerpen (abortuswetgeving, gelijkheid etc) beter kan behartigen dan een man

Ja daar kan ik wel inkomen!

Ik heb zelf vorige keer op een vrouw gestemd omdat ik na het lezen/horen van wat zij te melden heeft bijna altijd helemaal eens ben met wat ze zegt en ook de manier waarop ze het dan zegt. Normaal gesproken zijn de inhoudelijke aspecten van vrouwelijke politici natuurlijk hetzelfde als die van mannelijke politici van dezelfde partij, maar toch is het dan misschien het vrouwelijke element wat er voor zorgt dat het dichterbij lijkt met wat je zelf denkt?

2 likes

Ik ben er nog niet uit wat ik ga stemmen! Ik neigde eerst ook naar Volt, omdat ze niet in een fractie zitten en ik dacht dat ik met veel van hun standpunten overeen kwam. Maar uit de stemwijzer bleek dat dat laatste wel meeviel, ze stonden ergens in het midden qua overeenkomst. PvdD kwam voor mij het hoogste uit de stemwijzer en daar stem ik ook meestal op, maar ik zag dat zij met een aantal partijen in de fractie zitten waar ik me echt niet in kan vinden (bijv. Sinn FĂ©in in Ierland, die gerelateerd zijn aan de IRA, en een of andere partij die als naam al iets van ‘Anti-Europese partij’ had :thinking:). Ik neig nu naar Groenlinks, maar het zou alsnog PvdD of Volt kunnen worden
 Gelukkig nog 2 dagen om na te denken.

Overigens zag ik dat in de fractie waar VVD/D66 in zitten ook een of andere Zweedse feministische partij zat haha, dat geeft me dan wel weer hoop hoewel ik sowieso niet op Ă©Ă©n van die twee ga stemmen!

Ik voornamelijk omdat het een vrouw is. Er is te weinig vrouwelijke representatie in het Europees Parlement (en in de tweede kamer for that matter) in vergelijking met de verdeling van de bevolking. Hetzelfde overigens met minderheden. Ik lees uiteraard wel de beschrijving voor ik een keuze maak op welke vrouw ik stem, maar ik stem uit principe sinds een paar verkiezingen wel altijd op een vrouw.

https://stemopeenvrouw.com/faqs/

2 likes

Op deze zelfde site, hier: https://stemopeenvrouw.com/stemtip/ staan de peilingen ook aangegeven als je op je partij klikt.


Vraagje: ik wil graag op een vrouw stemmen. De partij waar ik op wil stemmen krijgt in de peilingen 3 zetels. Op 5 en op 7 staat dan weer een vrouw. Nou spreekt de vrouw op 7 me veel meer aan, maar heeft dat wel zin of haalt het meer uit als ik op de vrouw op 5 stem?

1 like

Ja dit vraag ik me ook af want ik zit met hetzelfde. Ik stem liever op een wat jonger persoon op de een of ander manier.

En ik zie dat de kandidaten van GroenLinks al voor 80% uit vrouwen bestaat, wat goed (dit wist ik niet)

1 like

Ja dit is natuurlijk eigenlijk hetzelfde antwoord, waarbij ze het allebei nuanceren.
De motivering van het CDA klopt feitelijk niet.
Het zijn ook een beetje non-stellingen hoor moet ik zeggen, niemand zit op dit moment te wachten op uitbreiding, een land kan alleen toetreden als alle lidstaten instemmen dus iedere lidstaat heeft een veto, daarbij is het helemaal geen thema wat op dit moment speelt.

Ik vond zelf de stemwijzer van de volkskrant chill want die gaat over echte themaƛ waar het EP de afgelopen jaren daadwerkelijk over besloten heeft en kijkt dan in hoeverre jouw stem overeenkomt met hoe partijen gestemd hebben.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2019/stemchecker-europese-verkiezingen/#/ deze dus

1 like

GroenLinks doet het wel goed hoor in het EP!
Oke toegeven ik ben mega Bas Eickhout fan maar hij heeft als parlementarier echt veel bereikt afgelopen jaren door gewoon slim het politiek spel te spelen en specifieke onderwerpen naar zich toe te trekken en hij heeft daarin echt gezorgd voor grote stappen op klimaatgebied, hij was bijv verantwoordelijk voor dit, niet bepaald sexy, dossier: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/19/akkoord-over-eerste-co2-normen-in-eu-voor-trucks-a3654525 .
En ik vind Judith Sargentini tof met haar rapport over Hongarije (helaas stopt zij)

2 likes

Wil daar trouwens aan toevoegen dat ik Volt ook wel echt een heel gaaf en sympathiek initiatief vind

1 like

Lief zo’n uitgebreide reactie
Maar ik heb de stemwijzer gedaan en kwam 90% met GroenLinks overeen en maar 62% met volt.
Toen heb ik bij hen alle toelichtingen gelezen en besloten dat ik me alsnog beter voel bij volt. Vind waar ze voor staan ook echt tof. En ze willen veel doen met digitalisering ipv referendum en dat vind ik heel boeiend.

2 likes

Ik zit een beetje in niemandsland haha. Ik stem normaal altijd GroenLinks maar neig nu wat meer naar D66. Vind Volt ook een goed iniatief maar ik wil eigenlijk niet nĂłg een nieuwe partij erbij en ik heb ook een beetje het idee dat mijn stem verloren gaat als ze geen zetels krijgen.

Ik vind het bij D66 heel naar dat ze samenwerken met vvd, daar sta jij ook ver vandaan en ik zie een stem voor D66 wel als een stem voor vvd.
(en een stem voor pvdd ook als een stem voor sp)
Ik ga zelf volt stemmen :slight_smile:

1 like



Deze dus

1 like

Even in het goede topic:

Ik merk dat ik op het gebied van milieu en op het gebied van implementatie van wetten, etc. wel echt een duidelijk beeld heb van wat ik vind, maar op sommige gebieden heb ik echt geen idee.
Vind ik dat er een Europees leger moet komen?
Vind ik dat wietteelt gelegaliseerd moet worden?
Vind ik dat marktwerking goed is voor de gezondheidszorg?
Ik heb daar echt geen eenduidig antwoord op. Ik heb daar eigenlijk gewoon niet genoeg kennis van om de gevolgen hiervan de overzien.

@Kusjessoldaat
Ik vind het heel raar dat D66 samenwerkt met de VVD want in mijn ogen is D66 in Europa linkser dan dat ze in bijv. de tweede kamer zijn.

Overigens denk ik dat ik op deze mevrouw ga stemmen:

1 like

Ik had deze post exact kunnen typen.

1 like

Mijn vader zegt “ja ik ga niet op volt stemmen want dan als ze geen zetel krijgen dan wordt m’n stem verdeeld over alle partijen”, maar dat klopt toch niet?

1 like

Kan ik ook in dezelfde provincie, maar dan wel een andere gemeente stemmen? Of kan het weer alleen in je eigen gemeente?

Hier staat dat je dan een kiezerspas moet aanvragen: