Nieuws, actualiteit en politiek

ik vind het ook zo onduidelijk met welke buitenlandse partijen de Nederlandse partijen dan weer samenwerken. En daarnaast vind ik het ook onduidelijk welke Nederlandse partijen onderling weer samenwerken. Vind het ook heel jammer dat kieskompas daar niet wat meer aandacht aan heeft besteed.

kent iemand iets waar deze informatie goed te vinden is?

1 like

De podcast van Haagse Zaken geeft wel iets meer duidelijkheid. Om het echt te weten zou je niet alleen naar combinaties moeten kijken maar ook stemgedrag binnen de combinaties (daar zit ook nog een groot verschil in). Misschien is er ook een site die een duidelijk overzicht geeft

1 like

Is ook moeilijk te vinden inderdaad! Ik heb hier een overzicht gevonden van de Europese fracties en welke partijen per land daar bij horen

Overigens werken maar weinig Nederlandse partijen samen? Alleen D’66 en VVD, en SGP en ChristenUnie (met waarschijnlijk FvD). De rest zit geloof ik allemaal verdeeld

1 like

Tnx!! En @Lovbog jij ook bedankt :relaxed:

blijkbaar zitten SP en PvdD ook samen in een fractie

Wat goed! Beetje sensatie titel wel (want nog een lange weg te gaan), maar geweldig dat er een wetsvoorstel komt voor een consent-wet. Ben benieuwd naar de debatten. Dank voor het delen!


Wou deze delen, die werden aangeraden als goede stemwijzers!

7 likes

Als ik die eerste kieswijzer maak, krijg ik een lijst van partijen die tussen de 70 en 80% range zitten met hooguit enkele procenten verschil en verder alleen de PVV en Thierry die ver onderaan bungelen. :’)

1 like

Dat had ik ook. Moet je even bij de antwoorden kijken. Daar staat ook een toelichting van de partijen en kun je zien of je je daarin kunt vinden.

1 like

Voor de Nederlanders:

Van welke partij ben je lid?

  • Ik ben geen lid van een politieke partij
  • CDA
  • ChristenUnie
  • D66
  • GROENLINKS
  • PvdA
  • Partij voor de Dieren
  • PVV
  • SGP
  • SP
  • VVD
  • 50PLUS
  • DENK
  • Forum voor Democratie
  • Lokale partij
  • Andere partij die ik vergeten ben
  • Anders

0 stemmers

Wat heb je bij de vorige verkiezingen (Provinciale Staten) gestemd?

  • CDA
  • ChristenUnie
  • D66
  • GROENLINKS
  • PvdA
  • Partij voor de Dieren
  • PVV
  • SGP
  • SP
  • VVD
  • 50PLUS
  • DENK
  • Forum voor Democratie
  • Lokale partij
  • Andere partij die ik vergeten ben
  • Ik heb niet gestemd / Anders

0 stemmers

Wat ga je morgen (waarschijnlijk) stemmen?

  • D66
  • CDA
  • PVV
  • VVD
  • SP
  • PvdA
  • ChritenUnie-SGP
  • GROENLINKS
  • Partij voor de Dieren
  • 50PLUS
  • JEZUS LEEFT
  • DENK
  • De Groenen
  • Forum voor Democratie
  • vandeRegio & Piratenpartij
  • Volt Nederland
  • Ik ga niet stemmen / Anders

0 stemmers

Nadelen:

  • Met een Europees leger verlies je als individueel land het recht om zelf te beslissen in welke conflicten je vindt dat er moet worden ingegrepen.
  • Daarnaast zal een Europees leger ongetwijfeld de verhoudingen met Rusland op scherp zetten. Rusland ziet Oost-Europa als hun achtertuin.
  • Ik denk dat je daarnaast ook vraagtekens kunt zetten bij de geheimhouding. Militaire operaties vinden veelal in het geheim plaats. Kun je zulke zaken geheimhouden als je dit moet delen met 28 landen?

Ik heb zelf nog geen idee of ik voor of tegen ben.

14 likes

@Violoncello en @Banananana Ik zie dat jullie lid zijn van de pvdd, maar morgen gaan stemmen op groenlinks. Mag ik weten welke redenen jullie daarvoor hebben?
Ik ben zelf ook lid van de pvdd en groenlinks komt uit de stemwijzers, maar toch was ik wel van plan om op mijn partij te stemmen. Maar misschien mis ik iets belangrijks? Ik ben het opzich wel eens met alles van de pvdd. Of is er een strategische reden voor?

Ik vraag me bijvoorbeeld ook af hoe een europees leger zou bestaan ten opzichte van de NAVO?

1 like

Ja hoor. Ik heb twee kieswijzers gedaan, een over partijprogramma’s en een over hoe de partijen de afgelopen periode hebben gestemd over dingen en ik kwam steeds bij GL uit en PvdD echt pas op de vierde of vijfde plek. Dus ben gaan kijken naar welke dingen PvdD dan anders zegt dan ik en ik vond dat ze soms echt rare dingen deden. Nu weet ik even niet meer precies welke stellingen anders werden beantwoord door PvdD maar het waren dingen die ik wel belangrijk vind (ik geloof dat een was over dan migranten eerlijk verdeeld moeten worden over landen in de EU en PvdD was daar tegen, ik ben voor). Ik wil een andere keer wel opzoeken om welke stellingen het precies ging maar weet het nu zo ff niet precies.

2 likes

Het heeft voor mij vooral te maken met de Europese fracties te maken!

1 like

Mijn vader gaat trouwens ChristenUnie stemmen, maar die zitten niet alleen samen met de SGP in een Europese fractie, maar hebben zelfs een gezamenlijke lijst. En de SGP sluit het ook niet uit dat FvD bij hen in de fractie komt.

Ik heb mijn vader altijd één van de verstandigste personen die ik ken gevonden, maar ik begin daar nu toch een beetje aan te twijfelen.

2 likes

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe belangrijk die fracties zijn? Betekent het dat ze altijd allemaal hetzelfde stemmen? Ik begrijp het idee wel omdat partijen vaak maar een paar zetels hebben, maar het betekent toch niet dat ze het altijd met elkaar eens zijn?

Maar kan je je ook niet verplaatsen dan in de argumenten die je vader heeft om op hun te stemmen? Ook al is het misschien niet de partij waar jij zelf voor zou gaan, misschien kan je wel enigszins begrijpen waarom je vader dat wel belangrijk vindt?

2 likes

Eigenlijk niet :grimacing:

Er zijn een heleboel partijen waar ik absoluut niet achter sta en waar ik nooit op zou stemmen (bijvoorbeeld de VVD), maar de SGP / PVV / FvD vind ik echt wel next level hoor.

SGP

De ChristenUnie valt voor mij in die eerste categorie, niet mijn partij, maar ik kan me best indenken dat mensen daar anders over denken. Maar een stem op de CU is nu letterlijk een stem op de SGP omdat ze een gecombineerde lijst hebben.

Hij vindt christelijke normen en waarden gewoon heel belangrijk, wat ik snap. Ik kan er ook nog wel inkomen dat mensen moeite hebben met abortus en euthanasie wegens respect voor al het leven. Maar op een partij stemmen die het homohuwelijk als een ‘nephuwelijk’ ziet en dat het liefst vandaag nog afschaft, die graag ziet dat alleen mannen zich met politiek bezighouden, die (hoewel de bijbel volstaat met teksten over rentmeesterschap) het klimaatprobleem totaal niet serieus neemt gaat me echt veel te ver.

3 likes

Deze nadelen wegen voor mij erg zwaar. Daarnaast zoeken landen al samenwerking op, defensie doet op sommige trainingsmissies al aan vlagvertoon met andere landen richting Rusland. Ze weten elkaar wel te vinden in zulke situaties.
Daarnaast werkt mijn vriend bij defensie en alleen al samenwerken met een buurland als België levert zoveel culturele verschillen op. Ik heb uit 1e hand echt wel verhalen gehoord waar ik van schrok. Misschien ben ik pessimistisch maar elk land verschilt weer zoveel van elkaar, 1 militair beleid uitvoeren lijkt mij bijna onmogelijk.

Kennisdeling en samenwerking bevorderen lijkt mij het meest ideaal.

Edit: ook voor @Canvastas

2 likes

Nee, na je uitleg en en de dingen waar je voor staat kan ik me goed voorstellen dat je je dan gewoon echt niet kan vinden in zijn standpunten en keuze. Ik heb hier zelf ook vaak moeite mee omdat mijn standpunten ook veelal niet overeenkomen met die van mijn omgeving en soms ook familie, maar probeer het dan toch op de één of andere manier te accepteren. Ik vind het gewoon heel zonde als je daardoor de goede kwaliteiten van een persoon bijna zou vergeten, omdat je er gewoon niet bij kan dat iemand op zo’n partij zou stemmen (en dus indirect op de SGP) en dat je dus gaat twijfelen aan, zoals bij jou, de verstandigheid van die persoon.

Maar soms ligt het gewoon te ver uit elkaar, wat het natuurlijk heel moeilijk en ingewikkeld maakt :pensive:

1 like