Nieuws, actualiteit en politiek

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe belangrijk die fracties zijn? Betekent het dat ze altijd allemaal hetzelfde stemmen? Ik begrijp het idee wel omdat partijen vaak maar een paar zetels hebben, maar het betekent toch niet dat ze het altijd met elkaar eens zijn?

Maar kan je je ook niet verplaatsen dan in de argumenten die je vader heeft om op hun te stemmen? Ook al is het misschien niet de partij waar jij zelf voor zou gaan, misschien kan je wel enigszins begrijpen waarom je vader dat wel belangrijk vindt?

2 likes

Eigenlijk niet :grimacing:

Er zijn een heleboel partijen waar ik absoluut niet achter sta en waar ik nooit op zou stemmen (bijvoorbeeld de VVD), maar de SGP / PVV / FvD vind ik echt wel next level hoor.

SGP

De ChristenUnie valt voor mij in die eerste categorie, niet mijn partij, maar ik kan me best indenken dat mensen daar anders over denken. Maar een stem op de CU is nu letterlijk een stem op de SGP omdat ze een gecombineerde lijst hebben.

Hij vindt christelijke normen en waarden gewoon heel belangrijk, wat ik snap. Ik kan er ook nog wel inkomen dat mensen moeite hebben met abortus en euthanasie wegens respect voor al het leven. Maar op een partij stemmen die het homohuwelijk als een ‘nephuwelijk’ ziet en dat het liefst vandaag nog afschaft, die graag ziet dat alleen mannen zich met politiek bezighouden, die (hoewel de bijbel volstaat met teksten over rentmeesterschap) het klimaatprobleem totaal niet serieus neemt gaat me echt veel te ver.

3 likes

Deze nadelen wegen voor mij erg zwaar. Daarnaast zoeken landen al samenwerking op, defensie doet op sommige trainingsmissies al aan vlagvertoon met andere landen richting Rusland. Ze weten elkaar wel te vinden in zulke situaties.
Daarnaast werkt mijn vriend bij defensie en alleen al samenwerken met een buurland als België levert zoveel culturele verschillen op. Ik heb uit 1e hand echt wel verhalen gehoord waar ik van schrok. Misschien ben ik pessimistisch maar elk land verschilt weer zoveel van elkaar, 1 militair beleid uitvoeren lijkt mij bijna onmogelijk.

Kennisdeling en samenwerking bevorderen lijkt mij het meest ideaal.

Edit: ook voor @Canvastas

2 likes

Nee, na je uitleg en en de dingen waar je voor staat kan ik me goed voorstellen dat je je dan gewoon echt niet kan vinden in zijn standpunten en keuze. Ik heb hier zelf ook vaak moeite mee omdat mijn standpunten ook veelal niet overeenkomen met die van mijn omgeving en soms ook familie, maar probeer het dan toch op de één of andere manier te accepteren. Ik vind het gewoon heel zonde als je daardoor de goede kwaliteiten van een persoon bijna zou vergeten, omdat je er gewoon niet bij kan dat iemand op zo’n partij zou stemmen (en dus indirect op de SGP) en dat je dus gaat twijfelen aan, zoals bij jou, de verstandigheid van die persoon.

Maar soms ligt het gewoon te ver uit elkaar, wat het natuurlijk heel moeilijk en ingewikkeld maakt :pensive:

1 like

https://www.forumfeminarum.nl/t/europese-verkiezingen-2019

:grin:

1 like

Ik verwoordde het trouwens wel een beetje te hard misschien hoor, ik denk dat ik dat even ga aanpassen. Zijn algehele verstand trek ik niet in twijfel en ik neem hem verder als persoon ook gewoon nog serieus, ondanks het feit dat ik dit een onbegrijpelijke keuze vind.

Ik weet niet waar de verschillen tussen jouw standpunten en die van je omgeving over gaan, maar ga jij daar over in discussie of laat je het onderwerp juist rusten? Ik heb zelf de neiging om er (heel fel) over te gaan discussiëren, maar of dat het nou beter maakt weet ik ook niet.

1 like

Gelukkig maar :relaxed:

Nou, ik heb absoluut net als jij de neiging om er heel fel over in discussie te gaan, maar het heeft me eigenlijk nooit heel veel opgeleverd, vooral een vervelende sfeer. Ik vind het bijvoorbeeld wel heel leuk om er met mijn opa over in discussie te gaan, omdat onze standpunten opzich niet ver uit elkaar liggen, maar toch wel iets van elkaar afwijken, dus dan is het niet fel maar gewoon een goeie inhoudelijke discussie, dat vind ik leuk!

Maar met vriendinnen vind ik het heel lastig, voornamelijk omdat ze de feiten niet kennen of eigenlijk gewoon niet geïnteresseerd zijn in de politiek. Het is al zo vaak voorgekomen dat iemand een maatschappelijk onderwerp aankaart en daar dan echt onzin over verkoopt, dan zeg ik daar iets kritisch op en dan wordt het vervelend omdat zij dan vinden dat iets niet zo is, maar feitelijk klopt het gewoon niet.

Na veel discussies ben ik maar gewoon afgehaakt, want het heeft dan weinig zin om erover te praten.

En al helemaal als iemand zegt: oooh ja nou ik was in slaap gevallen, dus ik heb niet meer kunnen stemmen. Dan hou ik echt nog net zoveel van die vriendin als anders, maar vind ik het niet waardevol om daarmee in discussie te gaan over de politiek.

2 likes

Heel begrijpelijk! Discussies met mensen die er überhaupt niks om geven lijken me erg vermoeiend.

Hoewel ik wel altijd als er weer verkiezingen aankomen een keer heel casual daar iets over zeg tegen mijn broertjes omdat ik weet dat ze anders niet gaan stemmen, het vergeten, of er last-minute achter komen en dan alsnog niet gaan stemmen omdat ze niet meer de tijd hebben om zich er in te verdiepen.

Ohja over die migranten had ik zelf ook ingevuld dat ze gelijk verdeeld moeten worden, maar ik begrijp het standpunt van de PvdD ook wel.
Ik heb gelukkig nog tijd om wat door te lezen, ik ga hun partijprogramma’s mbt Europa nog wel even bekijken.

Deze ga ik ook stemmen! Wilde sowieso GL en zij spreekt mij ook aan omdat ze ook duidelijk op millennials richt.

1 like

Ja, ik ga ook op haar stemmen!

Wat leuk dat er hier al (‘al’) drie mensen zijn die op haar gaan stemmen.

1 like

Ik ook haha!

2 likes

@mensen die PvdD gaan stemmen (@Honey @Vaiana @Willem @monkeyslut o.a., hoop dat jullie het oké vinden dat ik tag, anders haal ik 'm weg!) wat vinden jullie van die fractie? Ik ben niet helemaal overtuigd door het feit dat er communistische partijen inzitten namelijk, maar qua standpunten en vooral onderbouwing kan ik me wel goed in de PvdD vinden. En als jullie oké zijn met die fractie, op welke kandidaat stemmen jullie dan? Nr. 1 is een vrouw, en daarna pas nr. 5 weer. Volgens mij hadden ze de laatste verkiezingen geen zetels dus dan schiet lager op de lijst niet echt op, of wel?

Ik haak even op het 2e deel in. Als ze 1 zetel krijgen is dat meest waarschijnlijk de vrouw op nr.1 omdat de meeste mensen op de bovenste kandidaat stemmen. Dus dan maakt het niet uit wat je stemt. Als ze 2 zetels krijgen maakt het wel uit op wie jij gestemd heb, want dan kan het best dat de 2e vrouw meer voorkeursstemmen krijgt. Dus als je doel is meer vrouwen in het parlement zou ik op de nr. 5 stemmen.

2 likes

Oh ja dat is ook wel logisch inderdaad, thanks! Taaie werkdag achter de rug dus ben even niet zo helder meer haha

1 like

Ik wil er niet teveel op in gaan, omdat ik geen zin heb om er echt over te discussiëren en teveel replies te krijgen als ik iets zeg wat niet goed is (ik ben nl. Niet goed in mezelf uiten en kom vaak met dit soort onderwerpen dommig over). Ik vind het belangrijk om op de partij met de meeste (in dit geval een na meeste overeenkomsten) te stemmen en dat is in dit geval PvDD.
Verder stem ik niet op nr 1, maar op een andere kandidaat waarvan ik vind dat zij het ook verdient om in de EP te belanden. De kan is wel kleiner dat ze er echt komt, maar het voelt wel beter om op iemand te stemmen waar ik het meer mee eens ben.

1 like

Voor mij is het een Europese leger kan in de huidige situatie mooi zijn maar hoe kan Nederland dan nog zelf beslissen waar ze wel of niet aan mee willen doen. Ieder land heeft weer zijn eigen belangen en hoe ga je die dan verenigen zonder dat Nederland een missie heeft waar ze niet deel aan willen nemen of dat ze een missie willen starten maar dat het niet kan. Tweede punt stel nou dat er nog een oorlog in Europa (binnen de Europese Unie) uitbreekt dan zit Nederland ook eerst zonder eigen leger. Hoe wil je in die situatie dan het land verdedigen? Je zou dan eerst je eigen troepen terug moeten roepen en wie zegt dat je daarin dan niet gehinderd zal worden.

3 likes

Dat ze ‘Doe eens normaal’ als slogan gebruiken ook, mooie verwijzing wel naar het befaamde ‘gesprek’ tussen Rutte en Wilders. Als je inhoudelijke argumenten op zijn kun je altijd nog overgaan op roepen dat degene met wie je in discussie bent ‘gewoon normaal’ moet doen.

Dankjewel voor je reactie! Kiezen voor de partij waar je de meeste overeenkomsten hebt is ook gewoon een hele legitieme onderbouwing natuurlijk. Als het PvdD wordt ga ik ook niet voor de nr. 1 denk ik, ben het met je eens daarin!