Ik vind abortus zo’n moeilijk onderwerp pfff. Aan de ene kant ben ik heel blij dat het hier kan en dat we over ons eigen lijf mogen beslissen, maar aan de andere kant vind ik dat er wel wat meer aandacht mag zijn over het effect wat - zelfs een vroege abortus - kan hebben op je leven.
Twee vrouwen die dicht bij me staan hebben een abortus gehad en naast dat ze beide keihard werden veroordeeld door het medisch personeel in de kliniek (“Als je een vaste vriend hebt en een baan waarom hou je het dan niet?”) hebben ze nu, jaren later, nog last van de nasleep. Eentje was er heel vroeg bij en had de abortus pil, en haar was verteld dat nadat het over was ze geen last meer zou hebben maar sindsdien is haar ongesteldheid echt een hel. Veel zwaarder, super pijnlijk en veel langer. Soms valt ze bijna flauw van de pijn.
Psychologisch gezien is het ook geen pretje, de ander kamt nog steeds met haar schuldgevoel en als ze erover probeert te praten wordt er vaak met onbegrip gereageerd. “Het was toch jouw keuze?”
…ja, maar dat maakt het niet perse makkelijker.
Ik vind best dat er meer voorlichting mag zijn, voor mijn vriendinnen was de beslissing op zich al moeilijk maar ze wisten echt niet dat de ingreep zelf veel heftiger zou zijn dan ze verwachtten. En ik vind ook dat het medisch personeel er wel wat gevoeliger mee om mag gaan, al verschilt dat natuurlijk per kliniek en per land. Mijn vriendinnen zijn beide Nederlands.
Ik vind de grens voor abortus hier in de UK trouwens wel aardig ok:
Most abortions in England, Wales and Scotland are carried out before 24 weeks of pregnancy.
They can be carried out after 24 weeks in very limited circumstances – for example, if the mother’s life is at risk or the child would be born with a severe disability. (Van de NHS website)
Ik merk bij mezelf dat ik het moreel gezien toch lastig vind als het later wordt gedaan, voor mij is de grens wanneer de foetus pijn kan voelen of levensvatbaar is. Maar dat is mijn eigen maatstaaf, als het legaal zou zijn om later een abortus te ondergaan zou ik daar iemand niet op veroordelen. Je doet zoiets niet voor je lol.