Feminisme

Dankjewel! De woningmarkt is inderdaad compleet vertyft. Wat jij vertelt zou voor mij en partner idd ook gelden (met het verschil dat wij ongeveer hetzelfde verdienen).

Oh excuus had dat over het hoofd gezien. Maar idd een knap lastige situatie en er is niet voor niets een aparte telefoonlijn bij de belastingdienst :sweat_smile:

1 like

‘Hoe denk je over scheiden?’ wordt denk ik mijn nieuwe openingsvraag.

4 likes

Ja, daar identificeer ik me dus ook niet mee, haha. Ik zou eerder ‘any pronoun’ voor mezelf kiezen.

Sinds een paar maanden leer ik Mandarijn Chinees en daar gebruiken ze 1 woord voor alles en iedereen, hij, zij het, goden, dieren, alles klinkt hetzelfde. Dankzij Europese invloed hebben ze uiteindelijk wel verschillende schrijfwijzes ingevoerd om het te verduidelijken maar je spreekt het nog hetzelfde uit en technisch is het nog non-gendered. Werkt prima voor mij :wink:

@Biscotti zij/haar is dus prima wat mij betreft maar ik zal het niet over mezelf zeggen.

6 likes

Maar jij zult dus niet snel misgendered worden. Dat is voor sommige mensen niet het geval. Je kunt prima kritisch zijn op het binaire genderstelsel, maar dat neemt de pijn niet weg voor mensen die telkens als bijvoorbeeld man worden aangesproken terwijl ze dat niet zijn. Het aangesproken worden met de juiste pronouns is voor veel trans mensen een significant onderdeel en bevestiging van hun identiteit.
Ik vind trouwen ook dom, dat betekent niet dat ik daarom maar tegen het homohuwelijk zou stemmen. In een land waarin mensen trouwen, moet dat voor iedereen toegankelijk zijn. In een land waarin we met pronouns werken, moet iedereen die hier gebruik van wil maken, dat kunnen. En als jij daar onderuit kunt komen omdat mensen toch wel de juiste pronouns gebruiken bij jou, is dat een privilege.

Huh dus dan moet jij, naast dat je dus alle taakjes al doet, ook nog eens je vent opvoeden? Hoezo zouden mannen niet kunnen zien wat een vrouw allemaal doet? Mijn vader (zzper vanuit huis) deed al die shit. Hij was niet toevallig blind voor al die taakjes omdat hij een man is.

16 likes

Misschien krijgt ze daar energie van en vindt ze het fijn die momenten voor zichzelf te hebben?

3 likes

Joh overdrijf je nu niet? Ik ga nu uit van een man die fulltime werkt en dus overdag niet thuis is wanneer de vrouw cadeautjes aan het kopen is voor een kinderfeestje, boterhammen aan het smeren is etc.

Met zo’n instelling als dat je maar niks zegt en er vanuit gaat dat je man het maar zelf hoort te zien vind ik het ook niet heel raar dat mannen het helemaal niet zien. Het is heel makkelijk om maar vanuit te gaan dat hij het vanzelf ziet, als het je echt hoog zit dan kan je het toch gewoon bespreekbaar maken??
Mijn eigen man kennende, die gaat er echt niet vanuit dat mijn mental load hoog is als ik alles gewoon voor elkaar krijg en er niet over klaag. En ik ga er zelf ook niet vanuit dat hij dan maar uit het niets moet weten dat het zwaar is, dat is toch ook voor iedereen verschillend.
Als je het zwaar hebt moet je het gewoon uitspreken, en dan kan je samen kijken hoe je het kan oplossen. Spreek je niets uit, tjah niet zeuren dan.

2 likes

Maar het gaat hier niet per se om een vader die fulltime werkt en niet thuis is al de vrouw die dingen regelt. Het is gewoon aangetoond dat vrouwen veel meer uren huishoudelijke en zorgtaken doen, OOK als ze evenveel werken. Omdat we er als samenleving maar vanuit gaan dat dat taken zijn voor vrouwen en mannen zich er fucking makkelijk vanaf maken en het laten gebeuren. Door dit soort onbetaalde uren, gaan vrouwen vaak minder werken (zoals Willemijn - zeg niet dat dit in haar situatie verkeerd is!) waardoor we minder vaak carriere maken, minder verdienen, minder pensioen opbouwen, er bekaaid vanaf komen in het geval van een scheiding/uit elkaar gaan. Dit is precies waar we ons druk om moeten maken en weldenkende mannen ook.

9 likes

Zomervakantie is niet anders dan andere weken toch? Als ik werk gaan de kinderen naar school + BSO, en in de vakantie is dat een hele dag BSO.

1 like

Ja maar dit is toch iets wat je van te voren bespreekt wat hier ook boven ook al paar keer is gezegd. Je hebt minstens 9 maanden om met je man te bespreken hoe jullie het gaat doen qua werk en wat je zou moeten regelen wil je nog wel blijven werken.
Als je beide evenveel blijft werken dan heb je nog steeds samen de verantwoordelijkheid om alle huishoudelijke taken te verdelen en dat moet je dan ook doen. Je hoeft als vrouw zijnde niet alles te slikken, en als je een man hebt die niks doet ja dan moet je serieus afvragen met wat voor hork je leeft.

2 likes

Dit is onze eerste zomervakantie met kind op basisschool. We hebben 2 weken vrij, rest van de tijd gaat hij de hele dag naar de BSO en 1x/week naar z’n oma. Tja huur moet ook betaald worden en we kunnen beide niet meer vrij krijgen (willen we eerlijk gezegd ook niet).

2 likes

Dat begrijp ik heel goed, maar als je vindt dat je teveel te doen hebt is misschien niet het goede moment om met een extra activiteit te beginnen. Dan levert dat geen energie op maar kost het je extra energie. Denk ik. Leuke dingen zijn leuk zolang het niet teveel is. Dan gaat het leuke eraf.

1 like

Kinderopvang houd niet op met bestaan als ze 4 worden :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Ik heb nu opeens zo’n horrorscenario in m’n hoofd dat Willemijn dit wel uitspreekt in een 40 minuten durende vlog die bekeken wordt door tienduizenden vrouwen, dat het er hier al de hele middag over gaat en dat die Djurre gewoon van niks weet op z’n boorplatform of waar ‘ie ook zit, omdat we het wel leuk moeten houden / niet willen zeiken. Nee toch, hoop ik?

4 likes

Ja maar in die eerste 9 maanden zeg je ook dat je je kind in de eerste twee jaar echt nooit even een ipad krijgt voor vermaak, je echt niet van dat lelijke plastic speelgoed gaat kopen en je alle fruithapjes zelf gaat maken. De afspraken zijn vaak goed, maar in de praktijk loopt het dan niet zo en komt de zorg voor kinderen veel meer neer op her bordje van de vrouw.

Overigens weer een heerlijke heteronormatieve discussie haha.

17 likes

Er zijn zeker tegenwoordig genoeg mannen die ook hun fair share oppakken, genoeg koppels waar beide 36 uur blijven werken en waarbij de opvang goed geregeld is. Naar mijn inziens heb je echt wel een grotere probleem als je een partner hebt die totaal geen bijdrage levert.

Maar goed, ik ga hier verder niet op in ik denk dat je mijn punt wel snapt maar ik blijf hier anders maar hetzelfde herhalen.

1 like

Hahaha moet om dit voorbeeld zo hard lachen. Mijn vriend dacht van de week dat ik ook zijn koffer in zou pakken voor vakantie, want, zo zei hij, dat vind je toch fijn om dat op jouw manier te doen.

Ik ben hem uit gaan lachen en gezegd dat het een grote jongen is die dat prima zelf kan. Overigens ben ik het er wel mee eens wat iemand hier zei, als je als vrouw niks aan je partner laat weten, dan weet hij het ook niet. Toevallig hebben wij vorige week een akkefietje over zoiets gehad. Ik vond dat ik alles moest regelen voor de vakantie en hij best mocht inzien dat ik het daar zwaar mee had. Ik sprak me alleen niet uit en dus had hij niet door. Pas toen ik het uitsprak naar hem, vielen de kwartjes en is hij gaan helpen. En tuurlijk is dit maar één voorbeeld, maar denk dat dit bij veel zo gaat. Dat ze het wel waarnemen, maar niet zien of opslaan ofzo.

17 likes

In heb geen idee. Denk dat Willemijn dat zelf het beste weet.

2 likes

https://www.bol.com/nl/nl/p/onzichtbare-vrouwen/9200000109799981/?Referrer=ADVNLGOO002008J-G-114976560717-S-862607301334-9200000109799981&gclid=CjwKCAjwlrqHBhByEiwAnLmYUNrpqq9TFwk-cz3_J6KCxRYMbilsXsL-MCyVBJMGeCj3_9y7GVs7nxoCgRoQAvD_BwE

Ongevraagde tip.
Over vrouwen en onbetaald werk en hoe de wereld er vooral niet op is ingericht.

6 likes