Ja @Lemongrab heeft vast gelijk maar ik kan me gewoon niet inleven in een man die gewoon schijt heeft?? Oh joh, haar probleem??
Jaaaa echt hĂš, snap dat echt niet vanuit hun kant. Een jongen die ik kende zei er ook over: âja ik knijp âm eigenlijk wel altijd een beetje, ik wil niet zonder het te weten een kind met een gekkieâ
??? ??? ??? Pardon
Ja en hem er dus vervolgens wel instoppen en dit vervolgens bulderlachend delen met zijn vrienden⊠I canât
Vind dit boek ook wel onder feminisme vallen:
Heeft iemand het al gelezen? Kan er nog helemaal niets over vinden op het forum en dat verbaast me wel gezien de ophef erover.
Ik vind de ophef rondom dit boek eerlijk gezegd best ingewikkeld. Vooropgesteld: ik geloof haar meteen (had vroeger een goede vriendin met een soortgelijk verhaal), vind het goed dat ze zich uitspreekt en vind dat ze ten allen tijden veilig moet zijn. Vind het ook ergens opmerkelijk hoe enorm dit verhaal wordt opgepakt omdat we allemaal weten dat dit speelt en de islam echt niet de enige religie is waarin dit speelt. Lastige vind ik wel hoe dit verhaal direct gekaapt wordt door extreemrechts en zij daar zelf ook niet vies van is.
Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de manier waarop de ophef ontstaat. Honderden (zo niet meer) mannen die direct weer met walgelijke gewelddadige dreigingen komen die vaak haar dood als einddoel hebben, in haar prive inbox. Hoe is het mogelijk dat 1 vrouw opschrijft wat haar is overkomen en dat er ZO bizar heftig op gereageerd wordt? Waar zijn al die mannen zo vreselijk bang voor dat hun reactie zĂł heftig is?
Dat het voer is voor extreemrechts had ze inderdaad aan kunnen zien komen. Maar wie weet voelt zij zich genoodzaakt die stappen te zetten met de motivatie âwie weet luistert er dan wel iemand naar meâ.
Het lijkt me onvoorstelbaar moeilijk om zo diep in een onderdrukte wereld te zitten waar je als vrouw zo weinig te zeggen hebt. Als je daar dan uit breekt kan ik me wel voorstellen dat je als 23-jarige (super jong ook nog) dan moeite hebt met genuanceerd zijn en het vuurtje klein houden als de media dat met alle liefde voor je opstookt.
Maar goed ik heb het boek dus zelf (nog) niet gelezen maar twijfel of ik het moet aanschaffen. Ik ben er wel heel benieuwd naar namelijk.
Nja, ik denk niet dat het probleem zit in genuanceerd zijn of iets. Zij heeft zelf gewoon vrij extreemrechtse standpunten (iig getweet vroeger). Die keur ik zelf dus wel af. Dat is haar goed recht, maar maakt het wel lastiger om een open gesprek te voeren over haar ervaringen. Als jij al besloten hebt dat de islam het grote probleem is en wat jij meemaakt stereotypisch islam is, heb ik er zelf dus vrij weinig nog aan toe te voegen, waardoor ik het dus een vrij lastige discussie vind. In mijn ervaring is haar ervaring niet per se karakteristiek islamitisch. Vind je die ook in andere culturen en geloven én is dat iets waar we iets mee moeten. Edit: Dat extreemrechts het verhaal gebruikt voor de eigen agenda kan zij overigens niks aan doen. Reken ik haar ook zeker niet aan. Maar dat vertroebelt het gesprek wel nog meer. Want ik wil haar dus steunen, maar niet als dat verdere inperking voor andere islamitische personen inhoud.
Die bedreigingen staan daar wat mij betreft los van. Die krijg je tegenwoordig bij alles als je je uitspreekt. Vooral als vrouw. Vooral als je een opvallende mening hebt. Als je je als progressieve islamitische vrouw kandideert, als je je als linkse persoon uitspreekt, als je je keert tegen je eigen gemeenschap, als je een zwarte pieten demonstratie live verslaat, als je extreemrechts bent. Die zijn absoluut onacceptabel, maar het is wel al jaren de tendens. Er is een hele waslijst te maken van mensen die beveiliging hebben ontvangen om hun mening of verhaal. Dat is ook zeker iets waar we iets mee moeten, voor nu moet zij beschermd worden, maar die bedreigers ook zeker bestraft. Ik snap alleen niet dat men zo verbaasd is?
Ah, dat eerste snap ik. Ik kende haar nog niet, was wel door haar Twitter heen gegaan en haar manier van reageren sprak me al niet heeel erg aan. Maar goed, haar boek scheen heel goed geschreven te zijn dus dat trok me wel.
Heeft zij eerder aangegeven dat dit stereotype islam is? Want dat is dan inderdaad onjuist lijkt mij, gezien de grote hoeveelheid islamistische vrouwen die in vrijheid (lijken te) leven. Maar goed wat weet ik er van Dat is juist waarom ik dat boek zou willen lezen.
Ik vind het gewoon zo typisch dat je van vrouwen zelden doodsbedreigingen ontvangt. WAT is het in mannen dat ze zo reageren. Ik vraag me oprecht af waar ze zo bang voor zijn en waarom het meteen op deze manier moet. Heeft dat dan alles te maken met trots?
Dat ze zegt dat het karakteristiek is, is een interpretatie van mij. Maar ze zegt in veel interviews wel dat ze over het algemeen islamofoob is, dat men meer islamkritiek moet hebben, dat islam gelijk staat aan vrouwonvriendelijk en de voorbeelden die dat tegenspreken uitzonderingen zijn, dat links niet islamkritisch genoeg is. Dat verhaal.
Dat LIJKT mij inderdaad generaliserend maar ik heb het gevoel dat ik er weinig over kan/mag zeggen omdat zij dat geloof heeft beleefd en ik niet⊠A la mansplaining zeg maar. Vind ik moeilijk.
En daarna zeggen dat ze naar je moeten lachen.
Haha, uiteraard niet minder erg, maar het is wel belangrijk na te gaan of deze vrouwen reeds verhoogd risico voor trombose hadden (door bv gebruik van bepaalde anticonceptie, roken, andere aandoeningen), aangezien zonder het weten van deze factoren het niet correct is hen te vergelijken met een gemiddelde populatie en dus beweren dat ze door het vaccin trombose hebben gekregen. Wanneer bv een gemiddelde man zonder vaccin geen trombose krijgt, terwijl een gevaccineerde zwangere vrouw wel, is het zeer waarschijnlijk dat de zwangerschap voor de trombose zorgde, niet het vaccin.
Oh zo bedoel je. Ik denk iig dat het citaat puur een wetenschappelijke uitleg was, zonder verder waardeoordeel, maar dat terzijde.
Het is overigens wel een misvatting dat de pil zĂł gevaarlijk is wat betreft trombose; het klopt dat de kans verhoogt tov niet hormonale anticonceptie, maar deze blijft wel erg klein. Het merendeel van de tromboses lijkt te maken te hebben met enige tijd niet te bewegen, bv door ziekenhuisopname
Waarmee ik niet wil zeggen dat er allicht wel anders zou omgegaan worden met bijwerkingen van de pil moesten mannen deze nemen, maar het is ook niet nodig om de pil weg te zetten als âoorzaak van al het kwaadâ. Niet naar jou bedoeld, maar ik zie het wel af en toe gebeuren.
Ik hoop en vermoed in dit geval dat de uitspraak wetenschappelijke uitleg was, maar hoop eigenlijk dat door dit te benoemen en te onderzoeken mogelijk ook wetenschappelijke vragen gesteld gaan worden over of de huidige mate waarin anticonceptie en andere vrouwelijke zaken worden meegenomen in de ontwikkeling van medicijnen/vaccins wel voldoende is. Zijn de huidige normen afdoende en de mogelijke gevolgen hiervan voor de vrouwelijke gebruikers (nog wel) acceptabel?
Ja ik vraag me af of als dit zo was geweest bij jonge mannen er dan ook had gestaan: âRookten deze mannen? Hadden ze overgewicht? Aten ze elke dag rood vlees? Zoveel mogelijke factoren!â
Gezien de context waarin het gezegd werd, denk ik eigenlijk van wel? Het ging niet om âschuldâ aanduiden, maar dat het belangrijk is andere risicofactoren mee te nemen in de analyse van het verband tussen vaccinatie en trombose.
Edit: vaak gebeurt dit natuurlijk wél zoals jij het beschrijft, maar ik denk niet dat dit hier per se het geval was.
Daar kan ik het uiteraard niet anders dan eens mee zijn. Schandalig hoe onze wetenschap/geneeskunde bepaald is door witte mannen.
Ja lief dat je het blijft uitleggen, maar volgens mij snappen we allemaal het idee van deze opmerking maar zien Penny en ik er gewoon meer achter dan een neutrale opmerking.
Vraag namens mijn man. Hij is teamleider van een ict-team. Hij wil daarin een zo divers mogelijk team i.p.v. vooral witte mannen. Zijn er websites/boeken die hij kan lezen om zo te helpen dit vorm te geven en mensen zich veilig te laten voelen in het team? Vanuit het bedrijf speelt dit niet echt. HR vind het wel een mooi streven maar meer ook niet. Hij kan het natuurlijk niet in zân eentje veranderen maar wil door bijvoorbeeld vacature-teksten zo op te stellen ook duidelijk maken dat het inclusief is. Ik kwam niet echt met dingen die hij zelf ook al niet had bedacht maar misschien hebben jullie nog ideeĂ«n waar hij zich kan inlezen?
Waarom moet hij zich inlezen? Je hoeft niks anders te doen, behalve vrouwen daadwerkelijk aannemen.