Feminisme

Maar je kiest toch ook op capaciteiten? Ik kan me alleen niet voorstellen dat er in de partij van zijn voorkeur geen enkele vrouw is die hij capabel genoeg vindt (op basis van wat je kunt weten over zo’n iemand dan). Ik snap je frustratie hoor en vind zijn argument echt poep.

(Overigens vind ik iemand vaak capabel juist omdat diegene een vrouw is want ik denk dat een vrouw mij het beste kan representeren. De meeste witte mannen hebben nou ook niet echt een goede track record als het gaat om denken aan anderen dan aan henzelf.)

3 likes

Haha hij gelooft duidelijk niet in ~the patriarchy~. Het is gewoon een feit dat iedereen die geen witte man is niet dezelfde kansen krijgt. Dus als hij zegt ‘anderen zijn waarschijnlijk gewoon niet geïnteresseerd in politiek’, dan zou je kunnen zeggen: vrouwen hebben slechts 100 jaar (!) kiesrecht. Net als dat vrouwen pas eind 19e eeuw naar de universiteit mochten. Dus het is helemaal niet gek dat er minder vrouwen in die gebieden zijn want we zijn begonnen met een enooorme achterstand. Daarnaast hebben we ook nog te dealen met enorm veel stereotypen/vooroordelen/hokjes waar we in moeten passen. Als je het omdraait zou je eens kunnen zeggen: we vinden het ook pas sinds relatief kort normaal dat een vader thuis blijft als huisman. Kun je nagaan welke achterstand vrouwen hebben op carrièregebied etc

6 likes

Ja je kiest zeker op capaciteiten. Maar hij denkt dus dat omdat ‘mensen dat altijd doen’ (op capaciteiten stemmen) het dan dus ligt aan het aantal (of: gebrek aan) capabele vrouwen. Ik kan mezelf niet zo goed verwoorden hoop dat t overkomt wat ik bedoel. Bij alle ongelijkheid waar ik hem op wijs krijg ik zo’n dom weerwoord. Bijv dat Tijl Beckand gister bij Jinek zat die daar echt niks zinnigs te zeggen had. Dan zeg ik ‘waarom moet daar weer een witte man zonder enige nuttige bijdrage aan tafel zitten’. Hij zegt dan: ja jij ziet ook overal wat slechts in, er had net zo goed Chantal Janzen kunnen zitten die had dan ook niks nuttigs te zeggen.
Zucht…

Thanks!

Vraag hem eens wat hij denkt dat de reden is dat in zijn voorbeeld 100.000 mannen de politiek in willen en maar 50.000 vrouwen?

Mannen zijn uiteraard niet “gewoon” of van nature meer geïnteresseerd (of beter…) in politiek. Dat is simpelweg het resultaat van meer mannelijke politici zien. In de Kamer, de partijleiders, de premier. Tuurlijk zijn in Nederland vrouwen net zo goed vrij om de politiek in te gaan, maar zij zien ook van jongs af diezelfde mannen en hebben dus datzelfde (onbewuste) vooroordeel, en daarmee een grotere drempel. Dat moeten we doorbreken door meer vrouwen de politiek in te stemmen.

3 likes

Omdat vrouwen niet aangemoedigd worden in hun studiekeuzes
Omdat de opvang altijd de moeder belt als een kind ziek is
Omdat de vrouwen allerlei onbetaald werk op zich nemen en mannen niet
Omdat vrouwen niet uit mogen praten
Omdat vrouwen niet overwogen worden in topfuncties
Omdat vrouwen agressief of kattig gevonden worden en mannen daadkrachtig (of elitair a la Kaag en Flopke)

18 likes

Ja precies, en niet alleen in de politiek zien we dat mensen stemmen op mensen die op zichzelf lijken, ook in het bedrijfsleven zie je dus witte mannen die witte mannen in het bestuur vervangen. Dit is gewoon wetenschappelijk aangetoond. En blijkbaar is het overgrote deel van de witte mannen niet zelfstandig uit eigen beweging in staat om niet-witte niet-mannen aan te stellen dus daarom zijn quota’s ook belangrijk.

10 likes

Ugh ik vind het zo irritant dat we moeten gaan verdedigen dat we mannen niet willen buitensluiten bij het stemmen op een vrouw. Come the fuck on echt, stel je niet zo aan. Verdiep je een seconde in de cijfers als het je zo ontzettend interesseert

6 likes

Thanks voor alle reacties. Ik word er ook zo moe van alles constant maar uit te moeten leggen en dan van die domme discussies te krijgen. Hoop dat tegen de tijd dat onze dochters groot zijn de mannen ook een stuk verder zijn…

Ik was gisteren echt zo geirriteerd. Ik zat in een vergadering met verder alleen niet-Nederlands sprekende collega’s.

We hadden het over productspecificaties en ik had mijn scherm gedeeld op een nederlandse site. Daar stond: ‘deze telefoon van 7inch’.

Toen zei ik: yes so it’s only 7 inch. Mannelijke collega die geen Nederlands spreekt: ‘No, cause ‘van’ means a range, so this is the minimum size’.
Ik: ‘Awesome, you are mansplaining my own language to me’.

En verder zei niemand iets, maar DM-den de andere mannen uit die call me later dat ze hopen dat zij me niet zo behandelen. Neem het dan voor me op in die call!

Was daarna ook zo boos dat ik me niet meer kon concentreren.

67 likes

Hahaha wel :fire:

1 like

Waaaat een gast, hoe haalt hij het in z’n hoofd om (foutieve) taalregels te gaan uitleggen tegen een native speaker. Hoe verheven moet je je dan wel niet voelen, als je niet eens de taal spreekt en dan al op deze manier met (vrouwelijke) native speakers omgaat :exploding_head:
Echt goede reactie van jou :fire:

6 likes

Ik vind dit best Willem Alexander maar dan 10 jaar terug.

9 likes

Ik had niets te doen, dit is W-A in 2010

2 likes

https://www.ad.nl/gezond/polen-lanceert-nieuw-televisiekanaal-om-huisvrouwen-een-glamoureus-imago-te-geven~a40fe9864/

Dit is zo apart om te zien dat het gewoon lachwekkend is. Maar ik heb wel het idee, correct me if im wrong, dat Polen en Hongarije laten zien wat er gebeurd als het land steeds conservatiever word en wat dat doet met vrouwenrechten. Best een eng idee als je nagaat dat ze daar onder het communisme behoorlijk veel gelijkwaardigheid kenden en dit bleef na het vallen van de Sovjet-Unie. Het blijft best een dun koord

4 likes

En wat volgt is zeker een realityprogramma slash spelshow waar zelfstandige vrouwen met een eigen bedrijf etc. en/of een stoerder uiterlijk worden veranderd in huisvrouwen waar alleen de SGP van zal dromen.

Roklengte op de knie, extensions zodat je lange blonde lokken hebt en uiteraard niet te dik.

3 likes

Aaah zo scheetig die kindjes :smiling_face_with_three_hearts:

@Marquez maar die keuken is wel goals :rofl:

@anon42392789 oh net zoals What Not To Wear waar iedere vrouw op het einde als een huismoeke eruit zag.

1 like

Kan iemand me uitleggen waarom je dit zou doen? https://www.ad.nl/buitenland/turkije-trekt-zich-terug-uit-verdrag-vrouwenrechten~a46af9e6/

“Turkije houdt geen officiële cijfers bij van geweld dat gericht is tegen vrouwen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie krijgt 38 procent van de Turkse vrouwen in hun leven te maken met geweld van een partner. In Europa is dat ongeveer 25 procent.” En dan trekt hij zich terug uit dat verdrag? Snap er niks van.

Bizar hè. Heb me hier gister ook even over boos gemaakt. Erdogan is niet echt een stralend voorbeeld mbt vrouwenrechten en emancipatie. Past helaas heel goed bij het plaatje van wie hij is en hoe hij familie/sociale controle vs staatsinmenging voor zich ziet. Zou me verbaasd hebben als hij dit wel op de kaart zou willen zetten. Turkije knapt niet echt op onder zijn bewind! (Understatement)

1 like

Ik ga proberen vanuit dezelfde cultuur er antwoord op te geven, maar moet zeggen dat ik weinig nieuws volg en me er niet heel erg in heb verdiept… Turkije heeft zich destijds in 2011 geloof ik aangesloten bij dit verdrag. Voor beschermen van slachtoffers van huiselijk geweld (ondanks je afkomst/etniciteit/geslacht etc). Afgelopen paar jaar zie je dat de president meer macht naar zich heeft toe getrokken en dat hij vaker beslissingen kan nemen zonder toestemming vd regering. Hij focust zich op het kerngezin en de traditionele rolverdeling, dus man, vrouw en kinderen - Lhbti/homoseksuelen horen er niet bij. Ik denk dat hij wil voorkomen dat de 2e groep als normaal wordt gezien in Turkije en de focus wil houden op het traditionele gezin. Het komt erop neer dat hij de rechten afneemt van vooral vrouwen omdat zij het meest slachtoffer zijn van huiselijk geweld.

Regelmatig lees ik.over vrouwen die zijn vermoord.door hun (ex)-partner, familielid, broer etc. Ik geloof wel dat het rond de 300-400 ligt.

Erdogan zei iets in de trant van; we hebben deze verdragen niet nodig. We zullen onze eigen wetten toepassen. En tbh, je weet maar nooit wat er gebeurt, dus ik hoop heel erg dat Turkije op een andere manier de slachtoffers beschermt.