Feminisme

Zo vinden ministers - en tevens partijgenoten van Rutte - Tamara van Ark en Cora van Nieuwenhuizen dat het verhaal door hun collega’s groter wordt gemaakt dan het is. “Ik ervaar niet veel van die geschetste ongelijkwaardigheid”, zegt Van Nieuwenhuizen, over wie NRC vorige maand juist wist te melden dat ook haar het patroon was opgevallen. Van Ark: “Wat een onzin. Dat zouden we toch niet pikken?”

Gender traitors

17 likes

Ik kwam net dit filmpje tegen en vind het zo erg. Hoe Nina hier ook reageert daarna ze is helemaal in shock. Ongelofelijk dat hier niet meer kritiek op is gekomen. Gelukkig kwamen Jamai en Eva voor haar op

6 likes

Bizar ja. Er was ook zo’n filmpje (ik weet niet of zij dat ook was) dat ‘ze meer iets voor de EO jongerendag’ was. Ik heb sowieso grote problemen met het sexy moeten zijn. Blugh :rage:

Het slaat gewoon nergens op en voegt ook niks toe. Waarom moet je als vrouw sexy of stoer zijn?

Alsof Anouk haar shirt uitdeed om sexy te zijn, er werd toch iets op gegooid waardoor het vies werd. Ik vind die Ronald zo een engerd.

14 likes

Idd en zo raar dat hij dat wel als zo’n statement ziet. Al treed je in een skipak op… you do you!

1 like

Ik ben echt in een mood dit weekend.

Ik heb gisteren de film Moxie gekeken waarbij ik echt niet om kon gaan met een mannelijke rol daarin oh ik werd zo kwaad.

Toen heb ik gelezen over die Piers Morgan en zijn WALGELIJKE entitled gedrag wat betrekking tot Meghan.

En toen belandde ik in een wormhole over Sarah Everard.

Ik ga nu boodschappen doen en de eerste man die mij verkeerd aankijkt gaat de lul zijn vrees ik :joy:

19 likes

Ik heb dat nu ook heel erg. Het verhaal van Sarah Everard heeft zo veel invloed op mij gehad dat ik er de afgelopen twee dagen gewoon down door ben geworden en mij voor het eerst heb gerealiseerd dat ik geen angststoornis (angst voor donker) maar dat veel vrouwen voelen wat ik voel. Ik loop inderdaad als het donker is met mijn sleutels in mijn hand dat als er iets gebeurd ik daarmee kan slaan. Heb opgezocht of het makkelijk is om pepperspray te kopen, heb een pen die je als mes zou kunnen gebruiken. Nooit mijn haren los in de avond en sneakers aandoen. Het is toch belachelijk dat wij ons zo moeten aanpassen omdat heel veel mannen denken dat ze macht over ons hebben. Ongelofelijk hoeveel vrouwen zijn aangerand.

9 likes

Mijn vriend heeft geen social media dus krijgt zulke dingen vaak niet mee en dat vind ik best jammer.

Wat ik me wel vandaag afvroeg: hoe komt het dat dit specifieke nieuwbericht ineens weer zoveel stof doet oplaaien? Zulke berichten zijn er (helaas) veel vaker maar ik heb het idee dat het niet altijd voor zoveel aandacht komt. Waar zit ‘m dat in?

Missing white woman syndrome speelt bij die Sarah wel een rol.

10 likes

Is het zo dat dit echt veel vaker gebeurt? het is toch helemaal niet zo vaak dat een jonge vrouw random wordt vermoord. Wel vaker dat vrouwen wordt vermoord in ‘‘familiekringen’’ wat ook heel erg is, maar ik denk dat vrouwen het dan meer een ver-van-je-bed verhaal vinden. Ik denk dat dit heel veel vrouwen raakt omdat het zo random is en het onze angst nogmaals bevestigd. En ook dat er een politieagent wordt verdacht.

1 like

ik denk dat het een combinatie is van verschillende factoren. Het is echt zo’n typische girl next door waarin heel veel vrouwen zich herkennen. Ze was ‘s avonds op straat, maar niet op een extreem laat tijdstip. Geloof ook gewoon in een redelijk veilige buurt. Ze droeg geen uitdagende kleren. Ze gedroeg zich dood normaal. Kortom: ze heeft eigenlijk echt alles wat je maar zou kunnen doen gedaan om niet aangevallen of verkracht te worden. En nog is het gebeurd. Door een agent nota bene, de partij die ons zou moeten beschermen.

Als dit onder deze omstandigheden dus zo gebeurt, dan kun je eigenlijk niet meer anders dan protesteren en je stem laten horen. Want het is gewoon beyond fucking achterlijk.

Tel daarbij op dat we in een feministische golf zitten en dat social media groter is dan ooit. Tel het allemaal bij elkaar op en je krijgt dit effect.

11 likes

Denk inderdaad missing white women syndrome en de dingen die @Maurice zegt ook wel, maar ook dat de verdachte een politieagent is, heb het idee dat in de Britse media (wat ik een beetje half volg, maar ook niet heel goed dus correct me if I’m wrong) er vooral na zijn arrestatie ook extra aandacht voor de zaak kwam.

5 likes

Een kennis deelde alleen een bericht waarin het ging over een 6pm curfew voor mannen en hoe belachelijk hij dit wel niet vond. Ja want dát is het probleem waar het hier om gaat…

Ik had een discussie met iemand over #notallmen, ik zei het volgende:

Every woman knows that it’s not “all men”, the problem is that we don’t know which men so we have to be be cautious with all men.

Waarop hij antwoordde:

Imagine the same speech and change ‘men’ to race or any other specific group. Then remember, these are your words.

Gevoelsmatig is dit voor mij iets heel anders en klopt die vergelijking niet, maar ik kan niet zo goed onder woorden brengen waarom dan. Ben wel benieuwd hoe anderen hier over denken?

@dombo ik heb net de eerste 2 hoofdstukken van “Men explain things to me” van Rebecca Solnit gelezen en dat gaat precies hierover. Of nouja, over dat bijna alle moorden op en verkrachtingen van vrouwen door mannen gepleegd worden. Terwijl bijvoorbeeld in Amerika zowel mannen als vrouwen een pistool mogen bezitten, dus daar ligt het bijvoorbeeld niet aan. Ik ben echt een beetje murw geslagen door de cijfers die ze benoemt en de talloze voorvallen die ze beschrijft, dus kom niet erg lekker uit mijn woorden.

Enkele citaten uit h2: “It’s not that I want to pick on men. I just think that if we noticed women are, on the whole, radically less violent, we might be able to theorize where violence comes from and what we can do about it a lot more productively. Clearly the readily availability of guns is a huge problem for the United States, but despite this availability to everyone, murder is still a crime committed by men 90 percent of the time.”

Daarnaast, een stukje verderop: “Nearly two-thirds of women killed by guns are killed by their partner or ex-partner”

“A woman is beaten every nine seconds in this country. Just to be clear: not nine minutes, nine seconds. It’s the number one cause of injury to American women; of the two million injured annually, more than half a million of those injuries require medical attention while about 145,000 require overnight hospitalizations, according to the Center for Disease Control.

En dan citeer ik nog niet eens over de verkrachtingen, de wetten rondom abortus en dat in 31 staten de verkrachter parental rights heeft (!!!). Anyway, zeg maar dat hij dit boek moet lezen.

6 likes

ik kwam eerder vandaag ook deze statistieken tegen op Wikipedia (niet de meest betrouwbare bron ever but still)

Deze shocking statistieken zijn er niet voor bepaalde rassen/geloven.

Then again, dit zijn statistieken over arrestaties. Misschien zijn vrouwen gewoon beter in het niet gepakt worden :tipping_hand_woman:t3: wouldn’t surprise me
afbeelding

4 likes

Ja ik wilde ook al zeggen: Joe let even op dat vrouwen hierin de onderdrukte groep zijn door mannen en zwarte mensen de onderdrukten door de hele wereld - dus ja niet iedere man is een verkrachter en niet ieder mens is een racist en dat zegt dus ook niemand maar dat is wel het patroon.

Ja @Eddie hij bedoelt waarschijnlijk hypothetisch vervangen door “#nietallemarokkanen zijn criminelen maar we weten niet welke niet dus we moeten voor allemaal oppassen” :woman_facepalming: I can’t.

5 likes

Het is iets heel anders omdat de eerste uitspraak (‘all men’) gaat om een systeem van onderdrukking, waarin alle mannen een rol hebben in het creëren van een veilige wereld voor vrouwen.

Variant twee is gewoon een racist slur. We hebben geen objectieve maatstaaf om aan te nemen dat een bepaalde bevolkingsgroep structureel geweld pleegt tegenover anderen en daarin profiteert van een systeem dat dit geweld in stand houdt.

7 likes

Hij bedoelde het idd andersom, dus dat je bijvoorbeeld zegt “niet alle latino’s zijn criminelen maar dat weet je nooit zeker dus je kan maar beter uitkijken voor latino’s.” :woman_facepalming:t2:

@vitaminwater @anon50301661 @Cozycute @EllaFitzgerald @Shaaar bedankt voor de reacties, dit is inderdaad waar ik op doelde maar lastig vond te verwoorden. Echt zo’n typische reactie, vrouwen zeggen dat ze last hebben van hoe mannen zich gedragen en je enige reactie als man is vervolgens “ja maar…”

1 like