Het was een willekeurig persoon op Reddit, gelukkig niet iemand die ik ken! Dan zou ik inderdaad ook echt not amused zijn en er wel wat harder tegen gegaan.
Ik wilde deze even hier kwijt:
En deze, hoewel ik onhandig verwoord vindt van hem over dat het niet om vrouwen gaat, maar ik snap wat hij bedoelt haha
Oh gelukkig. Zijn toon ook hier:
Then remember, these are your words.
Zo patronizing, bloed onder mn nagels.
Ja precies, op die manier vind ik het ook wel legit maar hij bedoelde het echt als ânot all black people are criminals, but we donât know which one so we have to be careful around all black peoplesâ en dat is natuurlijk gewoon hartstikke racistisch en slaat als een tang op een varken.
Door het nieuws van Sara Everard werd ik weer even pijnlijk bewust van dat ik het bijna als ânormaalâ ben gaan zien dat er een andere standaard is voor vrouwen dan voor mannen wat betreft 's avonds over straat lopen. Ik had het er met mijn man ovet en hij gaf me gelijk, maar zei ook âJa maar ik ben ook op mn hoede als ik snachts alleen over straat loopâ. Maar de angst om bijv. beroofd te worden is toch echt iets anders dan de angst om aangevallen te worden omdat je vrouw bent. Dat begreep hij gelukkig meteen.
Ik vraag me alleen af: wat moeten we hier tegen doen? Ik ben sowieso voor meer bewustwording en voorlichting en geloof dat een groot deel van gedrag echt voorkomen kan worden. Maar ik geloof ook dat de daders van zulke heftige voorvallen een stoornis hebben, en dat krijg je er niet âuitgefilterd.â
Ik denk dat de mensen met âstoornissenâ echt de uitzonderingen zijn en minder voorkomen. Voor mij althans zijn het echt de mannen die personal space niet respecteren, catcallen, achtervolgen etc. Denk dat dat meer een maatschappelijk probleem is oid, weet niet zo goed hoe je daar op anticipeert behalve dan voorlichting etc op middelbare scholen. Jong geleerd zeg maar.
Ik denk dat je het beste bij je zelf kan beginnen! Dus bespreek dit onderwerp met de vrouwen (en vooral mannen) in je omgeving. Geef aan dat ook zij onderdeel zijn van de oplossing, dat zij hij vrienden kunnen aanspreken op dit gedrag. Mijn ervaring is echt dat veel mannen niet zien hoe groot dit probleem is en daarom is het super goed om dit wel te bespreken!
Daarnaast helpt het niet als mannen zeggen dat ze een verkrachter in elkaar zouden slaan, het helpt veel meer als ze andere mannen aanspreken op vrouwonvriendelijk gedrag(ik weet 100% zeker dat mannen dit in hun omgeving hebben gezien!!), zodat er misschien een verkrachting voorkomen kan wordenâŠ
Maar het probleem is juist dat het veelal ânormaleâ mannen lijken die the good guy zijn. Duidelijke stoornissen kunnen gesignaleerd en behandeld worden ja maar dat is bij het grootste deel niet aan de orde. Het kan gewoon elke man zijn. Het is niet elke man maar het kan wel.
Ik denk dat veel mannen ook echt wel begrijpen dat vrouwen zich onveilig voelen door idee dat mannen je kunnen misbruiken, ontvoeren en op allerlei manieren fysiek kwaad kunnen doen, maaar we voelen ons ook onveilig door wat jij zegt: catcallen, achtervolgen etc. En ik denk dat dit voor veel mannen een veel grijzer gebied is, want ze zouden misschien niet (allemaal) iemand verkrachten maar doen wel dit en dragen dus bij aan onveilig gevoel voor vrouwen.
En hier kan je natuurlijk heel goed mannen op aanspreken, jongens opvoeden en je vrienden op corrigeren.
Ik denk dat we hier ook vaak twee dingen door elkaar halen. De angst voor de man die je ontvoert/erger. Het horror verhaal waar veel vrouwen mee zijn opgegroeid, waarop de kans zeer klein is, maar de gebeurtenis (zeker als het een vrouw is waaraan velen zich kunnen spiegelen) zeer ingrijpend. En het verhaal van de man die we allemaal wel kennen die naroept, een gesprek aanknoopt maar de eerste nee niet respecteert, structureel grensoverschrijdend gedrag vertoont maar geen gevolgen kent vanwege zijn machtspositie, aan je zit of de man die je vertrouwt en tĂłch je grenzen niet respecteert. Ik denk dat die eerste er altijd zal zijn. Er zal zo af en toe een gruwelijk verhaal zijn en met de ergste vormen van preventie ga je dat niet voorkomen. Die tweede daarentegen zit in zo enorm veel zaken: (seksuele) voorlichting, veilige plekken (verlichting), mannen die elkaar aanspreken, het daadwerkelijk bestraffen van strafbare feiten, hoe we kinderen opvoeden, hoe we omgaan met slachtoffers.
Ja zeker eens, ik denk dat een groot deel van het gedrag echt weggenomen kan worden door opvoeding/onderwijs en beeustwording. De kans dat je verkracht (of erger) word door een onbekende is gelukkig heel klein. Maar ik vrees ook dat de trieste conclusie is dat er altijd een bepaalde mate van onveiligheid zal zijn. Bij Sara Everard functioneerde die dader blijkbaar ook normaal (genoeg) om gewoon rond te lopen.
Ja dat verwoord je goed. Aan punt 2 moet écht meer gedaan worden.
Ik bedacht me na deze moord weer dat ik eigenlijk niet zo vaak echt âbangâ ben op straat, En ook rustig door het korte paadje door de bosjes loop om naar huis te gaan. (Onder het mom van âde enge manâ staat niet de hele avond daar te wachten tot ik lang loop. En anders heeft hij me alsnog want ik moet toch langs de bosjes.) App wel altijd mijn man als ik naar huis ga maar dat doet hij omgekeerd ook. Geloof dat ik best vervelende ervaringen heb gehad maar dat ik die dan soort van block en wegstop.
Ik ben veel vaker âbangâ voor mijn gay-broertje. Vooral toen hij nog in bepaalde steden voor werk of uitgaan moest zijn. Hoe vaak ik niet van hem hoor dat vrienden van hem in elkaar geslagen zijn. Hij ziet er âgelukkigâ behoorlijk stoer uit maar ik denk dat de angst onder die groep voor âmannenâ ook niet te onderschatten is.
Interessante discussie hier, en ook âfijnâ om te lezen dat ik niet de enige ben die op haar hoede is op straat, en dat we toch steeds meer gaan inzien dat dat niet normaal is.
Ik had een paar maanden geleden wel een hele fijne ervaring die ik even wil delen: ik liep 's avonds in het donker op straat, capuchon op want het regende. Ik was een beetje in mezelf gekeerd, want was op weg naar yoga, en liep door mân eigen straat. Opeens word ik ingehaald door een man, die vlak voordat hij mij passeert, zegt âhey sorry hoor, ik ga je even inhalenâ, en hij haalt me in en schiet vlak voor me een trap op. Ik zeg een beetje beduusd âoh eh, dankje voor het waarschuwenâ, waarop hij zegt âja ik kan me voorstellen dat het niet fijn is als er in het donker opeens iemand naast je staatâ.
Was natuurlijk een kleine moeite voor die man, maar ik vond het echt heel chill dat hij er ĂŒberhaupt bij stil stond hoe ik me in die situatie kon voelen, en dat hij zijn gedrag daarop aanpaste.
Ik heb ook een keer meegemaakt dat ik naar huis fietste en dat er een meisje naast me kwam fietsen en vroeg of ze mee mocht fietsen omdat ze zich niet veilig voelde door iemand achter haar. Dit heb ik toen zelf ook een keer gedaan toen ik me niet veilig voelde. Ik zei natuurlijk tegen dat meisje dat ze naast me mocht fietsen ( allebei dronken, vrienden voor het leven je kent het wel) en de meisjes aan wie ik het vroeg waren ook heel aardig. Dat vond ik echt zo fijn om te kunnen doen en dat het ook voor mij gedaan werd.
Ja, toen ik zeven was heerste op de basisschool nog het principe âmeisjes plagen, zoentjes vragenâ. Zo fucking schadelijk.
Ik merk dat ik zo boos word van het feit dat het trombose risico van het Astra zeneca vaccin zo serieus genomen wordt. Natuurlijk is het goed dat dit soort risicoâs serieus genomen worden, maar het risico op trombose door de anticonceptiepil wordt vaak weggewuifd.
Achtergrond info: Ik heb zelf jaren de Diane pil geslikt, die op een gegeven moment werd afgeraden ivm hoog risico op trombose. Maar in plaats van anticonceptie aanraden die dat niet heeft, kreeg ik een pil waarvan het risico âiets kleiner isâ.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Als ik het er met mensen in mijn omgeving over heb, vinden veel mensen volgens mij dat ik me aanstel. Ik merk ook dat ik er onvoldoende van af weet om echt met deze mensen het gesprek aan te gaan.
Alle hormonale anticonceptie geeft een verhoogd risico op trombose, de enige opties die je dan overhoudt zijn condooms/pessarium, een koperspiraal of geheelonthouding, dat zijn niet de eerste dingen die een dokter zal aanraden gezien de nadelen die daaraan kleven.
Wat zou je meer willen weten? Ik heb nog geen medisch inhoudelijke documentatie gezien waarom ze nu pauzeren, wat ik uit de lekenberichtgeving opmaak is dat Nederland zich niet al te druk maakte om die trombose alleen, maar dat er nu ook een paar gevallen van zowel trombose als bloedingsproblemen in 1 persoon zijn gemeld en dat kan een levensbedreigend en moeilijk te behandelen beeld opleveren, ik weet er dus het fijne ook niet van, maar ik kan me voorstellen dat ze dat even uitgezocht willen zien voor ze verder gaan.
Edit: oh ik dacht dat dit het Coronatopic was, misschien zoek je heel andere antwoorden hier, dan laat maar.
Denk dat @Ola meer bedoelt (wat ik ook herken), is dat het tromboserisico ineens heel serieus genomen wordt terwijl het bij hormonale anticonceptie een risico is wat je geacht wordt te nemen als je de pil gebruikt. Er zijn meerdere aandoeningen/lasten die vrouwen hebben, waar weinig aandacht voor is. Aandoeningen bij vrouwen worden minder vaak herkend, vrouwen worden niet serieus genomen, etc etc. De mannenpil wordt niet verder onderzocht want de bijwerkingen zouden te erg zijn. Nu is een bijwerking een probleem dat bij mannen ook voorkomt en opeens maken we er wel punt van.
Weet niet of het 100% waterdicht is of dat het bij mij ook vooral op emotie berust, maar ik snap Ola wel.
Ja, endometriose is een goed voorbeeld van een aandoening die ik bedoel. Maar ook âgewoonâ pijnlijke menstruaties en de overgang zijn zaken waar weinig aandacht voor is of was, waarbij je je afvraagt of dit ook zo was geweest als mannen er last van zouden hebben.