Feminisme

Alle medicijnen hebben risico’s en bijwerkingen die je geacht wordt te aanvaarden omdat je dat medicijn nodig hebt of er zelf belang bij hebt. Het verschil met een vaccin is dat je dat (in ieder geval het grootste gedeelte van de mensen) niet neemt voor jezelf maar voor de volksgezondheid, de aanvaardbare risico’s zijn dan ook een stukje kleiner. Dat ze hier nu dan ook meer aandacht voor hebben vind ik logisch.

Verder met je eens dat er te veel genderongelijkheid is in de geneeskunde.

1 like

Eens hoor, bijwerkingen horen er soms bij. Maar bij hormonale anticonceptie denk ik wederom: wat als mannen primair verantwoordelijk gemaakt werden voor anticonceptie. Zouden we dan meer opties hebben? Zouden we dan meer onderzoek gedaan hebben naar middelen met minder bijwerkingen? Zouden die ook maar dealen met bijwerkingen zoals libidoverlies, stemmingsveranderingen en tromboses? Is wederom een gevoel wat ik herken dat hoort bij de ongelijkheid en niet wetenschappelijk dicht kan timmeren.

7 likes

Maar hormonale anticonceptie neem je toch ook niet alleen voor jezelf, het is ook in het belang van je (mannelijke) partner en de staat om geen ongewenste zwangerschap te krijgen.

@Gatta Dit is een artikel uit 1978 over dit onderwerp maar nog steeds helemaal relevant vind ik. “If men could menstruate” van Gloria Steinem.

9 likes

Ik heb best veel mannelijke vrienden. Allemaal zijn ze - voor zover ik dat als buitenstaander kan weten - opgevoed met de normen en waarden die jij noemt. Toch vond een van hen dat hij het recht had om met mij te zoenen, omdat ik met twee van zijn vrienden had gezoend. Toen ik nee zei, was ik een slet.

We hebben dit (inmiddels bijna twintig jaar geleden) uitgepraat, maar ik ben er nooit achtergekomen waarom hij dit op dat moment dacht. Ik heb zijn ouders nooit op rare denkbeelden kunnen betrappen, en ik denk dat ze het ook sterk hadden afgekeurd als ze het hadden geweten. Misschien was dit zijn vorm van rebellie (hij was toen 17), maar toch: wat gaf hem het idee dat hij bepaalde rechten had als het op vrouwen aan komt?

Ik heb nog geen kinderen, maar als ik een zoon zou hebben, zou dit me dwars zitten. En misschien uit een soort overcompensatie tegen invloeden van buitenaf, zou ik dan ook heel lange gesprekken voeren over consent e.d.

Ik heb sowieso het idee dat veel jonge mannen denken ergens recht op te hebben. Op Reddit vind je dat type ook vrij veel. Soort nerds, niet typisch knap, nooit succes bij de meisjes gehad en vaak afgewezen en dan ineens vinden ze dat vrouwen niet meer zo moeten zeiken en dat zij ook recht hebben op seks.

Vervolgens als je niet wilt is hun al fragiele ego nog verder kapot waardoor ze in de vechtmodus gaan en je allerlei verwensingen naar je hoofd krijgt, van iemand die je 2 seconden daarvoor nog in z’n bed probeerde te krijgen.

12 likes

Dat eerste doet me denken aan Elliot Rodger. Heeft een aanslag gepleegd omdat hij geen vriendin kon krijgen en geen seks. Letterlijk mensen vermoord omdat hij vond dat hij daar recht op had maar het niet kreeg. Dus zulke mannen maken me altijd enorm bang.

1 like

Ja, incels (involuntary celibates) noemen zij zichzelf. Hele enge groep. In het boek “Men who hate women” van Laura Bates kun je hier meer over lezen (eerste hoofdstuk), ik vond het echt heel naar.

5 likes

Oh wow ik wist niet dat daar een officiële term voor was.

Je kunt bij elk medicijn wel een belang voor de overheid bedenken (meer/langere productiviteit, preventie van ziekte, etc), dus dat vind ik niet echt een argument. Ik heb covid gehad, had 3 dagen een snotneus, ik heb er wel vertrouwen in dat ik (mocht ik het nog een tweede keer kunnen krijgen) het wel overleef, ik heb 0,0 eigenbelang bij het covidvaccin. Ik heb een enorm belang bij anticonceptie, want een kind heeft nogal wat impact op mijn leven, mijn partner heeft daar ook belang bij, maar alleen al mijn eigen belang maakt dat ik een x% verhoogd risico op wat-dan-ook-voor-bijwerking accepteer. Van iets waar ik zelf 0 belang bij heb accepteer ik misschien maar 0,0x% risico op een ernstige bijwerking.

Ik denk dat er nog een reden is dat anticonceptie voor mannen niet zo van de grond komt, want zou je het lot van je baarmoeder in handen van je sekspartner leggen? Vertrouw je erop dat die jongen die je in de kroeg hebt opgepikt elke dag braaf zijn pilletje op dezelfde tijd heeft genomen? Je bent er samen verantwoordelijk voor, maar uiteindelijk moet je als vrouw aan de morning-after-pillen of met je benen in de beugels voor een abortus of een kind dragen en baren. De mannelijke sekspartner heeft daar toch minder directe ongemakken van, en dus denk ik minder belang bij.

3 likes

@tessel, @Gatta, heel erg bedankt voor het beter verwoorden van mijn struggles.

Ik wil inderdaad niks afdoen aan het feit dat het voor het vaccin nu zo goed onderzocht wordt. Het lijkt me niet meer dan logisch dat dat nu gebeurd. Ik wil absoluut niet pleiten voor het negeren van bijwerkingen van het vaccin. Het voelt alleen onrechtvaardig dat een medicijn (aka de pil) aan veel jonge meiden klakkeloos wordt voorgeschreven ook bij bijv pijnlijke menstruatie of een onrustige huid, waarbij wordt verwacht dat ze de bijwerkingen maar gewoon zou moeten accepteren en dat er, zoals @Merel zegt, weinig goede alternatieven zijn.

Edit: excuses voor de veel te lange zin

2 likes

Ik denk dat als mannen baarmoeders hadden, heel veel problemen niet bestonden. Ik denk dat het feit dat vrouwen de ‘ontvangende’ partij zijn bij seks (als in: wij kunnen ons geslachtsdeel niet ergens instoppen) en het feit dat wij de kinderen baren, er voor een groot deel voor heeft gezorgd dat het patriarchaat zo van de grond heeft kunnen komen.

9 likes

Toen ik het nieuws over de vaccins en tromboses hoorde, maakte ik me exact dezelfde bedenking als jij.
Maar sowieso vind ik dat er heel lang niet stil gestaan is bij de bijwerkingen van de pil. Ik heb ook heel lang Diane geslikt, zonder extra uitleg. Toen in via via hoorde over iemand die depressief werd door de pil, heb ik dat eens aan mijn huisarts voorgelegd, en die deed dat af als een broodje aap verhaal. Daar ben ik nog altijd boos om.

@ Bells: ik denk inderdaad dat dat meespeelt, maar toch vind ik het vreemd dat we daar nog niet verder in staan. Als ik een man was zou ik toch ook graag mijn eigen vruchtbaarheid controleren. In niet alle relaties kan je elkaar 100% vertrouwen, en een condoom is ook niet altijd betrouwbaar. Of je partner is redelijk nonchalant met de pil bvb. Dus zelfs als ik geen feminist was, zou ik graag betrouwbare mannelijke anticonceptie hebben.

3 likes

Ja dat mannen deze situatie gewoon maar accepteren? Zou echt bang zijn dat er toch zomaar een kind van me rondloopt.

9 likes

Maar is dat niet de oorsprong van de ellende? En doorfilosoferend, als dat gewisseld werd van de man naar de vrouw, hadden we dan niet een matriarchaat gehad ipv een patriarchaat?

Voor mannen is de consequentie potentieel wel anders, want ignorance is bliss en die kunnen in theorie lekker verder leven alsof ze nooit een kind verwekt hebben. Dan ben je wel een asshole, maar die zijn er genoeg. Voor vrouwen is dat onmogelijk natuurlijk.

10 likes

Het wordt er niet zo bij ze ingestampt als bij ons. In mijn herinnering ging seksuele voorlichting niet zo zeer over ‘wat is seks?’ maar over ‘hoe word je niet zwanger’. De jongens keken op dat moment verveeld uit het raam, dat ging niet over hen. Tenzij hun ouders het uitgebreid aan bod hebben laten komen, hebben ze nooit dat vleugje angst ervaren dat veel tienermeisjes voelen als ze seks hebben. Want als ze zwanger raken is hun leven voorbij (althans, zo wordt het gepresenteerd) of moeten ze een abortus ondergaan.

Ik hoop echt dat het tegenwoordig beter is. Dat er meer over de vele aspecten van seks wordt gesproken (bijvoorbeeld ook dat het leuk kan zijn!) en dat het niet meer alleen ‘je krijgt er soa’s en baby’s van’ is.

6 likes

Ja, dat denk ik wel. En dat was waarschijnlijk niet beter geweest. Alleen met omgekeerde rollen. Er is bij zoogdieren nu eenmaal altijd een (tijdelijk) kwetsbare partner. Die moet maar hopen dat de ander tijdens het dragen, baren en zogen van een kind, z’n steentje bijdraagt.

Ik heb wel eens gewoon gezegd “ik heb teveel ervaringen met mannen die me lastig vallen op straat dat ik het niet fijn vind als iemand zo dichtbij staat”.

3 likes

Wow sowieso… iets met pandemie?

En classic weer mannen he. In plaats van zich te schamen dat ze in je aura komen, geven ze jou de schuld dat jij ze niet in je aura wilt. Echt ga weg hoor. Ik zou geen woord vuil maken aan dit soort dwazen.

12 likes

Ja, ik verbaas mij hier ook altijd over, dat enkel het zinnetje ‘ik slik de pil hoor!!’ voor veel mannen voldoende geruststelling is om te denken: gaan met die banaan. En ja wat @Lemongrab zegt klopt natuurlijk dat voor mannen de consequenties wat anders liggen, maar het blijft mij gewoon verbazen (oke aan de andere kant verbaast het me totaal niet want ja mannen)

3 likes