En daarna zeggen dat ze naar je moeten lachen.
Haha, uiteraard niet minder erg, maar het is wel belangrijk na te gaan of deze vrouwen reeds verhoogd risico voor trombose hadden (door bv gebruik van bepaalde anticonceptie, roken, andere aandoeningen), aangezien zonder het weten van deze factoren het niet correct is hen te vergelijken met een gemiddelde populatie en dus beweren dat ze door het vaccin trombose hebben gekregen. Wanneer bv een gemiddelde man zonder vaccin geen trombose krijgt, terwijl een gevaccineerde zwangere vrouw wel, is het zeer waarschijnlijk dat de zwangerschap voor de trombose zorgde, niet het vaccin.
Oh zo bedoel je. Ik denk iig dat het citaat puur een wetenschappelijke uitleg was, zonder verder waardeoordeel, maar dat terzijde.
Het is overigens wel een misvatting dat de pil zĂł gevaarlijk is wat betreft trombose; het klopt dat de kans verhoogt tov niet hormonale anticonceptie, maar deze blijft wel erg klein. Het merendeel van de tromboses lijkt te maken te hebben met enige tijd niet te bewegen, bv door ziekenhuisopname
Waarmee ik niet wil zeggen dat er allicht wel anders zou omgegaan worden met bijwerkingen van de pil moesten mannen deze nemen, maar het is ook niet nodig om de pil weg te zetten als âoorzaak van al het kwaadâ. Niet naar jou bedoeld, maar ik zie het wel af en toe gebeuren.
Ik hoop en vermoed in dit geval dat de uitspraak wetenschappelijke uitleg was, maar hoop eigenlijk dat door dit te benoemen en te onderzoeken mogelijk ook wetenschappelijke vragen gesteld gaan worden over of de huidige mate waarin anticonceptie en andere vrouwelijke zaken worden meegenomen in de ontwikkeling van medicijnen/vaccins wel voldoende is. Zijn de huidige normen afdoende en de mogelijke gevolgen hiervan voor de vrouwelijke gebruikers (nog wel) acceptabel?
Ja ik vraag me af of als dit zo was geweest bij jonge mannen er dan ook had gestaan: âRookten deze mannen? Hadden ze overgewicht? Aten ze elke dag rood vlees? Zoveel mogelijke factoren!â
Gezien de context waarin het gezegd werd, denk ik eigenlijk van wel? Het ging niet om âschuldâ aanduiden, maar dat het belangrijk is andere risicofactoren mee te nemen in de analyse van het verband tussen vaccinatie en trombose.
Edit: vaak gebeurt dit natuurlijk wél zoals jij het beschrijft, maar ik denk niet dat dit hier per se het geval was.
Daar kan ik het uiteraard niet anders dan eens mee zijn. Schandalig hoe onze wetenschap/geneeskunde bepaald is door witte mannen.
Ja lief dat je het blijft uitleggen, maar volgens mij snappen we allemaal het idee van deze opmerking maar zien Penny en ik er gewoon meer achter dan een neutrale opmerking.
Vraag namens mijn man. Hij is teamleider van een ict-team. Hij wil daarin een zo divers mogelijk team i.p.v. vooral witte mannen. Zijn er websites/boeken die hij kan lezen om zo te helpen dit vorm te geven en mensen zich veilig te laten voelen in het team? Vanuit het bedrijf speelt dit niet echt. HR vind het wel een mooi streven maar meer ook niet. Hij kan het natuurlijk niet in zân eentje veranderen maar wil door bijvoorbeeld vacature-teksten zo op te stellen ook duidelijk maken dat het inclusief is. Ik kwam niet echt met dingen die hij zelf ook al niet had bedacht maar misschien hebben jullie nog ideeĂ«n waar hij zich kan inlezen?
Waarom moet hij zich inlezen? Je hoeft niks anders te doen, behalve vrouwen daadwerkelijk aannemen.
Omdat hij laatst van iemand te horen kreeg dat advertenties door hoe ze zijn opgesteld (onbewust) meer mannen aanspreken en daardoor vrouwen niet reageren. Want die vrouwen moeten wel reageren om ze aan te nemen.
Ah zo. Ehm misschien een foto van een vrouw erbij ipv een man? Als er sfeerbeelden op de site staan. Vaak zijn het alleen maar fotoâs van mannen. En niks van âwij zoeken een technische manâ maar dat spreekt voor zich. Ik ben een vrouw in de IT, wil best meekijken naar de teksten als daar behoefte aan is! Diegene die dat zei kan vast ook input leveren.
Ik lees veel vacatureteksten om te zien hoe anderen (niet alleen in hetzelfde vakgebied maar ook daarbuiten) hun teksten opstellen en heb een mapje met zinnen die ik goed vind, die gebruik ik als ik zelf een vacaturetekst opstel. Maar het gaat inderdaad verder dan dat zoals @Kauai zegt, de rest van de website en het bedrijf zelf moet er ook bij passen want alleen een inclusieve vacaturetekst is niet genoeg.
Ik kreeg laatst een cursus van het College voor de rechten van de mens aangeraden. Hun cursussen zijn specifiek daarvoor gemaakt.
Credits naar @Shaaar dus
@Swelgje ik kan de training van het college inderdaad aanraden als goed begin. Gaat niet specifiek over diversiteit, maar wel over zo eerlijk mogelijk werven en solliciteren. Wat mag, wat mag niet (discriminatie), omgaan met bias.
@Kauai, dank je wel! Ik ga het doorgeven. En vooral van die fotoâs op de website is een heel goede tip.
@Frambozentaartje, ik ken het boek een beetje. Vond het nogal amerikaans. Maar anoniem solliciteren is zeker iets wat nog met hr besproken kan worden.
@nello, dank je, dat is inderdaad een zoekterm die ik door ga geven. En van @roeptoeter ok een hele goede tip.
@Tessel en @Shaaar, ga dat ook zeker doorgeven. Misschien ook iets voor HR binnen dat bedrijf.
@Mexi, dank je wel! Vooral die tips over diplomaâs, dat is iets waar hij dan zelf heel erg aan denkt omdat hij geen opleiding heeft en daar al tegen zoveel vooroordelen is aangelopen. Begrijpelijk maar soms ook zo pijnlijk en verdrietig omdat het allemaal al moeilijk genoeg was in een bepaalde periode.
Dank jullie wel. Moet er wel een beetje om gniffelen hoe serieus man zijn âik ben een witte man in een functieâ neemt en dan echt heel hard erover nadenkt hoe hij dingen kan veranderen. Maar goed, die hebben we ook nodig. (Als het om het huishouden gaat is hij overigens waardeloos )
Ik hoor het al, ik moet me omscholen tot ictâer.
Wat een geweldig lied is dit, staat op repeat haha (woon niet in NL, hier geen verkiezingen vandaag)
Was er laatst niet iemand hier die een Belgisch onderzoek /adviesrapport had gepost waarin o.a. ook stond dat soms het gebruik van bepaalde woorden een verschil kon maken m.b.t. het aantrekken van meer vrouwen?
Help!
Ik was een beetje teleurgesteld in mijn vriend gister omdat hij niet op een vrouw heeft gestemd terwijl ik hem had geprobeerd uit te leggen hoe belangrijk dat is.
Nu zegt hij net: ânaast dat Kaag een vrouw is, heeft ze ook wel goede ideeen. Ik denk niet dat mensen alleen op haar hebben gestemd omdat ze een vrouw is. Dus zie je wel dat mensen gewoon stemmen op wie ze goed vinden?â
En: âik ken de cijfers niet, maar stel dat er 8 miljoen mannen en 8 miljoen vrouwen zijn, en daarvan willen er 100.000 mannen de politiek in en 50.000 vrouwen, dan hoeft het toch niet 50/50 te zijn in de regering?â
Hij is ervan overtuigd dat iedereen op zijn capaciteiten is gekozen en dat er âwaarschijnlijk gewoon meer mannen dan vrouwen geinteresseerd zijn in een politieke carriereâ.
Ik ben nu echt boos maar ik kan niet de woorden vinden om hem uit te leggen dat hij moet ophouden met andere, onschuldige verklaringen te zoeken voor de ongelijkheid in bijv de politiek. Hoe kan ik hem duidelijk maken dat het niet klopt wat hij denkt?