Je kunt bij elk medicijn wel een belang voor de overheid bedenken (meer/langere productiviteit, preventie van ziekte, etc), dus dat vind ik niet echt een argument. Ik heb covid gehad, had 3 dagen een snotneus, ik heb er wel vertrouwen in dat ik (mocht ik het nog een tweede keer kunnen krijgen) het wel overleef, ik heb 0,0 eigenbelang bij het covidvaccin. Ik heb een enorm belang bij anticonceptie, want een kind heeft nogal wat impact op mijn leven, mijn partner heeft daar ook belang bij, maar alleen al mijn eigen belang maakt dat ik een x% verhoogd risico op wat-dan-ook-voor-bijwerking accepteer. Van iets waar ik zelf 0 belang bij heb accepteer ik misschien maar 0,0x% risico op een ernstige bijwerking.
Ik denk dat er nog een reden is dat anticonceptie voor mannen niet zo van de grond komt, want zou je het lot van je baarmoeder in handen van je sekspartner leggen? Vertrouw je erop dat die jongen die je in de kroeg hebt opgepikt elke dag braaf zijn pilletje op dezelfde tijd heeft genomen? Je bent er samen verantwoordelijk voor, maar uiteindelijk moet je als vrouw aan de morning-after-pillen of met je benen in de beugels voor een abortus of een kind dragen en baren. De mannelijke sekspartner heeft daar toch minder directe ongemakken van, en dus denk ik minder belang bij.