Feminisme

Omdat hij laatst van iemand te horen kreeg dat advertenties door hoe ze zijn opgesteld (onbewust) meer mannen aanspreken en daardoor vrouwen niet reageren. Want die vrouwen moeten wel reageren om ze aan te nemen.

5 likes

Ah zo. Ehm misschien een foto van een vrouw erbij ipv een man? Als er sfeerbeelden op de site staan. Vaak zijn het alleen maar foto’s van mannen. En niks van “wij zoeken een technische man” maar dat spreekt voor zich. Ik ben een vrouw in de IT, wil best meekijken naar de teksten als daar behoefte aan is! Diegene die dat zei kan vast ook input leveren.

1 like

Ik lees veel vacatureteksten om te zien hoe anderen (niet alleen in hetzelfde vakgebied maar ook daarbuiten) hun teksten opstellen en heb een mapje met zinnen die ik goed vind, die gebruik ik als ik zelf een vacaturetekst opstel. Maar het gaat inderdaad verder dan dat zoals @Kauai zegt, de rest van de website en het bedrijf zelf moet er ook bij passen want alleen een inclusieve vacaturetekst is niet genoeg.

2 likes

Ik kreeg laatst een cursus van het College voor de rechten van de mens aangeraden. Hun cursussen zijn specifiek daarvoor gemaakt.

Credits naar @Shaaar dus

2 likes

@Swelgje ik kan de training van het college inderdaad aanraden als goed begin. Gaat niet specifiek over diversiteit, maar wel over zo eerlijk mogelijk werven en solliciteren. Wat mag, wat mag niet (discriminatie), omgaan met bias.

2 likes

@Kauai, dank je wel! Ik ga het doorgeven. En vooral van die foto’s op de website is een heel goede tip.
@Frambozentaartje, ik ken het boek een beetje. Vond het nogal amerikaans. Maar anoniem solliciteren is zeker iets wat nog met hr besproken kan worden.
@nello, dank je, dat is inderdaad een zoekterm die ik door ga geven. En van @roeptoeter ok een hele goede tip.
@Tessel en @Shaaar, ga dat ook zeker doorgeven. Misschien ook iets voor HR binnen dat bedrijf.
@Mexi, dank je wel! Vooral die tips over diploma’s, dat is iets waar hij dan zelf heel erg aan denkt omdat hij geen opleiding heeft en daar al tegen zoveel vooroordelen is aangelopen. Begrijpelijk maar soms ook zo pijnlijk en verdrietig omdat het allemaal al moeilijk genoeg was in een bepaalde periode.

Dank jullie wel. Moet er wel een beetje om gniffelen hoe serieus man zijn ‘ik ben een witte man in een functie’ neemt en dan echt heel hard erover nadenkt hoe hij dingen kan veranderen. Maar goed, die hebben we ook nodig. (Als het om het huishouden gaat is hij overigens waardeloos :rofl: )

6 likes

Ik hoor het al, ik moet me omscholen tot ict’er.

4 likes

Wat een geweldig lied is dit, staat op repeat haha (woon niet in NL, hier geen verkiezingen vandaag)

2 likes

Was er laatst niet iemand hier die een Belgisch onderzoek /adviesrapport had gepost waarin o.a. ook stond dat soms het gebruik van bepaalde woorden een verschil kon maken m.b.t. het aantrekken van meer vrouwen?

Help!
Ik was een beetje teleurgesteld in mijn vriend gister omdat hij niet op een vrouw heeft gestemd terwijl ik hem had geprobeerd uit te leggen hoe belangrijk dat is.
Nu zegt hij net: ‘naast dat Kaag een vrouw is, heeft ze ook wel goede ideeen. Ik denk niet dat mensen alleen op haar hebben gestemd omdat ze een vrouw is. Dus zie je wel dat mensen gewoon stemmen op wie ze goed vinden?’
En: ‘ik ken de cijfers niet, maar stel dat er 8 miljoen mannen en 8 miljoen vrouwen zijn, en daarvan willen er 100.000 mannen de politiek in en 50.000 vrouwen, dan hoeft het toch niet 50/50 te zijn in de regering?’
Hij is ervan overtuigd dat iedereen op zijn capaciteiten is gekozen en dat er ‘waarschijnlijk gewoon meer mannen dan vrouwen geinteresseerd zijn in een politieke carriere’.
Ik ben nu echt boos maar ik kan niet de woorden vinden om hem uit te leggen dat hij moet ophouden met andere, onschuldige verklaringen te zoeken voor de ongelijkheid in bijv de politiek. Hoe kan ik hem duidelijk maken dat het niet klopt wat hij denkt?

Maar je kiest toch ook op capaciteiten? Ik kan me alleen niet voorstellen dat er in de partij van zijn voorkeur geen enkele vrouw is die hij capabel genoeg vindt (op basis van wat je kunt weten over zo’n iemand dan). Ik snap je frustratie hoor en vind zijn argument echt poep.

(Overigens vind ik iemand vaak capabel juist omdat diegene een vrouw is want ik denk dat een vrouw mij het beste kan representeren. De meeste witte mannen hebben nou ook niet echt een goede track record als het gaat om denken aan anderen dan aan henzelf.)

3 likes

Haha hij gelooft duidelijk niet in ~the patriarchy~. Het is gewoon een feit dat iedereen die geen witte man is niet dezelfde kansen krijgt. Dus als hij zegt ‘anderen zijn waarschijnlijk gewoon niet geïnteresseerd in politiek’, dan zou je kunnen zeggen: vrouwen hebben slechts 100 jaar (!) kiesrecht. Net als dat vrouwen pas eind 19e eeuw naar de universiteit mochten. Dus het is helemaal niet gek dat er minder vrouwen in die gebieden zijn want we zijn begonnen met een enooorme achterstand. Daarnaast hebben we ook nog te dealen met enorm veel stereotypen/vooroordelen/hokjes waar we in moeten passen. Als je het omdraait zou je eens kunnen zeggen: we vinden het ook pas sinds relatief kort normaal dat een vader thuis blijft als huisman. Kun je nagaan welke achterstand vrouwen hebben op carrièregebied etc

6 likes

Ja je kiest zeker op capaciteiten. Maar hij denkt dus dat omdat ‘mensen dat altijd doen’ (op capaciteiten stemmen) het dan dus ligt aan het aantal (of: gebrek aan) capabele vrouwen. Ik kan mezelf niet zo goed verwoorden hoop dat t overkomt wat ik bedoel. Bij alle ongelijkheid waar ik hem op wijs krijg ik zo’n dom weerwoord. Bijv dat Tijl Beckand gister bij Jinek zat die daar echt niks zinnigs te zeggen had. Dan zeg ik ‘waarom moet daar weer een witte man zonder enige nuttige bijdrage aan tafel zitten’. Hij zegt dan: ja jij ziet ook overal wat slechts in, er had net zo goed Chantal Janzen kunnen zitten die had dan ook niks nuttigs te zeggen.
Zucht…

Thanks!

Vraag hem eens wat hij denkt dat de reden is dat in zijn voorbeeld 100.000 mannen de politiek in willen en maar 50.000 vrouwen?

Mannen zijn uiteraard niet “gewoon” of van nature meer geïnteresseerd (of beter…) in politiek. Dat is simpelweg het resultaat van meer mannelijke politici zien. In de Kamer, de partijleiders, de premier. Tuurlijk zijn in Nederland vrouwen net zo goed vrij om de politiek in te gaan, maar zij zien ook van jongs af diezelfde mannen en hebben dus datzelfde (onbewuste) vooroordeel, en daarmee een grotere drempel. Dat moeten we doorbreken door meer vrouwen de politiek in te stemmen.

3 likes

Omdat vrouwen niet aangemoedigd worden in hun studiekeuzes
Omdat de opvang altijd de moeder belt als een kind ziek is
Omdat de vrouwen allerlei onbetaald werk op zich nemen en mannen niet
Omdat vrouwen niet uit mogen praten
Omdat vrouwen niet overwogen worden in topfuncties
Omdat vrouwen agressief of kattig gevonden worden en mannen daadkrachtig (of elitair a la Kaag en Flopke)

18 likes

Ja precies, en niet alleen in de politiek zien we dat mensen stemmen op mensen die op zichzelf lijken, ook in het bedrijfsleven zie je dus witte mannen die witte mannen in het bestuur vervangen. Dit is gewoon wetenschappelijk aangetoond. En blijkbaar is het overgrote deel van de witte mannen niet zelfstandig uit eigen beweging in staat om niet-witte niet-mannen aan te stellen dus daarom zijn quota’s ook belangrijk.

10 likes

Ugh ik vind het zo irritant dat we moeten gaan verdedigen dat we mannen niet willen buitensluiten bij het stemmen op een vrouw. Come the fuck on echt, stel je niet zo aan. Verdiep je een seconde in de cijfers als het je zo ontzettend interesseert

6 likes

Thanks voor alle reacties. Ik word er ook zo moe van alles constant maar uit te moeten leggen en dan van die domme discussies te krijgen. Hoop dat tegen de tijd dat onze dochters groot zijn de mannen ook een stuk verder zijn…

Ik was gisteren echt zo geirriteerd. Ik zat in een vergadering met verder alleen niet-Nederlands sprekende collega’s.

We hadden het over productspecificaties en ik had mijn scherm gedeeld op een nederlandse site. Daar stond: ‘deze telefoon van 7inch’.

Toen zei ik: yes so it’s only 7 inch. Mannelijke collega die geen Nederlands spreekt: ‘No, cause ‘van’ means a range, so this is the minimum size’.
Ik: ‘Awesome, you are mansplaining my own language to me’.

En verder zei niemand iets, maar DM-den de andere mannen uit die call me later dat ze hopen dat zij me niet zo behandelen. Neem het dan voor me op in die call!

Was daarna ook zo boos dat ik me niet meer kon concentreren.

67 likes