Ik heb wel interesse om dat artikel te lezen, weet je toevallig nog waar je die vond?
En same. Ik heb er zo genoeg van continu rekening te moeten houden met het feit dat je met dit weer loslopend wild bent. Afgezien dat het slechter voor mijn gezondheid is, heb ik er gewoon vrede mee dat ik nu dikker ben dan voorheen, omdat ik merk dat ik dan toch minder nageroepen wordt. Echt ziek. Ik zit negen van de tien dagen thuis vanwege een depressie en angst om de deur uit te gaan (geen agorafobie, overigens, maar gewoon anxiety), en toen ik twee weken geleden voor het eerst sinds lange tijd in mijn eentje boodschappen ging doen, werd ik al gecatcalled toen ik niet eens het plein voor ons appartement uitgefietst was. Toen nog een keer in de stad nagefloten, en toen ik in de winkel kipfilet aan het uitzoeken was, begon een kerel een hele serenade over hoe knap ik wel niet was. Dus nu ga ik weer met mijn vriend naar de supermarkt, want dan tonen mannen meer respect.
Maar inderdaad, vooral het ontkennende van mannen staat me zo tegen. Vorig jaar las ik een artikel (weet niet meer welke, maar ik denk dat het via hier was) waarin resultaten van een test stonden. De test stelde vragen als “ben je wel eens de aanstichter van seksuele intimidatie geweest”, waarop de meeste mannen “nee” antwoorden. Vervolgens werden specifieke dingen gevraagd (tegen de zin aangeraakt, nagefloten, dickpic sturen, etc.), en zeiden meer mannen “ja”. Het is net alsof bij het gros van deze mannen het niet doordringt dat ook dat eronder valt. Overigens heb ik die discussie ook moeten voeren met mijn vriend, hetgeen ik wijt aan zijn opvoeding (andere afkomst waarbij er duidelijkere rollen voor mannen en vrouwen zijn).
Nog een pet peeve in het verlengde hiervan: mannen op datingsites die geen “nee, dat wil ik niet” accepteren en doorgaan met hun gedrag, maar wel stoppen als je zegt dat je een partner hebt. Ze hebben nog meer respect voor een niet-bestaande partner dan voor de persoon met wie ze een (seksuele) band proberen op te bouwen.
Ik ben trouwens reviewer van boeken (via NetGalley), en zag dat er enkele boeken toegankelijk waren. Onder andere “Women Don’t Owe You Pretty” van Florence Given, en “Women and Gender in Islam” van Leila Ahmed. Heb ze meteen aangevraagd, heel erg benieuwd naar.