Feminisme

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Dit kan ik me nog enigszins voorstellen vanuit de niet westerse normen en waarden en ook vanuit religie (ookal ben ik het er niet mee eens). Maar inderdaad belangrijk om dan op een andere manier ervoor te zorgen dat niet bijna 40% van de vrouwen in jouw land te maken krijgen met geweld door partner/familie, want van wat ik gelezen heb heeft hij zich daar totaal niet hard voor gemaakt. En dat is wel belangrijk als je je terugtrekt uit zo’n verdrag.

Jaa precies! En of je nou uit een moderne familie komt of uit een conservatieve, het lijkt niet heel erg veel uit te maken als je kijkt naar de moorden… veel vrouwen werden vermoord door crazy ex-partners/vriend/verloofde, tijdens ruzies of na een scheiding.

En de mensen zeggen; ook al hield Turkije zich niet aan het verdrag, we hadden op zijn minst, iets waar we aan konden vasthouden en nu valt dat ook weg.

Lol @desecretaris lekker aan het bijlezen? Update over mijn zusjes destijds praktisch niet-bestaande feminisme: ik heb haar het afgelopen jaar flink geïndoctrineerd, ze heeft Damn, Honey gelezen en volgt nu ook feministische accounts op instagram en heeft op een vrouw net beneden de peilingen gestemd dit jaar. Trotse zus hier :smiling_face_with_three_hearts:

15 likes

Dankjewel :smiling_face_with_three_hearts:

1 like
2 likes

Ik haat mannen.
Op mijn werk staan 3 dagen in de week stagiaires of vrijwilligers zelfstandig (met altijd axhtervang vanuit de professionals). Dit zijn dit jaar vrouwen tussen de 18 & 22 jaar.
En op mijn werk (Coffee to go gecombineerd met buurtwerk) komen helaas een hoop mannen die ongepaste opmerkingen naar hen maken.
Een hoop opmerkingen zijn met name gericht op seksuele avances richting hen, of over de kleding die ze dragen.
Ik ben zelf 28 en krijg deze opmerkingen ook als ik aan het werk ben, maar steeds minder want ik ga er eigenlijk altijd tegenin door te noemen dat ik het geen leuke opmerking vind, het ongepast vind, me er niet prettig bij voel, en niet wil dat er op zo’n manier tegen mij, of welke vrouw dan ook, gesproken wordt.
Maar ik vind het dus zo rot dat zij die opmerkingen wel nog steeds krijgen. We zijn nu gelukkig wel op het punt dat ze achteraf altijd het team inlichten en dat wij dan weer de mensen die dat zeiden daarop aanspreken, maar het stopt gewoon niet.
Ik heb het er ook met m’n vrijwilligers en stagiaires over gehad maar zij geven aan dat ze het niet nodig vinden om tegen die opmerkingen in te gaan, maar ook dat ze de opmerkingen niet prettig vinden. Nouja als ik terug denk aan mijn jongere zelf herken ik dit wel, ik lachte ook altijd alles weg om met een rotgevoel achter te blijven.
Maar ik vind het zo oneerlijk dat zij het keer op keer mee moeten maken.
Ik ben trouwens de enige vrouwelijke medewerker maar mijn collega’s zijn gelukkig wel feministisch genoeg om dit zelf ook problematisch te vinden en de bezoekers er ook op aan te spreken.
Een oplossing die ik zelf bedenk is stagiaires en vrijwilligers niet alleen laten staan, maar dat willen ze helemaal niet want er zit een bepaalde trots in alleen mogen staan, ze groeien ook veel beter door afentoe alleen te staan. En daarbovenop gebeuren deze opmerkingen ook als de stagiaires met een collega staat, maar dan zodra de collega bijvoorbeeld even naar de prullenbak loopt.
Ik spreek hier dus wel met ze over en ook m’n collega’s spreken hier weer met mij over.
Maar ik zou zo graag willen dat mannen gewoon stoppen met dit gedrag en het lukt me gewoon niet dit te bereiken.
(als je tips hebt mag maar ik wilde het ook vooral van me afschrijven)

3 likes

Dit is iets heel kleins in vergelijking met de andere issues die hier besproken worden, maar ik weet verder niet zo goed in welk topic het anders past? Ik heb sinds vorige zomer m’n oksels niet meer geschoren/geëpileerd. En dat bevalt me prima, maar nu het weer beter weer wordt en er minder truien gedragen worden, moet ik mezelf heel erg inhouden om het niet weer te gaan scheren. Ik vind het ook echt belachelijk van mezelf hoe erg het me nu bezig houdt :roll_eyes:. Ik vind het prima om m’n haar weer weg te halen, als blijkt dat dat toch mijn voorkeur is of ik dat mooier vind of zo, maar niet puur omwille van andere veenmollen/de maatschappij. En dan vind ik dat ik het in principe al moet vol houden tot ik op het punt ben dat de mening van anderen hierover me niet meer kan schelen.

1 like

www.youtube.com/watch?v=Iaz0ODpxgOg&t=4s&ab_channel=vpro

Dit is echt zo walgelijk

Heel herkenbaar, en past trouwens prima in dit topic.
Ik heb eenzelfde visie gehad met m’n benen scheren. Ik vond dat ik ze pas mocht scheren zodra ik ook zorgeloos met m’n beenhaar in een jurkje rond liep. Nouja, dat heb ik toen een zomer gedaan en daarna ben ik ze weer afentoe gaan scheren. Ik voel me nu bij allebei prima daardoor, soms wil ik gladde benen en soms niet, het maakt me daarbij niet uit wat ik draag aan kleding.
Dus ik snap je struggle maar ik zou je vooral aanraden erdoorheen te bijten omdat het voor mij persoonlijk toch wel “bevrijdend” voelde.
Ik heb trouwens hetzelfde met bh dragen gedaan, maar ik draag nu toch meestal weer wel een bh omdat mijn borsten dan mooier staan.

3 likes

Ik heb dit nog niet gekeken. Wel interessant, ga ik vanavond doen.

Die Younes heb ik wel vaker gezien, ontzettende hypocriet. Is ook veroordeeld voor seks met een minderjarige (15!!) terwijl hij 35 is. En dan andere meiden zwart lopen maken als ze zogenaamd ‘uitdagende’ tiktoks maken.

Echt een vies walgelijk ventje bah.

3 likes

Je mag ook gewoon accepteren dat je daar nu nog niet bent toch? Een halfjaar of driekwart jaar je been/okselhaar laten staan is al best lang. We groeien niet in een keer over onze aangeleerde oordelen heen. Als het nu ‘veiliger’ voelt om het wel weg te halen is dat toch volledig oké? Misschien ga je het wel missen en zie je dan wat voor stappen je gemaakt hebt.
Het klinkt mij nu enigszins alsof je een soort strijd aan het leveren bent tegen jezelf. Er worden al zoveel eisen gesteld aan vrouwen, daar hoef je niet ook nog eens aan mee te doen.

8 likes

Ik heb wel interesse om dat artikel te lezen, weet je toevallig nog waar je die vond?

En same. Ik heb er zo genoeg van continu rekening te moeten houden met het feit dat je met dit weer loslopend wild bent. Afgezien dat het slechter voor mijn gezondheid is, heb ik er gewoon vrede mee dat ik nu dikker ben dan voorheen, omdat ik merk dat ik dan toch minder nageroepen wordt. Echt ziek. Ik zit negen van de tien dagen thuis vanwege een depressie en angst om de deur uit te gaan (geen agorafobie, overigens, maar gewoon anxiety), en toen ik twee weken geleden voor het eerst sinds lange tijd in mijn eentje boodschappen ging doen, werd ik al gecatcalled toen ik niet eens het plein voor ons appartement uitgefietst was. Toen nog een keer in de stad nagefloten, en toen ik in de winkel kipfilet aan het uitzoeken was, begon een kerel een hele serenade over hoe knap ik wel niet was. Dus nu ga ik weer met mijn vriend naar de supermarkt, want dan tonen mannen meer respect.

Maar inderdaad, vooral het ontkennende van mannen staat me zo tegen. Vorig jaar las ik een artikel (weet niet meer welke, maar ik denk dat het via hier was) waarin resultaten van een test stonden. De test stelde vragen als “ben je wel eens de aanstichter van seksuele intimidatie geweest”, waarop de meeste mannen “nee” antwoorden. Vervolgens werden specifieke dingen gevraagd (tegen de zin aangeraakt, nagefloten, dickpic sturen, etc.), en zeiden meer mannen “ja”. Het is net alsof bij het gros van deze mannen het niet doordringt dat ook dat eronder valt. Overigens heb ik die discussie ook moeten voeren met mijn vriend, hetgeen ik wijt aan zijn opvoeding (andere afkomst waarbij er duidelijkere rollen voor mannen en vrouwen zijn).

Nog een pet peeve in het verlengde hiervan: mannen op datingsites die geen “nee, dat wil ik niet” accepteren en doorgaan met hun gedrag, maar wel stoppen als je zegt dat je een partner hebt. Ze hebben nog meer respect voor een niet-bestaande partner dan voor de persoon met wie ze een (seksuele) band proberen op te bouwen.

Ik ben trouwens reviewer van boeken (via NetGalley), en zag dat er enkele boeken toegankelijk waren. Onder andere “Women Don’t Owe You Pretty” van Florence Given, en “Women and Gender in Islam” van Leila Ahmed. Heb ze meteen aangevraagd, heel erg benieuwd naar.

5 likes

http://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2021.pdf

“Volgens het rapport is het aantal jaar dat nodig zal zijn om de hiaten op economisch en politiek vlak te dichten met 36 jaar toegenomen. Dat is deels te wijten aan de coronacrisis, waarin vrouwen ernstiger zijn getroffen dan mannen. Wereldwijd raakte 5 procent van de vrouwen hun baan kwijt in 2020, terwijl dat bij mannen 3,9 procent was. Ook heeft de pandemie de last op de schouders van vrouwen op met name huishoudelijk vlak vergroot.

Volgens het rapport loopt IJsland wereldwijd voorop op het gebied van gendergelijkheid. Op nummer twee en drie staan Finland en Noorwegen. Nederland staat op de 31ste plek. “

7 likes

Ja, je omschrijft helemaal hoe ik me erbij voel! Ik denk dat ik er inderdaad eens “door” moet. Bedankt voor je reactie, want je sterkt me wel in het idee dat ik het deze zomer gewoon moet volhouden. Interessant ook wat je over bh’s zegt, want dat vind ik zelf ook nog lastig (en daar ben ik ook mee bezig).

@tessel Ja, daar heb je ook wel gelijk. Maar dit is de tweede winter dat ik m’n okselhaar laat staan. Het voelt nogal belachelijk om me iedere winter mooi en sexy te voelen zonder iets te scheren, maar wel bij de eerste zonnestralen alles meteen weg te halen. Dat is namelijk ook al heel lang het geval met m’n beenhaar. Ik ben er sinds enkele jaren iets relaxter in dat ik het in de winter niet erg meer vind als er wat beenhaar boven m’n enkels te zien is of in de zomer lichte haren (ik epileer, dus dan komt het dun terug), maar m’n volledige benen met donkere winterharen is ook nog een brug te ver. Het voelt toch wel heel erg als iets dat ik wil overwinnen (zelfs als ik dan daarna toch iedere zomer nog scheer/epileer).

Ik weet ook niet zo goed waarom ik het zo lastig vind (behalve natuurlijk een leven lang aan indoctrinatie dat vrouwen glad moeten zijn :laughing:), aangezien ik in m’n omgeving toch al bekend sta als uitgesproken feminist, dus ik denk niet dat het voor veel mensen onverwacht zou zijn ofzo (past wel in het stereotype van de boze feminist).

3 likes

Danspasjes op dr keukentafel

Omg, amai

7 likes

Omdat ze het zo niet kunnen hebben dat een vrouw beter is, moet wel een man zijn.

4 likes

Ik ga tegenwoordig niet meer in discussie maar rapporteer direct de berichten als haat of iets dergelijks. Doe ik ook bij Corona-berichten die niet kloppen. Klaar mee dat mensen van alles de wereld in kunnen slingeren.

6 likes

Onschuldige vergissing of alledaags seksisme? Gijs Rademakers noemt de vrouw van Omtzigt steeds mevrouw Omtzigt in Op1, terwijl zij haar eigen naam heeft gehouden. Ik hou je in de gaten Gijs.

8 likes

Ik las vanochtend dit artikel en moest direct aan dit topic denken. https://nos.nl/l/2375546

1 like

Ik heb dus van het weekend on the basis of sex gezien en ik heb soms het idee dat we nog in 1950 leven :rage::rage: