Je mag ook gewoon accepteren dat je daar nu nog niet bent toch? Een halfjaar of driekwart jaar je been/okselhaar laten staan is al best lang. We groeien niet in een keer over onze aangeleerde oordelen heen. Als het nu ‘veiliger’ voelt om het wel weg te halen is dat toch volledig oké? Misschien ga je het wel missen en zie je dan wat voor stappen je gemaakt hebt.
Het klinkt mij nu enigszins alsof je een soort strijd aan het leveren bent tegen jezelf. Er worden al zoveel eisen gesteld aan vrouwen, daar hoef je niet ook nog eens aan mee te doen.
Ik heb wel interesse om dat artikel te lezen, weet je toevallig nog waar je die vond?
En same. Ik heb er zo genoeg van continu rekening te moeten houden met het feit dat je met dit weer loslopend wild bent. Afgezien dat het slechter voor mijn gezondheid is, heb ik er gewoon vrede mee dat ik nu dikker ben dan voorheen, omdat ik merk dat ik dan toch minder nageroepen wordt. Echt ziek. Ik zit negen van de tien dagen thuis vanwege een depressie en angst om de deur uit te gaan (geen agorafobie, overigens, maar gewoon anxiety), en toen ik twee weken geleden voor het eerst sinds lange tijd in mijn eentje boodschappen ging doen, werd ik al gecatcalled toen ik niet eens het plein voor ons appartement uitgefietst was. Toen nog een keer in de stad nagefloten, en toen ik in de winkel kipfilet aan het uitzoeken was, begon een kerel een hele serenade over hoe knap ik wel niet was. Dus nu ga ik weer met mijn vriend naar de supermarkt, want dan tonen mannen meer respect.
Maar inderdaad, vooral het ontkennende van mannen staat me zo tegen. Vorig jaar las ik een artikel (weet niet meer welke, maar ik denk dat het via hier was) waarin resultaten van een test stonden. De test stelde vragen als “ben je wel eens de aanstichter van seksuele intimidatie geweest”, waarop de meeste mannen “nee” antwoorden. Vervolgens werden specifieke dingen gevraagd (tegen de zin aangeraakt, nagefloten, dickpic sturen, etc.), en zeiden meer mannen “ja”. Het is net alsof bij het gros van deze mannen het niet doordringt dat ook dat eronder valt. Overigens heb ik die discussie ook moeten voeren met mijn vriend, hetgeen ik wijt aan zijn opvoeding (andere afkomst waarbij er duidelijkere rollen voor mannen en vrouwen zijn).
Nog een pet peeve in het verlengde hiervan: mannen op datingsites die geen “nee, dat wil ik niet” accepteren en doorgaan met hun gedrag, maar wel stoppen als je zegt dat je een partner hebt. Ze hebben nog meer respect voor een niet-bestaande partner dan voor de persoon met wie ze een (seksuele) band proberen op te bouwen.
Ik ben trouwens reviewer van boeken (via NetGalley), en zag dat er enkele boeken toegankelijk waren. Onder andere “Women Don’t Owe You Pretty” van Florence Given, en “Women and Gender in Islam” van Leila Ahmed. Heb ze meteen aangevraagd, heel erg benieuwd naar.
http://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2021.pdf
“Volgens het rapport is het aantal jaar dat nodig zal zijn om de hiaten op economisch en politiek vlak te dichten met 36 jaar toegenomen. Dat is deels te wijten aan de coronacrisis, waarin vrouwen ernstiger zijn getroffen dan mannen. Wereldwijd raakte 5 procent van de vrouwen hun baan kwijt in 2020, terwijl dat bij mannen 3,9 procent was. Ook heeft de pandemie de last op de schouders van vrouwen op met name huishoudelijk vlak vergroot.
Volgens het rapport loopt IJsland wereldwijd voorop op het gebied van gendergelijkheid. Op nummer twee en drie staan Finland en Noorwegen. Nederland staat op de 31ste plek. “
Ja, je omschrijft helemaal hoe ik me erbij voel! Ik denk dat ik er inderdaad eens “door” moet. Bedankt voor je reactie, want je sterkt me wel in het idee dat ik het deze zomer gewoon moet volhouden. Interessant ook wat je over bh’s zegt, want dat vind ik zelf ook nog lastig (en daar ben ik ook mee bezig).
@tessel Ja, daar heb je ook wel gelijk. Maar dit is de tweede winter dat ik m’n okselhaar laat staan. Het voelt nogal belachelijk om me iedere winter mooi en sexy te voelen zonder iets te scheren, maar wel bij de eerste zonnestralen alles meteen weg te halen. Dat is namelijk ook al heel lang het geval met m’n beenhaar. Ik ben er sinds enkele jaren iets relaxter in dat ik het in de winter niet erg meer vind als er wat beenhaar boven m’n enkels te zien is of in de zomer lichte haren (ik epileer, dus dan komt het dun terug), maar m’n volledige benen met donkere winterharen is ook nog een brug te ver. Het voelt toch wel heel erg als iets dat ik wil overwinnen (zelfs als ik dan daarna toch iedere zomer nog scheer/epileer).
Ik weet ook niet zo goed waarom ik het zo lastig vind (behalve natuurlijk een leven lang aan indoctrinatie dat vrouwen glad moeten zijn ), aangezien ik in m’n omgeving toch al bekend sta als uitgesproken feminist, dus ik denk niet dat het voor veel mensen onverwacht zou zijn ofzo (past wel in het stereotype van de boze feminist).
Omdat ze het zo niet kunnen hebben dat een vrouw beter is, moet wel een man zijn.
Ik ga tegenwoordig niet meer in discussie maar rapporteer direct de berichten als haat of iets dergelijks. Doe ik ook bij Corona-berichten die niet kloppen. Klaar mee dat mensen van alles de wereld in kunnen slingeren.
Onschuldige vergissing of alledaags seksisme? Gijs Rademakers noemt de vrouw van Omtzigt steeds mevrouw Omtzigt in Op1, terwijl zij haar eigen naam heeft gehouden. Ik hou je in de gaten Gijs.
Ik heb dus van het weekend on the basis of sex gezien en ik heb soms het idee dat we nog in 1950 leven
Allebei lijkt me? De intentie kan nog onschuldig zijn, het gedrag is vol met impliciete bias. Haar naam, Ayfer Koç, is genoeg in het nieuws geweest mbt die tweet, dus hij zou het zeker moeten weten.
Oh wat is dat? Klinkt als iets waar ik wel in geïnteresseerd zou zijn.
Een film over Ruth gGrinsburg die in Amerika de gender ongelijkheid in het wetboek aanvocht! Er is ook nog een docu op netflix over haar, die wil ik ook nog graag zien!
Weer een voorbeeld waarbij geen enkele (!) vaccinmaker het verschil tussen mannen en vrouwen aangeeft in de onderzoeken. Hoe moeilijk kan het zijn.
Als klap op de vuurpijl een mooie opmerking van de directeur van Investico, die alle onderzoeken bekeek. Ze zegt:
“Als vrouwen al meer melden, dan weten we niet hoe dat komt”, zegt Lareb-directeur Agnes Kant tegen Investico. “Ervaren ze meer klachten, hebben ze daadwerkelijk klachten, trekken ze eerder aan de bel?”
Nu breekt m’n klomp. Nota bene een vrouw die de suggestie wekt dat mogelijk de vrouwen zich aanstellen en meer klachten “ervaren”?! (daarna noemt ze ‘of hebben ze daadwerkelijk klachten’, dus het is duidelijk dat ze bedoelde dat ze niet meer klachten hebben maar dat het in hun hoofd zit.) En dat ook als eerste suggestie, echt 86,6% van de klachten komt bij vrouwen vandaan, gaan we echt doen alsof zij allemaal aanstelleritus hebben?
ja dat is altijd de verklaring geweest in medisch onderzoek dus waarom zouden ze daar nu van afwijken
Ik hoorde laatst een mannelijke collega zeggen dat het zoooo erg was die trombose en hoe kan dit en hij neemt echt geen vaccin meer etc.
Toen ik vertelde hoeveel vrouwen er jaarlijks dood gaan door de anticonceptiepil (want trombose) geloofde hij me niet.
Als vrouwen er dood aan gaan boeit het gewoon een stuk minder lijkt het wel.
Die trombosedoden van het vaccin zijn ook voornamelijk vrouwen… :’) wat een idioot zeg. Wel goed dat je het gezegd hebt!
Inderdaad, zo erg dit. Vondt het ook wel spannend om tegen die collega in te gaan. Ik ben altijd bang dat ik op dat moment meer ga discussieren uit emotie ipv nog helder te kunnen nadenken en echt met feiten te komen.
Maar goed, het interesseerde hem nu wel omdat hij ook een prik zou moeten krijgen. Echter slikt hij geen anticonceptiepil dus zou het geen gevolgen hebben dus boeide hem dat niet zo veel.
Zijn non-verbale reacties zeiden al genoeg dus stopte al snel met de discussie.
Ik vind je bericht een beetje kort door de bocht. De vaccinmakers rapporteerden de verschillen niet, maar er zijn er wel 3 die de verschillen wel hebben meegenomen in het onderzoek. Die zijn daar nu alsnog mee bezig.
En die vrouw wekt natuurlijk niet zomaar een suggestie, je moet bij zulke dingen ook alle mogelijke oorzaken bekijken. Je kunt niet zomaar zeggen “vrouwen hebben ergere bijwerkingen”, al deze zaken kunnen de oorzaak zijn. Dat is niet suggestief, maar niet voortijdige conclusies trekken.
Dat vind ik haar derde optie, of vrouwen het misschien eerder rapporteren. Ik blijf haar eerste optie erg suggestief vinden en heb dat nog nooit ergens anders gelezen over een gemengde groep. Prima dat ze dit gaan onderzoeken, maar dit zo noemen terwijl zo’n enorm percentage vrouw is vind ik heel erg vreemd.