Feminisme

Ja eigenlijk was het half een retorische vraag, om de lezer het eerste in twijfel te doen trekken :wink:

1 like

Het begrip ‘‘de goede huisvader’’ verdwijnt uit het Belgisch recht, hoera! Mocht ook wel, ons burgerlijk wetboek stond er vol mee. Wordt nu veranderd door ‘‘voorzichtig en redelijk persoon’’, wat inhoudelijk hetzelfde is. Weer een stap verder weg van het patriarchaat :fist:

screenshot nieuwsbericht

10 likes

Ik zie wel dat dit voort zou kĂșnnen komen uit seksisme, maar ik vind het te makkelijk om bij voorbaat alle mogelijke andere redenen uit de weg te schuiven. Misschien gaan vrouwen sneller naar de dokter dan mannen, misschien zijn ze meer in touch met hun lichaam waardoor ze bijwerkingen serieuzer nemen, misschien zijn de bijwerkingen echt erger door hun vrouwzijn: het kan in principe allemaal, dus je moet het gewoon eerst onderzoeken.

7 likes

Uit wetenschappelijk onderzoek is gewoon bewezen dat medische klachten van vrouwen minder serieus worden genomen dan klachten van mannen. De manier waarop deze onderzoekster deze data verklaart valt echt volledig in dit narratief. Het vrouwenlichaam verschilt gewoon ontzettend van het mannenlichaam. Het is echt tijd dat daar in medisch onderzoek rekening mee gehouden wordt. Niet voor niets waren het allen vrouwen die trombose klachten hadden.

10 likes

Ze verklaart niks, ze stelt vragen. Als ze nu onderzoek doen en dit de conclusie zou zijn, zou ik het met je eens zijn. Maar ik vind dit echt te kort door de bocht conclusies trekken die in het narratief passen. Een narratief dat ik overigens volledig erken, en waar dit wellicht ook onder valt, alleen kun je dat nĂș nog niet zeggen.

6 likes

Allemaal eens. De dingen die jij noemt moeten onderzocht worden (eigenlijk: maken vrouwen eerder melding terwijl mannen ook de klachten hebben) en staat volledig los van mijn punt.

Wat deze vrouw zegt is dat vrouwen misschien meer “ervaren”, daarna noemt ze dat vrouwen misschien meer bijwerkingen “daadwerkelijk hebben”. Wat versta jij dan onder het woord “ervaren”? Hoe kan je koorts ervaren, maar niet daadwerkelijk hebben. Hoe kan je hoofdpijn ervaren, maar niet daadwerkelijk hebben. Dat kan niet. Deze woordkeuze van “ervaren” in combinatie met wat ze erna noemt “daadwerkelijk klachten hebben” duidt erop dat zij met ervaren bedoelt dat vrouwen zeggen dat ze het hebben, maar het NIET hebben.

2 likes

nee ik heb me inderdaad niet precies genoeg uitgedrukt, ze geeft inderdaad hypothesen voor een verklaring van de data. Juist met in het achterhoofd dat vrouwen minder vaak ‘geloofd’ worden zou ik de hypothese vrouwen ervaren meer klachten, niet als eerste suggestie geven.

4 likes

Dat klopt, ik heb overgenomen wat er initieel in het bericht stond. Het bericht is nu aangepast, ik weet vrij zeker dat dit erin stond. Ik zit ook niet in deze wereld, dus ken deze namen niet. Jij wel? Ik begrijp niet zo goed waarom je nu weer een ander punt probeert op te zoeken in mijn bericht waar je het niet mee eens bent, zo voelt het voor mij tenminste. Ik zie nu trouwens dat je dit al eerder gezegd had, had ik overheen gelezen.

Mijn punt is de term “ervaren”, en dat een belangrijk genoeg iemand (en vrouw) dit in de mond neemt en dat dit vervolgens wordt geciteerd in een nos-bericht. Het interesseert me eerder gezegd weinig welk ‘poppetje’ dit zegt.

Ik snap echt niet dat je denkt dat dit neutraal taalgebruik is.

1 like

Wat @Eddie zegt. Je mist nog steeds m’n punt. Je vindt het belangrijk dat ik kijk naar wie het zegt. Ik zie wie het zegt, maar ik vind dat dat geen invloed heeft op hoe ik de bewering moet interpreteren en of ik het wel of niet vind kunnen. Omdat ik een andere mening heb dan jij, betekent niet dat ik het minder snap dan jij, of minder naar de details kijk. Of Agnes daar met een commercieel belang staat ja of nee maakt het nog niet dat je hoeft te insinueren dat vrouwen dingen voelen die er niet zijn. Als zij het belang heeft van ‘oke shit we moeten zorgen dat mensen dit vaccin blijven nemen’, dan kan dat toch ook zonder dat je vrouwen afdoet als wezens die dingen “ervaren” zonder dat ze er zijn. Je kan toch ook nuance aanbrengen zonder in te spelen op een patroon/implicit bias. Juist in “wetenschapscommunicatie” verwacht ik dat we bij de feiten blijven.

2 likes

Vrouwen: hallo, om de orgasmekloof te dichten stellen we voor dat mensen wat meer interesse tonen in de anatomie van de clitoris

Mannen:

17 likes

Ik vond dat ook zo’n irritant bericht. Zag 't op Facebook voorbij komen, met als foto ook echt die 2 racebroers (weet iemand welke ik bedoel, lol) erbij. Ohh balen joh je hebt een grote investering gedaan in een oplossing die het probleem niet bij de kern aanpakt, zielig voor je

13 likes

De investeerders die in het artikeltje worden genoemd zijn ook echt alleen maar cishet mannen lol. Jammer joh, volgende keer beter :kissing_smiling_eyes:

1 like

Wat kut die tweede namen

2 likes

The video is unavailable voor mij!

En dat gesprek klinkt vermoeiend, ook niet iemand die ĂŒberhaupt open staat voor het veranderen van zijn mening.

2 likes

Ik ben trouwens nog steeds benieuwd of de correlatie gelukte zelfmoordpogingen en geslacht niet verklaard wordt doordat mannen wanneer ze een poging doen, deze veel agressiever is dan bij vrouwen? Dus dat de kans op overlijden door de gebruikte methode groter is. Ik zie namelijk vaak dat mannen dit argument aanhalen dat feminisme onzin is, want mannen hebben het helemaal niet zo goed (plegen meer zelfmoord).

Feminisme = gelijkwaardigheid en daarmee moeten we de achtergestelde positie van vrouwen verbeteren. In sommige situaties zoals bij voogdij, worden of werden (ben niet op de hoogte van de huidige regelingen) mannen benadeeld. Qua geestelijke gezondheid ook, zoals @anon50301661 omschrijft. Mannelijke besnijdenis kan een grote schade toebrengen aan jongens en mannen en wordt nog routinematig gedaan. Allemaal dingen waar feministen in mijn mening ook voor moeten staan.
Het is dus net wat je ziet als het doel van feminisme. Hij moet zich dus niet zo aanstellen.

Weet hij dat vrouwen het grootste gedeelte van de zorgtaken op zich nemen? Vaders moeten meer zorg dragen voor hun kinderen en dan praten we weer verder over vrouwen en fulltime werken.

3 likes

Ja het eerste wat ik hoor is dat die vrouw mannen als de vijand zag (niet feministisch)

Ik scroll door en het gaat over een man die z’n scholarship verliest vanwege false accusation (saai, been there done that)

De top comment is:
“As a man I’ve always felt in the very back of my mind like my feelings don’t matter as much. Even in a disagreement with a girl if the girl starts to cry I feel awful, as if “look what I’ve done.” even if I know that deep down I’m feeling just as much emotional pain as they are. I’ve always felt like the pain that I feel must not matter as much because I’m not as good at outwardly expressing my emotions in ways such as tears. I’ve also been physically hit or at least slapped by almost every girl I’ve dated long term, yet I’ve never lifted a hand to a girl. Some of my male friends have told me the same, but it’s something very strange to talk about. I’ve always known I could never “fight back” because if a guy shows physicality it’s more “wrong” and I could easily go to jail. The documentary Cassie made really hit me hard. I’d call it a must watch no matter what your view point.”
(Dit is allemaal de schuld van het patriarchaat, de ongelijkheid tussen man en vrouw en dus iets waar feminisme tegen strijd)

Ik weet genoeg :joy:

@Janniebeton ja dat klopt inderdaad! Vrouwen doen meer pogingen maar die ‘mislukken’ vaker vanwege de methoden die zij inzetten

3 likes

Zon gast wilt niet leren
Zon gast probeert zn witte hetero sexuele cis mannen te beschermen. Want die mogen tegenwoordig helemaal niks meer.

Aka doe je zelf een plezier en sodemieter hem uit je leven.

15 likes

Joh, ik zat niet op te letten. Gelijkwaardigheid indd

Wilde even een podcast delen. Eerste twintig minuten wordt er aan de hand van Wasti, koningin die voorkomt in het Bijbelverhaal Esther, een link gelegd met metoo. Tweede deel is een bedrijfskundige die iets verteld over de positie van vrouwen op de werkvloer. En daarna nog een gesprek met z’n tweeĂ«n. Je kan prima een van se twee lezingen skippen.