Feminisme

Ik krijg net de aanslag waterschapsbelasting. Die is gericht aan mijn vriend, terwijl ik hoofdhuurder ben en ook alfabetisch eerder kom. Dus ik wind me al helemaal op. Ik zoeken naar wie het waterschap ziet als de belastingplichtige. Het gaat dus om de oudste in leeftijd… Beleidsregel van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam GBLT houdende regels omtrent aanwijzing belastingplichtige (Besluit aanwijzing belastingplichtige)

5 likes

Oh huh ik (jonger dan mijn vriend) kreeg juist laatst de aanslag toegestuurd terwijl we allebei mede hoofdhuurder zijn. Ik was al blij verrast daarom haha

1 like

Interessant idee ja! Snap alleen het doel niet zo goed: waarom is het boeiend om te weten hoe lang we koorts of hoofdpijn hebben na vaccinatie? Lijkt me toch vooral interessant om de ernstige bijwerkingen zoals die trombosegevallen goed in beeld te krijgen. Of denkt ze dat die twee soorten gegevens aan elkaar gerelateerd zijn?

Die laatste zin trouwens. Daar gaan de viruswappies weer over vallen hoor. “Zie je wel, ook Rosanne Hertzberger zegt dat het een experiment is!”

Eigenlijk met de reden die in het artikel al gegeven wordt: om het vrouwelijk lichaam beter te begrijpen. Koorts en hoofdpijn klinken super futiel, maar als je ze gaat bijhouden en er blijkt dat mensen met een menstruatiecyclus gemiddeld langer (of korter) hoofdpijn hebben dan mensen zonder lijkt mij dat best wel boeiende informatie.

1 like

Ja is ook zo. Zou helemaal boeiend zijn als er een relatie uit zou komen met de menstruatiecyclus. Bijv minste kans op bijwerkingen als je het vaccin neemt in de 2e week van je cyclus of zo.

Mijn reactie was ook ingegeven door het feit dat er medicijnen zijn die ernstigere bijwerkingen hebben en veelal door vrouwen geslikt worden en dat die daarom meer prioriteit zouden moeten hebben. Maar dit vaccin is natuurlijk wel een unieke kans om heel veel data te verzamelen. Uiteraard zou ik het liefst zien dat het verzamelen van data van menstruerende mensen standaard is voor alle medicijnen.

Als zo’n website er komt, hit me up!

1 like

@zeikschrift morgen op tv over parttime werken van vrouwen, en waarom dat niet helemaal een vrije keuze is.

8 likes

Kennen jullie jet boek De ontembare vrouw en zoja wat vinden jullie ervan?

Ken het niet maar naar aanleiding van jouw bericht even online opgezocht en lees veel positieve verhalen. Wat vind jij ervan?

1 like

Dat is Women who run with the wolves toch? Heb ik goede verhalen over gehoord!

1 like

Moet t nog lezen! Werd nieuwsgierig door de achterflap.

1 like

Ik ben The Morningshow voor de tweede keer aan het bingen en ik moet hier gewoon even kwijt hoe. goed. het is. Echt iedereen zou deze serie moeten zien om te begrijpen hoe “#metoo” op de werkplaats precies kan ontstaan en wat er misgaat in het hoofd van mannen. Het is zo indrukwekkend deze serie. Dus even een tip! (Vond hem het best in dit topic passen)

7 likes

Yes ik heb het boek in het Engels liggen. Had het ooit geleend van een vriendin van me en vind het mega interessant, wel vind ik het taalgebruik heel wollig en kan ik er niet veel achter elkaar van lezen omdat ik het niet goed opsla. Kan prima Engels dus daar ligt het niet aan.

1 like

Hmm. Weet niet wat ik hiervan moet vinden. Ik weet dat er gezegd wordt dat er iets zoals masculine en feminine energy bestaat, maar is dat zoals zij het beschrijft? Dat het gaat om dominance vs. submissive? Dat een man meer masculine energy moet hebben dan zij dat heeft, omdat haar feminine energy anders niet tot uiting kan komen en ze niet submissive kan zijn? Ik bedoel, ik zou dat sowieso niet willen, maar misschien begrijp ik verkeerd wat ze met submissive en haar video in deze context bedoelt.

Jemig, ons vakblaadje ligt op kantoor en heb er eens doorheen gebladerd: letterlijk alleen maar (witte) mannen. De enige vrouw staat op een advertentie op de achterkant. En dat is dan het nieuwste nummer.

@anon18050057 The morningshow wilde ik ook altijd nog kijken! Alleen te zien op apple tv toch helaas?

1 like

Ja klopt, maar je kan een gratis proefabonnement van een week nemen en bingen :smiley:

ohh tof doe ik dat! Sta echt al lang op mijn to watch lijstje!

1 like

@anon18050057 wat een topserie, gisteravond direct de eerste drie afleveringen gezien! Was wel echt een crime om alles werkend te krijgen, want ik heb geen apple apparaten in huis, dus heb uiteindelijk mijn playstation moeten gebruiken :sweat_smile:

Er valt veel voor te zeggen als het om officieel taalgebruik gaat. Dan bedoel ik bijvoorbeeld informatiefolders die je bij de dokter krijgt, of berichten vanuit de overheid.

Ik zou er zelf ook op letten (zal altijd even duren, in deze gevallen ‘vrouw’ zeggen zit er ingebakken), maar ik ga niemand er op aanspreken als ze het niet doen. Dan denk ik toch: pick your battles. Er zijn nog wel grotere stappen die we kunnen nemen om de wereld gelijker en inclusiever te maken.

2 likes

Ik vind dat een goede evolutie van taal en gebruik het zelf ook meer nu ik er op let.
Gisteren kwam ik een filmpje tegen waar iemand uitlegde waarom kleurenblind bijna exclusief voorkomt bij mensen met XY chromosomen en die gebruikte “most men” en “most women” en dat vond ik wel een mooie manier om inclusief te zijn op een manier die makkelijk te implementeren is voor iedereen als startpunt.

Edit: ik vind het essentieel dat feministen dit gaan doen want voor mij persoonlijk is alleen intersectioneel feminisme echt feminisme.

8 likes

Ik ben wat officiële teksten van mijn onderzoek aan het aanpassen. Ipv ‘vrouwen die zwanger zouden kunnen raken tijdens deelname’, ‘U kunt niet meedoen als u zwanger zou kunnen raken tijdens deelname’ en bij de vereiste anticonceptie eisen of geheelonthouding is nu ook een partner van hetzelfde geslacht toegevoegd. Dan hoef je niet per se vrouwen te vervangen door mensen of personen maar maak je het net een slagje inclusiever dan voorheen.

11 likes