Maar de vraag is: ben je het met hem eens of ben het eens met een standpunt dat al jaren terrein wint en echt niet door hem aangekaart is. Ik ben ook voor meer belasten, maar Schimmelpenninck herhaalt daarin ook maar gewoon wat de ‘jonge’ grote denkers met veel meer internationaal aanzien zeggen (denk de Piketty’s en Ghiridaradassen): tax the rich. Er is niks origineels meer aan dat standpunt, behalve dan dat we in Nederland nog geen soortgelijke grote denker hebben (correct me if I’m wrong) en Schimmelpennick zichzelf opwerpt.
Daar heb je zeker gelijk in! Vind het idee ‘Sander Schimmelpenninck wierp zich op als grote denker’ treffend, dat is inderdaad precies wat het is. Hij heeft een gat gevonden waar vanuit hij zogenaamd nieuwe, radicale ideeën kan verkondigen als een soort Nederlandse Piketty.
En zijn tactiek werkt als een malle. Dat blijkt maar weer uit Ostaijens “Ik vind het overigens wel opmerkelijk dat je in Nederland eerst langs Sander Schimmelpenninck moet als je je uitspreekt over emancipatie. Dat zegt wel iets over het intellectuele klimaat rond dit thema.”
Ik ben hier verder totaal geen expert op hoor. Ik vind vanuit mijn vakgebied (pedagogiek) zo’n beetje alles rondom gezinnen en opvoeden in relatie tot de maatschappij interessant. Vooral omdat die twee nog wel eens (onterecht) losgekoppeld worden. Ik vind daar nogal wat van, vandaar mijn aversie voor Sander Schimmelpenninck. Dus daar lees ik regelmatig over, maar ik heb geen concrete podcasts of boekentips.
Over economie weet ik eerlijk gezegd vrij weinig. Ik volg een beetje algemeen de documentaires en artikelen, maar dat is het ook. Enige wat ik weet is dat middelen vrij oneerlijk verdeeld zijn en we daar wat aan kunnen doen. Vandaar dat ik Piketty (een vrij invloedrijke econoom op dit gebied) en Ghiridaradas (schrijver van het boek Winners take al) kan noemen:p. Ik bedenk me net dat de schrijvers van Fantoomgroei een podcast hebben. Ik heb die zelf nooit geluisterd, maar misschien is dat een tip? En over Ghiridaradas is volgens mij een tegenlicht aflevering.
Nee, echt totaal niet! Maar ik heb wel met een jongen gedate en die wilde dus nooit een banaan afbijten, dat vond ik toch zo een aansteller
Nee, dacht eigenlijk dat je dit deelde om aan te geven dat dit zo’n coolgirl post was
godsamme I hate it here
Word er ook gewoon zo moe van dat het enige “positieve” nieuws rond feminisme dit soort shit lijkt te zijn. Boeit me eerlijk gezegd heel weinig of er meer of minder vrouwen een topinkomen hebben nu, zegt zo weinig met de gigantische inkomensongelijkheid. Maar goed lekker dat er een vrouw 14 millie gemaakt heeft hoor!!! ga zo door Nederland!
Weet je wat pas goed nieuws zou zijn? Als het aandeel mensen (m/v/x) met een topinkomen eens zou verminderen ipv vermeerderen
Ja, eat the rich
He wat doe je nou pessimistisch, als er wat meer topvrouwen bijkomen is de emancipatie toch he-le-maal geslaagd?
(Ben het helemaal met je eens hoor. Het lijkt alsof er vergeten wordt dat het gross van de vrouwen net als her gross van de mannen nooit een topfunctie gaat behalen. Als ze die al ambiëren.)
Ja toch fijn dat vrouwen met lage inkomens nu ook door vrouwen uitgebuit kunnen worden in plaats van alleen maar door mannen!! Yay for gender equality!!!
Ik krijg net de aanslag waterschapsbelasting. Die is gericht aan mijn vriend, terwijl ik hoofdhuurder ben en ook alfabetisch eerder kom. Dus ik wind me al helemaal op. Ik zoeken naar wie het waterschap ziet als de belastingplichtige. Het gaat dus om de oudste in leeftijd… Beleidsregel van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam GBLT houdende regels omtrent aanwijzing belastingplichtige (Besluit aanwijzing belastingplichtige)
Oh huh ik (jonger dan mijn vriend) kreeg juist laatst de aanslag toegestuurd terwijl we allebei mede hoofdhuurder zijn. Ik was al blij verrast daarom haha
Interessant idee ja! Snap alleen het doel niet zo goed: waarom is het boeiend om te weten hoe lang we koorts of hoofdpijn hebben na vaccinatie? Lijkt me toch vooral interessant om de ernstige bijwerkingen zoals die trombosegevallen goed in beeld te krijgen. Of denkt ze dat die twee soorten gegevens aan elkaar gerelateerd zijn?
Die laatste zin trouwens. Daar gaan de viruswappies weer over vallen hoor. “Zie je wel, ook Rosanne Hertzberger zegt dat het een experiment is!”
Eigenlijk met de reden die in het artikel al gegeven wordt: om het vrouwelijk lichaam beter te begrijpen. Koorts en hoofdpijn klinken super futiel, maar als je ze gaat bijhouden en er blijkt dat mensen met een menstruatiecyclus gemiddeld langer (of korter) hoofdpijn hebben dan mensen zonder lijkt mij dat best wel boeiende informatie.
Ja is ook zo. Zou helemaal boeiend zijn als er een relatie uit zou komen met de menstruatiecyclus. Bijv minste kans op bijwerkingen als je het vaccin neemt in de 2e week van je cyclus of zo.
Mijn reactie was ook ingegeven door het feit dat er medicijnen zijn die ernstigere bijwerkingen hebben en veelal door vrouwen geslikt worden en dat die daarom meer prioriteit zouden moeten hebben. Maar dit vaccin is natuurlijk wel een unieke kans om heel veel data te verzamelen. Uiteraard zou ik het liefst zien dat het verzamelen van data van menstruerende mensen standaard is voor alle medicijnen.
Als zo’n website er komt, hit me up!
@zeikschrift morgen op tv over parttime werken van vrouwen, en waarom dat niet helemaal een vrije keuze is.
Kennen jullie jet boek De ontembare vrouw en zoja wat vinden jullie ervan?
Ken het niet maar naar aanleiding van jouw bericht even online opgezocht en lees veel positieve verhalen. Wat vind jij ervan?
Dat is Women who run with the wolves toch? Heb ik goede verhalen over gehoord!