Duurde even, maar hier mijn reactie. Ik had idd gelezen dat je om verduidelijking vroeg. Ook @EllaFitzgerald
Allereerst mijn excuses voor hoe beroerd ik mij heb uitgedrukt vanmiddag. Ik wilde absoluut niet suggeren dat het de schuld is van het bestaan van non-binaire mensen of vrouwen die zich te mannelijk gedragen. Voor iedereen die ik daarmee heb gekwetst, sorry. Dat was niet mijn bedoeling. Ik wilde een link leggen, maar die link heb ik niet goed uitgewerkt en zeker niet goed omschreven.
Helaas kan ik het artikel niet weer vinden waar ik op doelde.Ik zal het proberen uit te leggen wat er in stond/wat mij is bijgebleven en wat je vaak terughoort in genderneutrale discussies. Het mij soms doet denken aan de reacties die er ook zijn op genderneutrale taal e.d. Dan heb je verschillende groepen, mensen die het toejuichen, mensen die neutraal er in staan en mensen die er tegen zijn. Ik doelde vooral op de laatste groep, de groep die er tegen is en zich af zet tegen alles wat veranderd en begint te strooien met termen als ‘je mag ook niks meer’ ‘kan ook niks meer zeggen’ ‘doe toch normaal’. Over die groep word wel gezegd dat ze zich steeds meer in een hoek gedreven voelen en het gevoel hebben dat alles veranderd en ze zich niet meer kunnen gedragen zoals ze zich altijd doen. Zij bijten zich steeds meer vast in de traditie en beginnen juist heel erg gericht te worden op onderscheid man/vrouw en staan afwijzend tegenover genderneutraal/non-binair of doen daar in elk geval erg moeilijk over. En een van de verklaringen is dat het er mee te maken heeft dat ze ja bang zijn voor veranderingen en daarom dus teruggrijpen op wat bekend is en hier heel standvastig in worden.
Ik ben het niet eens met mensen die zich er tegen verzetten. Nu ik het zo opschrijf weet ik niet goed waarom ik dacht die link in een paar zinnen te kunnen maken. En misschien vind je het een ver gezochte link en dat snap ik ook. Het was even een ding wat in mij opkwam en vandaar dat ik dit zo noemde. Maar @Mtmeru legde het duidelijker uit. In vervolg zal ik niet nog even snel voor ik weg ga een hele reactie typen, want dat pakt niet goed uit. Nogmaals excuses. En als er nog iemand verder reacties heeft, stuur gerust een bericht.