Feminisme

Moet t nog lezen! Werd nieuwsgierig door de achterflap.

1 like

Ik ben The Morningshow voor de tweede keer aan het bingen en ik moet hier gewoon even kwijt hoe. goed. het is. Echt iedereen zou deze serie moeten zien om te begrijpen hoe “#metoo” op de werkplaats precies kan ontstaan en wat er misgaat in het hoofd van mannen. Het is zo indrukwekkend deze serie. Dus even een tip! (Vond hem het best in dit topic passen)

7 likes

Yes ik heb het boek in het Engels liggen. Had het ooit geleend van een vriendin van me en vind het mega interessant, wel vind ik het taalgebruik heel wollig en kan ik er niet veel achter elkaar van lezen omdat ik het niet goed opsla. Kan prima Engels dus daar ligt het niet aan.

1 like

Hmm. Weet niet wat ik hiervan moet vinden. Ik weet dat er gezegd wordt dat er iets zoals masculine en feminine energy bestaat, maar is dat zoals zij het beschrijft? Dat het gaat om dominance vs. submissive? Dat een man meer masculine energy moet hebben dan zij dat heeft, omdat haar feminine energy anders niet tot uiting kan komen en ze niet submissive kan zijn? Ik bedoel, ik zou dat sowieso niet willen, maar misschien begrijp ik verkeerd wat ze met submissive en haar video in deze context bedoelt.

Jemig, ons vakblaadje ligt op kantoor en heb er eens doorheen gebladerd: letterlijk alleen maar (witte) mannen. De enige vrouw staat op een advertentie op de achterkant. En dat is dan het nieuwste nummer.

@anon18050057 The morningshow wilde ik ook altijd nog kijken! Alleen te zien op apple tv toch helaas?

1 like

Ja klopt, maar je kan een gratis proefabonnement van een week nemen en bingen :smiley:

ohh tof doe ik dat! Sta echt al lang op mijn to watch lijstje!

1 like

@anon18050057 wat een topserie, gisteravond direct de eerste drie afleveringen gezien! Was wel echt een crime om alles werkend te krijgen, want ik heb geen apple apparaten in huis, dus heb uiteindelijk mijn playstation moeten gebruiken :sweat_smile:

Er valt veel voor te zeggen als het om officieel taalgebruik gaat. Dan bedoel ik bijvoorbeeld informatiefolders die je bij de dokter krijgt, of berichten vanuit de overheid.

Ik zou er zelf ook op letten (zal altijd even duren, in deze gevallen ‘vrouw’ zeggen zit er ingebakken), maar ik ga niemand er op aanspreken als ze het niet doen. Dan denk ik toch: pick your battles. Er zijn nog wel grotere stappen die we kunnen nemen om de wereld gelijker en inclusiever te maken.

2 likes

Ik vind dat een goede evolutie van taal en gebruik het zelf ook meer nu ik er op let.
Gisteren kwam ik een filmpje tegen waar iemand uitlegde waarom kleurenblind bijna exclusief voorkomt bij mensen met XY chromosomen en die gebruikte “most men” en “most women” en dat vond ik wel een mooie manier om inclusief te zijn op een manier die makkelijk te implementeren is voor iedereen als startpunt.

Edit: ik vind het essentieel dat feministen dit gaan doen want voor mij persoonlijk is alleen intersectioneel feminisme echt feminisme.

8 likes

Ik ben wat officiĂ«le teksten van mijn onderzoek aan het aanpassen. Ipv ‘vrouwen die zwanger zouden kunnen raken tijdens deelname’, ‘U kunt niet meedoen als u zwanger zou kunnen raken tijdens deelname’ en bij de vereiste anticonceptie eisen of geheelonthouding is nu ook een partner van hetzelfde geslacht toegevoegd. Dan hoef je niet per se vrouwen te vervangen door mensen of personen maar maak je het net een slagje inclusiever dan voorheen.

11 likes

Ik ben absoluut voor het gebruik van inclusieve terminologie, maar ik weet ook dat dit zo snel niet zal gaan veranderen/gebruikt gaat worden door het meerendeel van de bevolking. Ik vind de oplossing van tessel wel heel mooi: het is inclusief, maar niet zodanig expliciet dat mensen er aanstoot aan kunnen geven.

Wat betreft het gebruik ervan specifiek binnen het feminisme heb ik dezelfde mening als Sjurrr. Zelf probeer ik het altijd toe te passen, zeker ook als een statement richting mensen in mijn omgeving die vastzitten aan een wat meer traditioneel gedachtegoed, om het even eufemistisch uit te drukken.

2 likes

Ugh. Ik app vriendschappelijk met een kerel (want we zijn allebei Nederlanders in Antwerpen en hij woont om de hoek, dus wel chill). Althans, dat dacht ik. We hebben het vooral over planten en het weer, en vandaag dus ook. Stuurt ie vanuit het niets dat iedereen hem nu appt nu ie net in bad stapt. “Ik hoef zeker geen foto te sturen, hĂš?”. Geen idee of het maar “een grapje” was, maar ik vind dat best grensoverschrijdend om te sturen. Hij heeft in al die maanden maar één foto gestuurd (van zijn tuin), dus hoezo komt ie nu ineens hiermee?

Wat doe ik als m’n mannelijke collega’s zo met elkaar aan het overleggen zijn dat mijn vrouwelijke collega en/of ik er niet door heen kom?

Het lukt me niet op een andere manier dan er keihard door heen te tetteren dat iemand anders ook graag iets zou willen zeggen, maar er moet toch een slimmere & effectievere manier zijn.

Weet ik niet zo goed. Als je er de gesprekstechnieken van een man erop nahoudt ben jij waarschijnlijk bot, een man niet. Sowieso moeten jullie als vrouwen elkaar ondersteunen en elkaars punten herhalen zodat ze het twee keer horen. Zijn er mannen die dit ook merken?

Misschien een optie om elkaar het woord te geven? Als in “volgens mij wil x ook iets zeggen” of “x, wat vind jij daarvan?”. Ontzettend stom dat zo’n tactiek nodig is, maar dan loop je iig niet het risico om als bitch gezien te worden

3 likes

Die amplification-techniek inderdaad van vrouwelijke politici in NL en VS. Toch zou ik daar zelf echt niet het geduld voor hebben en vind ik dat ook veel te subtiel (dan valt het kwartje alsnog niet lijkt me). Het is namelijk ook gewoon een teken van slecht leiderschap als zoiets gebeurt, dus ik zou degene die verantwoordelijk is voor het team (aangenomen dat die er is en je het zelf niet bent) erop aanspreken. Als dat een man is zou ik ‘m ook nog eens subtiel vergelijken met Rutte of Obama om maar het gewenste effect te bereiken. Vind het raar als vrouwen dit ook nog eens zouden moeten oplossen. Maar ik ben zelf ook wel echt van de botte bijl met dit soort dingen.

2 likes

Overigens worstel ik zelf nu met een leidinggevende die na 50 jaar het licht heeft gezien en diversiteit serieus wil nemen. Fijn natuurlijk en had ik ook voor gepleit. Alleen gaat ‘ie nu heel wijsneuzerig mijn werk doorlichten, terwijl ik qua diversiteit nogal beperkt wordt door de verplichtingen die hij zelf (eerder) heeft opgesteld. Ik moet nu echt op m’n tong bijten om daar niet geïrriteerd op te reageren, want anders zijn we straks weer terug bij af natuurlijk.

2 likes

Die cijfers zijn toch wel opmerkelijk hoor, pff.

2 likes

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met seksuele intimidatie op werk, maar mijn supervisor (man rond de 50) noemt me wel vaak casual ‘lieverd’ in een gesprek. Als in ‘Maargoed, lieverd, wat wou je aan me vragen’.

Ik vind dat eerlijk gezegd echt super storend en ook niet echt bijdragen aan de professionaliteit van een werkrelatie. Ik denk dat hij geen kwaad in de zin heeft, is een aardige man en verder doet ie geen vlieg kwaad, maar ik denk dan wel altijd, dit doe je toch ook niet bij een mannelijke collega? Ik durf er niet echt wat van te zeggen want werk er nog niet zo lang en wil het ook niet groter maken dan het is, maar het is wel vervelend.

3 likes