Feminisme

Ik verdien bovenmodaal, maar niet bijzonder veel en heb dus geen recht op sociale huur. Woon in een omgeving waar je voor onder de 1000 euro niet meer kan huren en als je voor 1300 huurt is dat vaker een appartement dan een ruime woning. Naast dat 1300 euro meer dan de helft van mijn netto inkomen is. Mijn vriend verdient de helft van mijn inkomen meer. Als we nu een woonhuis zouden hebben en zouden scheiden/uit elkaar gaan kan hij die woonlast (euro of 1200) net opbrengen. Ik kan dat per definitie niet. Ik ben dan automatisch de verlatende partner en krijg wat overwaarde mee. Maar dat bedrag + maximale hypotheek is hier ook echt geen appartement meer. Als er kinderen zijn kan ik ook niet zeggen dat ik makkelijk naar een andere regio verhuis, immers heb je gewortelde kinderen en een partner. Kortom: de huizenmarkt zet mensen in dit geval klem. Nu geloof ik zelf dat ik dan ook wel weer eruit komt. Dan maar een duur appartement, maar het zou niet zo moeten gaan.

@anon18050057 het idee van als cis persoon je pronouns plaatsen is het makkelijker maken voor anderen om dat ook te doen. Ik werk nu bijvoorbeeld met een jongere die wel echt zijn pronouns moet meegeven wil hij niet verkeerd aangesproken worden. We hebben toen direct besloten dat allemaal ook te doen.

4 likes

Ja, komt helaas regelmatig voor. Alleen: ook vaak genoeg bij mannen. Uiteindelijk trekt degene die het minste verdient domweg aan het kortste eind en dan kan je zeker in de huidige woningmarkt echt flink in de knel komen. Dacht dat toeslagen en/of kinderbijslag ook gekoppeld worden aan vast adres, dus die gaan dan ook nog eens naar degene met het huis. Los van dat het onwenselijk is voor de ouders / ex-partners, lijkt me dit vooral totaal niet in het belang van kinderen. Maar wat @anon81733682 ook al zegt; het eigenlijke probleem lijkt me hier de woningmarkt.

Hoe wil je dan dat mensen naar je verwijzen? Want je komt er niet echt onderuit dat mensen dat gaan doen haha

@anon18050057 daar weet ik geen antwoord op maar ik heb andersom wel een voorbeeld van een vriendin van me die trans vrouw is. Zij kleedt zich niet direct heel “vrouwelijk” (hiermee doel ik op jurken, rokken, make-up en sieraden enzo) want dat vindt ze niet nodig om zich vrouw te voelen. Zelfde als veel cis vrouwen dat niet dragen. Zij wordt best vaak als meneer of hij aangesproken en dat vindt ze heel kut. Dus zij wil juist duidelijk maken dat ze met zij/haar aangesproken wil worden omdat niet iedereen het gelijk goed raadt.

3 likes

Dit geld niet voor de toeslagen
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/toeslagen-co-ouderschap?utm_campaign=scheiden&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_content=dsa_scheiden

Edit: sorry even te snel. Kindgebondenbudget word uitbetaald aan diegene die ook bij de SVB staat ingeschreven. Dat geld ook als er sprake is van co-ouderschap. Kindgebondenbudget zou je dan onderling moeten regelen. Kinderopvangtoeslag kan je beide opvragen als er sprake is van co-ouderschap. Dus eigenlijk is het heel erg van belang dat je goed uit elkaar gaat. Dan hoeft er niet perse sprake te zijn van een financiële tegenvaller.

Wat ik zo snel even terugzie is het bij kinderbijslag zo dat als er sprake is van co-ouderschap het iets anders zit. Daar word onderscheid gemaakt tussen aanvrager en uitbetalen aan beide partners. Daar kan je dan voor kiezen bij co-ouderschap. En als daar geen sprake van is, wordt het uitbetaald aan de ouder bij wie het kind staat ingeschreven.

In dat geval snap ik het ook heel goed! Het ging me dus meer om mensen die heel duidelijk ‘gewoon’ man of vrouw zijn, maar wat ik van de reacties nu begrijp is het bedoeld als normalisering/solidariteit met personen voor wie dit wel een probleem is.

Maar voor co-ouderschap moet je al dusdanige woonruimte gevonden hebben, dat je kind ook (deels) bij je kan wonen zie ik. Dus geen veredelde studentenkamer of op de bank bij familie/vrienden. Dacht dat dat ook het probleem was. En voor urgentie moet je weer hoofdverzorger zijn. Het lijkt me allemaal knap ellendig in elk geval.

Dankjewel! De woningmarkt is inderdaad compleet vertyft. Wat jij vertelt zou voor mij en partner idd ook gelden (met het verschil dat wij ongeveer hetzelfde verdienen).

Oh excuus had dat over het hoofd gezien. Maar idd een knap lastige situatie en er is niet voor niets een aparte telefoonlijn bij de belastingdienst :sweat_smile:

1 like

‘Hoe denk je over scheiden?’ wordt denk ik mijn nieuwe openingsvraag.

4 likes

Ja, daar identificeer ik me dus ook niet mee, haha. Ik zou eerder ‘any pronoun’ voor mezelf kiezen.

Sinds een paar maanden leer ik Mandarijn Chinees en daar gebruiken ze 1 woord voor alles en iedereen, hij, zij het, goden, dieren, alles klinkt hetzelfde. Dankzij Europese invloed hebben ze uiteindelijk wel verschillende schrijfwijzes ingevoerd om het te verduidelijken maar je spreekt het nog hetzelfde uit en technisch is het nog non-gendered. Werkt prima voor mij :wink:

@Biscotti zij/haar is dus prima wat mij betreft maar ik zal het niet over mezelf zeggen.

6 likes

Maar jij zult dus niet snel misgendered worden. Dat is voor sommige mensen niet het geval. Je kunt prima kritisch zijn op het binaire genderstelsel, maar dat neemt de pijn niet weg voor mensen die telkens als bijvoorbeeld man worden aangesproken terwijl ze dat niet zijn. Het aangesproken worden met de juiste pronouns is voor veel trans mensen een significant onderdeel en bevestiging van hun identiteit.
Ik vind trouwen ook dom, dat betekent niet dat ik daarom maar tegen het homohuwelijk zou stemmen. In een land waarin mensen trouwen, moet dat voor iedereen toegankelijk zijn. In een land waarin we met pronouns werken, moet iedereen die hier gebruik van wil maken, dat kunnen. En als jij daar onderuit kunt komen omdat mensen toch wel de juiste pronouns gebruiken bij jou, is dat een privilege.

Huh dus dan moet jij, naast dat je dus alle taakjes al doet, ook nog eens je vent opvoeden? Hoezo zouden mannen niet kunnen zien wat een vrouw allemaal doet? Mijn vader (zzper vanuit huis) deed al die shit. Hij was niet toevallig blind voor al die taakjes omdat hij een man is.

16 likes

Misschien krijgt ze daar energie van en vindt ze het fijn die momenten voor zichzelf te hebben?

3 likes

Joh overdrijf je nu niet? Ik ga nu uit van een man die fulltime werkt en dus overdag niet thuis is wanneer de vrouw cadeautjes aan het kopen is voor een kinderfeestje, boterhammen aan het smeren is etc.

Met zo’n instelling als dat je maar niks zegt en er vanuit gaat dat je man het maar zelf hoort te zien vind ik het ook niet heel raar dat mannen het helemaal niet zien. Het is heel makkelijk om maar vanuit te gaan dat hij het vanzelf ziet, als het je echt hoog zit dan kan je het toch gewoon bespreekbaar maken??
Mijn eigen man kennende, die gaat er echt niet vanuit dat mijn mental load hoog is als ik alles gewoon voor elkaar krijg en er niet over klaag. En ik ga er zelf ook niet vanuit dat hij dan maar uit het niets moet weten dat het zwaar is, dat is toch ook voor iedereen verschillend.
Als je het zwaar hebt moet je het gewoon uitspreken, en dan kan je samen kijken hoe je het kan oplossen. Spreek je niets uit, tjah niet zeuren dan.

2 likes

Maar het gaat hier niet per se om een vader die fulltime werkt en niet thuis is al de vrouw die dingen regelt. Het is gewoon aangetoond dat vrouwen veel meer uren huishoudelijke en zorgtaken doen, OOK als ze evenveel werken. Omdat we er als samenleving maar vanuit gaan dat dat taken zijn voor vrouwen en mannen zich er fucking makkelijk vanaf maken en het laten gebeuren. Door dit soort onbetaalde uren, gaan vrouwen vaak minder werken (zoals Willemijn - zeg niet dat dit in haar situatie verkeerd is!) waardoor we minder vaak carriere maken, minder verdienen, minder pensioen opbouwen, er bekaaid vanaf komen in het geval van een scheiding/uit elkaar gaan. Dit is precies waar we ons druk om moeten maken en weldenkende mannen ook.

9 likes

Zomervakantie is niet anders dan andere weken toch? Als ik werk gaan de kinderen naar school + BSO, en in de vakantie is dat een hele dag BSO.

1 like

Ja maar dit is toch iets wat je van te voren bespreekt wat hier ook boven ook al paar keer is gezegd. Je hebt minstens 9 maanden om met je man te bespreken hoe jullie het gaat doen qua werk en wat je zou moeten regelen wil je nog wel blijven werken.
Als je beide evenveel blijft werken dan heb je nog steeds samen de verantwoordelijkheid om alle huishoudelijke taken te verdelen en dat moet je dan ook doen. Je hoeft als vrouw zijnde niet alles te slikken, en als je een man hebt die niks doet ja dan moet je serieus afvragen met wat voor hork je leeft.

2 likes

Dit is onze eerste zomervakantie met kind op basisschool. We hebben 2 weken vrij, rest van de tijd gaat hij de hele dag naar de BSO en 1x/week naar z’n oma. Tja huur moet ook betaald worden en we kunnen beide niet meer vrij krijgen (willen we eerlijk gezegd ook niet).

2 likes

Dat begrijp ik heel goed, maar als je vindt dat je teveel te doen hebt is misschien niet het goede moment om met een extra activiteit te beginnen. Dan levert dat geen energie op maar kost het je extra energie. Denk ik. Leuke dingen zijn leuk zolang het niet teveel is. Dan gaat het leuke eraf.

1 like

Kinderopvang houd niet op met bestaan als ze 4 worden :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like