Wat betreft iedereen die met een (groot) inkomensverschil zit: valt loon niet in het gemeenschappelijk vermogen bij gehuwden? Na scheiding wordt dat potje /2 dus beide partners krijgen de helft van alles wat verdiend werd tijdens het huwelijk aan inkomsten. Zo wordt het inkomensverschil weggewerkt. Dat is namelijk de automatische standaard in België: ‘‘het wettelijk stelsel’’.
Erfenissen bv blijven wel eigen vermogen, want valt niet onder inkomsten.
Als je dat combineert met een testament en eventueel ook een huwelijkscontract waarin je nadenkt over alimentatie (hoeveel, welke criteria, duurtijd, uitzonderingen) en de verdeling van vermogen na echtscheiding (bv de gezinswoning: 50/50 of andere verhouding, wat met investeringen door 1 partner betaald, is er een recht van voorkeur zodat een partner er kan blijven wonen als hij evenveel biedt als een evt. geïnteresseerde derde,…) dan kom je al een heel eind.
Notarissen zijn erop getraind om de tegengestelde belangen te verzoenen, dat is het verschil met een advocaat. En als je het gevoel hebt het juridische taalgebruik niet te snappen; gewoon zeggen hoor, de notaris dient juist om uitleg te geven, het is zijn job en jullie betalen ervoor.
)
Nee ik vroeg het mij gewoon af, maar waarschijnlijk kijk je op dat moment wel hoe je het dan oplost. Ik bedoelde in elk geval niet met mijn opmerking dat je niet voor elkaar zorgt oid mocht dat zo zijn overgekomen, excuus.
snapte er ook geen hol van
opeens