Dat is dus precies wat ik hierboven meerdere malen zeg, die man is net zo goed verantwoordelijk. Je zit samen in de relatie en beslist (ideaal gezien) samen over de keuze wie er thuis blijft. En dan hoop ik dat je ook samen nadenkt over de consequenties en die ook gelijkwaardig verdeeld.
En als de ene partner die verantwoordelijkheid niet wil nemen, dat zegt ook wel iets. En natuurlijk is het dan nooit de schuld van de ander omdat diegene dat misschien niet ziet. De verantwoordelijkheid man mistte ik juist in heel veel reacties hier.
En nee, het is niet gemakkelijk en gratis dat beweer ik ook nergens. En daar zou de overheid ook echt wat aan moeten doen. Dus niet alleen kijken naar vrouwen âwant die willen zo nodig deeltijd werkenâ maar veel meer inzetten op de verantwoordelijk van beide partners daarin. En maak dit soort afspraken gemakkelijker en goedkoper zodat het inderdaad voor meer mensen toegankelijk is. En leer kinderen vanaf jonge leeftijd hoe belangrijk dit soort dingen zijn. Maar dat is echt veel breder dan dit ene voorbeeld, dat vraagt een verandering in de maatschappij.