Feminisme

Toch ben ik bang dat dit vaker voorkomt, alleen dan onder het mom van ‘mijn baas wil het niet / het past toch niet in de bedrijfscultuur’ en niet zo schaamteloos. Vind het een beetje de mannelijke tegenhanger van vrouwen die stiekem met de pil stoppen: die verdienen elkaar.

1 like

Nee hier was dat ook zeldzaam!
Bij mijn weten stonden alle moeders (of vaders of grootouders) op het schoolplein om 15:15 en dan stemde je ter plekke af met de andere ouder of je kon spelen en bij wie en of dat wel kon (of was er dansles, zwemles, paardrijden, whatever).
Er waren wel 1 of 2 kindjes die nooit mochten spelen omdat ze dan naar de naschoolse opvang gingen, maar dat was echt een zeldzaamheid bij ons.
Maar ook idd dorpse omgeving - niet biblebelt - en veel boeren ook. Waar het volgens mij wel echt nog heel abnormaal is als de vrouw buitenshuis ander werk zou hebben.

4 likes

Horrorscenario voor wie? En wie moeten het leuk houden?

1 like

Ik denk dat dit echt een nare uitzondering is en mannen nu ook echt wel voor hun kinderen willen zorgen. Ik hoor om me heen ook veel verhalen van ‘Mijn vader werkte altijd en was er nooit, dat ga ik anders doen’.
Al heb ik mij er 5 jaar geleden toen onze eerste geboren werd en mijn man minder ging werken wel over verbaasd dat dit blijkbaar niet de standaard is ofzo.

Ik doel met uitzondering op mannen die een vrouw voorliegen over hun voornemen om parttime te gaan werken.

Laatste keer: ik doel op het verhaal van iemand die zijn partner VOORLIEGT mbt parttime werken.

Wat betreft parttime werken onder mannen: het neemt toe (5% in 10 jaar oid) maar wel traag. Nogsteeds werkt 70% fulltime, vind ik ook echt te veel.

Genoeg mannen die met: dat ga ik anders doen, bedoelen dat ze hun kind naar de speeltuin brengen en een wekelijkse ‘papadag’ inlassen waarop ze ‘op hun kind passen’. Waarbij de moeder al boodschappen heeft gedaan voor papadag en ‘s avonds in haar eentje de woonkamer opruimt en de kids zelfs op ‘papadag’ mama bellen met onbenullige vragen. Ik ken echt weinig jonge gezinnen bij wie er een eerlijke verdeling van zorgtaken is. Die gaat verder dan je voornemen er te zijn. Ken overigens sowieso weinig heterostellen die een 50/50 verdeling hebben pre-kids.

25 likes

Met of zonder kinderen hoef ik ook niet per se 5 dagen te werken hoor. Wat meer ademruimte en vrije tijd is heerlijk.

19 likes

Nee, hier ook :raised_hands: n = 2.

9 likes

Nee mijn vader! De og. Deed boodschappen en het huishouden, elke woensdag naar Artis

6 likes

Mascha ook toch? :stuck_out_tongue:

4 likes

Hier ook👌🏻 Onze verdeling is 36u (ik) vs 24u (mijn man) per week.

5 likes

Ik ben kostwinner thuis, mijn vriend zorgt voor onze zoon en kookt elke avond + doet boodschappen etc. Niet vanuit feministische overtuigingen hoor, gewoon praktisch omdat ik veel meer verdien…

5 likes

Ik kan me best voorstellen (even in de onbewezen hypotheses) dat het helpt als je beiden veel verdiend en de verdeling in zo’n omgeving dus ook anders is. Denk dat in een deel van de gezinnen in de afweging ook meespeelt dat veel vrouwen in traditionele (onmisbare) slecht betaalde vrouwen sectoren zitten. Je voegt je denk ik al snel naar de partner met goed en zeker inkomen.

Edit: Ik snap in mijn sector: hoge werkdruk, relatief magere inkomens, veel echte ‘moekes’ die hun hele carrière bezig zijn met het onderwerp opvoeding, erg goed dat je minder gaat werken als je kinderen krijgt.

3 likes

Mijn vader deed het dertig jaar geleden ook al, hij werkte 20 uur vanaf de geboorte van mijn oudste zus (mijn moeder 32) en is toen ik op de basisschool zat nog een paar jaar nog meer thuis geweest, toen hij zich liet omscholen en daar maar een aantal uur per week mee bezig was. De rest van de tijd deed hij het huishouden en zorgde hij voor mij en mijn zussen.

1 like

Snap ook niet waarom zovelen nu roepen “Hoe kun je oordelen over iets waar je maar 10 minuten in een vlog van ziet” terwijl dat het hele basisconcept is van de topics over youtubers, reageren op wat je ziet.
En opmerkingen als “Jullie nemen maar dingen aan zonder er wat over te weten” gaan er bij mij ook niet in, want Willemijn heeft genoeg gedeeld over haar gezinssituatie en ik herinner me genoeg vlogs dat ze kapot van vermoeidheid naar bed ging en ze zei “En Djurre is ook nog eens 2 weken weg”.
Natuurlijk is er veel meer gaande wat we niet zien, maar ze kiest er soms wel degelijk voor om te ventileren hoe zwaar ze het vind en daar word nu op gereageerd, that’s all.

9 likes

Ik hoop als ik eindelijk mijn master af heb 4 dagen te kunnen werken en dubbel zoveel te verdienen als mijn man. Als hij dan minder wil werken mag dat wel maar we kunnen ons kind ook naar de opvang doen. Volgens mij vindt hij zijn werk wel heel leuk. Ik mijn werk nu niet dus zou nu best naar 24 willen en dan straks mijn “carrièrebaan” weer 36 uur werken.
Huishouden doen we gewoon allebei niet :woman_shrugging:t4: Of tenminste ik niet dus dat zal hij toch wel doen dan :thinking:. We hebben het hier niet zo vaak over omdat het heel goed en “vanzelf” gaat. Ik ben gewoon wat drukker met 32 uur werken en master en hij werkt 40 uur en is de rest echt “vrij” en heeft geen hobby’s die tijd kosten of buitenshuis zijn. Ik ga graag dagjes weg enzo.

2 likes

Hier opgegroeid in Amsterdam en bij mij op school waren de bso kinderen ook uitzonderlijk. Mijn ouders hadden met de buren/ familie een heel schema in vakanties zodat iedereen een keer bij elkaar speelde en er gewoon kon worden gewerkt. Verder ging ik 1 of 2 weken op ponykamp, met mijn ouders dan 2 weken op vakantie en de overige 2 weken werden dan zo opgevuld.

Mijn vader was ambtenaar dus die kon heel veel vrije uren sparen en zo vulden mijn ouders alle andere vakanties op. En mijn moeders werkgever was voor de jaren 90 al heel hip dat ze kon thuiswerken. Dan zat ik te spelen alleen of met een vriendin/vriend/familie lid en dan kon zij gewoon thuis werken.

3 likes

Oh ik zeg niet dat het niet kan hoor. Ik denk alleen wel dat dat in de situatie van @anon50301661 best een verklaring voor haar omgeving kan zijn. Het is helaas nog lang niet de norm.

En ik snap dus ergens wel dat collega’s voor hun verdeling kiezen. Juich het niet toe, maar als je man aanzienlijk meer verdiend dan jij en daar meer waardering voor krijgt snap ik ergens wel dat je een stap achteruit doet. Vooral als je thuis die waardering wel voelt en het gevoel hebt dat je daar moet zijn.

3 likes

Maar eh…welke barbies ga je bestellen? :grimacing:

3 likes