Feminisme

Kan hem niet meer vinden, maar moet direct denken aan zo’n stuk van The NY Times over thuiswerkende gezinnen waarin je zo’n foto hebt van een vrouw die al bellend aan het verschonen is terwijl dr vent aan de andere kant van de muur lekker achter de pc zit te werken.

4 likes

Mannen over de hele wereld, vergeef me deze fout.

5 likes

Ik weet niet hoor, maar als je erin gelooft dat iemand “niet ziet” hoe het kan gebeuren dat er eten op tafel en de koelkast staat, er schone kleren zijn, schoon huis, cadeautjes etc. Dan geloof je toch gewoon nog in sprookjes. En dan bedoel ik niet diegene die het “niet ziet” maar diegene die de ander in staat stelt zich zo op te stellen.

20 likes

Wow dit bedenk ik me nu ook pas voor het eerst :exploding_head::flushed::dizzy_face:

2 likes

Nou, in normale weken gaan de kinderen op mijn werkdagen naar de vso, basisschool, BSO en haal ik ze rond 6u op. Op mijn vrije dagen gaan ze naar school en haal ik ze om 2u op. In de zomervakantie gaan ze op mijn werkdagen naar de BSO, maar op mijn vrije dagen zijn ze dan gewoon de hele dag thuis. Dus dat is wel even schakelen en bezighouden.

Was er vroeger, zeg circa 20 jaar geleden, ook al zoiets als een bso? Kan me daar totaal niets van herinneren, alleen dat ouders van vriendjes/vriendinnetjes e.d. vaak oppasten. En veel moeders werkten toen ook niet volgens mij…

Haha ja hoor. (moet even lachen omdat je 20 jaar geleden als ‘vroeger’ aanduidt).

13 likes

Misschien dat mijn biblebelt omgeving dat soort voorzieningen nog niet had haha, was al heel wat dat kinderen konden overblijven tussen de middag

1 like

Wtf

Dat is zoveel erger dan vreemdgaan, dit is pas echt bedrog. En je kan geen kant op want je kan dat kind ook niet terugstoppen.

Maar dan vertrouw je je partner toch nooit meer? Gadverdamme en dan zit je er nog minstens 18 jaar aan vast, wat een enorme hel.

28 likes

Wat ik wel altijd een beetje bijzonder vind is dat bijvoorbeeld Willemijn dan inderdaad van 0x sporten naar 3x week sporten gaat, waarvan ook vaak nog overdag. Dan doet ze dan blijkbaar op de tijden dat de kinderen naar de opvang zijn (wat denk ik niet anders kan ivm werk van Djurre), maar dat kost je toch enorm veel werktijd? Daarnaast heeft ze de afgelopen maanden ook heel veel gewerkt met de jongste thuis, wat me ook echt niet bevorderlijk lijkt voor je productiviteit. En dat valt me meer op met de influencers: ze hebben relatief korte werkdagen (geen 7.30-17.00) waarin ook nog eens afspraken zoals sporten, nagels, kapper, facials, etc zitten. En daar is niets mis mee, maar dan vind ik het niet gek dat je op een gegeven moment achter de feiten aan gaat lopen wat werk betreft en dat je dan veel stress ervaart. En dat werkt dan weer overal in door: helemaal als je ook nog eens drie kinderen hebt (blijkbaar op 3 verschillende locaties), de zomervakantie er aan komt en je man soms wekenlang voor werk weg is. Je loopt achter op je werk, je moet dat waarschijnlijk inhalen als er geen opvang is, dus doe je dat als de kinderen er zijn (stress), minder tijd voor huishouden in je vrije tijd, etc etc…

Dat heeft dan toch weinig te maken met dat de rolverdeling thuis niet goed zou zijn of anders zou moeten, maar volgens mij zorg je zo zelf voor heel veel onnodige stress.

8 likes

Ik denk dat je bso kinderen en niet bso kinderen hebt. Kan me er zelf weer niks van voorstellen van dat er kinderen waren die niet naar de bso gingen. En dat is ongeveer 20 jaar geleden.

7 likes

Toch ben ik bang dat dit vaker voorkomt, alleen dan onder het mom van ‘mijn baas wil het niet / het past toch niet in de bedrijfscultuur’ en niet zo schaamteloos. Vind het een beetje de mannelijke tegenhanger van vrouwen die stiekem met de pil stoppen: die verdienen elkaar.

1 like

Nee hier was dat ook zeldzaam!
Bij mijn weten stonden alle moeders (of vaders of grootouders) op het schoolplein om 15:15 en dan stemde je ter plekke af met de andere ouder of je kon spelen en bij wie en of dat wel kon (of was er dansles, zwemles, paardrijden, whatever).
Er waren wel 1 of 2 kindjes die nooit mochten spelen omdat ze dan naar de naschoolse opvang gingen, maar dat was echt een zeldzaamheid bij ons.
Maar ook idd dorpse omgeving - niet biblebelt - en veel boeren ook. Waar het volgens mij wel echt nog heel abnormaal is als de vrouw buitenshuis ander werk zou hebben.

4 likes

Horrorscenario voor wie? En wie moeten het leuk houden?

1 like

Ik denk dat dit echt een nare uitzondering is en mannen nu ook echt wel voor hun kinderen willen zorgen. Ik hoor om me heen ook veel verhalen van ‘Mijn vader werkte altijd en was er nooit, dat ga ik anders doen’.
Al heb ik mij er 5 jaar geleden toen onze eerste geboren werd en mijn man minder ging werken wel over verbaasd dat dit blijkbaar niet de standaard is ofzo.

Ik doel met uitzondering op mannen die een vrouw voorliegen over hun voornemen om parttime te gaan werken.

Laatste keer: ik doel op het verhaal van iemand die zijn partner VOORLIEGT mbt parttime werken.

Wat betreft parttime werken onder mannen: het neemt toe (5% in 10 jaar oid) maar wel traag. Nogsteeds werkt 70% fulltime, vind ik ook echt te veel.

Genoeg mannen die met: dat ga ik anders doen, bedoelen dat ze hun kind naar de speeltuin brengen en een wekelijkse ‘papadag’ inlassen waarop ze ‘op hun kind passen’. Waarbij de moeder al boodschappen heeft gedaan voor papadag en ‘s avonds in haar eentje de woonkamer opruimt en de kids zelfs op ‘papadag’ mama bellen met onbenullige vragen. Ik ken echt weinig jonge gezinnen bij wie er een eerlijke verdeling van zorgtaken is. Die gaat verder dan je voornemen er te zijn. Ken overigens sowieso weinig heterostellen die een 50/50 verdeling hebben pre-kids.

25 likes

Met of zonder kinderen hoef ik ook niet per se 5 dagen te werken hoor. Wat meer ademruimte en vrije tijd is heerlijk.

19 likes

Nee, hier ook :raised_hands: n = 2.

9 likes