Nee mijn vader! De og. Deed boodschappen en het huishouden, elke woensdag naar Artis
Mascha ook toch?
Hier ookđđ» Onze verdeling is 36u (ik) vs 24u (mijn man) per week.
Ik ben kostwinner thuis, mijn vriend zorgt voor onze zoon en kookt elke avond + doet boodschappen etc. Niet vanuit feministische overtuigingen hoor, gewoon praktisch omdat ik veel meer verdienâŠ
Ik kan me best voorstellen (even in de onbewezen hypotheses) dat het helpt als je beiden veel verdiend en de verdeling in zoân omgeving dus ook anders is. Denk dat in een deel van de gezinnen in de afweging ook meespeelt dat veel vrouwen in traditionele (onmisbare) slecht betaalde vrouwen sectoren zitten. Je voegt je denk ik al snel naar de partner met goed en zeker inkomen.
Edit: Ik snap in mijn sector: hoge werkdruk, relatief magere inkomens, veel echte âmoekesâ die hun hele carriĂšre bezig zijn met het onderwerp opvoeding, erg goed dat je minder gaat werken als je kinderen krijgt.
Mijn vader deed het dertig jaar geleden ook al, hij werkte 20 uur vanaf de geboorte van mijn oudste zus (mijn moeder 32) en is toen ik op de basisschool zat nog een paar jaar nog meer thuis geweest, toen hij zich liet omscholen en daar maar een aantal uur per week mee bezig was. De rest van de tijd deed hij het huishouden en zorgde hij voor mij en mijn zussen.
Snap ook niet waarom zovelen nu roepen âHoe kun je oordelen over iets waar je maar 10 minuten in een vlog van zietâ terwijl dat het hele basisconcept is van de topics over youtubers, reageren op wat je ziet.
En opmerkingen als âJullie nemen maar dingen aan zonder er wat over te wetenâ gaan er bij mij ook niet in, want Willemijn heeft genoeg gedeeld over haar gezinssituatie en ik herinner me genoeg vlogs dat ze kapot van vermoeidheid naar bed ging en ze zei âEn Djurre is ook nog eens 2 weken wegâ.
Natuurlijk is er veel meer gaande wat we niet zien, maar ze kiest er soms wel degelijk voor om te ventileren hoe zwaar ze het vind en daar word nu op gereageerd, thatâs all.
Ik hoop als ik eindelijk mijn master af heb 4 dagen te kunnen werken en dubbel zoveel te verdienen als mijn man. Als hij dan minder wil werken mag dat wel maar we kunnen ons kind ook naar de opvang doen. Volgens mij vindt hij zijn werk wel heel leuk. Ik mijn werk nu niet dus zou nu best naar 24 willen en dan straks mijn âcarriĂšrebaanâ weer 36 uur werken.
Huishouden doen we gewoon allebei niet Of tenminste ik niet dus dat zal hij toch wel doen dan
. We hebben het hier niet zo vaak over omdat het heel goed en âvanzelfâ gaat. Ik ben gewoon wat drukker met 32 uur werken en master en hij werkt 40 uur en is de rest echt âvrijâ en heeft geen hobbyâs die tijd kosten of buitenshuis zijn. Ik ga graag dagjes weg enzo.
Hier opgegroeid in Amsterdam en bij mij op school waren de bso kinderen ook uitzonderlijk. Mijn ouders hadden met de buren/ familie een heel schema in vakanties zodat iedereen een keer bij elkaar speelde en er gewoon kon worden gewerkt. Verder ging ik 1 of 2 weken op ponykamp, met mijn ouders dan 2 weken op vakantie en de overige 2 weken werden dan zo opgevuld.
Mijn vader was ambtenaar dus die kon heel veel vrije uren sparen en zo vulden mijn ouders alle andere vakanties op. En mijn moeders werkgever was voor de jaren 90 al heel hip dat ze kon thuiswerken. Dan zat ik te spelen alleen of met een vriendin/vriend/familie lid en dan kon zij gewoon thuis werken.
Oh ik zeg niet dat het niet kan hoor. Ik denk alleen wel dat dat in de situatie van @anon50301661 best een verklaring voor haar omgeving kan zijn. Het is helaas nog lang niet de norm.
En ik snap dus ergens wel dat collegaâs voor hun verdeling kiezen. Juich het niet toe, maar als je man aanzienlijk meer verdiend dan jij en daar meer waardering voor krijgt snap ik ergens wel dat je een stap achteruit doet. Vooral als je thuis die waardering wel voelt en het gevoel hebt dat je daar moet zijn.
Maar ehâŠwelke barbies ga je bestellen?
Het was niet heel serieus bedoeld. Ik stelde me een soort Truman Show / Stepford Wives crossover voor, met Djurre argeloos dobberend op zân booreiland en tienduizenden vrouwen die zich druk maken over de mental load van Willemijn, waar hij niets van weet omdat hij geen vlogs kijkt en ze tegenover hem de perfecte huisvrouw is, die alles onder controle heeft. (Ik kan me haar idee van een rommella nog herinneren.) Lijkt me niet dat dat de situatie is hoor.
Haha dat die gast opeens 100 verontwaardigde appjes krijgt erover, zonder te weten wat hij gedaan heeft
Er zijn niet veel momenten dat ik dit kan zeggen (want f*** onze heteronormatieve samenleving) maar wĂĄt ben ik blij dat ik een relatie heb met een vrouw en deze ellende niet heb
Als wij ooit kinderen krijgen zal de maatschappij vast alsnog veel aannames maken, maar in ieder geval niet over wat ik allemaal moet omdat ik dé vrouw ben.
Pfff tuurlijk bepaalt ze dat zelf, maar hier worden meningen geventileerd.
Het is toch zelfs zo dat mannen eerder promotie maken als ze vader worden? Want dan worden ze opeens gezien als verantwoordelijk en stabiel ofzo. Ik kan het nu even niet vinden, maar had een keer zoiets gelezen.
ivm de mental load van vrouwen en de werkverdeling binnen gezinnen, hierbij een link naar een studie over de verdeling van huishoudelijke taken van vorig jaar. De krantenartikelenreeks die hier vermeld wordt, vond ik heel interessant, dus voor abonnees zeker de moeite om even te lezen.
ik licht er even een korte quote uit:
Als koppels hun eerste kind krijgen, dan is het vaak nog steeds de vrouw die professioneel een stap terugzet en het leeuwendeel van het huishouden en de kinderzorg op zich neemt. âVrouwen organiseren hun werk rond hun gezin, mannen organiseren hun gezin rond hun werk".
Dit is zo herkenbaar, niet alleen bij Willemijn, maar ook bij heel veel andere vrouwen in mijn omgeving. Ik was in elk geval enorm onder de indruk van Wil toen ze begon te werken terwijl haar jongste thuis was. Ik vroeg me al af of ik tijdens mijn moederschapsrust ook niet wat meer voor mijn werk had kunnen doen, desnoods met kind in de draagzak. (reality check: neen! ik had die tijd nodig om te rusten en recupereren van zwangerschap, bevallen, gebroken nachten, borstvoeding,âŠ)
En ja, dit is gigantisch heteronormatief. Maar het valt me op dat bij de same-sex gezinnen in mijn omgeving dit allemaal een pak minder speelt. Enfin, het is met huishoudelijk werk een beetje zoals met seksueel genot: gemiddeld komt de heteroseksuele vrouw er het meest bekaaid vanaf.
Vrouwen (en mannen) moeten zich bewust zijn van deze rolpatronen en systemen, én bewust zijn van de consequenties op langere termijn (zoals ik al een paar keer in het feminisme topic heb aangehaald:) ). Niet alleen financieel, maar ook bvb als het gaat over overspannen zijn en emotioneel welbevinden.
Ik hoop dat Willemijn het kan loslaten en kan genieten van de zomervakantie met haar jongens, maar ook dat haar netwerk haar kan helpen wanneer nodig.
Nou e.v.a tyut heeft weer een bijna naakt foto van haar zoontje in haar story. Rapporteren die boel
citeer ik mezelf?
Als je die keuze 100% bewust maakt is dat niet erg. Maar je moet je bewust zijn van het systeem dat je daarin zet (meer deeltijdse jobs in âvrouwelijke sectorenâ, meer slecht betaalde âvrouwenjobsâ,âŠ) Ă©n van de gevolgen die dit voor je heeft op korte en op lange termijn. Bovendien wordt deeltijds werken vaak vervangen door nog meer huishoudelijke taken, waardoor vrouwen er vaak in totaal slechter uitkomen.
Als twee partners duidelijke afspraken hebben, een goed evenwicht én een open communicatie over dit soort zaken kunnen hebben, dan is er geen vuiltje aan de lucht.