Feminisme

Je schetst hier wel een hele specifieke situatie. Zo kan het gaan, maar zo hoeft het niet gaan.

het probleem is niet dat mannen meer fulltime werken, het probleem is dat mannen te weinig zorg dragen voor hun eigen huishouden en kinderen.

13 likes

Misschien is het dan ook zaak dat we naast meisjes opvoeden die voor zichzelf opkomen en willen werken, we jongens opvoeden die de waarde van niet werken inschatten.

Mijn moeder werkte niet. Ja ze deed 40u vrijwilligerswerk toen wij eenmaal naar school gingen. Pa verdiende voor 2.
Toen ze gingen scheiden heeft hij, ondanks dat het niet hoefde, een auto voor dr gekocht, appartement voor haar geregeld, alle kosten voor de kinderen draagt hij vanzelfsprekend en tot ze een sociale huurwoning had bijgedragen in de maandelijkse kosten.
En nee ze gingen niet goed uit elkaar (het was een geval scheve schaats (van haar kant) en hoop gedoe en manipulatie etc). Maar m’n vader had altijd voor ogen: mijn carrière bestaat mede dankzij haar.
Dus laten we dan ook jongens/mannen zo opvoeden dat ze dat beseffen. Terwijl we meisjes opvoeden dat ze niet alles hoeven opgeven :upside_down_face:

41 likes

Ik reageerde inderdaad te snel, sorry!

3 likes

Waarom quote je mij?

Ik ben bekend met de mental load.

Edit: wel goede info natuurlijk! Ik snapte alleen niet waarom het een reactie op mijn post was.

ik zie nergens dat ik jou quote??
dat was in elk geval niet de bedoeling, ik wilde enkel antwoorden op Lolly.

edit: ik zie nu dat ik op jou post reageerde ipv op Lolly. sorry daarvoor!

Ja ik vind dit dus absoluut niet meer dan logisch. En kon me lang niet voorstellen dat het anders zou gaan (zo van: als zelfs mijn vader na alles wat ze gedaan heeft er nog zo in staat, dan moet dat toch overal zo zijn)….
Maar het gaat natuurlijk wel vaak anders. Dat besef ik me inmiddels ook wel - je hoort helaas genoeg anders. Maar goed, ook dat vind ik dan een stukje opvoeding :see_no_evil:

1 like

Quoten dus niet eens, je hebt wss op ‘antwoorden’ geklikt onder mijn post, daarom hangt ie daar aan vast.

Geen probleem natuurlijk! Ik snapte alleen de verbinding niet haha

1 like

Hoezo is dat oneerlijk? Zijn de overige taken niet evenredig verdeeld bij jullie thuis?

Ik vind het echt een beetje lachwekkend hoe onbenullig een man hier word weggezet. Die mannen zullen vast wel ergens rondlopen maar ik mag hopen dat je als vrouw ook meer respect voor jezelf hebt en dit niet laat gebeuren.

Ik ben nu een paar weken uitgeschakelt door zwangerschapsmisselijkheid en mijn man neemt ALLES (wat we daarvoor overigens 50/50 deden) over. Boodschappen, cadeautjes voor de juf, met gekamde haren en gevulde broodtrommel naar school. En ja soms in een outfit waarvan ik denk ‘zou ik anders doen’ maar ik voel niet de behoefte daar over te zeiken. Dan moet ik het zelf maar doen.

Maargoed, ik zal wel de uitzondering getrouwd zijn.:wink:

8 likes

Tja, tijdens je werkende leven verdiende hij ook meer een heeft daardoor pensioen opgebouwd, AOW bouw je sowieso op. Als je trouwt in gemeenschap van goederen (correct me if im wrong) heb je recht op deel van zijn pensioen om deze reden. Maar voor de rest is pensioen niet anders dan inkomen uit werk wat jarenlang opzij gezet en belegd is :woman_shrugging:t3: Hij krijgt dan meer dus

1 like

Nee ze verdienen evenveel toch? Als ik @anon94399943 goed begrijp iig hah

1 like

Ik wil die 90% even nuanceren want ik lees iets anders als ke de laatste 10 jaar er bij pakt.

“Van de mannen werkte 72 procent in 2020 in voltijd. Dat was 5 procentpunt lager dan in 2010. Het percentage mannelijke deeltijders dat 28 tot 35 uur per week werkte, nam relatief veel toe: van 8 procent in 2010 tot 11 procent in 2020.”

Neemt niet weg dat 72% nogsteeds echt veel is en veel meer dan vrouwen. Dat moet veranderen. En dat gebeurd langzamerhand.

2 likes

Aah daar had ik overheen gelezen. Sorry. Dan zou ik gewoon eens inloggen op mijnpensioenoverzicht

Hier eentje​:grinning:. Wij doen echt alles 50/50. Werken allebei 4 dagen, delen huishoudelijke taken, zorg voor de kids en ook de mental load. Wij hebben bijvoorbeeld wel onze expertise :stuck_out_tongue_winking_eye:(hij doet de was, ik stofzuig). Proberen het zo te plannen dat de 1 doet wat de ander stom vindt(daarom doe ik de was niet haha). Enige wat mijn man niet doet is borstvoeding geven, maar dat zou ik toch niet willen delen.

6 likes

Ben jij mij? Dit is exact ook onze situatie

Haha grappig!

Maar is het ook niet aangeleerd dat wij controlefreaken zijn?

Wanneer wij bvb bezoek hebben en het huis ligt rommelig/ het eten is nog niet klaar/ de afwas is ontploft/ whatever… dan voel ik me rot en krijg ik stress, omdat ik me dan ‘de slechte huisvrouw’ voel. Wanneer mijn moeder of schoonmoeder langskomen, gaat het stressniveau zelfs nog x10. Terwijl dat evenveel de verantwoordelijkheid is van mijn vriend, die geen greintje stress of schaamte heeft daarvoor, maar eigenlijk veel minder tegen chaos kan dan ik.

vrouwen moeten leren om die dingen los te laten, en de maatschappij moet leren om vrouwen niet af te rekenen op kinderen met gekke kledijcombo’s/ongekmamde haren/ vergeten zwemzakken/ verjaardagstractaties uit de winkel ipv zelfgebakken muffins/…

15 likes

Mijn schoonmoeder komt dus áltijd onverwachts bij ons op bezoek en weet het zo te tonen dat het net tijdens ons spitsuur is. Keuken ontploft want zitten nog half aan tafel te eten en overal speelgoed. En wie kijkt zij daar op aan? Mij dus. Echt te idioot voor woorden eigenlijk.

8 likes

Jaar herkenbaar, ze geeft dan goedbedoelde tips, maar altijd richting mij wanneer het over kind/huishouden gaat. Dit voelt dat als een soort kritiek terwijl ik vind dat we alles netjes voor elkaar hebben. De volgende keer ga ik misschien gewoon verzoeken dat ze dit tegen haar zoon/mijn vriend verteld of hoe kun je zoiets het beste aanpakken.

2 likes