Door al deze posts (235!!) wil ik ook even al mijn anekdotische bewijs delen.
Toen mijn zus zwanger was had ze een groepje van 9 andere vrouwen die tegelijk uitgerekend waren. Een maand na de bevalling was mijn zus de enige die nog met haar man op een kamer sliep, de rest van de mannen was naar de logeerkamer verplaatst omdat ze anders wakker werden van de baby en ze daarbij ook de moeder niet hielpen als die baby wakker was. Dus was het voor iedereen beter als ze ergens anders sliepen.
Mijn man werkt als elektricien en in zijn bedrijf kan je vrijwel niet minder dan fulltime werken, wat uiteraard nergens op slaat. Maar de enige mensen die minder dan 5 dagen mogen werken zijn gescheiden mannen, die mogen dan op woensdag een papadag. Eigk zijn dan je groeimogelijkheden ook gewoon klaar want in functie A tm Z moet je wel fulltime werken. Nouja hij wil in principe dus wel 4 dagen werken maar je moet dan dus zoo vreselijk veel moeite doen, en dat zie ik gewoon amper gebeuren.
Ik heb nu bedacht dat ik gewoon weer op zaterdag ga werken als ik een kind krijg, dan heeft hij die dag met het kind.
Mijn vader was trouwens huisvader en heeft daar de krant mee gehaald, voor de foto moest die toen iets typisch moederlijks doen namelijk mijn zus in bad doen (1989).
Ik vraag me wel af hoe de mental load bij mijn ouders verdeeld was, mān moeder heeft altijd 36 uur betaald gewerkt en mijn vader altijd 0 uur. Maar ze werkt in de zorg en dus onregelmatig, dus voor mān gevoel was mān moeder er wel vaak.