Om nog even in te haken op het gesprek over dinhen regelen in een relatie @Swelgje. Bedenk dat dingen op papier zetten ook niet makkelijk is. Drempels die ik alleen maar zie:
- Je moet maar net op één lijn zitten met je partner, wat aanzienlijk lastiger is als de een fors vermogender is dan de ander. Je hebt als partners gewoon best vaak tegengesteld lijkende belangen. Dat maakt dat een van de partners veel minder incentive heeft om zaken te regelen en de ander daarvoor een veel hardere wedstrijd moet rennen.
- Dingen op papier zetten is doorgaans niet gratis. Zeker als je dat waterdicht wil doen. Ons samenlevingscontract+testamenten zat al weer richting de 700 euro. Nu gaan we 1.5 jaar later een nieuwe stap zetten en ook dat kost weer vrij veel geld. Goed advies, mét oog voor de situatie en verschillende scenario’s is nóg duurder. Niet iedereen heeft dat en niet iedereen weet wat de opties zijn.
- Je maakt al deze beslissingen ook nog eens niet in een vacuum. Neem mee: emotie, hormonen, verliefdheid. Hoe het leven loopt. We stellen het even uit, het gaat toch nu goed. Blind vertrouwen.
Ik denk ook steeds als ik zo’n verhaal hoor: oh hoe stom kan je zijn, maar dat is gewoon echt niet fair. Daarnaast: we hebben het hier over de vrouw, maar er zijn twee in deze game. Die man heeft kinderen met haar, gaf haar het ja-woord het was net zo goed zijn verantwoordelijkheid om na te denken over de toekomst.