Hebben jullie misschien tips voor feministische Instagram accounts?
Ik volg The_female_Lead
@lilith_mag
@women_inc
@florencegiven
@zeikschrift
Ik volg (naast wat al genoemd is):
@damnhoneyhetboek
@thesolidaritysisters
@feministhood
@fuck__patriarchy
@feministvoice
@impact
@feminist
Ik las laatst dit artikel over @feminist⊠Wordt gerund door 2 mannen die er puur business van hebben gemaakt. Echt mijn bloed kan hier echt door koken
@Lainey.molnar maakt goede illustraties over women empowerment!
O, dat wist ik niet. Schrap die dan maar
Ik vind dat account sowieso niet goed. Soort containerfeminisme met posts die elkaar tegenspreken. Maar die chnge tag is me nooit opgevallen?
Ja ik doe ook mee! Vind het ook echt leuk inderdaad en heel leerzaam. Alleen mân cyclus was een beetje off (denk door mân vaccinatie) dus ik zit eigenlijk niet in de goede groep nu
@anon18050057 Kan jij alle posts teruglezen, ook van voor je in de groep zat? Als dat kan ga ik misschien nog wel even in de goede, maar anders vind ik het toch zonde om dingen te missen
Ja, je kan alles teruglezen
Niet meer toch?
Oh top, thanks! Dan ga ik dadelijk even de goede groep zoeken
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-stop-met-dat-statement-feminisme-en-rol-je-mouwen-eens-op~b8bf6198/?
Ik kan me zo opwinden over dit soort bagger. Hoezo ben je geen âechteâ feminist als je niet voltijds wilt werken als vrouw? In mijn ideale wereld werkt iedereen minder.
En dan ook nog zoân disclaimer in de tekst:
Vooropgesteld: straatintimidatie keur ik op geen énkele manier goed, dit even als automatisch bandje tegen het trollenleger dat ongetwijfeld bij het lezen van dit stuk zijn lippen aflikt.
Je bent onzeker of je bent het niet.
Het lijkt wel alsof Isa Davids laatst nog wat digitale bladwijzers heeft doorlopen van 2020 in de hoop een onderwerp te vinden voor haar opiniestuk. En dan deels bepaalde wetenschappelijke bevindingen erbij heeft gepakt maar wel wat meer huiswerk had mogen doen. Dat parttime werken bijvoorbeeld veel gezonder is voor man én vrouw.
Hahaha zo slecht. Zo hard geschreven zonder enige kennis van zaken.Stop met de verantwoordelijkheid voor ongelijkheid bij individuele vrouwen te leggen zonder naar het groter geheel te kijken!
Ik herken me jammer genoeg deels in de column. De zure materialistische liberale kantoortrut in mezelf durft zoân dingen ook wel eens te denken. Maar dat is meer uit frustratie over mijn eigen leven en te veel werkdruk soms. Als dan iemand in mijn omgeving die minder werkt dan ik âzeurt dat het te druk isâ, durven dit soort gedachten wel eens passeren.
Gelukkig heb ik ook een sociaal voelende en empathische kant die meestal de overhand neemt en goed genoeg weet en beseft dat
- heel veel typische âvrouwenjobsâ amper full-time banen geven. Of de uren worden dan zo gepuzzeld dat het eigenlijk anderhalve job is
- heel veel vrouwen tegen burn outs aanhinken als ze full time werken, omdat de druk om te presteren zowel thuis als op het werk veel groter is dan bij mannen. Dat wordt ons al van kleins af aan aangeleerd (meisjes moeten netjes en punctueel zijn, alles goed op orde hebben en jongens komen wel notities lenen)
- mannen nog steeds veel te weinig doen in het huishouden. Dat ligt misschien deels aan vrouwen zelf, maar dat ligt ook aan de samenleving die ons heel hard in die rollenpatronen duwt
- ik kan nog uren doorgaanâŠ
EĂ©n klein puntje wil ik haar nog gunnen. Je moet als vrouw zorgen dat je financiĂ«el je mannetje kan staan en zelf je belastingen kan invullen. Helemaal mee akkoord. Maar ook hier: er zit een systeem achter. Je lost dit niet op door te zeggen âkom meid, los het opâ, je moet daarmee beginnen in het onderwijs en dat keer op keer benadrukken.
Typisch gevalletje: ik wil me alleen druk maken over het type feminisme dat mij/vrouwen zoals mij helpt. Ik wil een betere carriĂšre dus mijn pleidooi gaat hier over vrouwen aan de top en kinderopvang. Zaken waar ik direct van profiteer, zoals agenderen tegen straatintimidatie, zijn goed. Al het anderen is bullshit. Want van bodypositivity pluk ik als petite vrouw geen vruchten. Dus vanuit mijn voorbereiding op mijn WEEKENDJE naar ibiza, waarmee ik de wereld naar de klote vlieg terwijl ik weet dat achter in de rij van vrouwen die daar de nadelen van gaat ondervinden sta, blaf ik, de knappe 27-jarige blonde vrouw jullie nog even toe dat het tijd is om je eigen belastingaangifte te doen.
HEEL PLEIDOOI OVER VERKEERD FEMINISME EINDIGEN MET DAT HET TIJD IS OM JE EIGEN BELASTINGAANGIFTE TE DOEN? Thereâs an app for that? Wie heeft jou wijsgemaakt dat de gemiddelde vrouw geen eigen belastingsaangifte doet? Hoe is het doen van een aangifte die voor het gross van nl aankomt op een paar honderd krijgen of betalen een groter feministisch goed dan bodypositivity?
Ja daar ben ik het ook mee eens, alleen ik ken eigenlijk geen vrouw die dat niet kan. En het lijkt me ook niet het grootste probleem als vrouwen dat niet zouden kunnen. Of eerder: ongelijkheid is niet ineens opgelost als vrouwen meer gaan werken en en hun eigen aangifte doen. Want zelf bij heterokoppels die allebei voltijds werken zie je dat de vrouw vaak alsnog meer huishoud- en zorgtaken op zich neemt.
Edit: omg @Shaaar jouw hele bericht kan zo als een reactie kunnen worden verstuurd op dat artikel <3 ik had zelf nog niet eens de link gelegd met BP âmekkerenâ noemen en daarna beginnen over hoe ze zelf wel aan de norm voldoet :â)