Lol en wat is de oplossing, dat vrouwen weer afhankelijk van mannen worden zodat hun fragiele ego weer gestreeld kan worden?
Haha die had ik toevallig al naar hem gestuurd! Maar daarin wordt wel gezegd dat er wel bewijzen zijn dat later wel de mannen echt jaagde.
En nee het is meer dat hij zegt dat mannen bijvoorbeeld dominant zijn omdat het vroeger ook moest(heeft hij niet gezegd, maar in die trant!)
@MadameMignon ik heb nu een podcast over dat boek opgezet en opzich is het wel interessant, maar ik ben nog niet zo ver! Spotify
Omg noooo hij is dus nu net begonnen in een boek van jordan peterson ben ik nog optijd?
Verder super bedankt ik ga de zoekfunctie even gebruiken
Ja verbranden die shit
Heb je een steekwoord om je betoog op te zoeken?
Ja ik dacht dus al dat ik die naam kende, maar ik kon me zo niet herinneren waarvan. Thanks!
Feminisme gaat er niet over dat mannen en vrouwen zich hetzelfde moeten gedragen, feminisme gaat erover dat iedereen,ongeacht geslacht of gender, gewoon zichzelf kan zijn en alle kansen moeten krijgen die mogelijk zijn. Het is dus prima als een man zich âmannelijkâ wil gedragen of een vrouw âvrouwelijkâ, maar het is net zo goed prima dat een cishetero man graag make up gebruikt of thuis wil blijven voor de kinderen (hij moet natuurlijk wel een zorgen dat hij financieel er niet al te bekaait vanaf komt bij een evt scheiding, zie mijn vorige rants).
Dus of we nou vroeger jagers VS verzorgers waren of niet, doet er nu niet zo heel veel toe. Nu, in onze maatschappij van vandaag moet iedereen de rol op kunnen nemen die hij/zij/hen wil. Het is echt niet meer oké om mensen zomaar in hokjes te duwen.
En stel dat het dan nog zo is dat de gemiddelde vrouw meer zorgend is dan de gemiddelde man (maar dat is vandaag heel moeilijk te bepalen doordat nurture minstens even bepalend is als nature), de meeste mensen zijn niet het gemiddelde. Ik vergelijk het soms met grootte. Mannen zijn doorsnee groter dan vrouwen, maar neem willekeurig twee mensen en je hebt best een redelijke kans dat de vrouw groter is dan de man.
Heheh âevolutionairâ geeft wel een aantal hits ja, thnx
Dit vind ik ook wel iets wat snel wordt gezegd. Is dat zo, wordt alleen mannen niet geleerd om over hun gevoelens te praten? M.i. (en ik zie dit ook in mijn werk terug (Psycholoog)) is dit meer een generatieding.
Hmmja nouja ik merk dus dat het wel een generatieding is dat er âthuis nooit werd gepraatâ of âgeen ruimte was voor gevoelâ, zowel bij mannen als bij vrouwen (herken het zelf trouwens ook). Zegmaar de generatie van mijn leeftijd (34) en die daarboven.
Bij mannen externaliseert dat vaak (idd boosheid) en bij vrouwen internaliseert het eerder waardoor het minder opvalt.
Naja ik kan me niet echt goed verwoorden merk ik, wat ik in een notendop bedoel is: ik vind dat er te makkelijk de âach ja maar mannen hebben niet geleerd hun gevoel te uitenâ kaart wordt getrokken, waar dat ook voor vrouwen geldt (maar van hen wordt verwacht dat ze het zelf maar leren of anderszins oplossen of gewoon kunnen, waardoor ze er ook zelf iets aan willen veranderen en dat ook doen).
Maar dat doet verder niet af aan het feit dat mannelijkheid net zo goed een construct is als vrouwelijkheid, en dat die twee anders ingevuld worden door de maatschappij op heel veel manieren. Dit is ook een compleet wetenschappelijk onderzoeksveld. Daaraan voorbijgaan lijkt me ook voor de feministische zaak niet bevorderlijk. Mannen zijn niet zielig omdat vrouwen ze niet meer ânodig hebbenâ maar worden wel degelijk ook beĂŻnvloed door patriarchale normen.
Hmmj, toen ik de reeks 4 jaar geleden herlas, was ik toch serieus teleurgesteld. Ook over de consentual seks trouwens, ook in de latere delen.
Ik vond dit verhaal echt triggering AF qua seksueel geweld en misogynie toen ik het las. En Ayla is wel echt de verpersoonlijking van ânot like other girlsâ. Dus wat mij betreft geen feministische aanrader.
Wat mij ook heel erg stoorde was dat ze een zgn âsterke vrouwâ is maar tegelijkertijd heel erg de mannelijke personages wilde pleasen. Bovendien kreeg ik ook het idee dat de auteur het maar normaal vond dat mannen een overdonderend libido hebben en dat vrouwen zich daar maar naar moeten schikken.
Ik weet niet of de puber in mij daar geen probleem van maakte omdat ik te groen was, of omdat de samenleving toen nog veel meer zo dacht. Enfin, ik denk dat mijn Thea Beckman heldinnen beter overeind blijven dan Ayla, ondanks de veranderende tijden.
Ik denk dat alleen mijn helden uit Thule het overleven. De rest zijn toch allemaal min of meer beinvloed, net zoals wij, door de patriarchale maatschappij waarin ze leefden.
En Hasse! Want hoewel ze wel toe geeft aan het einde in een huwelijk omdat zoiets veiliger is in die samenleving maar dat wordt dan ook zo benoemd. En volgens mij de hoofdrolspeelster uit Geef me de ruimteâ ook wel.
Ik denk dat we met de blik van vandaag sowieso ook wel dingen terug vinden die we/Beckman vandaag anders zouden schrijven. Maar iedereen is natuurlijk een kind van zijn tijd en ik denk dat de jeugdromans van Beckman binnen haar tijd zeer vooruitstrevend en progressief waren (ze waren in elk geval een pak feministischer dan de meeste jaren '90 jeugdboeken die ik las).
De reeks van de Aardkinderen dateert grotendeels van na Beckmanâs oeuvre, dus zou eigenlijk âverderâ moeten staan. Maar voor mij is Ayla eerder de perfecte mannelijke fantasie (knap, slim en zelfstandig, een tikje one of the guys, maar ook altijd zeer gewillig en bij momenten hulpeloos). Ik denk niet dat je Beckman daarvan kan verdenken.
De Aardkinderen zijn natuurlijk wel erotische boeken, terwijl er bij Beckman enkel seks gesuggereerd wordt. Dat maakt het natuurlijk moeilijk om ze één op één te vergelijken, zeker omdat een groot deel van het probleem in de seksscÚnes zit.
Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik trouwens de Aardkinderen herlezen omdat ik te gaar was voor âserieuzeâ literatuurâ, misschien moet ik deze keer Thea Beckman herlezen. Over 8 maanden kom ik dan met een uitgebreide vergelijking komen over wie waar de femimist ingaatđ
Misschien een tip voor hier: vanavond heeft Pakhuis de Zwijger een programma over gendergelijkheid. O.a. vier Kamerleden (van GL, Volt, VVD en D66) die emancipatie in hun portefeuille hebben gaan in gesprek over waar het beleid (de komende jaren) over moet gaan.
Het is van 20:00u tot 22:00u, gratis, en je kunt ook online meekijken.
Wat goed van je! En schandalig natuurlijk van de werkgever. Dit is waarom ik helemaal voor openbare salarissen ben (op zân minst binnen het bedrijf/instelling). Ja, dat is even ongemakkelijk, maar binnen de kortste keren is iedereen er aan gewend. Of je moet een hele goede HR-manager hebben die er iets van zegt als iemand een lager salaris aangeboden krijgt voor dezelfde functie. Maar dan hangt er veel af van één persoon.
Ja helemaal mee eens. Dat salarissen geheimhouden wordt juist gebruikt om mensen tegen elkaar uit te spelen en veel salarissen ondermaats te houden. Het moet gewoon eerlijk kunnen en dat houdt transparantie in.