Feminisme

Als ik het goed begrijp is het toch gewon ironisch bedoelt?

Ik las het alsof hij juist die ander die stelt dat er een mannen en een vrouwen manier van muziek luisteren is belachelijk maakt. Maar ik kan het ook verkeerd hebben.

Maar is het juist niet goed om te laten zien dat dit soort onzinnige vooroordelen nog steeds spelen in de maatschappij? En de bewoording kan anders maar ik ben ook heel blij dat ik een wijf ben :sunglasses:

1 like

Ik heb geen goede koptelefoon en geen goede geluidsinstallatie.
Maar ik heb wel een router waar mannen altijd erg van onder de indruk zijn. Als in: erg.
(Ik snap ĂŒberhaupt niet hoe je een router interessant kan vinden, ik heb m van mn ex overgenomen want ik had een router nodig)

Ja ik snap je wat bedoelt. Dat staat er natuurlijk letterlijk, maar ik meen dat de auteur het juist zo overdreven opschrijft om aan te tonen hoe belachelijk deze denkwijze is. Want het slaat natuurlijk nergens op, dat sommige mensen menen dat vrouwen geen echte muziekluisteraars zijn. Maar ik denk en hoop dat de schrijver dit ironisch bedoelt. Juist omdat hijzelf volgens deze theorie ook een wijf zou zijn. Hij steek eigenlijk de draak met deze zienswijze; ironie.

En ik vind niet dat je je aanstelt, als je het interpreteert zoals jij het interpreteert ik denk alleen niet dat de schrijver het op deze wijze bedoelt. Ik denk dat hij juist zwaar overdrijft om juist degene die dit denken belachelijk te maken.

Ik weet niet of het hier al een keer besproken is (en of ik wel in het goede topic zit), maar ik vroeg me af wat jullie mening/hoe jullie omgaan met (slut)shaming door vrouwen. Zeg je er altijd wat van? Heb je er zelf wel eens last van?

Ik zie dit vaak gebeuren bij zogenaamde gamergirls -> vrouwen die streamen terwijl ze aan het gamen zijn maar vaak veel bloot laten zien. Hoewel ik voorstander ben van ‘als zij dat willen, helemaal prima’, merk ik dat het wel een stereotype in de hand werkt waar ik dan weer ‘last’ van heb (maar ik vind natuurlijk dat geen reden om hen naar beneden te halen). Hetzelfde bijvoorbeeld op Instagram: vrouwen met veel bloot die vervolgens door vrouwen worden bekritiseerd/naar beneden worden gehaald.

1 like

Goede vraag, ik merk dat ik zelf ook geneigd ben om vrouwen die veel bloot laten zien/sexy foto’s posten te veroordelen. Terwijl ik het met je eens ben dat als zij dat willen ze dat vooral moeten doen. Ik denk omdat ik het soms lastig vind dat deze vrouwen dan van zichzelf een lustobject maken en bepaalde lichaamsidealen in stand houden. Maar vind het zeker niet eerlijk van mezelf.

Is alweer bijna een week geleden dus ik zal er niet inhoudelijk op in gaan, maar ironie hoeft niet per se grappig te zijn of binnen die context gebruikt te worden.

1 like

Ik doe dit volgens mij alleen bij vrouwen die zo standaard ‘mooi’ zijn. Zo van jahaa we weten het wel dat je een perfect figuurtje hebt, hoef je niet zo mee onder mn neus te wrijven. Terwijl ze dat natuurlijk gewoon moeten kunnen doen als ze daar zin in hebben, toch erger ik me er wel aan. (jaloezie) En ook wel omdat het ergens gewoon wat oppervlakkig is en het voor mijn gevoel gedaan wordt voor aandacht(van mannen bijvoorbeeld).

Het ligt ook aan mijn eigen stemming/bui. Soms denk ik leef en laat leven, ik oordeel niet. En soms (ik denk in een onzekere bui) is het gewoon lekker om dan in mijn hoofd of met vriendinnen onder elkaar iemand te bekritiseren (bijvoorbeeld op tv of social media). Laatst is ook nog uitgebreid gesproken over zo’n insta-chick in lingerie op het andere youtubers/bloggers topic.

Ooooohhhh ik zag dit op het nieuws vanmorgen! Instant blood boil :angry: Heel goed dat ze nee zei en wegliep. Opbokken.

2 likes

:joy::joy::joy:

4 likes

Dit is zo gĂȘnant gewoon.

Ik kom even inbreken, maar ik wil me graag iets meer verdiepen in het feminisme. Iemand aandraders qua boeken voor leken of beginners? Liefst in het Nederlands

Ik vind ‘Het Idee M/V’ van Asha ten Broeke een heel fijn boek. Dat heeft voor mij feminisme echt geïntroduceerd.

En Feminist Fightclub van Jessica Bennet is ook vertaald naar Nederlands en vind ik heel goed.

1 like

Also: Ik leer heeeeel veel via sociale media. Twitter en Instragram vooral, daar volg ik mensen die wat te zeggen hebben en dit onwijs goed onderbouwen.

2 likes

Late reactie maar ik zeg er altijd wat van als ik het merk in een gesprek met mijn vriendinnen. Dan gaat het echter niet per se om bloot maar meer om ‘veel seks hebben’ of ‘veel flirten’ oid.

1 like

Ik vond zelf How To Be A Woman van Caitlin Moran een heel leuk boek, dat is meer persoonlijke reflectie over feministische issues van iemand die heel grappig is en goed kan schrijven. Voor meer maatschappijkritiek en dan vooral op het vlak van vrouwenlichamen en hoe deze ingezet worden (door vrouwen en mannen) vind ik Female Chauvinist Pigs van Ariel Levy een hele grote dikke aanrader. Zij is heel leuk en slim en werkt met allemaal anekdotes die ze als journalist heeft meegemaakt. Dit boek gaat vooral over hoe vrouwen in de 2000s zijn gaan merken dat hun lichaam en seks sells, en dat hebben geïnternaliseerd en bijv geld mee zijn gaan verdienen, onder het mom van ‘dat is vrijgevochten’. Verder Shrill van Lindy West (essay collectie), ook zo’n goeie schrijfster, die naast algemene vrouwen-issues (abortus, seksisme, allemaal persoonlijke essays) ook specifiek schrijft over lichamen. Zij is zelf dik, en ze schrijft oa over hoe dikke vrouwen worden ge-fat-shamed (?) en waar dat volgens haar vandaan komt.

Deze boeken zijn voor mij voorbeelden van vrouwen die op een persoonlijke, gevatte manier omgaan met feminisme en seksisme. Het is dus minder ‘academisch’ (hoewel wel onderzoeken worden aangehaald, maar op een begrijpelijke manier) en alledrie de vrouwen zijn goede schrijvers die duidelijk journalistieke achtergrond hebben. Dit zijn zeg maar boeken die ik ook voor mijn tienerdochter/begin twintiger dochter zou kopen.

6 likes

Ja heel interessant! Ik vind het ook boeiend om te lezen als iemand die momenteel graag zwanger wil worden. Voor mij zou 17 dagen overtijd/een gelukte innesteling wel echt ‘zwanger’ zijn, omdat ik dan uitga van het aanwezige hormoon in mijn urine inderdaad waar de zwangerschapstest op reageert (en heel belangrijk: ik zou er blij mee zijn, wat natuurlijk het hele punt is hier). Maar dat is natuurlijk een gevoelskwestie en als je op dat moment weet dat er ongewenst een zwangerschap vormt in je lichaam die nog ‘makkelijk’ afgebroken kan worden zou ik niet weten waarom de huisarts je daar niet bij mag assisteren. Lijkt me toch beter om die drempel te verlagen of in een erger geval te wachten tot de zwangerschap verder gevorderd is?

VUILE HOER HIJ ZEI TOCH BETERSCHAP

8 likes