Feminisme

Hmmja nouja ik merk dus dat het wel een generatieding is dat er ‘thuis nooit werd gepraat’ of ‘geen ruimte was voor gevoel’, zowel bij mannen als bij vrouwen (herken het zelf trouwens ook). Zegmaar de generatie van mijn leeftijd (34) en die daarboven.
Bij mannen externaliseert dat vaak (idd boosheid) en bij vrouwen internaliseert het eerder waardoor het minder opvalt.

Naja ik kan me niet echt goed verwoorden merk ik, wat ik in een notendop bedoel is: ik vind dat er te makkelijk de ‘ach ja maar mannen hebben niet geleerd hun gevoel te uiten’ kaart wordt getrokken, waar dat ook voor vrouwen geldt (maar van hen wordt verwacht dat ze het zelf maar leren of anderszins oplossen of gewoon kunnen, waardoor ze er ook zelf iets aan willen veranderen en dat ook doen).

Maar dat doet verder niet af aan het feit dat mannelijkheid net zo goed een construct is als vrouwelijkheid, en dat die twee anders ingevuld worden door de maatschappij op heel veel manieren. Dit is ook een compleet wetenschappelijk onderzoeksveld. Daaraan voorbijgaan lijkt me ook voor de feministische zaak niet bevorderlijk. Mannen zijn niet zielig omdat vrouwen ze niet meer ‘nodig hebben’ maar worden wel degelijk ook beïnvloed door patriarchale normen.

6 likes

Hmmj, toen ik de reeks 4 jaar geleden herlas, was ik toch serieus teleurgesteld. Ook over de consentual seks trouwens, ook in de latere delen.

1 like

Ik vond dit verhaal echt triggering AF qua seksueel geweld en misogynie toen ik het las. En Ayla is wel echt de verpersoonlijking van ‘not like other girls’. Dus wat mij betreft geen feministische aanrader.

3 likes

Wat mij ook heel erg stoorde was dat ze een zgn ‘sterke vrouw’ is maar tegelijkertijd heel erg de mannelijke personages wilde pleasen. Bovendien kreeg ik ook het idee dat de auteur het maar normaal vond dat mannen een overdonderend libido hebben en dat vrouwen zich daar maar naar moeten schikken.

Ik weet niet of de puber in mij daar geen probleem van maakte omdat ik te groen was, of omdat de samenleving toen nog veel meer zo dacht. Enfin, ik denk dat mijn Thea Beckman heldinnen beter overeind blijven dan Ayla, ondanks de veranderende tijden.

1 like

Ik denk dat alleen mijn helden uit Thule het overleven. De rest zijn toch allemaal min of meer beinvloed, net zoals wij, door de patriarchale maatschappij waarin ze leefden.

1 like

En Hasse! Want hoewel ze wel toe geeft aan het einde in een huwelijk omdat zoiets veiliger is in die samenleving maar dat wordt dan ook zo benoemd. En volgens mij de hoofdrolspeelster uit Geef me de ruimte’ ook wel.

2 likes

Ik denk dat we met de blik van vandaag sowieso ook wel dingen terug vinden die we/Beckman vandaag anders zouden schrijven. Maar iedereen is natuurlijk een kind van zijn tijd en ik denk dat de jeugdromans van Beckman binnen haar tijd zeer vooruitstrevend en progressief waren (ze waren in elk geval een pak feministischer dan de meeste jaren '90 jeugdboeken die ik las).

De reeks van de Aardkinderen dateert grotendeels van na Beckman’s oeuvre, dus zou eigenlijk ‘verder’ moeten staan. Maar voor mij is Ayla eerder de perfecte mannelijke fantasie (knap, slim en zelfstandig, een tikje one of the guys, maar ook altijd zeer gewillig en bij momenten hulpeloos). Ik denk niet dat je Beckman daarvan kan verdenken.

De Aardkinderen zijn natuurlijk wel erotische boeken, terwijl er bij Beckman enkel seks gesuggereerd wordt. Dat maakt het natuurlijk moeilijk om ze één op één te vergelijken, zeker omdat een groot deel van het probleem in de seksscènes zit.

Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik trouwens de Aardkinderen herlezen omdat ik te gaar was voor ‘serieuze’ literatuur’, misschien moet ik deze keer Thea Beckman herlezen. Over 8 maanden kom ik dan met een uitgebreide vergelijking komen over wie waar de femimist ingaat😛

5 likes

Misschien een tip voor hier: vanavond heeft Pakhuis de Zwijger een programma over gendergelijkheid. O.a. vier Kamerleden (van GL, Volt, VVD en D66) die emancipatie in hun portefeuille hebben gaan in gesprek over waar het beleid (de komende jaren) over moet gaan.

Het is van 20:00u tot 22:00u, gratis, en je kunt ook online meekijken.

4 likes

Wat goed van je! En schandalig natuurlijk van de werkgever. Dit is waarom ik helemaal voor openbare salarissen ben (op z’n minst binnen het bedrijf/instelling). Ja, dat is even ongemakkelijk, maar binnen de kortste keren is iedereen er aan gewend. Of je moet een hele goede HR-manager hebben die er iets van zegt als iemand een lager salaris aangeboden krijgt voor dezelfde functie. Maar dan hangt er veel af van één persoon.

5 likes

Ja helemaal mee eens. Dat salarissen geheimhouden wordt juist gebruikt om mensen tegen elkaar uit te spelen en veel salarissen ondermaats te houden. Het moet gewoon eerlijk kunnen en dat houdt transparantie in.

4 likes

Ben zelf ook voor transparantie zou echt zoveel beter zijn want als iemand echt meer betaald krijgt moet je dat ook gewoon kunnen onderbouwen met feiten.

Helaas maken hr advsieurs soms ook echt misbruik van mensen die niet onderhandelen terwijl dat niks zegt over de kwaliteiten van de persoon

2 likes

:face_vomiting: :face_vomiting: :face_vomiting:

Wat ontzettend walgelijk en afschuwelijk dat je als vrouw zelfs de mensen die er zouden moeten zijn om jou te helpen moet vrezen, echt I can’t

1 like

Rechter: anticonceptie hoeft niet gratis | NOS

Hier baal ik echt wel weer van. Het gaat juist niet om het bedrag, wat mij betreft. Hoewel dat voor sommigen wel echt de bottleneck is. Maar meer het signaal dat ervanuit gaat dat alleen mensen die zwanger kunnen worden vooral verantwoordelijk zijn voor de anticonceptie.

2 likes

Ach, had niks anders verwacht

3 likes

Vind de redenering echt belabberd. Het gaat vind ik juist ook om het bedrag. De principe kwestie kan ik prima volgen en steun ik ook, maar ik vind het bizar dat een rechter in een land waar sommige mensen leven met nog geen honderd euro per week de hoogte van anticonceptiekosten niet erkent. Anticonceptie is niet toegankelijk. Nog los van dat niet iedereen goed uit is met de goedkoopste variant anticonceptiepil. Moet het hormoonspiraaltje van 70 euro trouwens ook nog tegenkomen, de koperspiraal is immers ook niet voor iedereen een optie.

Niet dat ik verwacht had dat dit echt iets uit zou halen.

8 likes

Dit vonnis gaat ook helemaal voorbij aan de realiteit dat niet elk anticonceptiemiddel voor elke vrouw op dat moment geschikt is.

Er zijn goedkope pillen maar sommige vrouwen moeten o.w.v bijwerking x of y toch een duurdere nemen. Bovendien is niet iedereen even goed in dagelijks een pil nemen, hangt ook heel erg van de periode in je leven af. Ik heb een tijdje de nuvaring gebruikt, super handig maar absoluut niet goedkoop. Een spiraaltje mag dan de goedkoopste optie zijn, het is absoluut niet flexibel. Zelf is een van de grootste redenen voor mij om het niet te gebruiken, dat je geen idee hebt hoe je menstruatie daarop reageert.

Ik weet niet of anticonceptie helemaal gratis moet zijn, maar wanneer je weinig geld hebt is het best een grote kost. En de gevolgen van geen anticonceptie zijn voor een vrouw vaak vele malen zwaarder dan voor een man. Dus dat idee van ‘geen discriminatie’ vind ik hier toch maar raar.

6 likes

En bij een spiraaltje mag je in een keer 125 euro ophoesten, als de huisarts het kan plaatsen. Anders ben je ook nog je ziekte boete (eigen risico) kwijt.

2 likes

De term rozeboordencriminaliteit is over komen waaien uit Amerika, legt Richard Rademaker de Ridder van bedrijfsrecherchebureau Ethicly uit. In het Amerika van de jaren 80 werden de lagere functies vooral bekleed door vrouwen. Vandaar de kleur roze. ,Anno 2021 is de term dus behoorlijk achterhaald. Zowel vrouwen als mannen begaan deze feiten.’’

Behoorlijk is wel een understatement. En het was in de jaren 80 ook al achterhaald hoor, want ook toen deden mannen dat wel in de lage functies.

Waarom je beter geen pen of wc-rol kunt meenemen van werk | Werk | AD.nl

1 like

Wat een bullshit artikel inderdaad. En wat een stelletje amateurs die in dit artikel aan het woord komen. In de criminologie is dit ook helemaal geen bekend begrip (heb er nog nooit van gehoord of die term ook maar gelezen in een artikel).

1 like