Feminisme

Ja zij is van die docu. En dit artikel https://www.vn.nl/fulltime-werken-liesbeth-staats/

Denken jullie ook wel eens dan dat we een verwende generatie /eeuw zijn? Want mijn opa’s en oma’s bijv. Moesten echt allebei werken om rond te komen. Dan denk ik soms wel eens van hmm. Ik ben zelf ook voor een 32 urige werkweek hoor zoveel mogelijk. Maar hoe is deze gedachte ooit ontstaan dat vraag ik me wel eens af.

Ik heb er nooit om gevraagd om geboren te worden, moet het leven dan ook nog een lijdensweg zijn?

19 likes

Ja goed punt.

2 likes

Tuurlijk zijn we verwend. We douchen tegenwoordig thuis, hebben allerlei manieren van entertainment en communicatie, krijgen minder kinderen. We hebben het beter dan ooit, echter: je maakt mij niet wijs dat de vorige generatie zich anders had gedragen in onze situatie. Zodra het nodig is (of her voldoende loont) ben ik echt niet te beroerd om hard te werken, feit is echter: het is voor mij nu niet nodig.

12 likes

Goed punt. Ik denk omdat we ons druk maken om hoeveel we werken terwijl zoveel anderen op de wereld die keuze niet eens hebben. Of hadden zoals vroeger. En dat het tegelijkertijd soms wat lijkt alsof we wel weer terug gaan naar dat 18/19e eeuwse werken in fabrieken zonder daglicht. Nouja misschien beetje te breed gedacht. Vind het in elk geval interessant hoe jullie het zien. Maar weet ook niet goed wat ik er verder mee wil zeggen ofzo. Het was ff een oppoppende gedachte.

Ik zou graag screens willen, kan m niet lezen :grin:

Pff, ik ben nog nieuw in discussiëren en hardop feminist zijn. Maar die mensen die dan tegen zijn lijken toch wel hun mondje klaar te hebben, terwijl ik dat dus heel moeilijk vind…

gereageerd op YouTube op de reclame en een anti abortus man reageert

Screenshot_20211111-185852_YouTube|225x500

Ik weet ook gewoon niks meer te zeggen. Geen idee of zijn feiten kloppen en ook niet de spoons voor om te reageren…

1 like

Dankjewel, gecopypasted!

Ik zou heel graag in je dm willen sleden voor nog meer advies, maar je bent afgeschermd. Kun jij in mijn privé berichten sliden als je daar behoefte aan hebt, dan hoef ik niet hier alles vol te spammen.

2 likes

Ik weet dat de discussie over Kathleen Stock al een beetje voorbij is, maar als iemand die dagelijks vanuit verschillende perspectieven te maken heeft met transfobie wil ik nog wel aangeven dat het argument ‘‘zelfidentificatie zorgt ervoor dat mannen spaces binnen dringen die exclusief voor vrouwen zijn’’ echt onwijs achterhaald is, er geen nuance in zit, en dat de UK niets voor niets TERF island wordt genoemd.

Ik vind het echt onwijs jammer dat haar takes als genuanceerd worden gezien, want transfobie is transfobie, en de takes die zij heeft en die vele andere invloedrijke mensen met haar hebben, zorgen er voor dat de UK momenteel een hell hole is om trans te zijn.

Hier is een link naar een blog waaraan ik ook gewerkt heb, met veel achterhaalde argumenten over trans mensen, en een weerlegging ervan. Haal er uit wat je wilt, als je er vragen over hebt mag je me gerust taggen.

Misschien vinden sommige mensen de toon wat agressief, maar jij zou ook agressief worden als je hier dagelijks mee moet dealen.

https://lepelfabriek.nl/weerlegging-transfobe-argumenten

Edit:
Hier zijn trouwens ook wat artikelen over de situatie betreffende transfobie in the UK, mocht iemand daar interesse in hebben.

7 likes

Juist daarom denk ik dat haar ideeën fel inhoudelijk bestreden moeten worden op de universiteit waar ze werkte. Nu is ze, naar ik begrijp, overgestapt naar een conservatieve universiteit en zal ze zich verder verschansen in haar achterhaalde ideeën zonder dat ze weerwoord krijgt.

Al kan ik me ook voorstellen dat (trans)collega’s het lastig kunnen vinden om zich in het debat te mengen omdat zij ook slachtoffer kunnen worden van (online) pesten en intimidatie (zoals beschreven in dit artikel):
TERFs: the rise of “trans-exclusionary radical feminists,” explained - Vox

Dit vond ik een mooie quote uit dat artikel trouwens:

Gender-critical philosophy has become a sort of cottage industry where previously unheralded academics can achieve an online following by reciting the theory du jour in online radical feminist spaces.

Als het al inhoudelijk gediscussieerd had moeten worden kun je de verantwoordelijkheid van die discussie niet bij transmensen leggen.

Transmensen hebben het al fucking lastig, en dan de verantwoordelijkheid bij hen leggen om het gesprek aan te gaan met iemand die transvrouwen beschrijft als ‘grotendeels mannen’? Je kan die verantwoordelijkheid niet bij ze neerleggen, je kan mensen niet vragen om te discussieren over hun bestaansrecht, niet in deze maatschappij.

Dat weerwoord moet juist komen van allies, en had moeten komen vanuit haar collega’s die cis zijn.

Als je een terf wil redden, mij best, maar leg die taak niet neer bij de mensen die het zwaarst getroffen worden.

Ik ben het met je eens hoor, volgens mij zeg ik ook helemaal niet dat ik de verantwoordelijkheid voor discussie en weerwoord bij transmensen leg.

Ik schreef (trans)collega’s omdat het Vox-artikel een geval beschreef van een transprofessor die Kathleen Stock weerwoord bood. Het is inderdaad jammer dat niet meer cis-collega’s zich tegen haar ideeën uitgesproken hebben (aanname, maar zo lijkt het in ieder geval).

1 like

In het belang van dialoog? Maar daar zit toch ook een grens aan uiteindelijk. Dat ze weg moest, leek me onvermijdelijk. Of is dat ook jouw punt?

Als iemand gematigder was of wat dubbelzinnige opmerkingen maakte (dan nog heel kwalijk) is exit missh wat overtrokken maar heb wel moeite met het punt dat hierboven werd gemaakt door sommigen dat je juist binnen de muren van de universiteit andersdenkenden van div kalibers moet dulden. Tegen welke prijs en waarom

3 likes

Nee in het belang van academische vrijheid, omdat wetenschappelijk onderzoek gebaat is bij ongebonden onderzoek kunnen doen. Academische vrijheid is wel begrensd, in ieder geval door wetenschappelijke principes. Dus iemand die zich daar niet aan houdt (lijkt wel het geval te zijn bij Kathleen Stock omdat ze blijft zeggen dat transvrouwen safe spaces voor vrouwen bedreigen terwijl daar geen bewijs voor is) kun je iemand aanspreken op het zich niet houden aan wetenschappelijke principes. Weet eigenlijk niet of dat in de praktijk tot ontslag kan leiden als iemand vast blijft houden aan zijn/haar standpunten, wel een interessante vraag.

Een andere grens is of het strafbaar is; dat lijkt me niet omdat het gaat om denkbeelden en er geen sprake is van daadwerkelijke discriminatie.

2 likes

De bovengrondse stopt ermee :frowning:

4 likes

Oh no! Vandaar dat doneren niet meer mogelijk was, ik vroeg het me al af. Jammer ze hebben zulk mooi werk gedaan!

1 like

Ik moest vandaag naar de milieustraat om allemaal oude kasten weg te brengen en mijn vader had een aanhanger geregeld zodat ik maar 1x hoefde te rijden. Ik had nog nooit met een aanhanger gereden dus wilde dat wel leren en het ging ook allemaal prima op de weg. Toen kwam ik bij de milieustraat, maar die zit op een soort helling waar je dan op moet rijden. En als je er dan weer vanaf moet dan moet je keren, maar er is echt heel weinig plek om te keren omdat er overal bussen en aanhangers staan en vet veel mensen enzo. Nou goed, ik dus proberen, maar achteruit rijden met een aanhanger is echt een mindfuck dus het lukte niet echt en ik had mezelf klem gereden.

Kwamen er echt 4 mannen om mijn auto heen staan en ik begon me steeds meer opgelaten te voelen want ze gaven allemaal (totaal verschillende) aanwijzingen en ik hield iedereen op omdat ik aan het keren was en er verder dus niemand door kan. Kwam zo’n man naar me toe en zei: ‘zal ik het maar even doen meissie, stap maar uit’. Dus omdat ik me zo opgelaten voelde stapte ik in eerste instantie uit. Maar toen dacht ik nee fuck it ik kan dit gewoon? Ik kan prima goed rijden alleen ik moet even de juiste techniek weten. Dus toen zei ik dat hij weer uit moest stappen en me wel aanwijzingen mocht geven omdat ik inderdaad niet snapte dat je tegengesteld moet sturen maar dat ik het zelf wilde doen. Toen deed hij dat en lukte het gewoon echt prima! Ik zat helemaal bezweet in de auto daarna maar voelde echt als een overwinning om dan tegen ‘zo’n man’ in te gaan

57 likes

Wow! Niet alleen hulde dat je het gewoon zelf gedaan hebt. Maar al die andere factoren er rond om heen! Zo veel mensen om je heen, wetende dat je de rij ophoud en het niet echt wilt lukken. Echt een mega overwinning joh, ik had inderdaad echt opgegeven.
Herinnert mij wel er ineens aan dat tijdens een vrienden weekend ik reed in iemand zijn auto en ik ben gewoon goed in auto rijden en parkeren. En elke keer als ik parkeerde of een bijzonder manoeuvre deed kreeg ik een compliment. Ik dacht echt wtf? Ik heb geen compliment nodig, ik heb al 11 jaar mijn rijbewijs en kan gewoon goed parkeren/rijden.

2 likes