Ah oké, thanks voor de uitleg @ufo @MadameMignon ! Dan is iets als “not your uterus not your business” misschien duidelijker? Ik lees “no uterus no opinion” in ieder geval als iets wat als TERF/biologisch essentialisme kan worden geïnterpreteerd. Maar misschien ligt het aan mij hoor!
Ja zou kunnen! Het is een quote uit een aflevering van Friends dus ook een ~grapje ~
Ik vind het verschil in opmerkingen over grijze haren bij mannen vs vrouwen zo irritant, ouderwets en misogyn. Van de week hoorde ik over iemand die heur haar uit laat groeien naar grijs haar “echt lelijkk echt heksachtig blabla” (ik deed niet mee in dit gesprek dus ik heb het laten gaan) en ik moest denken aan tijdens een bijbaantje dat een vrouwelijke collega naar me toekwam en fluisterde “ja die ene collega heeft al een paar grijze haren!!!” alsof het een groot geheim en een grote zonde was?
En heb ik ooit zoiets over een man gehoord?? Nee. (Niet dat dat zou moeten maar het verschil is weer eens overduidelijk). Ik denk dat het bij mannen ook vaak sexy wordt gevonden.
Ja dat is ook nog eens zo! Terwijl het van vrouwen “verwacht” wordt
Ja echt stom. Ik vind grijs worden idd mooi bij mannen en bij vrouwen ook.
Is echt een cultuurverschil. Als ik familie op bezoek heb hier (volgens mij wonen we in dezelfde stad) dan is een van de eerste dingen die ze opvalt het aantal vaders alleen met kinderen in de speeltuin. Of het aantal vaders dat de kinderen om 3 uur op komt halen op preschool.
Overigens vind ik de cultuur op dat gebied hier af en toe ook redelijk ‘dwingend’. De norm is fulltime werken voor beide ouders, maar je kind na 4 uur ophalen is eigenlijk echt not done. Dus ik heb vriendinnen die om 7 uur beginnen op kantoor zodat ze hun kind enigszins ‘op tijd’ op kunnen halen. En je mag ze pas met 12 maanden naar de opvang brengen, en toen er een kindje met 13 manden begon klaagden de leidsters tegen mij dat het eigenlijk écht te vroeg was, beter om te wachten tot ze 1,5 zijn etc.
Hoe doen jullie het vaak met de rekening als jullie gaan eten in een restaurant? We waren net uit eten en eerst kreeg ik de rekening, vervolgens zei de ober, sorry en gaf de rekening aan m’n vriend. Ik heb toen zelf die rekening betaald en hun plus fooi gegeven waar ze wel heel dankbaar voor waren, maar Shml fuck the patriarchy.
Ik zat me laatst af te vragen waarom de ober de rekening altijd bij mij legt, maar toen bedacht ik me dat ik meestal degene ben die er om vraagt én mijn portemonnee al uit mijn tas haal. Dus ik geef nogal duidelijke signalen af. Ik heb nog niet meegemaakt dat een ober daar tegenin ging en de rekening toch aan mijn vriend gaf.
Ja meestal is het toch zo dat degene die er om vraagt meestal de rekening betaalt? Althans, ik merk eigenlijk nooit dat mn vriend hem krjjgt als ik van plan ben te betalen
Ik vroeg om de rekening dus dat was het volgens mij niet
Haha deze vraag doet me denken aan iets wat ik pas meemaakte in een restaurant.
Ober brengt de rekening, ik pak m’n portemonnee.
Ober kijkt verschrikt naar m’n vriend en zegt “neeeeeee man meen je dit serieus??? Je laat haar toch niet betalen???”
Da fack. Wat zei je toen?
We hebben het genegeerd en ik heb gewoon afgerekend. Die ober had namelijk ook al zonder enige aanleiding “hou je bek” gezegd tegen m’n vriend, hij was het niet eens met waar we gingen zitten, en toen m’n vriend een zwaar Belgisch bier bestelde vroeg hij aan mij of m’n vriend dat wel mocht van mij😂. Die man was allround raar en het seksisme was daar maar een klein onderdeel van.
Dit zou ik wel een legitieme reden vinden om zonder te betalen weg te lopen.
Ik had een podcast gemaild dat ze te weinig vrouwelijke gasten hadden en nu vragen ze welke gasten ze echt moeten uitnodigen, maar ik kan het dus zo snel niet bedenken het gaat vooral over zelfontwikkeling of iemand met een goed verhaal. Hebben jullie nog suggesties?
Ik zou ze vooral hun eigen werk lekker laten doen? Vind het wel extreem gemakzuchtig om dan hun eigen werk ook weer lekker bij een vrouw neer te leggen (die er niet voor betaald wordt!)
Ik vind zelf TedXWomen een leuk project voor vrouwelijk ondernemerschap en talent. Ze hebben ook altijd wel interessante sprekers. https://www.tedxamsterdamwomen.nl/
Marketingvrouw!
Hoewel ze momenteel niet echt fit is
Ja dat was ook het eerste waaraan ik dacht, maar andere kant vind ik het altijd wel leuk om suggesties te doen. Maar blijkbaar kunnen ze al zo slecht googlen, anders waren er wel vaker vrouwen langskomen