Feminisme

Ik heb een beetje een vreemde hersenkronkel misschien, dus ik wilde even polsen hier haha. Wat betreft de discussie omtrent vreemdgaande mannen in het FF Boulevard topic; ik krijg een beetje het idee dat de ondertoon van het gesprek is dat vooral mannen vreemdgaan. En dat schuurt een beetje bij mij?

Niet om mannen te verdedigen he, zeker niet als ze vreemdgaan tijdens een zwangerschap en dan met een zwak excuus komen via social media, dat is gewoon super verwerpelijk. Maar meer vanuit het idee dat vrouwen dan altijd een soort naïeve, brave huisvrouwtjes zijn die altijd op de man zitten wachten thuis en nooit zullen verwachten dat een man vreemdgaat, laat staan zelf vreemdgaan. Dat een man dan ‘gewoon zijn pik achterna loopt’ en de vrouw veel beperktere seksuele driften heeft (of misschien zelfs geen).

Ik heb het even opgezocht, en ik heb zo snel gezien dat de algemene tendens in onderzoek lijkt te zijn dat mannen en vrouwen eigenlijk evenveel vreemdgaan (en anekdotisch gezien; ik zie dat in mijn directe omgeving ook gelijk op gaan). Ik weet niet zo goed wat het is, maar ik vind het idee/de opvatting dat mannen meer vreemdgaan (=meer nood aan seks hebben) iets ongelijkwaardig hebben? Ik kan mezelf niet helemaal goed uitdrukken, maar ik ben benieuwd of iemand snapt wat ik bedoel.

Nogmaals, ik bedoel dit niet ter verdediging naar mannen toe, maar dat vrouwen even goed seksuele behoeften buiten de deur kunnen gaan vervullen, omdat ze op dat vlak niet heel anders werken dan mannen

16 likes

Ik was net bezig met een podcast luisteren over waarom we vreemdgaan zo erg vinden (esther perrel bij zomergasten). Dat geeft ook wel een andere visie op al het geklaag om mannen die vreemdgaan :sweat_smile:.

Ik snap je visie wel, maar ik moet ook zeggen dat ik de laatste tijd minder bezig wel zijn met alle ellende in de wereld die veroorzaakt wordt door mannen. Door steeds verhalen daar over te lezen en het er met mensen over te hebben was ik zoveel bezig met al het negatieve wat mannen doen. Ik had zelfs een beetje het gevoel dat ik opgehypt werd en dat mijn visie op mannen ook zo beĂŻnvloed werd. Ik hoef nu niet alle erge verhalen meer te lezen of op te zoeken. Ik heb er namelijk helemaal niks aan.

1 like

Oh ik ben benieuwd! Ik ga die podcast ook eens beluisteren.

Het gaat er niet hoofdzakelijk over, maar ze heeft er een boek over geschreven, vandaar dat het even ter sprake kwam. Zeker een aanrader die podcast! Echt heel mooi.

2 likes

Ik voelde exact dit bij alle posts!

Vreemdgaan is echt zoiets wat altijd aan mannen gelinkt wordt terwijl er zooooo veel vrouwen ook gedrag vertonen wat net zo goed niet door de beugel kan. Misschien minder opvallend en minder ‘simpel’ maar dat maakt het soms juist haast nog erger.

Iedereen heeft driften, lust en een twijfelachtig moreel kompas bij tijd en wijle. Iedereen zoekt wel eens aandacht waar dat niet oké is, gaat in op verzoeken of loopt dr coochie achterna.

3 likes

Haha ik heb ook net gereageerd dat ik ooit ook ben vreemdgegaan. Maar absoluut. Denk alleen dat op een vrouwenforum meer geklaagd wordt over vreemdgaande mannen dan over onze eigen uitspattingen.

1 like

Ja over onze eigen uitspattingen kunnen we in het opbiecht topic hartjes uitdelen en in het leed dat relatie heet medeleven tonen.

Niet dat ik hiertegen ben trouwens want vreemdgaan is heel vaak niet zwart wit en vooral vaak heel messy grijs maar het verschil in behandeling van dezelfde kwestie is typisch

3 likes

Oh ik vind je reactie/analyse heel interessant. Ik had het nog niet zo bekeken, maar ik vind je punten heel logisch klinken. Dankje!!

1 like

Dit inderdaad, en als toevoeging: ik denk dat mannen wiens vrouw is vreemdgegaan door de maatschappij (of hun vrienden) gezien worden als sukkels. Terwijl de bedrogen vrouw op sympathie kan rekenen. Dus stel dat een relatie uitgaat vanwege vreemdgaan van de vrouw, dan denk ik dat die mannen dat minder snel als reden zullen geven naar de buitenwereld. Terwijl omgekeerd een vrouw bij wijze van spreken posters kan ophangen met ‘dit is een vreemdgaande lul’ erop.

5 likes

Ik zag net dit:

En ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden. Aan de ene kant denk ik: dit mag wel een fenomeen worden, misschien gaat de cultuur eens veranderen als mensen ervan doordrongen worden hoe groot het probleem is.

Aan de andere kant: ik zou het behoorlijk triggerend vinden om dit overal te zien en heel veel andere mensen denk ik ook. Daarnaast voedt dit misschien ook weer het idee dat het altijd “de enge man in het donkere steegje” is terwijl dat maar een klein percentage van alle seksuele geweld is.

Ik erger me trouwens aan die man met zijn “Ik vind dit niet fijn want ik kom in het park om even niet aan de staat van de wereld te denken”. Ja, wij dus ook :roll_eyes:

12 likes

Als dit op veel plekken zou staan ben ik bang voor een soort victim blaming. Jahad je maar niet door die straat waar 10 van keer staat dat iemand is aangerand moeten lopen.

3 likes

Ik vind het ook een goede actie, hopelijk zorgt dat voor verdere bewustwording. Maar kan me ook goed voorstellen dat veel mensen het heel naar vinden om er zo onverwachts mee geconfronteerd te worden.

Toen ik een paar jaar geleden in de VS studeerde was er ook iemand die op plekken op campus waar seksueel geweld had plaatsgevonden bordjes had gezet. Echt verschrikkelijk als je dan zag hoe wijdverspreid het was, inderdaad in wat meer verlaten stukken maar ook vlak bij dorms en appartementen.

3 likes

In Belgische steden is dit iets wat al langer gedaan wordt;

Ik kan me voorstellen dat het triggerend kan zijn, maar ik vind het tegelijkertijd wel heel belangrijk dat duidelijk wordt dat dit echt overal gebeurt, en ook vaak.

3 likes

Ik vind het idee echt goed, maar vind het ook wel heftig om op elke plek getriggerd te worden. Misschien moeten we een bril verzinnen voor de mensen die het meegemaakt hebben waardoor je die bordjes niet meer ziet :joy:

2 likes

Of onzichtbare inkt-krijt zodat alleen mensen die er iets van kunnen leren, het kunnen lezen :blush:

1 like

Ik kreeg net dit artikel te zien. Sinds ik ooit een gedeelte van Testostoron Rex heb gelezen ben ik er van overtuigd dat mannen en vrouwen hersenen niet anders zijn. Maar dit artikel gaat helemaal in op het tegenovergestelde en hoe vrouwen meer zorgzaam zijn etc.? Ik weet niet waarom het me zo stoort, waarschijnlijk ook doordat ze steeds zeggen dat ‘de wetenschap bewijst dat mannen en vrouwen anders denken’ om vervolgens geen bronnen te geven.

Anyway mocht iemand zin hebben om dit (verder ook niet geweldig geschreven) artikel te lezen hoor ik graag je gedachten.

5 likes

Ah dank voor het lezen en je inzichten. Vind het jammer dat Eva Jinek hier een platform aan geeft eigenlijk, met name omdat het zo stellig opgeschreven staat maar zonder bronnen. En ik had even gemist dat het een filosofe was, dat helpt ook niet mee.
Van die dochter dacht ik precies hetzelfde, als je 9 bent, ben je allang beĂŻnvloed hierop.

3 likes

Haha een 9-jarige die nog niet beĂŻnvloed is. Mijn vierjarige dochter weet al met grote stelligheid te vertellen dat alleen meisjes lang haar en oorbellen hebben (en ze gaat nota bene naar een Zweedse school/kdv).

2 likes

Oh bah krijgt zij nu ook al een podium in Nederland.
Griet Vandermassen staat in mijn rijtje met Vlaamse Engerds.

14 likes

Ik had laatst al iets gelezen over voetbal en hoe dat meespeelde in opkomen voor vrouwenrechten. Was in een boekje van andere tijden. Stond ook iets hele leuks in over scholen speciaal voor moeders. Anyways ik vind bovenstaande podcast wel een goed verhaal waarom we er nog lang niet zijn.

1 like