Feminisme

Hmm nouja de vrouw loog dus volgens Massih?

3 likes

Ugh in dit geval wil ik gewoon alle info om gewoon voor mezelf te beslissen wat te vinden.

1 like

Ik heb nav je post het bericht gedeeld met anderen waarvan ik weet dat ze ook zijn boek hebben gelezen, alle 3 mannen. Dus ik was erg blij toen zij ook correct reageerden en niet om bewijs vroegen oid.
Ik vind veel van de comments op Massihs post echt heel erg victim blamend.

Deze comment vond ik treffend, en sluit ik me voor m’n gevoel bij aan.

7 likes

Wat knap van je moeder. Hoe reageerden je broer en je vader daarop, bonden ze wel in?

Sunny Bergman krijgt in ieder geval de wind van voren in de comments.

5 likes

En terecht, wat een victim blaming van d’r :triumph:

4 likes

Ze valt dan ook vies hard door de mand

3 likes

M’n vader wel, m’n broer kwam nog met: Ja maar vrouwen zijn ook de dader, dus iedereen moet z’n handen thuis houden en het was een grapje, hi ha ho

Toen werd m’n vriend super boos haha, die was er helemaal klaar mee. Dit soort uitspraken zijn gewoon te lang getolereerd binnen onze familie.

Enfin, we hebben weer lekker lopen schreeuwen tijdens het gourmetten.

:+1:

3 likes

Vrouwen zijn ook de dader? Hoe dan? He wat rot allemaal. Fijn dat jouw vriend er klaar mee was en het voor je moeder/vrouwen opnam.

2 likes

:unamused: Dat er ook vrouwen zijn die grensoverschrijdend gedrag bij mannen plegen. Dit komt inderdaad ook voor, maar is gewoon niet het probleem waar het nu over gaat.

Ik vond het ook zo lief van m’n vriend. Hij zei ook dat hij gek werd van de mannen die dit soort bullshit smoesjes gebruiken.

1 like

Oja jeetje dat is echt zo besides the point.
Je vriend klinkt fijn.

2 likes

Nou eerlijk: ik vertrouw geen één man meer. Als ik bijv. een vrouw ontmoet dan ga ik er vanuit dat het een prima persoon is, tot diegene iets doet waaruit blijkt dat het niet zo is. Bij mannen is dat andersom. Niet om ze te pesten, maar ik vind dat gewoon een noodzakelijke veiligheidsregel.
Het is toch niet zó moeilijk te bevatten dat mensen gewoon complex zijn en niet 100% goed of 100% fout. Iemand kan prima zoals Massih tegen gentrificatie strijden en zich seksueel overschrijdend gedragen. Dat zag je laatst ook bij Tim die nu veel goeds doet maar een jaar geleden grensoverschrijdende dingen zei. Dat laatste was toen snel weer ‘ok’ omdat de vrouw waar het om ging het ok vond, maar ze had ook wat anders kunnen vinden
 @Corvus

Ik besef me nu dat ‘het is toch niet zó moeilijk te bevatten’ nogal aanvallend overkomt. Dat was niet voor jou bedoeld @Corvus maar voor alle mensen die niet willen geloven dat hun lievelings beroemde persoon zoiets doet.

14 likes

Het is daarbij wel goed om te beseffen dat het alsnog nooit jouw of een andere vrouw’s schuld is hoor, als je iemand verkeerd hebt ingeschat. Het is niet fout om iemand te vertrouwen of leuk te vinden natuurlijk.

Mijn instelling is vooral voor mezelf, is ook redelijk verbitterd en staat echt haaks op hoe ik mannen altijd eerder wilde overhalen feminist te zijn door juist meer een soort ‘je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn’ instelling.

Ik denk alleen dat het gevaarlijk is om mensen in te willen delen in goed of slecht, omdat je dan een soort blinde vlek hebt en aanzien van mensen die goede dingen doen. Het is alsnog goed wat Massih voor de mensen in Noord heeft gedaan en het is niet dat ze daar nu niet meer blij om mogen zijn, vind ik. Ik zou hem alleen zelf niet als persoon prijzen.

1 like

Echt precies dit. Er is overigens ook geen man in mijn omgeving (oké misschien mijn partner) voor wie ik mijn hand in het vuur durf te steken. Sowieso veel mannen die in het verleden grensoverschrijdend gedrag hebben vertoond dat niet als grensoverschrijdend herkend/erkend werd.

3 likes

Mijn man deelde laatst een artikel van De Correspondent met me, geschreven door Valentijn de Hingh. Het heet “Verkrachters weten heus wel wat ze doen. Zolang je het maar geen verkrachting noemt.” Kun je alleen lezen als je lid van De Correspondent bent.

Maar het gaat hierover: Rapists Who Don't Think They're Rapists - Washington City Paper

Een onderzoek gedaan onder (mannelijke) studenten. Een heel klein aandeel gaf toe wel eens iemand verkracht te hebben. Maar het overgrote deel vond zichzelf geen verkrachter, maar bleek uit andere woorden dat wel te hebben gedaan. Hence de titel van het Correspondent artikel.

Interessant! (En vreselijk, natuurlijk)

5 likes

My bad. Ik had @Frambozentaartje erkeerd begrepen. Maar dit stukje zal ik laten staan ter info:

Het is helemaal niet aan individuele vrouwen, maar aan de maatschappij om deze gedachte-omslag te maken. Het is gewoon echt belachelijk dat iedereen elke keer zo verbaasd is als een man zoiets gedaan blijkt te hebben. Stel dat jij bijv. als werkgever echt zo verbaasd bent over seksueel overschrijdend gedrag van een werknemer, dan heb je gewoon niet genoeg gedaan.

Het feit dat ik dit vind en ook uitspreek tegen mannen maakt mijn situatie niet altijd veilig en kost me bijv. ook 100% kansen. Maar goed andersom ben je net zo goed fucked dus er is geen 100% veilige keuze denk ik.*
*Misschien is het wel een luxe dat ik ĂŒberhaupt in de positie ben om die keuze te maken om dit zo te zeggen, maar daarom vind ik ook dat ik het moet doen.

5 likes

Ik dacht dat je zei: mensen die denken zoals ik, hebben de luxe dat ze het niet zelf hebben meegemaakt. Maar ik denk dat ik nu snap hoe je het wel bedoelde, sorry.

3 likes

:clap::clap: Waanzinnig goed dat dit soort berichten nu naar buiten komen. Zij het veel te laat, maar laten we dit doorzetten. Hoe meer vrouwen zich durven uit te spreken, hoe beter het is.

14 likes

Goed stuk!

12 likes

Heel goed inderdaad!

3 likes