Feminisme

Lekker bezig weer meid

1 like

Heel erg onaardig en persoonlijk dit. Ik vind het niet leuk om hoer genoemd te worden door een man.

Ik wil zeggen dat ik iedereen lief vind die voor mij opkomt en feedback geeft maar dat ik best vaak nare reacties heb gekregen van sommige forummers de afgelopen dagen dat dat mij echt wel wat doet. Denk aub een beetje na voordat je nare dingen zegt over een ander ook online.

2 likes

Ik ben dankbaar voor de nette constructieve reacties, ik denk er echt over na en die helpen mij ook

Dat is zeker waar! Ik had dit laatst ook toen ik American Pie zat te kijken. Nou…die film is nu toch echt niet meer ok, en dan breng ik het nog vrij mild :joy: Zelfs met sommige tekenfilms van vroeger denk ik bij mezelf van…damn…dit is echt fucking seksistisch :sweat_smile: Ben idd wel blij dat het nu toch niet meer hetzelfde is!

3 likes

@anon3219017 Ja dat snap ik. Ik vond het ook echt heel naar om te zien vandaar dat ik het ook in een spoiler had gezet, want kan me zeker voorstellen dat het alleen al triggerend kan zijn om te lezen. Mijn collega liet het in eerste instantie aan me zien alsof het iets grappigs was, totdat ik door had wat er speelde en hem er daar ook bewust van maakte. En toen schrok hij er ook van, want hij leek het niet eens door te hebben in eerste instantie. Misschien kan ik het beter weghalen anders, of de waarschuwing aanpassen, maar ik had het hier neergezet omdat ik er oprecht van geschrokken was hoe dat even casually geüpload wordt op TikTok en afgespeeld wordt door mensen alsof het grappig is. Ik vond het gewoon weer een heel duidelijk voorbeeld van hoe hard feminisme nog steeds nodig is, en hoe fucked up dingen helaas nog steeds zijn.

3 likes

Ik snap dat je erg schrikt van zo’n filmpje. Maar ook in een overwegend feministische samenleving (waar we obviously nog heel ver van verwijderd zijn) zal (seksueel) geweld voorkomen. Feminisme kan een bijdrage leveren aan het verminderen van SG maar het is niet 1-op-1. Er is ook een topic over seksueel geweld op dit forum.

Edit: ja wat @Eddie zegt dus, had ik nog niet gelezen.

1 like

@ufo @Eddie het is toch wel relevant dat dit als lollig filpje wordt gedeeld op tiktok? Dat toont toch aan dat er maatschapplijk een probleem is, breder dan enkel die dader.

2 likes

@Eddie @ufo Ja ik snap wat jullie bedoelen. Ik voelde me hier gewoon gefrustreerd en boos over en wou het idd gewoon kwijt. Ik vond alleen wel dat de casualheid van het filmpje aantoonde dat rape culture nog vrij duidelijk aanwezig is in onze samenleving en daar voelde ik gewoon een soort feministische boosheid over waardoor ik het hier postte. Ik wist ook niet of het seksueel geweld topic gepast was omdst daar ook veel slachtoffers posten en meelezen, waardoor dit topic mij de betere keuze leek. Ik dacht dat de spoiler misschien zou helpen, maar achteraf denk ik eigenlijk dat de spoiler niet veel helpt omdat mensen alsnog in de verleiding kunnen komen om het te lezen. Ik heb het maar gewoon weggehaald, want net zoals je zegt is het niet per se iets wat heel veel toevoegt misschien behalve mijn boosheid en frustratie over dit soort dingen.

4 likes

Heeft iemand het artikel van Lotte Houwink ten Cate en Madeleijn van den Nieuwenhuizen in de Volkskrant toevallig gelezen? Ik wil het hele artikel nog lezen, maar heb wel al fragmenten gelezen en ik kan me tot nu toe wel vinden in de strekking van die fragmenten. Ik betrapte mezelf erop dat ik laatst Linda de Munck voor de zoveelste keer over vrouwentepels hoorde praten dacht ā€œoke, je hebt zeker een punt, maar is dit nou Ć©cht ons grootste probleem dat het hier zoveel over moet gaan, of is het een heel instagrammable en laagdrempelige vorm van feminisme?ā€

11 likes

Ik kan me ook heel erg vinden in het artikel. Zelf ben ik afgestudeerd in de architectuurgeschiedenis op het onderwerp van de plek van vrouwen in de architectuur en stedenbouw. Echt fascinerend om te lezen hoe er werd nagedacht over bijvoorbeeld de inrichting van woningen en straten en over de impact daarvan op de levens van vrouwen. Ben zelf dus ook heel blij dat dat stuk geschiedenis in het stuk is opgenomen. Volgens mij geeft dat zoveel meer diepgang in de discussie. Want ja, we zijn ver gekomen in de afgelopen honderd jaar, maar als je teksten van eind 19e eeuw leest denk je soms ook: damn, dit is zo herkenbaar. Nog genoeg te doen dus :muscle:t3:

15 likes

Is dit artikel alleen digitaal te lezen? Ik wilde hem namelijk in de bieb lezen maar kon het artikel nergens vinden. Dus nu vraag ik me af misten er nu pagina’s in die krant of is die niet daar in afgedrukt? Ik had die van 3 februari.

1 like

Ah echt, shit die had ik niet gecheckt wel die van 2 februari voor de zekerheid. Fiets ik dinsdag wel even weer heen, haha. Dankjewel!

2 likes

Er staat ook een opiniestuk in reactie in de Volkskrant van gisteren: ā€œDe clitoris doet er wel degelijk toe voor een serieus soort feminismeā€, geschreven door Marieke Visser (titel van de onlineversie). Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Dit opiniestuk is weer zo tekenend voor het hele probleem, zo’n gebrek aan begrip van de context (of is het gebrek aan interesse, vraag ik me soms af) /gebrek aan visie.

Deze kwestie doet me ook een beetje denken aan dit artikel van Vice dat laatst rond ging op sociale media met alle nadruk op ā€œHihi 45% van de mannen zegt dat ze de nubis kunnen vinden!! Dat bestaat niet eens!!! Hihi wisten jullie al dat mannen slecht zijn in seks!ā€.

Verderop in dat artikel staan meer bevindingen uit hetzelfde onderzoek, waaronder: (…) 38 percent of female students and 41 percent of male students felt pressured into their first experience of penetrative sex.

en:

A third of female students thought their university wasn’t doing enough to tackle misogyny on campus – whereas just over a quarter of male students thought universities were doing too much to tackle it.

En dat wordt dus totaal ondergesneeuwd.

8 likes

Ja eens. Ik vind dit soort tegenstellingen ook altijd een beetje flauw. Het is bijna alsof ze zegt dat als er geen aandacht wordt besteed aan de clitoris, het een glijdende schaal is naar vrouwenbesnijdenis. Ik ben het dan ook niet eens met deze uitspraak van de auteur:

ā€œOntneem je een vrouw haar seksualiteit, dan ontneem je haar levensenergie. Haar macht en haar kracht. En dĆ”t is de kern van vrouwenonderdrukking. Sterker nog: het zou juist wel eens de bron van structurele ongelijkheid kunnen vormen.ā€

De eerste golf feminisme, eind 19e eeuw, ging juist over het onbetaalde huishoudelijke werk van vrouwen als bron van ongelijkheid. Dat in de 19e eeuw de scheiding tussen huis en werk steeds groter werd door de industriƫle revolutie en dat vrouwen veroordeeld werden tot de huiselijke sfeer, waar ze (beetje dramatisch gesteld) een soort huishoudelijke slaven waren. De feministen waren heel stellig: huishoudelijk werk moet betaald werk worden, uitgevoerd door betaalde professionals, en vrouwen moesten economisch onafhankelijk worden. De feministen hadden ook veel ideeƫn over hoe woningen eruit moesten zien: onderin het apartementencomplex kinderopvang en basisschool, een gezamenlijke eetkamer waar alle bewoners kunnen eten uit een centrale keuken, binnentuinen en speelplaatsen waar kinderen veilig en zonder teveel toezicht kunnen buitenspelen en dus een schoonmaakdienst in het pand.
Deze ideeƫn zijn niet 1-1 te kopiƫren naar de huidige situatie maar ik vind het zelf genoeg zeggen dat we bijna 150 jaar later (af en toe) nog steeds dezelfde discussies voeren over kinderopvang etc. en dat vrouwen nog steeds gemiddeld meer tijd aan het huishouden besteden dan hun mannelijke partner, ook als ze een betaalde baan hebben.

3 likes

In NRC staat er nu ook een column over van Stine Jensen: " Een feministisch statement maken? Maak je druk om clitoris Ʃn armoede onder moeders"

Zij is filosoof dus haar antwoord is iets abstracter. In haar column linkt ze individuele zaken zoals tepels en clitoris aan de andere feministische vraagstukken omdat ze beiden belangrijk zijn want:

ā€œZonder individuele betrokkenheid geen collectief. Betrokkenheid verlost je van het schijndilemma dat je een keuze zou moeten maken tussen ā€˜oppervlakkige’ en ā€˜echte’ feministische problemen, en voorkomt het veelgehoorde verwijt dat je je als ā€˜witte middenklasse feminist’ je niet mag uitspreken over kwesties buiten je bubbel.ā€

Kan het artikel wel aanraden!

2 likes

Ik heb dat vaak bij dingen die Madeleine schrijft. Wat zegt ze nou helemaal??

5 likes

Luistert iemand toevallig ook de ongelofelijke podcasts? Ik zit met verbazing de nieuwste aflevering te luisteren. Ik ben iets over de helft nu en het deze man zegt dat mannen wegvluchten uit de samenleving want overal komen vrouwen. ze kunnen niet meer hun vaderrol vervullen. Typische mangedrag (?) kunnen ze niet meer laten zien. mannen zijn bang voor vrouwen. Als ik het goed onthouden heb allemaal is het zoiets maar ik denk vooral constant hƩ wat is dit.

2 likes

Ik heb gisteren via Instagram de term Soy Boy geleerd. Doet me hieraan denken. Er zijn mensen die denken dat vrouwen door anticonceptie tegenwoordig niet meer op ā€˜mannelijke’ mannen vallenšŸ™„

2 likes

Ik vind het een leuke podcast dus drukte dit gewoon aan zoals anders. Het zijn vaak wel interessante gesprekken al staat het ook regelmatig ver van me af. Ik heb niet echt redenen om het te luisteren. Ik was benieuwd of anderen het ook hadden gehoord en wat ze er van vonden.

3 likes