Ik vind het raar dat, wanneer een vrouw minder geld heeft en niet veel aan menstruatieproducten kan uitgeven, iedereen er wel wat op te zeggen heeft en voor haar bepaalt wat ze moet gebruiken. Nu zag ik het weer op Instagram in een discussie voorbijkomen en ik kan er zo moedeloos van worden.
‘Dan koopt ze maar huismerk.’
‘Dan stopt ze er maar een cup in.’
‘Geef die vrouwen menstruatie ondergoed.’
‘Niet zeiken, ik betaal ook m’n spul zelf.’
Alsof je niet zelf mag bepalen wat je fijn vind om te gebruiken wanneer je minder te besteden hebt?
Mensen denken graag dat wanneer iemand anders pech heeft in het leven dat aan hen ligt. Dan kun je jezelf namelijk voorhouden dat jij nooit in die situatie zou belanden. Dus wanneer iemand weinig geld of schulden heeft, is de reactie ‘laat mij maar eens door je uitgavenpatroon gaan’. Deze financiële genieën zou dit namelijk nooit gebeuren. En kijk, daar heb je het al. Logisch dat je weinig geld hebt als je A-merk tampons hebt/naar de Albert Heijn gaat (“Dat kan ik me ook niet veroorloven”)/wel eens eten besteld/je kinderen een spelcomputer hebben. Nou, dat is ook weer opgelost, is er nog iemand die minder verdient dan haar mannelijke collega’s? “Je moet er ook om vragen/onderhandelen als een man/zorgen dat je baas je ziet”.
Dat de wereldproblemen nog niet zijn opgelost zal niet aan deze mensen liggen hoor, die hebben het zo gefixt.
Zo maar echt wat is maandverband duur man. Jaren de prikpil gehad (vandaag gelukkig weer gezet) maar ik zou echt ruimte moeten maken in budget voor fucking noodzakelijk verband. Ik ga wel naar de SEH ‘ik bloed!’
“Nee, want incontinentieverband wordt ook niet vergoed!”
Ook een van de reacties
Ik las dit net en vind het echt zo naar. Het hele idee van gesloten jeugdzorgd is natuurlijk al fucked-up, maar verplichte anticonceptie (voorwaarde om binnen te komen en om op verlof te mogen) is echt bizar
Ik ging wat opzoeken over libido en borstvoeding, en kwam dit stukje tegen op de site van oudersvannu.
Dat onderste punt, wtf?
Dit klopt wel (die een op de vier). Verder is het een gedrocht van een stuk. Als je tegen een Nederlandse wetwijziging bent moet je het over Nederlandse feiten en cijfers hebben. Waar het cijfer fors lager ligt en het anticonceptiegebruik hoog is. Ja de pil neemt af, tegelijkertijd nemen andere anticonceptiemiddelen zoals de spiraal toe. Het helemaal niet gebruiken van anticonceptie zonder zwangerschapswens neemt zelfs af. Echt alleen mannen kunnen btw zeggen dat vrouwen de ‘veilige’ anticonceptiepil moeten gebruiken.
Volgens WHO wel, waarvan een groot deel onveilig.
Aha
Daarom vind ik deze opinie ook zo bagger. Als je het over
Nederland wilt hebben, dan moet je het ook over Nederland hebben. Komt je dan we heel goed uit dat het wereldwijde aantal abortussen zo hoog ligt. 9 op 1000 is wel een stuk minder imposant dan 39 op 1000, waarin landen met slechtere gezondheidszorg, zonder toegang tot anticonceptie en veilige abortus zijn meegenomen.
Hier werd ik echt verdrietig van
Ja leuk hoor, als je in een goed geïsoleerd kantoor werkt of huis woont, maar hier is dat echt geen doen. De tocht is fucking koud.
Op mijn dagbesteding zitten we al braaf 2 jaar met de ramen en deuren wijd open en je merkt dat de oudere vrouwen er heel veel last van hebben. De enige die er niks van merkt is een man.
Ja dat gaat echt helpen als je ijstengels hebt. Denk ook niet dat mijn baas blij zou zijn als ik steeds even ga bewegen om het warm te hebben. Daar wordt mijn werk niet beter van.
En vrouwen hebben het gewoon sneller koud. Natuurlijk verschilt het per individu, maar wetenschap liegt niet.
Nou ook in mijn niet-witte familie lopen “wij” (de vrouwen) sneller te vragen of de deuren niet dichtkunnen of een fleece dekentje dan de mannen. Vlg mij heeft dit ook met bloeddruk/omloop te maken maar zullen de medisch onderlegde ff-ers vast beter kunnen toelichten
Ik heb heel veel last van koude handen, een probleem dat meer voorkomt bij vrouwen dan mannen. Als ik stil zit en wil typen en de verwarming staat op 19g graden, dan gaat dat moeizaam. Rondlopen is hierbij echt geen optie.
In mijn tochtig slecht geïsoleerde en slecht verwarmde kantoor heb ik dus al heel wat afgezien. Ik heb al vingerloze handschoenen geprobeerd, een speciaal type blazer die over mijn handen blaast (maar ook nog in mijn gezicht dus heel onaangenaam), mijn bureau verschoven zodat het minder tocht, etc. Maar mijn handen blijven koud en dat belemmert mijn werk. Bij het thuiswerken had ik daar aan pak minder last van en dat vond ik heel aangenaam. De verwarming lager zetten is in mijn kantoor trouwens een nepoplossing. Goede isolatie, goede verwarming en een modernisering zouden veel energie efficiënter zijn. Maar daar willen ze niet in investeren…
Of het feminisme is weet ik niet, maar op mijn werk wordt hier wel een pak meer over geklaagd door vrouwen dan door mannen, dus ik denk wel dat we er meer last van hebben.
19 graden in een slecht geïsoleerde ruimte is echt heel koud. Als je in een goed onderhouden ruimte werkt, zul je geen (of minder) last van tocht hebben.
Ik vraag me ook af of je het probleem oplost als je iedereen thuis laat werken, want dan kan iedereen thuis lekker stoken ipv 1 ruimte verwarmen waar meerdere mensen zitten.
Wel lekker makkelijk weer om een noodmaatregel uit te zoeken waar je zelf geen last van hebt.
Ja beter stoppen we allemaal met koken op gas. Daar hebben wij vrouwen veel meer profijt van.
Sorry maar die opmerking slaat echt nergens op.
Ja laat ze maar lekker zelf achter hun eigen eten aangaan, vinden ze toch zo mannelijk altijd dat “jagen” ofzo. Nou doe dan kerels.
Nee maar niet dan? Altijd het makkelijkst om iets te laten wat je toch al niet zo interesseert, zelfde principe.
Dat kun je er in zien. Maar je kunt je temperatuurtolerantie echt heel goed trainen door je simpelweg bloot te stellen aan (relatieve) kou.
Het is ook weer een enorm privilege om je verwarming lekker hoog te kunnen zetten.
Dat wordt allemaal aan de Wim Hof methode als teambuilding! Voorgesteld en vanwege bezuinigingen gegeven door een van de vele Jeroenen op kantoor die hier allang enthousiast mee bezig zijn en hun identiteit inmiddels aan ontlenen