Feminisme

De beschrijving van de gast:

Frank Koerselman. Hij wordt ook wel eens de Nederlandse Jordan Peterson genoemd, want net als de bekende en controversiële Canadees roept hij mannen en vaders op hun verantwoordelijkheid te nemen

Ken de hele podcast verder niet, maar hierdoor weet ik al dat ik er niet naar hoef te luisteren :roll_eyes: :face_vomiting:

7 likes

Finally

23 likes

Ik luister de podcast ook af en toe, omdat het vaak interessante gasten zijn, maar thanks nu weet ik dat ik deze over moet slaan…

Maar waren ze dan zelf niet kritisch hierop? Of waren ze het er mee eens? Al zegt het natuurlijk al genoeg dat ze deze man uitnodigde…

3 likes

@Sjern ze waren wel kritisch hoor! Vooral Stefan kwam vaak scherp uit de hoek. Het ligt wel in lijn van hun andere podcasts dus ik denk dat je dit gesprek best interessant vind dan.

Ze nodigen wel vaker gasten uit waar ze het niet mee eens zijn. Zoals die vrouw die lid was van de FvD en later overstapte naar een andere partij. Die priester die aan uitdrijving doet van demonen. En er was eens een vrouwelijke gast die zei waarom je en christen kan zijn en pro choice, daar was vooral David het niet mee eens en dat was ook wel te horen in het gesprek.

Het onderwerp ontvadering doet het wel goed in de kerk hoek gok ik. Dus denk dat het daarom tot een gesprek is gekomen met deze man. Er is ook nog een stuk dat ze het hebben over religie, godsbeeld en ontkerkelijking.

2 likes

Het is een podcast van de evangelische omroep en David is best streng in de leer dus was zijn kritiek wel te verwachten. Ik vind het juist goed dat er zo’n andere geluid over abortus te horen was omdat er veel christenen zijn die tegen abortus zijn. In dit gesprek werd heel goed uitgelegd waarom dat wel kan met argumenten die dat onderbouwen. Het zijn ook normale gesprekken zonder felle ik wil jou overtuigen discussies.

Ja natuurlijk hoef je niet iedereen een podium te geven. Ik vind het juist goed om te horen dat niet elk christelijk idee zo voor waarheid aangenomen word en daar ook kritisch naar gekeken word. Deze gast is dan niet christen maar zijn gedachten passen wel
bij oa reformatorisch gedachtengoed. Naar elkaar luisteren is wel nodig denk ik om niet nog verder van elkaar verwijderd te raken.

7 likes

Ja dat gesprek met die pro choice vrouw vond ik juist heel interessant en goed dat zij te gast was!
De rest heb ik niet geluisterd, maar die van de vluchtelingecrises wil ik ook nog luisteren!

1 like

Het klinkt alsof deze podcast inherent anti-feministisch is, niet alleen de laatste aflevering met de Jordan Peterson van de lage landen.

2 likes

Dat is nogal een uitspraak. Is ook niet waar.

Nou ja, er is niet echt zoiets als een beetje voor of een beetje tegen zelfbeschikkingsrecht zijn. Je bent pro choice of niet. En niet pro choice = anti-feministisch. Dus tenminste 1 van die hosts heeft zijn kleuren al laten zien voordat die Frank aanschoof :woman_shrugging:.
Ik begrijp niet echt waarom je ze per se wilt verdedigen.

13 likes

Je moet deze podcast wel in z’n context zien. Voor een christelijke (EO) podcast zijn ze niet per definitie anti-feministisch/anti-abortus, en dat is vrij bijzonder voor deze kringen. De ene host is wel orthodoxer dan de andere.

Ik ben overigens geen trouwe luisteraar van deze podcast, maar die aflevering met de pro choice-dominee vond ik wel goed.

1 like

Nee en dat zeg ik ook niet toch?

1 like

Ik heb de podcast over abortus geluisterd. Ik begrijp best dat het in deze kringen een bijzonder en open gesprek is. Alsnog denk ik wow the fucking nerve. Stelletje mannen die constant abortus framen als iets wat op zijn minst tragisch en traumatiserend is (maar het eigenlijk ook constant aan het veroordelen zijn op moreel / ethisch niveau). Letterlijk aangeven dat ze blij zijn met de pro life beweging en zeggen dat pro choice activisme het recht op abortus er bij hun “in wrijft”. Dat je vrouwen niet kunt vertrouwen in het nemen van deze beslissing, want zij zijn “kwetsbaar”. En echt nog veel meer.
En ja ik denk wel dat die dominee binnen de kerk een heel positieve impact kan hebben, maar ook haar hoor je steeds dingen zeggen als “moeilijke beslissing”, “weinig tijd om deze moeilijke beslissing te maken”, etc.

Ik blijf bij m’n punt, aan die nieuwste aflevering ga ik niet beginnen want m’n bloeddruk is al hoog genoeg.

7 likes

Ja dit ben ik met je eens, ik vond vooral de vragen van die ene host (David) heel irritant en aanmatigend. De details weet ik niet meer, want is al een tijdje geleden dat ik 'm geluisterd heb. En heb inderdaad zelf ook geen behoefte om die aflevering met de ‘NL Jordan Peterson’ te luisteren.

1 like

Inderdaad. Als je bereid bent de Nederlandse Jordan Peterson een podium te bieden, dan ben je per definitie anti-feministisch.

13 likes

Ja klopt, maar ook bij niet-religieuzen moet je de invloed van het religieuze frame op dit onderwerp niet onderschatten. Christelijke geloof is zo verweven met de geschiedenis (en vandaag de dag: politiek, onderwijs, etc etc) dat die denkbeelden (verdund of in een vriendelijker jasje) ook wel tot niet-religieuzen komen. Maar er zit natuurlijk meer achter, in eerste instantie een patriarchaal gedachtegoed waar religie dan ook weer lekker op gaat. Kip of het ei. Ik haat het 🫥.

6 likes

Ik dacht dat hier meer mensen waren met een christelijke achtergrond en was benieuwd naar hun reacties. Vooral omdat als je eruit gestapt bent maar nog wel met mensen uit die omgeving omgaat, het qua feminisme of wat dan ook ingewikkeld is. Ik verplicht niemand om het te luisteren en als er geen inhoudelijke reacties komen dan is dat ook prima.

3 likes

Ik hoef niet te luisteren naar wat ‘de Nederlandse Jordan Peterson’ te zeggen heeft om inhoudelijke reacties te kunnen geven, net zomin als dat ik een video van Andrew Tate hoef te zien om zeker te weten dat er alleen misogyne diarree uit hun monden komt. Zulke mensen verdienen geen platform, punt.

7 likes

Wisten jullie dit al?

4 likes

Ik ga dit nog verder lezen maar dit is echt hét plot van 10 things I hate about you (volgens mij heten die meiden zelfs zo)

1 like

Jaa dat is wel ‘losjes’ hierop gebaseerd geloof ik.

2 likes