Feminisme

Ik vond Het idee m/v van Asha Ten Broeke ook interessant, dat was mijn eerste echte introductie aan feminisme en gendergelijkheid/ongelijkheid. Vond het ook een fijn boek om mee te beginnen zeg maar.

Ik merk dat ik mij steeds meer ga ergeren aan mijn omgeving en ik weet niet zo goed hoe ik er op moet reageren. Ik reageer altijd heel erg uit emotie terwijl ik juist rustig wil uitleggen waarom feminisme belangrijk is. Zo zag ik bijvoorbeeld iemand voorbij komen op tinder en in zijn bio stond dat feministen naar links moesten swipen. Ik was het liefste met hem in discussie gegaan, omdat het mij echt raakt dat je zo kunt denken alleen kan ik mijn punten niet goed onderbouwen. Ik ben dus echt zoekende hoe ik dit het beste kan toepassen in mijn leven.

Ik vind het wel goed dat de Volkskrant allerlei mensen een podium geeft. Het gros van de lezers zal het niet met hem eens zijn, maar zo kun je in ieder geval niet zeggen: ‘wat een linkse eenzijdige kutkrant.’
Althans, dat hoop ik dan maar hè, dat het gros van de mensen denkt: ‘wat lul je.’

(Zegt mijn vader nog steeds voor de grap, maar ja hij heeft dan ook trauma’s. Hij het FD, mijn moeder de Volkskrant, dat huwelijk was vanaf het begin gedoemd te mislukken natuurlijk.)

*Hij had overigens wel een paar punten waar ik in kan komen maar het eerste wat ik dacht was: ‘Pfff het gaat nu even niet over jou.’
(Of nou ja wel, want het is zijn interview, maar ik haat het als mannen doen alsof ze zo getroffen zijn door het feminisme. Meer mannen in het onderwijs willen is ook helemaal niet on-feministisch.)

Ik denk dat sommige mannen zich ook wel degelijk getroffen voelen door het feminisme. Ik kan het me ergens wel voorstellen. Ze verliezen in feite hun ‘privileges’ die ze altijd als vanzelfsprekend hebben ervaren. Vroeger kreeg elke man, hoe onaantrekkelijk ook, eigenlijk wel een vrouw (en dus ook seks). Dan kon ie ook een beetje het hoofd van de familie zijn en zich belangrijk voelen. Nu (veel) vrouwen onafhankelijk en ook hoger opgeleid zijn, is dat wel intimiderend. Dat maakt de kansen van veel mannen ook minder. Ik denk dat het voor knappe, hoogopgeleide en/of rijke mannen minder een probleem is, maar voor minder knappe, werkloze Robbie met zijn toch wel degelijk als een bedreiging voelt. Het is niet meer vanzelfsprekend dat hij een vrouw krijgt die zonder morren seks met hem heeft en het huishouden doet en hem op een voetstuk plaatst. En dan is het makkelijk om feminisme de schuld te geven, in plaats van toegeven aan jezelf dat je wellicht gewoon niet de meest aantrekkelijke optie bent.

Ik vroeg me echt vaak af waarom de leukste, mooiste, slimste vrouwen alsnog onzeker zijn, terwijl elke man, hoe grote sukkel het ook is, zich wel de moeite waard lijkt te vinden. Maar ik denk dat dat echt komt van het generaties lang de dominante sekse zijn. Ik denk dat het beter wordt voor vrouwen nu het gelijker wordt (al zijn er nog veel stappen te maken) maar ik kan me levendig voorstellen dat het voor een heel deel van de mannen niet voelt alsof het beter wordt. Ik vind die hele beweging van incels zo ontzettend walgelijk en tegelijk intrigerend. Het slaat nergens op, maar ergens denk ik wel dat zo’n beweging van zielige, verongelijkte mannen ‘erbij hoort’. Ik ben het ook echt helemaal met je eens als je zegt: ‘het gaat nu even niet over jou’, want dat is ook niet zo, maar ik denk dat het voor veel mensen wel het eerste is wat ze voelen, hoe het HEN gaat beïnvloeden. Net als de zwarte pieten discussie in feite. Maar, geen verandering zonder opstand.

Ik ben het met je eens maar ik vind het niet zielig. Ik vind dat een beetje het zelfde als wanneer ik zielig zou gaan zitten doen als ik mijn witte privilege kwijt raak (wat helaas nog niet zo is.)
Ik vind het eigenlijk walgelijk dat die mannen hun privililege willen behouden ten koste van een andere groep, terwijl ze zich wel bewust zijn (of in deze tijd bewust zouden moeten zijn) dat het ten koste van een andere groep is.

Dus ja, het is wel logisch maar ik vind dat soort mannen heel naar.

Ben t met je eens hoor. Is inderdaad precies hetzelfde als mensen die zielig zitten doen omdat ze hun white privilege zouden verliezen. Ik vind het ook niet zo zeer zielig voor die mannen, maar wel begrijpelijk dat ze mauwen en externaliseren.

Ik begrijp je gevoel, maar ik weet niet of je het moet willen om met iedereen in discussie te gaan. Het helpt natuurlijk wel als je je standpunten helder uiteen kan zetten, in dit geval nog meer, omdat dit soort ‘types’ het snel gooien op de ‘emotionele kant’ van de vrouw waardoor je per definitie irrationeel zou zijn. Misschien kun je eens een soortgelijk gesprek voeren met een vriendin over het onderwerp? Iemand waarbij je je op je gemak voelt? Dan kun je wat meer zoeken naar woorden en wat verder filosoferen.

Soms vind ik het wel bijzonder om te zien hoe het er 50-70 jaar geleden aan toe ging.

En fijn om te zien dat dit dus al relatief ‘snel’ belachelijk is geworden. Geeft hoop voor de toekomst.

Nou ik had het met mn zeer slimme vriendin over dit artikel en ze was het er juist helemaal mee eens. Terwijl ik haar best feministisch vind maar zij vond dat iedereen teveel over 1 kam werd geschoren. Ik had toen het artikel niet gelezen trouwens en dit hier ook niet.

dit vind ik dus ook niet helpen he… vrouwen die elkaar vriendelijk of minder vriendelijk “behoeden voor vergissingen” die hen minder aantrekkelijk maken, of het nou om figuur gaat of om leeftijd:

Ik heb deze toevallig gekeken omdat die youtube concealertips nooit werken bij mij, dus ik dacht “eindelijk iemand die me misschien wel kan helpen”.

Gisteren keek ik Pauw en hij had het met Jort Kelder over een hele rijke vent die de Hema ging kopen. Hij had helikopters, hij had meer dan 40 bedrijven en ook 3 dochters. Er werd een foto getoond van die man met zijn dochter. Ik dacht al: “oh God hier gaan we, wie gaat m maken. Jort of Jeroen?” Er valt een korte stilte na die foto, Jeroen zegt: “Ehh ehh hoeveel Ehh kosten die helikopters per stuk eigenlijk?” Er wordt al gegniffeld in het publiek. Jort: “ Aaaaaa ik dacht dat je ging vragen hoeveel kost zo’n dochter haaaaaa.” Publiek ligt dubbel.
Sorry voor deze lange inleiding maar ik word hier zo verdrietig van, dat dagelijkse nonchalante seksisme, die old boys network grapjes ALTIJD ten koste van vrouwen. Niemand die er wat van zegt. Iedereen lacht het weg. En hoe meer ik er op ben gaan letten, hoe erger het lijkt te zijn. Ik weet niet hoor, ik word er zo moedeloos van.

‘we zijn pas echt geëmancipeerd als er ook luie, slechte vrouwen aan de top komen.’

Uit het interview met Beatrice de Graaf uit Volkskrant Magazine van dit weekend, hoop dat dit mag, vond dat ze hele zinnige dingen zei.

Hier het hele interview, maar weet niet of je dat kan lezen zonder abonnement

De docuserie ‘Vrouw op Mars’ van Fidan Ekiz is wellicht een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in feminisme.

Uughhh ik haat pauw en z’n kutprogramma. Het gaat er altijd hetzelfde aan toe. Opdoeken die handel.

Ben het niet met alles eens en ze zegt het wat hard haha, maar ze heeft het op sommige punten gewoon echt gelijk. Mannen passen zich nooit aan, vrouwen wel áltijd. En natuurlijk is niet iedere man zo, maar het is wel een onderliggend probleem.

Gewoon beginnen met benen wijd te zitten in het ov.

Handig, nu hoeven we zelf niet meer uit te zoeken wat ons machtig maakt, hij heeft het helemaal uitgezocht.