Ik lees niet vaak, maar weet nog dat ik op de middelbare school ‘droom van de leeuw’ van Arthur Japin moest lezen. Echt jonge…gewoon drie bladzijdes waarin de reet van een vrouwelijk hoofdpersonage werd omschreven ofzo. Vreselijk vond ik toen ook al
Ik las (inmiddels 2 jaar geleden) dit artikel: DPG Media Privacy Gate
Het gaat over een school in Uden waar de kinderopvang is in verweven. Dus niet aan het eind van de dag blijven er een paar kids over die tot 17:00 worden vermaakt, maar alle kinderen blijven tot 17:00 en hebben gedurende de dag afwisselend les van een docent of gaan op pad met een pedagogisch medewerker. Echt win-win-win want de docent heeft tussentijds tijd om na te kijken en dingen voor te bereiden, de pedagogisch medewerker kan een full-time werkweek draaien in plaats van tot part-time veroordeeld te zijn, en de kinderen en hun ouders hebben ook een veel relaxter ritme.
En hij heeft schone kleren klaargelegd, ondanks dat hij er alleen voorstond gisteravond. Applaus!
En ik denk ook dat er met een pedagoog meer zicht is op de ontwikkeling van de kinderen
Ja dat dacht ik later ook. Ik heb zelf autisme en moet eigenlijk niet aan die lange onvoorspelbare dagen denken
Ik kan het artikel niet lezen, maar is het vergelijkbaar met een IKC? Die zie ik in de Randstad in ieder geval steeds meer
Misschien heb ik te snel / niet goed gelezen maar ik vroeg me vooral af: hoe zwem je in je eentje met 2 babies ?!
Haha de zwemdocent nam 1 baby voor haar rekening. Doen ze vaker bij tweelingen
Maar kinderopvang is toch geen zorg?
Maar een kind krijgen is toch een keuze, ouder worden niet?
Dat weet ik niet, daarom vraag ik het.
Nou ik vind dat dat voor mij gevoelsmatig een onderscheid maakt in hoe ‘zorg door derden’ wordt ingedeeld. Omdat er werd gevraagd of ouderzorg dan wel of niet zorg is. Voor mijn gevoel is kinderopvang dan dus meer een dienst die je afneemt.
ik ben het er helemaal mee eens dat de zorg voor mijn kind niet jouw probleem is (tenzij jij mijn au pair oid bent), maar waarom is de zorg voor kinderen in de basis een priveprobleem? Vind het wel lastig om dat te interpreteren anders dan dat de ouders de zorg voor het kind moeten regelen of het anders in de privesfeer op moeten lossen, en ik kan me bijna niet voorstellen dat je dat zo bedoelt?
Ik vind ouderenzorg wel iets heel anders dan kinderopvang. De verantwoordelijkheid voor de zorg van kinderen ligt imo bij de ouders, en van ouderen bij de maatschappij (want inderdaad, ouder worden in leeftijd is geen keuze, ouder worden van een kind wel).
Maar ik vind het een lastige discussie. Aan de ene kant vind ik dat vrouwen moeten kunnen (blijven) werken, onafhankelijk van of ze zich voortgeplant hebben of niet. Aan de andere kant vind ik niet dat dat ik daarvoor financieel zwaarder belast moeten worden. Ergens wil ik gewoon heel dwars zeggen dat je maar geen kinderen moet krijgen als je het niet kunt betalen, maar dat is ook weer veel te kort door de bocht… Moeilijk.
Maar is gratis kinderopvang niet juist ook een manier waarop de (even gegeneraliseerd) rijken er op vooruit gaan en de armen niet/minder?
Voor armen is opvang nu “al” 96% vergoed. 2x Jan modaal krijgt bij een tweede kind “gewoon” nog ruim 90% terug. Dus die gaan er relatief weinig op vooruit als dat 100% wordt.
Voor rijken (zegmaar een ton of meer per jaar) die nu Bijv maar 30% terug krijgen, is de winst toch veel groter?
Los van dat je het systeem makkelijk “moet” maken. En los van het feit dat opvang nu zelf hun uurtarief bepalen waardoor je in praktijk soms over een deel helemaal geen toeslag krijgt. Dat zou je dan aan banden moeten leggen door strakke maximum tarieven vast te stellen ofzo
Edit: en nog weer los van het feit dat je nu al gerust 12mnd wacht op een dagje erbij , als de vraag toeneemt en het aanbod niet voldoende stijgt zal dat niet minder worden
Je kunt dit toch niet los van elkaar zien. Zonder de kinderopvang dondert het hele kaartenhuis in elkaar. Dat hebben we wel gezien tijdens de corona pandemie. In de ouderenzorg werken ook nog eens voornamelijk vrouwen, die ook heel vaak kinderen hebben.
Verder sluit ik me helemaal aan bij @grace
Volgens min zegt ze dat ook. Gratis kinderopvang en dat partnerverlof tegen 70% komt vooral rijke mensen ten goede. Die kunnen best een paar weken wat inleveren en krijgen zoals je zegt opeens bijna alles qua kinderopvang vergoed ipv 33% zoals eerst.
@Shaaar shit ben ik weer tegelijk hetzelfde aan het posten
Ja dat las ik er idd ook in. Was meer een aanvulling dan weerleggen oid
Volgens mij staat dat kaartenhuis nog prima overeind
Maar zoals ik al zeg, ik vind het een lastige discussie. Ik snap ook wel dat ‘we’ allemaal mee moeten betalen aan noodzakelijke zorg, en met hoe onze maatschappij is opgebouwd is kinderopvang (gedeeltelijk) noodzakelijk. Maar gevoelsmatig ligt dat toch anders dan bijvoorbeeld de dingen die @grace noemde, ik denk omdat dat allemaal dingen zijn die ik eventueel nodig zou kunnen hebben ooit (of nu al, ondanks dat ik ook geen auto heb gebruik ik de wegen nu al om op te lopen en te fietsen, en bijvoorbeeld mijn levensmiddelen worden over die wegen bij de winkels bezorgd waar ik ze koop, dus die lijken me vrij essentieel voor iedereen), terwijl kinderopvang iets is dat ik nooit nodig zal hebben.
Ik zou het liefst zien dat we rijke mensen en vooral bedrijven gewoon eens flink gaan belasten om zulke dingen van te betalen, en de ‘gewone’ mens wat minder. En dat we vrouwen gewoon evenveel gaan betalen als mannen, zodat het niet meer vanzelfsprekend is dat vrouwen minder gaan werken na het krijgen van kinderen, omdat de man meer verdient. Maar ja, zo heb ik nog wel meer utopische ideeën…
Ja omdat de kinderopvang op volle toeren door moest draaien