Het boek 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis is zo leuk! Ik heb die een hele tijd terug tweedehands gekocht en heb er al heel wat in gebladerd en gelezen. Een heel groot gedeelte van de vrouwen uit dit boek ken ik niet, maar dat zal voor veel mensen gelden. Het grappige is dat nu ik er op let, ik ze steeds meer tegen kom in boeken, podcast enzovoorts.
Bij Parel radio was er aflevering over Mien Ruys. Blijkbaar een hele bekende ontwerper van tuinen. Ik had nog nooit van haar gehoord maar vond het een hele leuke aflevering. Dus ik dacht laat ik eens in dat naslagwerk/boekwerk zoeken of ze er in staat. Dat is dus zo! Een korte biografie en dan weer namen in dat stukje die weer naar andere vrouwen verwijzen in het boek. Er staan echt heel veel verschillende vrouwen in die iets hebben betekend op wat voor manier dan ook. Dus voor als als je nog eens op zoek bent naar een leuk cadeau, dan is dit boek echt een aanrader.
Het boek Vraauwlu is trouwens ook een tip als je eens wat meer wilt weten over de geschiedenis van vrouwen uit de provincie Groningen. Heel interessante dingen staan er in en wat mij het meeste verbaasde was hoeveel Groningse vrouwen hebben gedaan in de vrouwenbewegingen en hoe er contact onderhouden werd met andere provincies.
Ik heb de lijsten van vrouwen niet naast elkaar neergelegd, maar er zal vast overlap in zitten. Er is alleen wel een verschil qua inhoud en opmaak. Waar 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis een naslagwerk is en daardoor best beknopt, is Vraauwlu wel wat meer een geschiedenisboek over Groningen aan de hand van vrouwen uit de geschiedenis. Wel beknopte informatie, maar omdat het nog een ander hoofdthema heeft leest het wel anders en doet het anders aan. Nja ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.
De opmaak is van vraauwlu meer als een populair non fictie boek met plaatjes en mooie uitlijningen enzo. 1001 vrouwen is veel zakelijker en soberder qua opmaak, wel foto’s maar het is minder uitnodigend om achter elkaar door te lezen. Het is wel op roze papier gedrukt dat dan weer wel.
In elk geval beide boeken zijn interessant en de moeite van het lezen waard!
Edit: oh ik kom net ergens achter wat te leuk is om niet te delen. In het boek 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis word geschreven over Aagje Klaasdr. Luijtsen. Ze word omschreven als een briefschrijvende zeemansvrouw. Ze is bekend geworden door een stapel brieven die ze aan haar man heeft geschreven tussen 1776 en 1780. (kan je terug vinden op pagina 786 bij nummer 574) In een van die brieven schrijft ze over de dood van haar zoontje. Dat kwam me heel bekend voor. En wat blijkt in het boek PS staat deze brief afgedrukt! Dus mocht iemand benieuwd zijn naar de brief, die staat op pagina 282 en verder.