Feminisme

Ja, klopt ook. En objectief weet ik ook wel dat het wel echt noodzakelijk is (op dit moment), en dat we er natuurlijk ook allemaal baat bij hebben als het goed geregeld is. Maar subjectief vind ik het nog steeds oneerlijk :sweat_smile:

Misschien zou een goede oplossing zijn om het voor 1 kind gratis te maken, en als je er dan per se meer wilt, dat je dan gewoon ook zelf voor de kosten opdraait. Komen er (hopelijk) meteen ook minder kinderen = beter voor de wereld. Oh, en dan meteen wel ook beter ouderschapsverlof, Scandinavisch of Duits model, gewoon 14 maanden verdeeld over beide ouders, met behoud van 65% salaris. En dan ook de niet barende ouder minstens een paar maanden verplicht. Maar dat dus wel van de belastingen van de rijke mensen en bedrijven, niet van die van mij :grin:

Nou precies dit. Lekker boeiend of je zelf van voorzieningen gebruik wilt maken of niet, het komt allemaal neer op een centrale vraag: willen we een verzorgingsstaat of niet.

12 likes

Ik zie het niet zozeer als betalen voor iets wat je al dan niet nodig hebt, maar meer als bijdragen aan de maatschappij, toevallig in de vorm van geld. We betalen nu voor veel taken die vroeger een familielid, vriend of buurvrouw op zich nam. Ben jij bereid om een neefje of nichtje in de zomervakantie 2-3 weken bij je te laten logeren? Of je werktijden aan te passen zodat je de kinderen van de buren - die naast jouw werk op school zitten - naar huis kunt brengen? Of als je broer/zus net getrouwd zijn, maar geen woning kunnen vinden, ze bij jou te laten inwonen totdat ze zelf iets vinden? Ook als ze dat pas 6 jaar en 4 kinderen later lukt?
Dit zijn allemaal voorbeelden uit mijn directe familie, vroeger deden mensen dat. Ik zou het niet willen doen (noch zou iemand het van mij verwachten), maar door mee te betalen aan bso en opvang draag ik toch bij.

Ik wil daarmee niet zeggen dat het vroeger beter was ofzo, alleen dat iets bijdragen aan andere mensen hun privekeuzes iets van alle tijden is. Alleen de manier waarop is veranderd.

7 likes

Eens, opvang is zoveel meer dan de ouders in staat stellen om te werken. Goede kinderopvang draagt bij aan de ontwikkeling van het kind op allerlei vlakken, alleen al daarom zou het voor iedereen toegankelijk moeten zijn.

5 likes

Lijkt me ook heerlijk. Want het is precies zoals je zegt: de reden dat ik er niet aan moet denken is dat ik fysiek en mentaal al zo uitgeput bent van mijn werk, dat een ‘gewoon’ sociaal leven er net vanaf kan.
Het zit 'm denk ik niet alleen in het aantal uren, maar ook in de aard van het werk. En doordat twee mensen werken, moet er meer geregeld worden, wat de mental load verhoogd.
Denk ik… Ik probeer een verklaring te vinden waarom wij allemaal moe zijn, terwijl het voor de generatie van mijn grootouders normaal was dat de man 5,5 dag (ook zaterdagochtend) werkte en de vrouw 6 kinderen opvoedde en het huishouden draaiende hield. En daar dus wél nog tijd en energie over was om andermans kinderen op te vangen, een studie ernaast te doen, hobby’s te hebben en een wekelijkse middag of avond vrijwilligerswerk.

1 like

Mja, als ik verhalen uit die tijd hoor is het toch wel waar. Dan gaat het altijd over de vrouwenbond waar mijn oma in het bestuur zat, het kerkkoor waar m’n opa zong, de bridgeavonden bij de bridgeclub. Ik nam eens mijn breiwerk mee naar mijn oma en toen vertelde ze me dat ze één keer in haar leven een trui had gebreid voor een van de kinderen. Daarna kwam ze tot de conclusie dat die van C&A goedkoper was en dat was dat.

Het zal heus niet overal zo zijn geweest, maar ik heb ook nooit het idee gekregen dat zij nu zo’n uitzondering waren.

Denk dat je wel gelijk hebt dat kinderen meer voor zichzelf deden. Ik weet niet of dat echt aan hun lot overlaten was, of dat je er meer op kon vertrouwen dat als jij niet in de buurt was een andere moeder (die het kind ook kende) dat wel was.

En eens, schermen en veel prikkels kosten ook veel energie en tijd. En heeft ook andere gevolgen. Ik klets nu met jullie online ipv met de buurvrouw, dus als mijn hypothetische kinderen op straat vallen, kunnen ze niet bij de buurvrouw terecht als ik er niet ben want die kennen ze niet. Dus moet ik er zelf bovenop zitten en dat kost weer meer tijd :upside_down_face:

1 like

Het is een beetje vergelijkbaar behalve dan dat in een IKC de school en de opvang twee verschillende dingen blijven. Eerst school, daarna opvang. Op deze school vlechten ze opvang en school door elkaar heen gedurende de dag. Dus de pedagogisch medewerker neemt de kinderen op gezette tijden bijvoorbeeld mee naar buiten. De docent heeft dan tijd om wat voor te bereiden, en op een gegeven moment wisselt dat weer om. Alle kinderen zijn dus de hele dag op school, net zoals in heel veel andere Europese landen het geval is.

2 likes
6 likes

Wtf did I just watch? De implicaties van wat er uit de mond van deze cynische engerd komen… jaaaa tis gewone redpillpraat, weet ik ook wel, maar was toch verbaasd. Ben benieuwd wat jullie hierbij denken, laat het achter in de comments.

https://www.youtube.com/shorts/aqyq-i97pDo

2 likes

Wat denken zij dat “value” is en waarom valt romantiek en liefde daar niet onder? Denken zij dat alleen status en geld belangrijk is?

Pff er staat een artikel op Nu over dat Wiegman genoemd is als mogelijk volgende bondscoach van het oranje mannenteam, en de reacties daaronder :sob:

Alsof ze door de knvb op zo’n lijstje wordt gezet wanneer experts haar dat niet zien doen.

Ik kan het niet linken want het is zo’n update feed, maar het staat onder sport

1 like

Iemand de podcast “De eeuw van de vrouw” al geluisterd? Ik vind het echt een aanrader. Ook als je al veel weet over de positie van de vrouw.

3 likes

Dank voor de tip! ken de andere journaliste toevallig ook, hoor ineens een bekende stem haha.

3 likes

Thanks, ben bij afl 4 inmiddels. Hele goede podcast.

2 likes

Dank voor deze tip! Had echt de (naïeve) verwachting dat dit niet zo’n eye opener zou zijn, maar vond het echt heel interessant. Ook veel dingen die ik niet wist of onbewust niet zo bij stilstond.

1 like

Kleine overwinning, maar ik heb geregeld dat op werk voor collega’s en cliënten gratis menstruatieproducten worden aangeboden :partying_face:

83 likes

Collega (m, 50+), met wie ik altijd discussies heb over de gebrekkige representatie van vrouwen, tipt me om Buitenhof van vandaag terug te kijken. Dit zijn de gasten

Credits voor de compilatie van dit manel voor Buitenhof zelf. Zelfs Pieter Jan Hagens als interviewer kan dit niet goedmaken. Overweeg alleen dit terug te sturen, maar denk niet dat-ie het snapt.

image

9 likes

:rofl:

1 like

Ja eens

Er gebeurde met een van deze mannen wel iets opvallends in de uitzending

De poolonderzoeker moest huilen vanwege klimaatverandering :mending_heart:

8 likes

Gaan jullie nog iets met werk doen voor international womensday 8 maart? Zo ja weet je al wat?