Feminisme

Maar mannen kopen toch deze gillette? Vrouwen kopen venus gillette. Dat het hetzelfde moederbedrijf is betekent toch niet dezelfde doelgroep. (net als dat Unilever ook van alles biedt).
(al gebruik ik zelf wel deze gillette mesjes want ze gaan zo lang mee)

1 like

Ik las dat er wel ophef over was omdat Gilette zo wil scoren, wat natuurlijk ook wel zo is maar ze kunnen ook scoren met borsten.

Oh en van mannen die het nu nooit meet willen kopen omdat
 ja waarom eigenlijk?

2 likes

Ja ik denk dat ieder commercieel bedrijf uiteindelijk wil scoren. Maar dit is wel een groter risico. Juist omdat ze ook die dingen noemen zoals boys Will be boys is niet oké om te zeggen.


Het doet me iig denken aan Nike. Die hebben toen ook zoveel shit over zich heen gekregen met deze commercial, zelfs mensen die spontaan al hun nikes gingen verbranden :’)
3 likes

Mijn vriend had dus een snapchat gestuurd dat hij z’n scheermesje in de prullenbak gooide en ik ben echt teleurgesteld. Ik vroeg (via WhatsApp) waarom en hij voelde zich “over Ă©Ă©n kam geschoren met allerlei tuig”. Ik zie echt totaal niet in hoe je dat als onderliggende boodschap eruit kan halen? Ze zeggen letterlijk “we believe in the best in men”. Zijn het dan de voorbeelden waarin hij zich niet kan vinden? Of stoort hij zich aan het feit dat ze zeggen “some men already are saying/doing the right thing” in plaats van “a lot/many/most”? Ik wil hier heel graag over praten met hem haha, heb net de commercial nog eens bekeken en een lijstje gemaakt van voorbeelden van toxic masculinity / rape culture die imo niet overdreven zijn, en de positieve boodschap die Gillette (wederom imo natuurlijk) probeert te brengen. Weet alleen niet zo goed hoe ik het hem goed duidelijk kan maken zonder meteen als een “boze feminist” (stomme term) over te komen. Iemand daar ideeĂ«n over?

3 likes

Ik heb helaas geen tips voor je, want ik zit eigenlijk met hetzelfde. Mijn vriend voelde zich ook aangevallen door die reclame en vond het allemaal overdreven. Daarna hebben we nog een hele discussie gehouden omdat hij ook vond dat catcalling nu amper meer voor komt, omdat hij het niet ziet. Nouja ik zal jullie niet lastigvallen met mijn ergernissen nu, maar ik vond het wel vervelend dat ik me zo lastig kon verwoorden, terwijl ik in dit topic genoeg heb geleerd.

3 likes

Ik snap niet zo goed dat er mannen zijn die zich aangevallen voelen door dat filmpje als ze zelf vinden dat ze niet zo zijn. Dan trek je je daar toch niks van aan en zie je de boodschap die bedoelt is voor de mannen die helaas nog wel zo zijn.

17 likes

Dat is dus echt het probleem van o.a. catcalling veel mannen zien het niet omdat ze er zelf nooit mee te maken krijgen. En ja hun vriendin zal er ook geen last van hebben als zij er naast lopen maar als die vriendin alleen over straat loopt. Ik vind het zo jammer als mannen zoiets zeggen, alsof vrouwen het probleem groter maken dan dat het is (gaat niet alleen over je vriend hoor!)

11 likes

Als man zou je je toch beter trots kunnen voelen dat je geen dingen als catcalling doet en dat je dan juist jezelf kunt herkennen in de video? Jammer dat ze zich aangesproken voelen alsof ze wel meedoen aan zulke dingen. Eigenlijk heel triest dat er mannen zijn die boos worden op Gilette hierom.

8 likes

Mannen kunnen niet bepalen of het overdreven is. Je kunt gewoon niet zeggen of iets geen discriminatie is als je profiteert van de status quo. Ook niet als je dat helemaal niet wilt.

12 likes

Wat rot @Zilver @AfterDinner, lijkt me heel moeilijk als je vriend zo reageert. Maar inderdaad @AfterDinner klinkt alsof je het goed voorbereid hebt, ik hoop dat het gesprek oké verlopen is!

3 likes

Ik las dat in veel gezinnen of relaties (tussen vrouw-man) vrouwen/vriendinnen bijna alle boodschappen doen en dat bedrijven als Gilette daarom nog wel eens zo’n reclame maken. Ik weet er het fijne ook niet van hoor, heb daar geen cijfers van paraat. Weet wel dat mijn vader en broer nog nooit zelf een scheermes hebben gekocht inderdaad, misschien dat het bericht daarom is blijven hangen haha

3 likes

Ja dit. Ik heb liever dat deze boodschap de media beheerst dan vrouwonvriendelijke boodschappen. Of ze nu oprecht zijn of niet.

8 likes

Jessie maya heeft een reactie gemaakt en ik vind het echt een mooi filmpje dus ik dacht ik deel hem hier :slight_smile:
3 likes

Ik vind het zo jammer dat mannen zich aangesproken/aangevallen voelen als zijnde de aggressors in die commercial. Het is helemaal niet gericht op mannen die pesten, lastigvallen etc.
maar op de grote groep omstanders in iedere situatie die het laat gebeuren.
De meeting waar de vrouw wordt afgekapt zit vol met mannen die er niks van zeggen, de jongetjes die vechten moeten het maar lekker uitzoeken.
Uiteindelijk heb je de clip van Terry die zegt “mannen moeten mannen ter verantwoording roepen” en dat is de omslag van de reclame. Daarna worden de conflicten opgelost doordat mannen ingrijpen en elkaar aanspreken. De hele reclame en de slogan “The best a man can be” gaat er niet om dat je geen mishandelende seksitische douchebag bent maar dat je iemand bent die dapper en betrokken genoeg is om in te grijpen bij misdragingen van andere douchebags.

23 likes

Een vriendin vroeg me of ik met haar mee wil naar de womens march maar ik twijfel. Denken jullie dat zo’n protest zin heeft? Daarbij: ik heb geen zin om op een dumpert filmpje te belanden.

Ik was afgelopen zaterdag bij die in Berlijn, ik vond het een fijne ervaring (ondanks dat mijn tenen bijna afgevroren zijn). Met zo’n grote groep mensen problemen aankaarten voelde goed. En de kans dat jij er uit wordt gepikt en op dumpert belandt lijkt me klein, tenzij je een heel bijzonder protestbord hebt oid.

3 likes

Ik geloof dat protesteren altijd zin heeft. En juist de acties waar veel mensen op af komen want daardoor bereik je ook meer media (een protest met 80 man haalt hoogstens een streekkrant, bij 800 man haal je misschien wel het nos of een grote krant).
En om die grote opkomst te bereiken is het dus belangrijk dat je erheen gaat.
Ik ga redelijk vaak naar protesten maar je hoeft geen bord te dragen/maken ofzo (dat is vaak hetgeen waarmee je in de media komt). Ik doe dat zelf ook bijna nooit, krijg je ook nog eens een lamme arm van :flushed:
Dus ja als je het belangrijk vindt en je kan, dan vind ik dat jouw aanwezigheid zeker wat toevoegt.

8 likes

Ik ben helemaal niet op de hoogte, maar wil wel graag mijn kennis verbreden over dit onderwerp
 Wat is de Womens March en waar protesteer je tegen?

MANNUH :triumph::triumph:

7 likes

Ik was vorig jaar, ik zou zeker gaan! Woon zelf niet meer in Nederland tijdens deze editie, anders was ik er sowieso geweest. De kans dat je op Dumpert beland is echt megaklein ook hoor, ik zou je daar niet druk om maken. Naast dat ik denk dat protest sowieso zin heeft, zoals @kusjessoldaat al zegt, vond ik de women’s march ook heel empowering, de sfeer was mega fijn en heel tof om zoveel verschillende vrouwen bij elkaar te zien.

2 likes