Dat is een interessante vraag. Ik ben er heel erg voor dat iedereen zich feminist mag (en moet) noemen als ze oprecht in gelijkheid geloven. Ook omdat feminisme nog steeds vaak zo’n negatieve connotatie heeft, waarbij je je bh’s moet verbranden, oksel- en schaamhaar moet laten groeien en mannen haat. Terwijl dat laatste juist helemaal niet is waar feminisme voor staat.
Ik wil ook niet echt spreken van “goeie” en “slechte” feministen, omdat het voor mij ook een groeiproces is. Ik noem mezelf al járen een feminist, maar jaren terug deed ik wel dingen die ik nu niet meer zou zeggen/doen, omdat ik er toen niet heel actief mee bezig was en nu veel meer ingelezen ben en er veel meer mee bezig ben. Ik ben ook zeker dat ik nu ook dingen zeg en doe, die ik over 5 of 10 jaar niet meer zal doen, omdat ik daarin gegroeid ben. Ik heb nog heel veel te leren. (Hetzelfde geldt trouwens voor situaties waar ik nu wel meer al meer tegenin ga en vroeger m’n bek hield.)
Dat gezegd zijnde, zou m’n ex (ik heb momenteel geen relatie) wel onder mijn definitie van een feminist vallen (omdat hij voor gelijkheid is en dat was zeker ook heel vaak te merken in zijn acties), maar ik ben niet zeker of hij dat wel zelf zo zou uitspreken vanwege de negatieve connotatie bij het woord. Tegelijkertijd deed hij ook heel veel on-feministische dingen, vooral in zijn humor (“vrouw aan het stuur, bloed aan de muur”). Dat “is nu eenmaal zijn soort humor” (hij heeft ook echt een heel grove humor, hij maakt ook vaak racistische moppen, terwijl hij ook helemaal niet racistisch is, wat soms een heel verkeerd beeld geeft bij mensen die hem niet kennen). Ik ging er geregeld tegenin (ik vond het toen al belachelijk, waarom zou je willen dat mensen je zien als racistisch/homofoob/anti-feminist als je dat niet bent?), maar veel minder dan ik nu zou doen. Ik zou hem dus geen goeie feminist noemen, maar ik weet niet eens of ik mezelf een goeie feminist kan noemen?