Feminisme

Jaaa super!

1 like

Ik heb gisteren weer ‘Seeing Allred’ op Netflix gezien en blijf het zo’n goede docu vinden. Iemand tips voor meer soortgelijke inspirerende docu/films over feminisme/#metoo of soortgelijk op Netflix?

wauw

13 likes

WEG
tindergesprek met domme vent die vrouwen zo goed vindt hockeyen omdat het dezelfde beweging is als stofzuigen (???)

5 likes

@Nachtburgemeester het is niet toegestaan om screenshots te plaatsen van gesprekken, mails etc. met derden (die daar geen toestemming voor hebben gegeven). Haal je het weg. Je mag het verhaal uiteraard wel in eigen bewoording vertellen.

De laatste tijd ben ik echt vaak in discussie met mensen die vinden dat feminisme in Nederland niet meer nodig is. Hoe kan ik hier nu kort, bondig en krachtig antwoord op geven? Ik merk dat ik snel verval in details en dan onzeker word en dat is eigenlijk een gemiste kans om iemand te laten inzien waarom het wel nodig is. Het voelt dan echt een beetje alsof ik het verpest heb voor alle vrouwen.

1 like

Misschien kan je 3 punten bedenken die je noemt, bv salariskloof, gender rollen en catcalling en dan benoemen dat dat 3 voorbeelden zijn waarom feminisme nog belangrijk is en je ze kan adviseren zich daar verder in te verdiepen door bv damnhoney te luisteren of boek x te lezen of evt een respectvol gesprek met jou aan te gaan.

Laatst heb ik iemand later apart genomen (ging over veganisme maar situatie was gelijk) en gezegd dat ik hem best meer over koemelk wil vertellen en wat ik ervan vind maar dan wel in een respectvol gesprek. Daardoor hebben we een gesprek gehad waar ik goed op terugkijk terwijl als ik direct het gesprek aangegaan was er waarschijnlijk 8 mensen aanvallend op me in waren gegaan en ik mezelf vastgeluld had.
Ander voorbeeld is dat iemand laatst klaagde over feminisme en dat dat in Nederland onzin is. Na even proberen heb ik gezegd dat ik duidelijk meer kennis van zaken heb dan hij en ik graag een gelijkwaardig gesprek erover wil voeren zodra hij zich verder op het onderwerp heeft ingelezen.

13 likes

Na even proberen heb ik gezegd dat ik duidelijk meer kennis van zaken heb dan hij en ik graag een gelijkwaardig gesprek erover wil voeren zodra hij zich verder op het onderwerp heeft ingelezen.

Woohoo you go girl! Dit is echt zo krachtig om te zeggen. Ik ga het onthouden voor discussies met mensen die ooit 1 telegraaf bericht hebben gelezen.

4 likes

Ohhhhh dat wist ik niet! Heb heb weggehaald

Ja ik heb de tip uit damnhoney de podcast (ook een mega aanrader!), daar hoorde ik het vaker en ik vind het zo’n rust geven. Ook dat ik nu het gevoel heb dat het niet mijn taak is om andere mensen bij te leren

3 likes

Deze mevrouw heeft het ook niet helemaal begrepen

3 likes

Ah no ik vond die column van Asha ten Broeke juist heel goed ik heb helemaal geen zin om dit te lezen nu :")

Hahah ze kletst echt uit haar nek dus lees maar niet!

1 like

Zo vet deze video, reclame is blijkbaar van vorig jaar! Ik hoop echt dat er een dag komt dat het niet meer raar of vies wordt gevonden (door veel mensen) als je je niet scheert.

Ik ga vanavond naar een feministenborrel in Rotterdam
https://m.facebook.com/events/370511697106148

1 like

Noouu ik zie net dit op Facebook en ik ben echt met stomheid geslagen.


Linkje naar wat die zei


Linkje naar petitie

3 likes

Ik vind dit nog steeds zo raar. Mannen en vrouwen hebben allebei wallen, puistjes, lippen en wimpers, en toch kan en mag je eisen dat vrouwen er iets overheen smeren en mannen juist niet. Ik vind het gewoon zo’n vreemde opvatting dat vrouwen er zonder make-up niet representatief uit zouden kunnen zien.

16 likes

Soms als ik op m’n werk iets zeg van wil je me dat even mailen, zegt er iemand: “ooooo, zo typisch vrouwen om dat te zeggen en te vragen om bevestiging!” Ook gaat m’n mannelijke collega elke keer om half 5 al weg, terwijl ik tot half 6 blijf zitten, en als ik eens eerder wegga, krijg ik gezeik over me heen. Ook met grapjes word ik niet “meegenomen” of ben ik een bitch als ik eens iemand diss.

Ik vind het soms echt niet leuk om een vrouw te zijn, tbh.

4 likes

Misschien kenden jullie dit al, maar ik kwam dit niet tegen:
https://www.athenasangels.nl/nl/angel-alerts

schokkend maar ook soort van eye-opening om dit soort uitingen te lezen.

1 like

Als ik een man zou zijn zou ik ook niet twijfelen over kinderen.

2 likes

Ik werk niet in de wetenschap maar een aantal dingen komen me toch bekend voor. Werk in een vakgebied wat nogal gedomineerd wordt mannen en mijn voornaam kan ook voor zowel mannen als vrouwen gebruikt worden. Alleen heb ik me dus echt nooit beledigd gevoeld als er mailtjes/brieven aan dhr. Swelgje gericht zijn. (Het zijn dan wel mailings of brieven van instanties die me niet kennen.) Vraag me echt af of ik dat nu wel moet zijn. Dat mensen me soms minder serieus nemen, dat irriteert me dan weer mateloos maar daarin merk ik dat vrouwen net zo erg zijn als mannen. Misschien betrek ik het nooit direct op mijn ‘vrouw-zijn’ maar vind ik de persoon dan gewoon een idioot. (Zit nu even met mijn manager in gedachten :innocent:)