Feminisme

The Guilty Feminist vind ik echt een aanrader

2 likes

Jaaa ik ook! Ik ga naar een liveshow van hun in mei, ben heel benieuwd!

1 like

Ik heb het idee dat ik er te weinig van begrijp om er een goede mening over te vormen maar ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden.
Vind het trouwens wel enorm kwetsend dat er bij Foekje na overlijden nog onderzoek is gedaan naar haar dna. Als ze dat had gewild had ze dat toch wel zelf laten doen, echt zo egoĂŻstisch. Maar misschien wou ze het zelf?

2 likes

Heel interessant! En echt een moeilijke discussie. Ik kan me ooit nog een tekst herinneren van toen ik een vak genderstudies deed waarin (volgens mij) 7 verschillende manieren werden verteld om aan te tonen of iemand lichamelijk meer man of vrouw is. Dus niet alleen hormonen of geslachtskenmerken maar ook bloedwaardes etc. En dat dus puur op wat er tussen je benen hangt beoordelen niet altijd de volledige waarheid is. Ik moet dat stuk eens even opzoeken, want kan me het niet helemaal herinneren maar vond het wel een interessante kijk erop!

2 likes

Misschien is dit een super domme vraag hoor maar hoe zit het dan als je transgender bent en je bent een vrouw die geboren is in het lichaam van een man. Mag je dan uitkomen in vrouwenteams en vrouwencompetities?

Ik hoop het wel, maar het hele punt van gescheiden sporten is toch dat mannen en vrouwen blijkbaar door hun lichaam niet gelijk zijn qua sportprestaties. Dus als je dan wel geboren bent in het lichaam van een man dan heb je dit ‘voordeel’ ook? (*ok niet dus uit het artikel want het gaat voornamelijk om testosteron.)

Is dit sowieso niet mega achterhaald en zouden we niet allemaal gemengd moeten sporten? Ik wil ergens gewoon niet accepteren dat mannen zoveel beter zijn in sport. Terwijl damesteams juist ook heel goed zijn voor de gelijkheid.

Die zijn er wel. Ik weet iig een wielrenster, Nathalie van Gogh.
Ik denk niet dat gemengd sporten een oplossing is, maar wel gelijk prijzengeld en media-aandacht. En dat blijft bij vrouwensport enorm achter.

Ja super stom het staat gewoon in het artikel. Alsnog bedankt!

1 like

Ik ben zelf niet in de buurt deze dag, maar vind dit wel een heel interessant programma:

https://debalie.nl/agenda/we-pikken-geen-pikpraat/

2 likes

Heel interessant! Maar wel jammer dat mensen die zoiets doen nooit naar zo’n lezing zouden gaan. Misschien kunnen ze dat onderdeel maken van de straf, want het is nu wel strafbaar.

1 like

Ik ben dit nu aan het kijken (kwartier bezig) en ik vind tot nu toe echt best wel kutte, seksistische grappen? Zelfs eentje die ik wat homofoob vond?

Echt zo typisch Amerikaans

Edit: Oké, ben ondanks dat van hierboven toch positief, zitten inderdaad heel veel goeds in

1 like

Man man man, wat een kansloze vent is dit toch ook met zijn wakers :face_vomiting:

1 like

Ik zie dat dit uit de telegraaf komt, dus ik hoop dat dit stuk gewoon een fantasiestuk is?

Nouja ik geloof wel dat veel mannen er een probleem mee hebben (stiekem) als hun partner veel meer verdient. En eerder heb ik (volgens mij hier) zelfs gelezen dat mannen van wie de partner meer verdient 5x vaker vreemdgaan dan als het andersom is. Omdat het blijkbaar toch het ego aantast en ze gezien/gewaardeerd willen worden als kostwinner. Snap het ook niet helemaal hoor, maar denk niet dat het puur fantasie is

4 likes

Er zijn ook wel veel mannen die het prima vinden om de taken ietsje meer te verdelen, maar dan toch wel graag in de zin van dat de man fulltime werkt, de vrouw parttime en dat de man wel helpt in het huishouden maar de vrouw (vanwege die parttime baan dus) nog steeds het meeste doet. Ik kan het nu helaas niet vinden maar ik las ooit een artikel waarin stond dat veel vaders wel recht hebben op een ‘papadag’ maar hier geen gebruik van maken. (Vooral omdat ze er niet om durven vragen of het niet willen.)
Als de vrouw dan meer verdient dan zou je logischerwijs zeggen dat de vrouw fulltime werkt en de man parttime gaat werken. (Als je van mening bent dat het nodig is dat een van de twee minder gaat werken.) Veel mannen zitten daar gewoon niet op te wachten geloof ik. Op mijn eigen werk zie ik ook eigenlijk alleen maar opgeluchte mannen die na hun vaderschapsverlof weer ‘mogen gaan werken’.

1 like

https://www.nvm.nl/actueel/nieuws/2019/04/stafje

Wat vinden jullie hiervan?
Zou dit een 1 april grap zijn? Staat niet echt voor ‘gelijkheid’ op deze manier.

Haha huh ja ik denk eigenlijk dat dit een grap is, toch? Wat is een makelaarsstafje ĂŒberhaupt? Dat is toch niet iets waarvan je een hogere positie krijgt ofzo, maar meer een soort ere medaille?

1 like

Ik luister nu Damn, honey! Als er nog andere tips zijn ben ik ook wel benieuwd!

Als je van films en iets luchtigs houdt, is de Bechdel Cast heel leuk. Wel Engels!

God wat ben ik blij met mijn eigen vent die zijn ~mannelijkheid~ niet meet aan onze salarissen en geen slappe krijgt als ik meer verdien. Lijkt me echt extreem vermoeiend.

6 likes

Ja mee eens. Ik moet er wel bij zeggen dat de mannen die ik omschrijf wel van een andere generatie zijn dan mijn vriend en ik maar dat vind ik tegenwoordig niet echt meer een excuus tenzij je misschien 70 bent.

1 like