Feminisme

Soms als ik op m’n werk iets zeg van wil je me dat even mailen, zegt er iemand: “ooooo, zo typisch vrouwen om dat te zeggen en te vragen om bevestiging!” Ook gaat m’n mannelijke collega elke keer om half 5 al weg, terwijl ik tot half 6 blijf zitten, en als ik eens eerder wegga, krijg ik gezeik over me heen. Ook met grapjes word ik niet “meegenomen” of ben ik een bitch als ik eens iemand diss.

Ik vind het soms echt niet leuk om een vrouw te zijn, tbh.

Misschien kenden jullie dit al, maar ik kwam dit niet tegen:
https://www.athenasangels.nl/nl/angel-alerts

schokkend maar ook soort van eye-opening om dit soort uitingen te lezen.

Als ik een man zou zijn zou ik ook niet twijfelen over kinderen.

Ik werk niet in de wetenschap maar een aantal dingen komen me toch bekend voor. Werk in een vakgebied wat nogal gedomineerd wordt mannen en mijn voornaam kan ook voor zowel mannen als vrouwen gebruikt worden. Alleen heb ik me dus echt nooit beledigd gevoeld als er mailtjes/brieven aan dhr. Swelgje gericht zijn. (Het zijn dan wel mailings of brieven van instanties die me niet kennen.) Vraag me echt af of ik dat nu wel moet zijn. Dat mensen me soms minder serieus nemen, dat irriteert me dan weer mateloos maar daarin merk ik dat vrouwen net zo erg zijn als mannen. Misschien betrek ik het nooit direct op mijn ‘vrouw-zijn’ maar vind ik de persoon dan gewoon een idioot. (Zit nu even met mijn manager in gedachten :innocent:)

Ik had weer even een opvlieger en heb drie boeken besteld: Feminist don’t wear pink, the guilty feminist en bad feminist.

Heeft iemand een van deze boeken gelezen?

Nee maar ik wil graag de Nederlandse editie van feministen dragen geen roze lezen, die is vandaag uitgekomen! Heel m’n instafeed staat er vol mee haha

Ik ben een tijdje terug begonnen aan Bad Feminist, als luisterboek. Vind niet alle stukken even interessant, dus ik had liever het gewone boek gehad zodat ik soms iets kon overslaan. Maar over het algemeen vind ik het een goed boek!

Ja zag ook een reclame geloof ik. Maar heb de engelse besteld op de book depository, 13 euro :ok_woman:t2:

Ik wil eigk vooral graag een ebook want wil geen boeken kopen. Maarja als ik Engelse boeken koop lees ik ze niet want dat vind ik minder fijn lezen :’)

Ja wilde ik ook! Maar ik had, zoals gezegd, een opvlieger en dan moet het nu nu nu. Dus kon even niet wachten op een ebook (heb wel even gezocht trouwens maar kon niet vinden) dus nu maar een gewoon boek. Lijkt me ook wel handig om in m’n tas te laten zitten en op onbewaakte momenten op werk even open te slaan. Maak ik meteen alle mannen om me heen bang :muscle: Bad feminist heb ik als e-book want die hadden ze bij bol.

Ik ga er nu aan beginnen!

Haha soms heb ik idd van die boeken die ik ook vooral wil voor show/om aan iedereen uit te lenen. Had dat bij damn honey heel erg. Maar heb toch het ebook gekocht toen want wou hem direct lezen en goedkoper

omg nee ik kende het nog niet. Sommige voorbeelden voelen bekend, ondanks dat ik zelf niet echt zulke dingen heb meegemaakt.
In de leescommissie van mijn proefschrift zaten enkel vrouwelijke professoren, maar ik heb daar wel over nagedacht. In mijn corona zaten ook meer vrouwen dan mannen, maar ik had daar dus expliciet over nagedacht. Als je er niet over na denkt of mee bezig bent dan zitten er meer mannen in.

Bij de laatste promotie waar ik bij was (vorige maand) was zo’n typische oude witte hoogleraar die een “grapje” maakte over zaad (bioloog he) en mijn vrouwelijke rolmodel zat ook als opponent in de corona en iedereen lachte een beetje ongemakkelijk van “haha ja zo is die man nu eenmaal ach hij kan er ook niets aan doen” en zij keek echt van “I’m so done with this bullshit”. Vond het echt geweldig, en had het na afloop ook nog even tegen haar gezegd dat het mij was opgevallen EN dat ik het heel tof vond.
Soms zijn het ook maar kleine dingen

@Kaarsgeur wat een motherfuckers op je werk. Ik zou niet zo goed weten wat je moet doen, want het moet bij je passen. Maar dat je mannelijke collega eigenlijk minder uren maakt vind ik belachelijk voor woorden.
In de damn honey podcast van kerst vertelden ze wel wat tips wat je hiermee kan doen. Wat me is bijgebleven is dat je altijd kan vragen “sorry wat zei je? Nee ik verstond het niet” en dan moet iemand z’n nare woorden herhalen en is het pijnlijk voor diegene.
En word je niet als partypooper gezien als je zegt “hee dit is niet ok en niet grappig”.
Maar #carepolice ik probeer zelf altijd aan te geven als ik iets niet leuk en te ver vind gaan, maar het is moeilijk want de sfeer moet er wel voor zijn en zo te horen is dat bij jou niet zo.
En anders own je bitch zijn. liefde aan alle bitches. Bijt hun fucking hoofd eraf :muscle::muscle::muscle::muscle::muscle:

Ik heb bad feminist gelezen en vond het een goed boek maar ben het wel met @Pantalones eens dat niet alles even interessant was. Maar dat komt misschien ook wel omdat ik vlak ervoor al een boek van dezelfde schrijfster had gelezen (hunger) en daar werden best veel dezelfde dingen in besproken. Sommige dingen waren dus nogal herhaling voor mij.

In het verlengde hiervan:

Hoorde net een trendwatcher* op de radio zeggen dat ‘typische mannenvakken’ (haar woorden) op de middelbare school vrouwelijker moeten worden gemaakt om meer meisjes aan te spreken. Dus niet bij scheikunde bijv. iets laten ontploffen, maar iets maken met een mooi kleurtje. Ik ben het daar niet mee eens en denk dat het veel eerder in de opvoeding begint (meisjes niet alleen met stereotype dingen laten spelen etc.) en dat het ook niet per se de dingen zijn die ik de lessen worden geleerd, maar vooral of meisjes geleerd hebben dat het oke is dat leuk te vinden als meisje + of er goede rolmodellen zijn. Wat vinden jullie?

En ze zei dat ze niet snapte dat Michelle Obama als een heldin werd gezien want zij was alleen maar vrouw van…

*Dat is ook deels mijn vakgebied dus dan kan ik het al helemaal niet hebben

Ik werk in een “typisch mannenvak” en dit past hartstikke goed bij mij, maar toch heb ik een andere studie gedaan (“typisch vrouwenvak” trouwens) omdat het gewoon niet in me opkwam om dit te studeren! Het is niet dat ik het gênant zou vinden of raar omdat er minder meisjes deze studie kiezen, ik heb er überhaupt niet over nagedacht. Dat vind ik wel super storend, en ik vind dan ook dat er vanaf lagere leeftijd meer aandacht voor moet zijn dat alle vakgebieden bij je zouden kunnen passen, en op maatschappelijk niveau iets moet veranderen als het gaat om genderstereotypering. en ik probeer op mijn werk ook betrokken te zijn bij alle mogelijkheden om te laten zien dat vrouwen dit vakgebied ook leuk kunnen vinden en er goed in kunnen zijn. (Binnenkort komen er allemaal meisjes van een middelbare school langs voor een leuke middag! Echt superleuk)

Ja precies dit! Ik kom er nu pas achter dat STEM juist interessant vind, maar ik heb dit nooit getraind omdat ik dacht dat ik dat niks zou vinden en daarom heb ik nu weinig kennis en vaardigheden.
Op maatschappelijk niveau moet iets gedaan worden aan de genderstereotypering. Maar dat betekent niet dat jouw vak ‘vrouwelijker’ (althans dat wat volgens het stereotype vrouwen leuk vinden) moet worden toch?

Super goed trouwens dat je zo betrokken bent!

Mijn eerste reactie is dat ik dit wel een idee vind eigenlijk. Ik begrijp wel dat de insteek “meisjes vinden dingen laten ontploffen per definitie niet leuk” problematisch is, maar ik denk niet dat het kwaad kan om op lagere en middelbare scholen meisjes (en andersom jongens net zo goed) actief te stimuleren voor studies die nu over het algemeen vooral door jongens worden gekozen. En als dan een van de middelen waarop ze dat doen is door te proberen de opdrachten diverser te maken zodat het meer meisjes aanspreekt vind ik dat wel een leuk idee eigenlijk! Wel tot op zekere hoogte natuurlijk en ik vind dat de nadruk natuurlijk niet moet komen te liggen op “dit is voor jongens” en “dit is voor meisjes”.

Wat leuk dat het je zo aanspreekt, denk je dat je er ook iets mee wilt doen, of blijf je bij je gekozen studie/werk(ik neem aan dat je nu iets anders doet)? (Edit: Haha je schrijft 2 berichten hierboven nog dat je iets met trendwatching doet. Even vergeten)

Nee ik ben het met je eens dat het hoeft niet vrouwelijker gemaakt hoeft te worden, maar het is natuurlijk wel zo dat het altijd gezien is als typisch mannelijk, dus er is alleen geprobeerd om mannen aan te spreken. Wat dat betreft zou de ‘marketing’ misschien wel herzien mogen worden. Zoals @quarterlife ook zegt trouwens. Wat meer diverse opdrachten inderdaad. Andere vakken worden soms ook aangeprezen door de leukste opdracht van het jaar eruit te lichten ofzo, dat is hier niet anders en een is veel meer te laten zien dan alleen iets laten ontploffen!