Feminisme

Ja inderdaad en ik snap heel goed dat ze dol is op het land en misschien daarom graag de mooie kanten wil laten zien en wil bewijzen dat niet de hele bevolking slecht is, maar ze brengt het op een manier van: ja India heeft heel veel mensen dus daarom ook zoveel slechte mensen en de media pikt dit op en blaast het op.
Nouja en ergens heeft ze wel gelijk hoor, voordat ik naar India ging had ik het ook veel erger verwacht en daar speelt de media heus een rol in, want daar kwam mijn beeld vandaan. Maar inmiddels ben ik er een aantal keer geweest en ik heb me veel ingelezen ook en daarbij ben ik tot andere conclusies gekomen - die daarmee dus geen waarheid zijn want dat zijn de belevenissen van mensen die ik heb ontmoet (zij kan andere verhalen horen) en de ervaringen die ik heb gehad, maar het is wel wat genuanceerder dan ā€˜ja het land heeft veel inwoners = logischā€™
Alles wat ik/je/iedereen over India zeg(t) moet sowieso ontzettend genuanceerd worden door alle uiteenlopende gebruiken van al die staten
Ik ga mā€™n mond houden haha

1 like

Ik blijf mij toch altijd een beetje verbazen over (en druk maken om) dit soort covers. Nu zijn mannen wel de doelgroep van dit tijdschrift maar tochā€¦ Dat dit soort covers nog steeds geen verleden tijd zijn (tenzij er ook een cover is waarop de rollen omgedraaid zijn) vind ik eigenlijk wel raar. Heb je dan als vrouw ook niet zoiets van ā€œwaarom moet ik zo poseren?ā€. Het is natuurlijk wel een manier om van je 900 miljoen gauw een miljard te maken. :thinking:

10 likes

Maar feminisme is toch ook de mogelijkheid om zelf de keuze te kunnen/willen maken om wel zo te willen poseren? Wie weet was het haar eigen voorstel.

1 like

Misschien is het dan haar eigen voorstel, maar als je opgroeit in een zeer ongezonde omgeving waarin alles draait om het uiterlijk soms tot in het extreme toe. Te denken aan neuscorrecties, botox, en bilmplantaten waardoor je op je twintigste al niet meer op je jongere ik lijkt, is het dan eigenlijk nog wel een echt voorstel? Of slechts de enige realiteit die je kent? Heeft zij dus eigenlijk wel een echte keuze?

2 likes

Je had het eerst over ā€œzoā€™n coversā€ in het algemeen, daar heb ik mijn comment ook op gericht, niet op de specifieke situatie waarin Kylie in opgegroeid is. Mijn comment gaat erover dat vrouwen ook zelf een keuze kunnen maken om zo te poseren zonder dat het gedwongen is.
Denk dat Kylie ondertussen genoeg bekendheid heeft en andere covers om uit te kunnen kiezen om nee te kunnen zeggen als het echt over haar grens gaat/ze het gevoel krijgt niet gerespecteerd te worden

En nee, ik vindt deze soort covers ook niet oke, maar voor mij is er hier te weinig context om gewoon maar te zeggen dat ze zo moest poseren

1 like


Altijd handig om deze om de zoveel tijd op je feed, tijdlijn, nieuwsbrief of whatever te gooien.

16 likes

Toen het over feminisme ging (meer bepaald over een aantal vrouw-onvriendelijke uitspraken die net waren gedaan) en ik me als feminist ā€˜outteā€™, kreeg ik de vraag of ik dan ook met zwarte stift op mā€™n buik schrijf en mā€™n bhā€™s verbrandā€¦ :roll_eyes:

In mijn omgeving zijn de meesten echt totaal niet bezig hiermee, of heel miniem, of ze zeggen dat ze wel voor gelijkheid zijn, maar eigenlijk is alles ook wel goed zoals het nu al is. Of ze vinden dat er bij dat soort themaā€™s te ver wordt gegaan (zoals de grotere focus op genderneutraliteit). Dat vind ik zo fijn aan dit forum, ik leer hier echt bijna dagelijks bij.

4 likes

Voortzetting van de discussie Wat je even kwijt wilt #3:

OkĆ© ik heb even dit topic opgezocht en ik quote mā€™n eigen bericht, dit leek me de beste plek.

Ik heb uiteindelijk het online klachtenformulier ingevuld (het was een fietskoerier) nadat dit was gebeurd. Twijfelde eerst nog, maar toch gedaan.
Die avond werd ik meteen al teruggebeld, maar ik was aan het bellen met een vriendin en toen ik ophing en het nummer googlede was de D al dicht. Gisteren nog getwijfeld zelf terug te bellen, maar ik zag ertegenop het dan uit te leggen en reactie te krijgenā€¦Was toch ergens nog steeds bang dat ze niet serieus zouden nemenā€¦
Maar vandaag kreeg ik een smsje van de manager! Heb uiteindelijk met hem gebeld en hij zei dat ze het zeker serieus nemen, hij vroeg of ik nog wist hoe hij eruit zag en ik had hem al verteld hoe laat het geweest was en dat + het rooster maakte dat hij wel denkt te weten wie het geweest moet zijn. Dus ik vroeg: Wat gaan jullie hier nou mee doen? Jullie gaan hem toch aanspreken?
En toen zei hij: Ja we gaan hem zeker aanspreken en ik denk zelfs wel ontslaan. Zulke mensen willen we niet als personeel hebben.
Hij ging nu natuurlijk nog met die jongen praten en hij ging nog met de andere manager overleggen.

Goed ik ben iig heel blij dat mā€™n klacht is serieus genomen!!! Had het eerlijk gezegd dus echt niet verwacht en vond het ook wel kut om te doen ofzo? Maar hierbij wil ik jullie dus aanmoedigen van: gebeurt er iets en heb je de kans om er iets mee te doen? Het kan dus ook echt goed opgepakt worden en dat is (vind ik) echt een opluchting om te weten

27 likes

Wat supergoed van je! En dat zal die puber hopelijk leren dat niet meer te doen :slight_smile:

1 like

Ah wat goed! Ik heb een keer eerder (bij de marechaussee) geklaagd na zoā€™n soort incident - al was dat zonder fysiek contac ten dat werd toen ook heel goed opgepakt, was toch wel een opluchting want ik was echt bang. Heel fijn dat er zo gereageerd is!

3 likes

Gaan jullie weleens de discussie aan met vreemden? Ik deed dat een tijdje wel (bijv met mannen tijdens uitgaan) maar ik werd daar 1. zo doodmoe van en 2. echt agressief haha. Vind het soms echt moeilijk de balans te vinden van een activistische feminist zijn en tegelijkertijd het ook kunnen laten gaan als het niet het moment is

1 like

Ik ga heel vaak de discussie aan met vreemden. Laatst nog toen iemand (uiteraard een man) zei kijk eens wat vrolijker, vroeg ik ook hij dat wel eens tegen mannen zei.

Maar het is veel effectiever om de discussie aan te gaan met bekenden, omdat je daar een band mee hebt. Hoe vaak ik niet diep teleurgesteld ben in mijn eigen moeder vanwege haar misogynistische gedachten en uitspraken. Die ik altijd corrigeer. En eerlijk gezegd zijn ze niet eens onverwacht, want het blijkt duidelijk uit mijn ouders relatie en mijn moeders handelen. Maar je kan puur vanwege de nabijheid emotioneel gezien meer bereiken bij bekenden alleen kost het je wel wat meer, omdat het je nog meer doet.

Als je het emotioneel en veiligheidstechnisch gezien aankan zal ik er vooral wat van zeggen, maar soms moet je dingen voor eigen welzijn gewoon laten gaan.

3 likes

Ik begin inderdaad ook wel bij mijn omgeving, om dezelfde redenen die @SayMyName net aangeeft. En ook omdat ik hen ken en weet hoe ik ze aan moet spreken en hoe ik tot ze door kan dringen. Je kan ook niet iedereen blijven corrigeren, want dan blijf je bezig en dat vreet alleen maar energie. Maar ik heb bijvoorbeeld een nicht bij wie ik het niet eens probeer, die walst zo over je heen en luistert gewoon niet naar wat je zegt en dat is nogal nutteloos.

Al doe ik het ook wel bij vreemden als ze me Ć©cht boos maken. Zo was er in de club een jongen die vroeg of ik met hem wilde dansen, en ik zei vriendelijk ā€œnee bedankt, sorryā€ want ik was met mijn vrienden aan het dansen en had daar helemaal geen behoefte aan. Schiet 'ie vervolgens helemaal uit zā€™n slof en begint me te vertellen dat ik ā€œecht wel wil, want je hebt een rokje aan en een shirtje zonder mouwen en je hebt je helemaal opgemaakt! Dat doe je alleen als je een vent wil dus dans gewoon met meā€

Nou dan heb je aan mij een verkeerde haha ik was echt woest, heb zeker een kwartier met hem staan discussiƫren. Waarna een vriendin van me er met hem vandoor ging dus ik denk niet dat het veel indruk heeft gemaakt. Overigens bleek hij uiteindelijk een vriendin te hebben dus hij deugde sowieso niet helemaal, maar dat terzijde

3 likes

Hahaha oooh zo herkenbaar. Was laatst een jongen die zei: ā€˜ja mooi decolleteā€™, dus ik: ā€˜dankjeā€™, hij; ā€˜al loop je er wel erg te koop mee. Er blijft weinig te raden over zoā€™. En ik echt :face_with_symbols_over_mouth: dan heb je aan mij echt de verkeerde. Hele speech gehouden, en later een vriendin weggehaald bij hem terwijl ik ā€˜m heel vuil aankeek. Wat een gedrochten van mannen bestaan er ook zeg

7 likes

Ik wil me meer gaan verdiepen in het feminisme. Welke boek(en) zouden jullie aanraden?

Yes die ligt al in mijn winkelmandje! Ik zoek ook nog boeken die in mijn tas passen haha. Kan je ook andere (minder dikke) boeken aanraden?

We Should All Be Feminists van Chimamanda Ngozi Adichieā€Ž

5 likes

Bad Feminist van Roxane Gay!

6 likes

Leuk dat je deze aanraadt. Die wil ik al zo lang lezen. Hij staat op mijn birthday wishlist, dus ik moet ā€˜helemaalā€™ tot september wachten om hem te lezen. Hij staat op de lijst omdat ik anders niet weet wat ik moet vragen voor mijn verjaardag.

1 like

Aaah super leuk!