Feminisme

Een paar van mijn mannelijke familieleden die ik de laatste tijd moeilijk te velen vind zijn naar een try-out van zijn show geweest, vraag me af hoeveel van zijn onzin ze uitkramen.

Mijn broer is dus ook super into Jordan Peterson, volgens mij heeft hij zijn zelfhulpboek gelezen, en is echt zo iemand die feminisme en antiracisme de schuld geeft van al zijn eigen problemen…

Kun je mss laten weten of Maassen hem in zijn show ook noemt? Lijkt me sowieso wel interessant als je hier een nabespreking houdt :stuck_out_tongue:

1 like

Ik had gister een gesprek met mn vader over onder andere feminisme en racisme en dat was nogal kut. Ik heb hem uiteindelijk wel kunnen laten zeggen dat ie feminist is maar hij vindt dat veel feministen een slachtofferrol aannemen, dat vrouwen op de werkvloer voorgetrokken worden, etc. Hij is ook helemaal fan van Jordan Peterson. Ik word daar echt naar van. Ik wil zelf ook wat van Jordan Peterson gaan lezen/kijken om er een beeld van te krijgen maar ik zie er tegenop. Kan iemand me wat aanraden?

En wat vinden jullie van “voortrekken” op de werkvloer? Dus dat ze specifiek naar een vrouw of juist man op zoek gaan, of iemand met een andere achtergrond? Ik ben het er helemaal mee eens dat je op zoek moet gaan naar degene met de beste kwaliteiten, maar mannen zijn al zo lang voorgetrokken, daar moet gewoon wat “ingehaald” worden. Heeft iemand hier nog ideeën over/goede argumenten voor?

1 like

Veel positieve reacties op de nieuwe clip van Anouk

6 likes

Over dat voortrekken op de werkvloer, daar doe ik toevallig onderzoek naar. Iedereen wil natuurlijk voor degene gaan met de beste kwaliteiten, maar het is tegenwoordig (helaas) zo dat de mensen nu aan de top nog steeds een impliciet vooroordeel hebben t.o.v. andere minderheden (vrouwen, mensen van andere afkomst etc.) dat zij slechter zijn. En ook aan ‘cloning’ doen (dus vaak mensen kiezen die op ze lijken). Aangezien de top in de bedrijvenwereld hetero, white alfa males zijn - blijven op deze manier alleen maar hetero white alfa males aan de top. En ze doen het vaak niet eens expres, het zijn vaak impliciete vooroordelen. Vandaar dat men zegt dat een ‘quota’ of mensen ‘voortrekken’ op de korte termijn goed is om zo draagvlak te creëren voor andere minderheden en zo de balans te herstellen.

11 likes

En als je bewijs wilt over die impliciete voorordelen, moet je het onderzoek van “John vs Jennifer” maar eens opzoeken.

Twee identieke CV’s werden voorgehouden aan een groot aantal werkgevers, één met de naam John en één met de naam Jennifer. 3x raden welke van de twee gezien werd als meer competent en meer loon, betere arbeidsomstandigheden en vaker de baan aangeboden kreeg ;).

Edit: linkje naar artikel over het onderzoek

4 likes

@Dombo @Memoire thanks!

Ik heb hier al drie keer over geklaagd bij de gemeente maar meer dan het antwoord: ja, dat gaat automatisch en is nu eenmaal zo, krijg ik niet. Maakt ook verder niet uit dat ik al mijn hele leven in deze stad woon (en geboren ben) en hij er pas een paar jaar woont. Het is mijn persoonlijke missie om dit veranderd te krijgen bij die ambtenaren :rage:

Edit: ik heb het dus over post van de gemeente n.a.v. ons koophuis.

5 likes

Als ik op mijn werk een brief moet sturen naar een vrouw en een man. Dan zet het systeem altijd automatisch of de man als eerste of alleen de man. En dan verander ik dit altijd naar dat de vrouw als eerste genoemd wordt.

25 likes

Ik heb laatst gelezen over een situatie in Frankrijk waar door middel van quota vrouwen eerder hogerop kwamen. Maar op de wat langere termijn werden vrouwen hier als geheel op aan gesproken, als in ‘je zit hier alleen maar vanwege een quotum’.

Je zag dus wat jaren later dat er in die sector zelfs minder vrouwen zaten dan voor de quota ingesteld werden. Hieronder het verhaal.

https://www.nature.com/articles/d41586-019-00504-3

Dus zijn quota wel de oplossing als dit uiteindelijk gebeurt?
(Ps ben wel eens met de strategie van stem op een vrouw, politiek is anders dan de academie)

Oh interessant zeg! Ik denk inderdaad dat het vrij begrijpelijk is dat men zo negatief op een quotum reageert als ze de urgentie of het nut erachter niet zien. Dan voelt het namelijk ook heel oneerlijk. Men gaat er altijd van uit dat de ‘beste mensen’ bovenaan zitten. Als je dat gelooft, dan is een quotum ook van de zotte. Ik denk inderdaad dat een quotum alleen werkt als het hand in hand gaat met maatschappelijke/sociale voorlichting. Dat men zich bewust wordt van de huidige vooroordelen en systemen. En als die voorlichting succesvol is, dan zou een quotum op een gegeven moment niet eens nodig zijn.

Overigens was er laatst een man bij Jinek (raad van bestuur van één van de grote NL banken) die vrijwillig een vrouwenquotum hebben ingevoerd en daar gaat het (tot nu toe) wel goed. Ben dan benieuwd of zij mensen toch beter bewust van maken waarom zo’n quotum belangrijk is, zodat ze niet als Frankrijk juist het tegenovergestelde bewerkstelligen.

2 likes

Ik heb wel samenvattingen van zijn zelfhulpboek gelezen en wat interviews met hem gezien. Wat in interviews vooral heel moeilijk is met hem is dat hij zich echt nergens op vast laat pinnen, “I never said that” is zowat zijn catchphrase.

Dit artikel vond ik opzich wel goed maar het is wel een linkse bron:

Contrapoints heeft ook een hele goeie video over JP, maar again, dat is wel een gekleurde mening.

1 like

Bij onze gezamenlijke rekening zie je alleen mijn vriend z’n naam en eigenlijk vind ik dat best wel kut tbh. Had al gebeld van kan dat niet anders, maar kan niet want past niet…

Edit: misschien ga ik wel bellen en zeggen dat ik wil dat ze mijn naam in de tenaamstelling moeten zetten.

Edit 2: nou, gebeld. Maar kan dus niet, moeten we een afspraak maken bij het kantoor van ABN AMRO en er samen heen gaan om een naamswijziging te doen. Dame aan de telefoon (mijn leeftijd) zei: “en wat is nou uw probleem dan?” Beetje aanvallend, maar goed…
Ze bleef volhouden dat het volledig willekeurig ging (sure Jan), maar gaf aan dat ik het fijn zou vinden als dat gevraagd wordt. Maar ik voelde niet heel veel support.

2 likes

Dat het willekeurig is is volgens mij onzin. Toen ik samen met mijn vriend onze gezamenlijke rekening gingen openen mochten we kiezen wie als eerste genoemd wilde worden. Dus rekening staat op onze beide namen (dat zie je ook) en mijn naam komt als eerste. Ook bij de ABN.

Mijn ouders hebben een gezamenlijke rekening. Dat was tot een paar jaar geleden de rekening van mijn moeder en stond dus op haar naam. Nu is het veranderd en staat er overal zijn naam op. Hij is jonger dan mijn ma, regelt niks van de financiën etc. Het is wel handiger aangezien hij als enige werkt, maar toch is het raar dat het automatisch naar zijn naam is veranderd

2 likes

Als iemand het ooit nog heeft over ‘de beste aannemen’ dan kun je zeggen dat het gewoon wetenschappelijk bewezen is dat je sneller iemand aanneemt die op je lijkt en gezien bijna alle bestuurders mannen zijn nemen zij dus sneller een man aan. Veel mensen zijn echt niet expres seksistisch maar een quotum kan dit wel oplossen. Dat nu altijd ‘de beste’ wordt aangenomen is echt een illusie.

8 likes

ja idd! Vind dit artikel van NRC het ook wel goed verwoorden

3 likes

Wat is Arib toch een geweldige kamervoorzitter!

5 likes

Ben nu de ‘Man made’ docu van Sunny Bergman aan het kijken over de maatschappelijke ideeën over mannelijkheid. Ben nog niet zo lang bezig, maar tot nu toe wel aanrader! Dat mannen ook lijden ook onder de traditionele rolpatronen waar vrouw en man beiden aan meedoen. Vrouwen zouden ook niet onderdrukt worden als mannen niet steeds het gevoel hebben dat ze moeten onderdrukken of een bepaalde ‘man’ moeten zijn.

4 likes

Hmmmmmmmmmmmmm :thinking:

1 like

Dat was volgens mij de context van een bepaalde stukje. Soortgelijk wat Emma Watson ook zegt in die HeForShe speech;

We don’t often talk about men being imprisoned by gender stereotypes, but I can see that they are, and that when they are free, things will change for women as a natural consequence. If men don’t have to be aggressive in order to be accepted, women won’t feel compelled to be submissive. If men don’t have to control, women won’t have to be controlled.

3 likes